10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

det finns ju bollar som man kan preppa med godis som hon får puffa på för att godiset ska trilla ut... tror de är för hundar men man kan ju fylla dem med något som passar en häst..

Jag leker lite trick-träning med min ibland, det kan man göra i boxen och det får dem att tänka och aktiveras utan att de rör på sig.

Stalll, Fenestra, Molin, hippocampus och Maja_Kandi. Tack så mycket!:love: Den mycket partiska matten håller med er alla ;)

Stalll: tummarna hölls, men det hjälpte väl inte helt då... Skönt att hon har tagit boxvilan så bra hittills, hoppas att hon fixar 10 dagar till lika galant :laugh:.
Halm i boxen är väl bra, om du inte redan har det. Kanske slänga ut små morotsbitar i halmen som hon får leta efter?
Och där tog det slut på idéer... (jag har tack och lov inte någon större erfarenhet av häst på boxvila)

Fibusen: Vad har hänt? Håller tummarna att det inte är något allvarligt!

Det var tack och lov ganska lugnt med korven,men man vart ju i gasen när man för en gångs skull hade mobilen avstängd (var på sjukhuset med min brukare så gott som hela dagen) och slår på den och har både meddelande i röstbrevlådan,samt sms om att Orvar skadat sig och slagit upp läppen/hakan,och att det hänger en tjock hudflik. :eek:

Såg ju framför mig hur hela läppen var bortsliten och skelettet var framme!

Tack och lov så var den inte större än en tummnagel,men dock ganska tjockt,har antagligen hänt under natten/morgonen,för det var inte färskt,alltså inget att sy,så nu ska det bara ses över så det inte blir infekterat! Men oj vad pulsen gick upp!

Här är bara hagprydnad också än så länge, har inga ambitioner att göra nåt med fröken förräns fram i vår, möjligtvis att hon får träns på sig inne i boxen under vintern.

Så ser min plan ut också. Calla växer fortfarande för tillfället. Känns som om det och all lek med lillebror är alldeles tillräckligt för henne.

Bra att det är några fler som inte planerar att pyssla så mycket med sina 10or än, så jag inte får dåligt samvete över att jag har dumpat min på lösdrift.
Jag tänkte ju att hon ska vara där ett år, så min plan är att börja när jag tar hem henne igen... tror ni att det är dumt att vänta ett helt år till?

Med tanke på att hon är så stabil, så tror iallafall inte jag att det är några problem. :) Trivs hon bra där långt borta i fjärran?

Det tror jag inte! :) Det jag gör med Kaptenen är ju inte direkt krävande av honom, mer än psykiskt. Ett par promenader i veckan, totalt har han haft träns två gånger och tömkörningsgjorden en gång. Ingen press, bara knalla och gå! Det enda jag fäster stor vikt vid är att han ska uppföra sig i snöret, stanna när matte stannar osv. Ingen panik här inte! ;)

KL
Idag upptäckte jag till min stora glädje att Kaptenen börjar få tillbaka sin fina rumpa! :love: Ni vet en sån där hääääärlig hjärtformad rumpa! :D Våra små promenader, mera mat och all lek med lillebror har visst betalat sig lite... ;)

Men alltså är det verkligen normalt att en mamma-häst plötsligt ska avsky sin ettårige son så mycket att han blir totalt uppäten!? VARJE dag har Kaptenen MINST tre nya bitmärken! Stackars kraken kommer snart vara full av sår! Länden och korset ner mot svansroten är mest utsatt, där har han verkligen sår överallt! Jag blir TOKIG på den jäkla surkärringen i hagen som ska hetas vara en "snäll och uppfostrande" mamma! Skitsnack, lillen är hon supersnäll emot och Kaptenen får ta all stryk hon bara kan ge...... Nu ikväll hade han ett dm-långt rivsår till över ena bärbensknölen - fortfarande blödande - utan den minsta tvekan gjort av mamma. :cool: :mad: :devil:

Tur att Orvar inte va värre skadad!

Häromdagen tog jag ett beslut när jag gick inne på Hööks. Jag skiter i att vänja henne vid träns nu. Jag tar det till nästa sommar eller så. Jag är kanske för snål, men jag vill inte köpa något för flera hundra som kanske inte ens passar henne som 3åring. Om jag ska introducera ngt 30 cm hinder till våren får hon väl springa i grimma då.

Jag hade nog tagit samma beslut om det inte var så att jag hade ett gammal träns som passade med remmarna inspända så mycket det går. Hur mår hon förresten?

Maja_Kandi Nu är jag säkert ute och cyklar men det kanske ligger något i att hon ska stöta bort sin avkomma så att risken för inavel minskas i naturen... Jag har ingen koll mer än några vaga minnen från något program om mustanger jag tittade på som "liten".

Aida - jag har nästan dåligt samvete åt andra hållet! Nu pysslar jag inte så jättemycket men det jag gör är mest för min egna skull än för hästens. Tror egentligen inte att det gör sån jätteskillnad hur mycket man hanterar dem nu. Men ibland så hör man ju folk som säger "rör dem inte, låt dem växa och vara hästar" och då känner jag mig lite självisk eftersom jag inte har någon annan häst att "leka" med så jag pysslar med henne 1-3 dagar i veckan istället. och sen så finns det ju folk som säger att det är bra att hantera... Tror de mår lika bra vilket som så länge de får röra på sig i en stor hage, min går också på lösdrift och hon har inte ens någon jämnårig. De andra är lite äldre men de leker som tokiga i alla fall.

Räkan fick sin första övning i att stå stilla med grimskaftet i marken häromdagen. Stod och pysslade lite lagom och korrigerade lugnt när hon skulle gå någonstans. Räckte efter två upprepningar att jag bara lyfte fram armen för att hon skulle stå kvar när något intresserade henne =) övade i kanske 5-7 minuter. Sen fick hon bli uppbunden igen och stå ut med att jag försökte få bot på muggen. Såg ut att gå riktigt bra med den för någon vecka sen men nu verkar den inte vilja ge med sig längre. Jag kör med salisyrsyravaselin, hibiscrub och aloe vera gel. Har ni några dundertips som fungerar?

Jag ska åka ut o titta idag :D Tack för att du frågar. Har ju henne på helinackodering 3 mil härifrån så jag är inte ute varje dag. Ska kolla såret och hoven. Men hon har ju odlat värsta pälsen så det är svårt att hitta såret.

Jag har kanske ngt gammalt träns som jag isf inte vet vart det finns, detta är ju min första häst så jag har inga lager :D

Jag har tillbringat förmiddagen att titta på snygga hingstar till henne :angel:

Det är ju normalt. I Annies hage går ett sto som fick en avkomma -10 och en nu -11.

När Annie kom var mamman till 10an mycket beskyddande och hatade Annie som försökte få till lite lek med sin framtida kompis. Mamman släppte 10an nu i vår men var fortfarande beskyddande till en viss del. När 11an föddes åkte 10an på råbang. När 11an föddes, han kom för tidigt ute i hagen, så gick tydligen 10an till "attack" o ville sparka fölet. Annie o 10an togs in i stallet och den första veckan fick de inte vara ute när fölet o mamman var ute. Det ordnade sig då fölet hade problem med senor så det gick ute 12 timmar.

Iaf, 10an hade ingenting mer att komma med, mamman jagade o bet. Annies trygghet, ett annat gammalt sto, tog hand om 10an också (vilket sto det är :love:) och de höll ihop, stoet höll ihop de rättare sagt.

Fölet går nu mycket med Annie och 10an, de leker mycket tillsammans. Mamman går med fölet också ibland men 10an får inte komma nära mamman.

Antar att det beror på mjölkproduktion osv. Många tror ju att åringarna diar och de kanske de gör om mamman inte är dräktig igen. Annars fixar ju mamman avvänjningen.

Så jag tycker det är normalt, har du fler hästar i hagen som kan ta sig an 10an och lära honom hur livet är? Det vore det bästa tror jag.

Det är likadant här, fast mammahäst är inte lika "handgriplig" mot sin -10:a. Men inte får Calla vara i närheten av sin mor särskilt mycket inte. Hon håller sig till Cissi och gammeltanten när hon inte leker med lillebror.

Det är så tråkigt att hitta honom med nya bitmärken varje dag bara... :grin: Men nej, jag har tyvärr ingen möjlighet att dela hagen för då blir Kaptenen helt själv istället = inget alternativ. Det är ju bara han, lillebror och mamma som går tillsammans. Så det är som det är. Dock går mamma vidare till höjderna i vinter så sen kommer de ha en nordisvallack som sällskap, hoppas han är snällare!

Sådär, nu är herrn barfota igen! :bump: Ca tre månader med tåskor har gjort hans hovar till helt andra hovar! Han är superfin i fötterna nu! :laugh: Hovis var mycket nöjd och sa att han lugnt kan gå barfota ett par veckor! Om jag skulle se att det börjar spricka igen så blir det antingen tidig verkning eller eventuellt riktiga vinterskor fram. Hoppas han slipper det dock, vill inte ha några onödiga broddhål i lilleman... :grin:

Kom till Annie idag. De gamla hästarna inkl fölet stod och sov, Annie och hennes kompis (10an kallad här) borta! Annie kan ibland gå en bit ifrån men ändå inom synhåll. Idag ingen 10a inom synhåll! Jag blev inte så nervös då jag hade 15 hektar att leta igenom och det hade känts värre om 10an var där och bara Annie borta.

Nåväl, letade massa. Tillslut hittade jag dem, gick och betade bredvid varandra. Det var kanske 200 meter från flocken, hade gått upp på en kulle, ner igen bakom, in i skogen, bakom ett hus och på en liten äng. Där stod de två lugnt och betade. Trodde aldrig för ett tag sen att de två skulle gå iväg från de vuxna tillsammans (10an är väldigt flockbunden).

Hon fick lite antibiotikasalva på såret (som har minskat men försvinner inte). Jag tyckte hon gick mycket bättre idag, hovis kommer på tisdag också. Hon galopperar hellre än travar men det kan ju bero på att hon växer också, kul att se, 10an travar normal takt, Annie galopperar bakom i kort galopp. Jag har aldrig sett den där hästen ha korsgalopp.
Dessutom har hennes hovsprickehov varit "krångelhoven" att lyfta. Inte att hon är dum men att hon inte vill lyfta den alltid. Idag skulle jag titta och hon lyfte den direkt utan problem.

Min fina häst!

32767177.jpg

Tänk att min första häst är en sån fantastisk fin individ! Hon är allt jag någonsin velat ha! Känslig, vaken med enorm energi.

Sådär, nu är herrn barfota igen! :bump: Ca tre månader med tåskor har gjort hans hovar till helt andra hovar! Han är superfin i fötterna nu! :laugh: Hovis var mycket nöjd och sa att han lugnt kan gå barfota ett par veckor! Om jag skulle se att det börjar spricka igen så blir det antingen tidig verkning eller eventuellt riktiga vinterskor fram. Hoppas han slipper det dock, vill inte ha några onödiga broddhål i lilleman... :grin:
yay! va skönt!
:bump:

Kl.

Nu kommer jag med några nya bilder, släppte flickorna i paddocken idag så det blev en del bilder. Dock inte så jätte många på lillan men några iaf ;)

32767394.jpg

32767396.jpg

32767397.jpg

32767398.jpg

32767408.jpg

32767385.jpg

32767386.jpg

32767387.jpg

32767388.jpg

Det var allt för idag!

:love: Lika vacker som alltid! ;)

Vart några bilder här också i dag:

310332_2316773673013_1059624479_32621857_1306182399_n.jpg

312289_2316772632987_1059624479_32621853_1427729741_n.jpg

316133_2316772072973_1059624479_32621850_1803086953_n.jpg

Dock ganska oborstade! ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur