09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tack så mkt allihop!

Man avlar fram så stora araber själv ;)
Han verkar ge stort med, båda hans fölungar är riktigt stora!
Och väldigt fina! Trots att min märr här hemma inte är speciellt typad så ser bäbis ut såhär:

_DSC7777.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Vad roligt!
Jag hade tänkt aktivera honom främst ute i skog och mark ;) Med långa promenader, lite tömkörning och kortare ridpass. (Ser inte riktigt grejen med att sitta och rida en såpass ung och grön häst i paddock?)
Sen blir det några gånger till med löshoppning och lösgaloppering, som träning inför 3-års.

Hur hade du tänkt det med din? :)
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag ser inte heller någon mening med att sitta på ridbanan, det har hon fått nog av på inridningen ändå :) Så jag tänkte också rida ut i skogen, promenera och aktivera henne från marken.

Tänkte inte visa henne på 3-års utan satsar på 4-års istället. Hon är welsh cob över ponnymått så hon visas ju ändå med ponny tror jag?

Hoppas på att få till lite mer löshoppning också. Hur gör du när du lösgalopperar?
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tackar och bockar! :bow:

Den typen jag har är ju rätt så ovanlig i sverige, men jag gillar den!
De är typade, har bra rörelser som man faktiskt ser funkar under ryttare och inte bara i snöre!

Får jag fråga varför du aldrig skulle kunna tänka dig en arab? Är de för små eller är det nån annan anledning?
Jag tror själv att min kille skulle kunna passa ihop väldigt bra med en del halvblodsston! Lätta upp dem en hel del, utan att dra ner storleken så mkt (han är ju 160).


KL
Jag har nu börjat rida för tränare på min andra häst. Lektionerna är på 30 min, vilket jag tycker är precis lagom, det blir ofta mkt förklarande och diskuterande fram och tillbaks. När tycker ni det är ok att ta med min 09:a på dessa?
Givetvis anpassar man nivån efter hästen.

Och nu snackar jag inte varje vecka, för lektionerna kostar 450 kr/st, så det blir bara 1/månad, och jag kommer ju vilja ta min andra häst dit med, så det handlar verkligen bara om nån enstaka gång sådär.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Att jag inte vill ha en arab är för att de inte är så prestationsinriktade för varken dressyr eler hoppning, och så gillar jag hästar med lite mer massa. Känns som jag har "hittat hem" med connemarorna:). Men jag njuter av att titta på din fina kille-har faktiskt kollat på filmen flera gången:p.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ahhh Ja det är klart. De är ju mer galopp och distanshästar.

Men jag tror på min kille inom dressyren! Det är synd att jag inte är duktigare bara, men min medryttare ska få starta honom. :d

Jag kan inte ens räkna hur många ggr jag har kollat på filmen :o
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Sen hösten skulle jag åkt och tränat någon gång i månaden eller var fjortonde dag .

Dock hinner man inte tränaa själv så mycket imellan eftersom det är bebis , men å andra sidan får man *rätt*hjälp direkt i inlärningen ;)

Mia
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Tack så mkt allihop!

Man avlar fram så stora araber själv ;)
Han verkar ge stort med, båda hans fölungar är riktigt stora!
Och väldigt fina! Trots att min märr här hemma inte är speciellt typad så ser bäbis ut såhär:

_DSC7777.jpg

Superläcker! :love:

Ang hispiga halvblod så stämmer det litegrann när det gäller dressyr ;-) Men hade det kommit ett domartält över ridbanan, då hade nog min coola (hoppinriktade) 09 faktisk reagerat :D

Väntar på att min-09 ska bli skodd, sen ska han igång, han har nu vilat exakt 3 mån. Får fortsätta att gå ute så länge väder & betet tillåter.
Har okså tänkt ta med han för tränare vid sporadiska tillfällen, allt för att det ska bli rätt från början.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

*kl*

Idag var det andra gången med sadel på:). Sadlade redan inne i stallet eftersom han inte brydde sig alls när vi sadlade på banan sist. Tror dessutom han haft sadel en eller två gånger hos förra ägaren.

Spänner gjorden
378604_4033542928857_1815044267_n.jpg


486498_4033543368868_23164997_n.jpg


540282_4033544368893_1768245715_n.jpg


523458_4033544648900_1628998764_n.jpg


304946_4033545648925_46336076_n.jpg


Blir så lycklig av den här ponnyn:love:!
226082_4033546208939_2012983885_n.jpg


Och så tog vi lite finbilder, men hans paradgren är inte att stå still så det var inte helt enkelt...
531020_4033547408969_747216435_n.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Ohh vad kul att du tycker om honom!

Blir extra glad när "ridfolk" tycker om mina hästar! Även att jag avlar på typade utställningshästar så är det ju ändå ridningen jag tycker är viktigast, och då är det alltid kul att få bekräftelse där med! :D

Min kille vilar nu, han hade ju lite träning där innan utställningen, men nu blir det nog en månads vila, om han klarar det ;) Han är ju så himla social och vill vara med jämt!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Rocky Mountain som mina övriga så hon har rest ändå från Kentucky.

Och 11 månader ska det vara inser jag... Lite stressad när jag skrev...

DSC_0033crop.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Vilken fin tjej!

Idag har jag suttit på min för första gånegn. Gick mycket enkelt och smidigt. Inser dock att framåtbjudningen inte kommer att bli lätt att hitta på honom. Han tänker väldigt mycket bakåt och fipplar en hel del med bettet och försöker lägga tungan över. Munnen är kollad så det är med all sannolikhet bara ovanan med bett som gör det.

551597_4049251921572_2115396652_n.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Verkar vara en lättlärd kille - det var ju inte länge sedan han kom till dig! Tjusig har jag sett på andra bilder att han är...
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Verkar vara en lättlärd kille - det var ju inte länge sedan han kom till dig! Tjusig har jag sett på andra bilder att han är...

Jag kör chockbehandling med honom;). Han är väldigt enkel och lär sig fort och jag vill komma upp på honom innan han känner sig FÖR trygg i sin nya tillvaro. Ska han börja testa gränser vill jag redan ha honom på grundhjälperna. Sen så är tanken att han ska vara riden i alla gångarterna och vara hjälpligt styrbar inom två veckor. Sen kommer han att få vila minst en månad bara för att få landa och smälta alla intryck:).

Undrar lite hur ni andrar resonerar om sadel. Min hoppsadel är tokvid och faller ner ordentligt på honom. Min dressyrsadel ligger dock bättre. Vilken borde jag använda? Ny sadel kommer att inhandlas så småningom, men lär inte ha möjlighet att göra det precis nu.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jag hade utan tvekan använt dressyrsadeln i det fallet, risken är ju annars att han upplever sadeln som obehaglig, och det kan skapa problem i framtiden. Sen brukar det ju inte vara några problem med att rida lätt eller stå i dressyrsadel heller :). Kanske inte ett jätteutförligt resonemang men ändå :).

/Amanda (som också har en ponny 09:a, kommer presentation inom kort :))
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Här kommer min Fellponny Jonna -09.
Köpte henne för två mån. sen och är helt kär! Jag sållar mig till skaran som skaffar ponny trots att jag är vuxen.
Planen är att rida in henne nu under hösten och sedan får hon vila över vintern om hon går med på det! Hon älskar verkligen att jobba och kommer alltid när jag ropar på henne, hon blir inte lika glad när man går..

Hon har inga spektakulära rörelser däremot är hon väldigt vig och har lätt för samling, hon kommer bli hur häftig som helst min prinsessa! Häromdagen när jag arbetade henne på cirkeln och bad om galopp så fattade hon kvickt galopp dock blev det fel galopp och utan att jag sa ngt så gjorde hon ett jättesnyggt perfekt galoppombyte. :love:

Just nu tömkör vi mycket i skog och mark för att bygga upp muskler och balans. Eftersom att hon inte är så stor vill jag ha henne så välförberedd för ryttare som det går :).

Bilder:

DSC_0002.jpg


Jonna4.jpg


DSC_0045.jpg


Och en jämförelsebild på raggponnyn från i vintras innan jag köpte henne:

DSC_0102.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 791
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp