10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Jag binder Orvar jättejättekort,får lov att snurra transportgrimskaftet ett par varv runt bommen,och fäster sen som vanligt under hakan.

Det sägs att det bästa att köra unghästar i är halsrem,men sån hade jag inte tillgång till.

Tänk på att ha med MINST en extra grimma och grimskaft,se till så att du vet hur du löser ut panikbommarna innan du åker,och se till att ha lite mat så hon får annat att tänka på.

Nu vet jag inte om det är första gången hon ska åka? Men om det är det,var beredd på att det blir lite panik där inne,Orvar var sjukt frustrerad första 10 minuterna,verkligen skrek,sparkade och slog,strunta i det så länge det inte händer något,hästen kommer ingenstanns endå,låt henne hålla på(så länge du inte hör att det går helt åt skogen),så fort hon lugnat sig,gå in och prata lite så hon vet att ni är kvar,men gå ALDRIG in när hon är som mest frustrerad,jag öppnade och kikade in så han verkligen stog kvar på alla fyra efter 5 minuter,då han börjat trigga av,men det triggade igång allt igen,han försökte kasta sig ut genom framdörren,slog med frambenen,och kastade med huvudet (så mycket det nu gick),och började kasta sig mot väggen,stängde och väntade ut (som bästa vännen sa till mig från början att göra,men jag skulle ju bara....)

När det lugnat ner sig där inne gick jag in och pratade och gosade lite,sen var det inget problem alls något mer! Han stog som ett ljus! Han fick ett utbrott och försökte ta sig därifrån,när han insåg att han kom ingenvart med det endå var det bara att gilla läget!

Lika nu efter när vi har åkte 4-5 ggr kanske,kan jag helt lugnt (aja...) lämna han i släpet,sist stog vi still över en halvtimme och han bara står och sover! :D

Proverna visade inga bakterier och således ingen kvarka. Nu ska vi ta biopsi och se om det är en tumör. Jag tycker den har minskat med antibiotikan men det kan vara så att JAG hoppas och känner det så.

Hovis kom i fredags också, då pållan haltade i trav på grusunderlag, nickade till. Hon har ju en hovspricka, ganska lång, hovis trodde det var den eftersom det hade gått upp lite på tån så det inte va skönt när hon rullade över. Fixade det. Han klämde med tången, hon visade inget, men han hittade senare lite mjöligt och grävde lite. Så han tror att det är där bölden kommer komma ut. Vi får se. Igår haltade hon inte mer, o hon haltar inte på plan hård mark.

Hon har en förmåga att slita upp sina hovar också på konstiga sätt. Dock bara fram.

Hon är tjock fortfarande, o de går ännu på bete med extra hö.

Igår köpte jag ett fleecetäcke till henne för hela 30 kr då hon är frusen av sig och vi ska ju flytta t skåne där det inte finns skydd i hagen (tanken är att OM det skulle behövas kan det ligga under ofodrade regntäcket).. Skulle prova det så jag gick in i hagen, hon stod vid grinden (hon vill alltid vara med när det sker ngt, dvs det sker ju ngt om dörren öppnas), de andra betade. Så jag tog täcket, la på det som jag gör slarvigt med äldre hästar, håller i det ganska brett o slänger på det. Jaha, sa hon, vad är detta och vände sig om o luktade lite. Hon är iaf inte bakskygg :D

Hon har också växt lite fram, ska skriva i det i vår tråd om 10or som växer :D

Kl.

Lite nya bilder från i fredags på min lillflicka :) Hon är dock väldigt lerig på bilderna, kan denna lera försvinna snart eller??
Hon börjar bli riktigt rund och go nu och björnpälsen är på G också.

Väntar på analysen fortfarande, hon blir rund men revbenen syns fortfarande på henne, givetvis har det blivit mycket bättre sen hösilaget anlände.

Bilder!
32757920.jpg

32757913.jpg

32757915.jpg

32757917.jpg

32757918.jpg

32757919.jpg

Hon är ju så jäkla söt din dam! (hade en arab dam innan Orvar)

I morgon är det dags för hovslagare igen,3: dje gången i min ägo,ska bli spännande att de hur det går denna gång! :D Första gången var katastrof,sen gick det nästan FÖR bra,så vi får se i morgon igen nu då! ;)

Tack så mycket! Jag älskar henne! Funderar på att börja gå någon liten promenad i veckan för att vänja henne lite ifrån dom andra.

KL

Hoppar in i tråden med min relativt nyinköpta 10:a, Florentina (e.Firenze-Dream Of Heidelberg II), min framtida dressyrstjärna! Hon är ca 155 cm, mörkfux med fyra vita fötter och hon travar för en miljon (jag kan ju i och för sig vara lite partisk ;) ). Dessutom är hon otroligt social utan att vara framfusig, vaken och med lite krydda; precis så jag vill ha dem! Värsta fullträffen!

Efter tre dagar hos mig fick hon dessvärre hovbölden från helvetet och har stått under strikt boxvila på klinik 1,5 vecka. Nu är hon hemma igen med foten i gips och minst en vecka på box till... Rivstart på hanteringsfronten med andra ord, men lillan finner sig i det mesta utan större protester!

Har inga fantastiska bilder, men bjuder på ett par suddiga mobilkamera-kort:

Första dagen hos mig, strax innan utsläppet på lösdriften:
img105-e1316692383461.jpg

Dagsfärska bilder på sjuklingen:
img_02691.jpg

img_0270.jpg

De är superlånga i verkligheten också, hoppas verkligen hon växer i dem! :D

Vet inte varför jag valde de absolut suddigaste bilderna av alla, här kommer två där man faktiskt ser konturerna av henne :)

img_0268.jpg

img_0266.jpg

Har de långa öron så ska de vara snabba! =) Vilken sötis du har skaffat dig, när hon blir bra vill vi ju se en filmsnutt på den där traven också!

Alla är så duktiga och fotar sina fina "ungar" jag skäms lite över hur dåligt jag är med kameran :P Nästa vecka kommer äntligen tömkörningsgjorden, och då ska jag tvinga ut någon kompis som ska få hjälpa till med att hålla i kameran :P

men kan bjuda på beviset att min pålle är en blondin sm har förklätt sig till en svartrockare, men nu har jag kommit på henne!
Bild på svansen i rötterna.. ser ut som att hon har glömt färga utväxten :P
32758882.jpg

och så en halvdan med nya grimman på sig
32758883.jpg

är så tråkigt att hennes solfjäder i pannan kommer försvinna.. =/

Ååh vilken snygging! :love: Den måste vi som sagt få se film på sen! ;) Stackars lillan som måste ha gips, men tur att det blir bättre!

KL
Här kommer ett otroligt charmigt bildbevis på att Kaptenen igår var iförd både PASSANDE träns och för första gången i sitt liv; tömkörningsgjorden! :D Överbyggd bebis i nerförsbacke, yummy! ;)

32758948.jpg

Sambon, jag, Kaptenen och hundarna tog en promenad och utforskade lite mer vägar runt gården! Följde en avverkningsväg, som tyvärr inte var speciellt lång, och på tillbakavägen gick vi ner över vårt hygge till en stig som går runt hygget. Det är verkligen superbra träning för dom att gå så över stock och sten och upp och över gropar, han sköter sig utmärkt och kliver bara på som ingenting! :love: Lite väl pigg i början av promenaden och ville helst springa, men jag behövde bara säga åt honom ett par gånger så fattade han vinken.
Å han blir då verkligen hundvan iaf! Vår stora hund (rottis) hoppar runt som en riktig idiot med sin boll som hon har med sig överallt. Den släpper hon sen mitt framför fötterna och backar - superlycklig - och vill att man ska kasta. Om man då bara går förbi henne så måste hon ju ta ett jättehopp framåt och hämta tillbaka den, och om det då råkar vara en häst i vägen det struntar väl hon i, så länge hon får sin boll... :grin: Igår klev Kaptenen på bollen precis när hon skulle ta den, ni skulle sett hennes min! :rofl: Det hände både en och två gånger att hon strök förbi honom så att de tog i varandra, men han tittar bara till med öronen framåt och fortsätter gå!

Och ja, det gick jättebra att både tränsa och sätta på gjorden, han stod så snällt så! Drog gjorden i omgångar, i början satt den helt lös för att på slutet sitta åt riktigt. Han sa ingenting! Duktig pålle! :laugh:

Nu väntar vi bara på hovis...

Tack för svaret :)

Det var första gången hon skulle åka själv i släpet, hade tidigare åkt med mammahäst 4ggr.

Allt gick i alla fall superbra! Hade faktiskt inte kunnat gå bättre :laugh: Hon skötte sig som en världsvan gammal tävlingshäst, knatade rakt in i släpet och dök ner i godishinken där inne, rörde inte en fena när det stängdes bakom. Skrapade lite med framhovarna under färden, men var så lugn att jag trodde att släpet var tomt. Backade ur lugnt och försiktigt när vi kom fram och tittade sig spänt och nyfiket runt på det nya stället, gnäggade lite till de nya kompisarna. :love:

Hon släpptes in i lösdriftshagen som hon ska gå i under vintern, ensam till att börja med, för att själv få bekanta sig med hage och ligghall innan de andra hästarna kommer att slussas in en och en (de andra har redan gått tillsammans i sommar). Hon sprang ett par rundor i hagen och var förstås lite nyfiken på hästarna i hagarna bredvid, men då de tramsade på och stökade lite med varandra så gick hon därifrån och ställde sig och betade längre in i hagen.

Att hon är en cool liten häst visste jag ju, men att det skulle gå så här bra hade jag faktiskt inte räknat med! Älskade lilla häst :love:

Bilder kommer när jag fått dem från min vän.

Vilken duktig kille! :laugh:

Jag hade ju också lite planer på att börja med tömkörning med Rozzie, men jag har ändrat mig nu när hon får vara på lösdrift. Hon får semester ett år till :)

Vilken duktig pålla! :love:

I dag hade vi hovis ute,Orvar bråkade som tusan i början,vägrade stå slill,och hoppade runt där inne,när hovis vägrade släppa taget om benet så gav Orvar till slut upp och sen gick det bra. Var inte alls mycket att ta.

Sen tog vi en lite promenad,och hade faktist träns på! Han har haft det på sig i kanske en minut innan,bara provat det,men det var inga problem alls,han tuggade lite på bettet i början,sen var det inget mer än så. :love:

294041_2301283885778_1059624479_32611573_1458277312_n.jpg

+ Ottilia

Taack snälla ni! Jag tycker så klart hon är finast i världen :angel: Filmbevis kommer absolut när hon är bra och ute i hagen igen!

Alla era småttingar är också superfina!!:love::love:

Alltså, jag är ju nybörjare-ägare. Vad ska man göra när hästen är halt? Sådär lite halt? Jag är säker på att det är på benet med hovsprickan. Hovis var ju ute i fredags och klämde och kände. Men hon har varit lite störd innan också. Att skritta på plan mark är inga problem. Att skritta i hagen är inga större problem alls så länge det inte är sten. Men trava är sådär och inkl sten så ser man att hon haltar lite. Även när hon ska vända (dock inte alltid).

Hovböld javisst (hon hade en innan sommaren utan att vara halt) men hovis hittade ingen men det var lite mjöligt som vi rensade ur. Hennes hovspricke-hov ser för jäklig ut och jag tycker det har blivit värre sen plasten försvann. Hovsprickan läker och hovis tycker det ser fint ut. han har också tagit lite i tån som var uppflikt. Är det så att det tar ett tag att hästen blir haltfri eller kommer det direkt när problemet avlägsnats?

Men var kommer hältan ifrån? Hovis är utbildad och har jobbat på klinik.
Jag tycker hon har ändrats eftersom hon inte springer lika mycket i hagen nu (hon kan ju ha lugnat ner sig..eller nää) även om jag ser henne galoppera o så. Men det stör henne.

Jag skulle ta henne till klinik om hon vore min.

Får lite dåligt samvete när jag ser allt ni hunnit göra med era 10or. Mina går bara i hagen och skrotar:o

Min hade också problem med hovsprickor innan hon kom till mig och var lite halt/öm av det. Hennes uppfödare höll efter med hjälp av hovis och det blev bättre, men efter tre dagar hos mig fick hon dunder-hovböld och blev blockhalt - mest troligt uppkom bölden p.g.a sprickorna.

Jag tog ut hovis direkt till stallet men han kunde inte lokalisera bölden så vi åkte in på klinik för att utesluta frakturer, där hittade de den största bölden någonsin, den var utbredd över typ hela hoven och satt rätt högt. De fick ta ut den i omgångar.

Om jag var du skulle jag nog också åka till klinik bara för att vara på den säkra sidan, och samtidigt be deras hovslagare om en second opinion ang. sprickorna om du är osäker.

det är väl det som gör att man lurar sig. Hon har aldrig varit "halt", alltså superhalt eller någonting, inte ens när hovbölden fanns o kröp ur.
Så nu när jag tycker hon nickar till när hon går på grus så är det ju lite störning/halt. Så inbillar man sig att hovis fixar det, jag har ju en bra hovis, och han har inte sagt ngt om klinik osv och då har jag heller inte tänkt på det. Han plastade ju hoven men det är borta nu och jag tycker hon rör sig annorlunda när den är borta. Hovis kommer nästa tisdag igen.

Får lite dåligt samvete när jag ser allt ni hunnit göra med era 10or. Mina går bara i hagen och skrotar:o

De e väl ingen brådska... :D

Hippocampus: Var hon bättre/ohalt när hon var plastad? Isf om plasten nu inte är där kanske hon helt enkelt är hovöm?

Min grabb såg ju rent utsagt förjävlig ut i alla fyra fötterna i somras, och var då halt på framför allt båda fram på hårt och/eller stenigt underlag, men han har nu haft tåskor fram i ca tre månader och blivit mycket mycket bättre! Han har dessutom börjat få steeljoint som hovis rekommenderade för att förbättra hovkvalitén. Det ser man väl inget resultat av redan nu men det ska bli intressant att se längre fram!
Han ska bli verkad och eventuellt omskodd fram på lördag. Vi avvaktar och ser hur tassarna ser ut innan vi bestämmer om han ska få vara barfota eller eventuellt ha "riktiga" skor fram hädanefter. Jag kommer ju fortsätta aktivera honom nu och påbörja tömkörning och senare också inkörning, och då vill man ju inte ha en hovöm stackars krake... :grin: Senare när snön kommer plockas skorna bort helt (om det verkar funka bra) också blir det vintervila!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur