08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Jag vet inte om jag vågar mäta min, han var 170 förra sommaren och har nog växt. Alla frågar ju hur hög han är (eller utbrister "Men HUR HÖG är han!?"), så han har nog växt :eek: Men han har väldigt mycket resning och inte så stor kropp, absolut inte tung men vägvinnande gång så hörnen kommer ofta när man rider på bana!

Länge sedan jag uppdaterade men Appe är igång för fullt, känns riktigt fin i dressyren sedan jag bytte sadel till en Harry Dabbs som jag också sitter fantastiskt i! Nästa helg ska vi på terrängträningshelg till Runsten söder om stockholm, vi är båda nybörjare men det ska bli kul. Misstänker att jag kommer att ha en trött häst med mig över Ålands Hav hem på söndagkväll, 2 pass per dag är han inte van med. Värmer upp med utprovning av ny hoppsadel på Mustang på fredagen eftersom hans Prestige Roma nu är för smal och ligger i bakvikt, jag gillade den inte från början så det blir nog nåt annat.

Trevlig midsommar! :)

Ja, vissa känns verkligen enorma! Min har också oerhört mycket resning, tar stoor uppmärksamhet och tar mycket plats. Jag var nästan helt säker på att han var över 170 cm, och vissa i stallet gissade på att han var 175+ :crazy: När vi mätte honom med mätstickan för någon vecka sedan visade det sig att han inte var en millimeter över 169 cm.

Kanske inte syns så mycket på bilden, men jag är 182 cm lång, men behöver ju verkligen inte oroa mig för att vara för lång ;)

(gammal bild...)

Han är så fin din häst!:love:

Och ja visst kan de se helt enorma ut även om de inte är så jättestora egentligen. Det här är förvisso en gammal bild från våren förra året, men den illustrerar det rätt bra tycker jag. Ska tilläggas att jag är över 170 lång.

Sen en liten uppdatering från oss. Lillhästen börjar bli stor och har skött sig jättebra när vi varit ute och tävlat. Vi har vunnit vår första regionala LA på nästan 69 % och fått 67 % en annan gång trots att han såg spöken överallt. Dessutom har vi gjort ett riktigt bottennapp där jag red dåligt och han slutade lyssna på mig inne på banan så vi hade missar precis överallt och slutade på 60%. Men det har stått nya saker i protokollet alla gångerna så jag hoppas det är ett tecken på utveckling eftersom de helt har slutat kommentera det som vi hade mycket problem med i början. Dvs för hög och kort i formen. Nu senaste gångerna har det tvärt om stått att han stundtals varit för låg (!). Det trodde jag väl aldrig skulle hända på honom, så även om det dragit ned poängen, så tar jag det som positivt, för det visar ju att det iallafall händer någonting. :) Nu ska vi bara hitta mellanläget... Nu har vi iallafall tävlat klart för ett bra tag framåt och nu ska vi bara njuta av sommaren och jobba med grunder och styrkan. I nya stallet där vi står finns det både underbara ridvägar med klätterbackar och härliga ängar att rida på som är alldeles utmärkta för konditionsträning. Om inte det här är livskvalitet så vet inte jag vad det är.

[URL=http://s1148.photobucket.com/user/TeamDL/media/hage_zps66ff824a.jpg.html]

aumlng4_zps03311ea5.jpg
[/URL]

Åh, så kul att höra! Det värmer!

Han är sååå fin! Vilken mekanik din har! Grattis till de fina resultaten:)

Härliga sommarbilder DL! Och grattis till fina resultat, skönt att kunna gå på semester med det i bagaget!

Nu har vi firat midsommar o Lilla Svarta har fått 2 dgrs ledigt. Skulle ridit ikväll men dels kommer det veritabla ösregnskurar med ojämna mellanrum o dessutom är jag helt slut efter 3 dgrs camping liv!:D

På´t igen imorgon!

Grattis till de fina resultaten, men mest till den positiva utvecklingen. (Ur domarsynpunkt är du ju en "önske-ryttare".) ;)
Han ser f.ö jättefin ut på bilderna! :love:

KL
Tömkörde Nalle över bom i manegen igår och för första gången skedde det utan något som helst tendenser att försöka bryta ut eller stanna i serien. Tog tag i uppgiften och lyfte på benen. (Nu ska han bara övertygas om att utfört uppdrag inte innebär omedelbar vila på stället.) :p

(V.v ignorera mina höga händer :o - jag fick kämpa lite för att hinna med utan att snubbla på bommarna!)

b_222949.jpg

Ser trevligt ut Natasha men jag har missat varför du "bara" tömkör o inte rider?

Igår var första ordentliga dressyrpasset sen jag drullade av o efter lite inledande tjafs, typ: Jag kan INTE trampa in under mig!:arghh: så släppte hon o svävade fram i sin fantastiska trav! Herregud vilken häst jag har! Galoppfattningar från skritt funkade också så det blir nog ordning på oss med.:D

Härligt när man får till den känslan ! :)

KL:
Här går det framåt. Gul fick sin första officiella 0:a i 1 meter på hemma klubben i torsdags. Super roligt och mycket nöjda med resultatet.
Kommer ev film om någon vill se, dock från andra klassen där han fick 8 fel - helt klart godkänt med tanke på att det var närmare 30 grader ute.:D

Grattis till fina resultat. Kul när det går bra.:)
Himla snygg häst.

Vår som skulle på sitt första meeting har skadat sig.:crazy:
Kanske att han gjort nåt i hagen då ena skon trampats av. Visar hälta efter nattvila. Mkt bättre på em. Böjde honom idag o då visar han hälta på ena fram när man böjer helben. Får ringa veterinären o diskutera vad det kan vara.
Känns inte bra att ge honom sommarvila o inte veta vad det beror på .

Kan ju ha sträckt bogen om den trampat av en sko, ganska vanligt. Tar ett par veckor innan det är helt bra och man får linimenta lite för att öka cirkulationen. Laser är också bra för ökad läkning :)

Men det kan ju vara något annat också såklart.

Vi får hoppas att du har rätt.
Kollar honom med värmekamera nu på morgonen innan vi ringer veterinären.
Han ska även få Biolight.

Ser trevligt ut Natasha men jag har missat varför du "bara" tömkör o inte rider?
Lång historia kort; Wobbler's syndrome (eller "slinger") sommaren 2011. :(
Diagnosen var dock inte 100% och graden av skada inte så hög, så vi avbröt all träning - han var precis insutten då - tog bort så mycket stärkelse/socker som vi kunde ur foderstaten samt höll honom på en låg giva överlag för att minska tillväxttakten så mycket som möjligt. Förra året började jag tömköra igen för att stärka musklerna - men besvärliga vintrar har kommit emellan så det har blivit mindre gjort än vad jag planerade.
Hursomhelst har han förbättrats dramatiskt. :) Idag är det jättesvårt att se någon rörelsestörning så vi (vetr hovslagare och jag) tror att det kan ha varit ngt "tillväxtrelaterat" som nu växt bort, alt, skadad nerv lyckats hitta ny väg och/eller regenererat. (Det tar minst ett år.)
Så jag är färdig att sitta upp, men måste vänta på att få tillbörlig hjälp från marken - annars hade jag redan varit uppe nu. Hoppas kunna visa bilder på det i en inte alltför avlägsen framtid i alla fall. :)

@Wingates
Heja Gul!!!

kl

Imorgon hämtar jag hem Calle ^^ och då börjar vi ladda för nästa veckas tävlingsstart ;)

bild från när jag var uppe och hälsade på honom
ee786a54de5311e2996f22000a1fbc6f_7.jpg

*kl*

Påslagning av lös sko, helklippning och knoppning fick Jac stå ut med idag. Tur han är en så snäll häst. Klippa med maskin var inga problem alls, han står som ett ljus, även när man klipper nacken. :love:

I morgon blir det LB:2 och på lördag LB:3.

KL

Nu är Calle hemma! Var så sött för när vi kom dit var han jättefixad -finborstad, lackade hovar, nyfriserad man osv ;) Red ett pass och han var väldigt fin idag med, mamma tog en del kort men lyckades tyvärr få in så att hon tog i "fel ögonblick" på sådär 90% av bilderna så han såg ut att trilla omkull typ.. synd, men inget att göra :p

1011913_10152368253015400_1297190861_n.jpg

1045169_10152368253345400_52648583_n.jpg

1005283_10152368253525400_775988585_n.jpg

21347_10152368253580400_876154918_n.jpg

1012791_10152368253670400_1724279527_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka