08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Himla fin häst du har:D Roligt att det gav resultat att skicka honom på utbildning. Funderade på det med min 06-a men avstod.

Vad är det för stam på honom?

KL

Vår 08-a gjorde sina andra felfria runda i 120 i helgen. Startade på gräs i ösregn och ändå gick han så fint. Är pjoskig för paraplyer mm så han kom knappt in på banan men sen när han väl började glömde han allt annat och fokuserade på hindren.;)

Vi funderade på att försöka kvala till Falsterbo men skippade det då det är väldigt dyrt och dessutom vansinnigt svårt att göra bra resultat där. En rivning och man är borta.:crazy:
Nästa helg ska han på sitt första meeting i Björbäck. De har så fina tävlingar. Ska bli roligt att se hur han reagerar på att gå flera dagar och att sova borta.

Tycker han ser jättefin ut Mooi! Syns verkligen att utbildningen gjort nytta! Det är guld värt när man har möjlighet att lämna iväg sådär! Min ska (om allt går enligt planerna) lämnas bort 2 v i september för att få börja hoppa så smått.

För oss har det varit dressyrträning på ridklubben i kväll. Nyttigt med fler hästar i ridhuset och att hästar kommer och går. Bra miljöträning iför ev tävlingar i höst.

Gick bättre idag än förra veckan, lättare att hitta ett lugnare tempo med bättre form. Inga stora galopp-problem annat än i mitt huvud :o Jag blev lite feg när jag var ruskigt nära att åka av i torsdags, men inga sådana ideér idag. Väldigt basic pass med mycket övergångar. Men på det stora hela en MYCKET mer lösgjord häst idag.

Värst var nog att se mej i spegeln, jag MÅSTE verkligen ta tag i min vikt. :o

Insåg också att han är på väg att växa ur sin sadel (en allround), hoppas det räcker att byta koppjärn, jag skulle ju vilja lägga pengarna på en dressyrsadel istället för att köpa två sadlar...

Jag har också ridit dressyrträning ikväll. Jac var på jättebra humör för träning, lite pigg och ville springa iväg och bocka när jag skulle skritta fram. Jag tänkte, det här blir nog bra, för sist var han lite trög. Trots värmen så var han helt fantastiskt samarbetsvillig och framåt och jobbade på kanonbra. Hela träningen kändes jätterolig och det enda som var svårt var vänster galopp som han blir lite öppen och inte spårar i, men i övrigt fungerade det super!

Världens finaste häst hade jag idag! :bump: :love:

Min kompis fotade lite, får se om de dyker upp här såsmåningom.

Jag glömmer hela tiden att kommentera dina fina hästar! Förlåt!:o Det var jättefina bilder från hoppningen o även tidigare fina bilder på dressyrträning. Du ligger verkligen i o tar dina unghästar framåt. Eloge till dig.

kl

Idag fick Harriet hoppa bana för andra gången med inhyrda piloten. Titthindren duggade tätt men det bryr hon sig inte om. Höjden var mellan 90 o 100 cm. Nollade o gjorde en bra runda men behöver lära sig att bjuda på framåt bättre. Det lustiga är att hon bjuder sämre ute i paddock än hon gör i ridhus, har jag aldrig varit med om på nån annan häst.O_o

http://www.youtube.com/watch?v=wkw1YVISXDo

Asch, det gör väl inget :) Jag kommenterar inte alla heller för man hinner inte riktigt med alla inlägg som kommer. Tittade på filmen och det ser ju väldigt rytmiskt ut, hon har yviga framben i galoppen ser det ut som, bra lyft på dem!

Jag upplever att Jobelle inte riktigt 'hittar' hindren utomhus på större banor än i ett ridhus där de ligger mer tätt och hon liksom sög tag i dem mer. Kanske ger med sig med mer rutin :)

Heja Harriet! Härlig inställning hon har, ser så lågt ut :)

mooi, din häst ser jätte fin ut!

Jag och Chelsea var iväg på pay&jump idag, vi hoppade 70 och 80 cm, det ni! :D 70 cm var ju super lätt, 80 cm blev hon lite trött inne på banan och orkade inte riktigt ta mina förhållningar men höjden var då inga problem, jag var lite mer nervös men jag gjorde så gott jag kunde dock satte jag henne taskigt på två hinder men som sagt hon lyssnade inte riktigt.

http://youtu.be/EUHEFD941L8

chelsea4_51c0c65f9606ee4490bc7b83.png

Så här fint hoppade VIZZLA i våras:

http://youtu.be/M51y2JU_iIs

VIZZLA VALENCIA LT
E: Carland U: Vienna UE: Aerline H

Vi hade också planer på att starta i Falsterbo. Det gick så himla bra i 1,10. Men när vi kom utomhus på 1,20 banor blev det tvärstopp.

Så vi fick lägga om planen. Lite sommarvila och träna mer.
Det är ju så med unga hästar. Man får inte vara låst i sin planering.

Jag har äntligen börjat rida henne själv. Det är fantastiskt att få rida en häst man själv har fött upp :D
Hittills är det ju min dotter Ylva, som har ridit henne.
Men nu ska jag jobba med markarbete, rakriktning och lösgörande jobb.
Hoppningen överlåter jag med varm hand till Ylva.

Såg ju lekande lätt ut.:)
Synd att det blev problem ute på 120 banorna, men så är det väl med unghästar.
Kul att ha en egen uppfödning.:d

Tycker att hon påminner om våran. Gillar den grå färgen. Synd att den bleks med åren.

Jag är kär i din häst!:love: Hon har en så himla bra inställning o du gjorde vad du kunde för att underlätta för henne, t ex med att se till att hon inte gick i korsgalopp osv. Det enda jag skulle kanske önska är ett ngt högre grundtempo så är det ännu lättare att hoppa. Ditt nuvarande tempo blir svårare att hålla när hindren blir högre o även om det känns bättre med mer kontroll så blir det svårare att hoppa för hästen då.

Tack!

Marco är också jättefin o jag gillar att Sara bara låter honom galoppera på framåt. Känner att det är det som dom flesta gör fel med sina unghästar, det ska vara lite väl kontrollerat o då kommer stoppen när hindren blir högre.

Vizzla: Din häst är otroligt vacker o har väldigt mycket kapacitet men om din dotter höll samma tempo utomhus som på filmen så kanske du har lite svar på varför hon inte hoppade lika bra ute. Unghästar måste få gå på mer framåt så det inte blir så jobbigt och dessutom utomhus så finns ju mängder av saker att titta på som bara det kan göra att tempot dras ned o hindren kommer som "överraskningar".
Tror iaf att eran häst kommer gå långt med den kapaciteten!:love:

Tack, jag håller med dig. :)

Idag var det hoppträning och för att ha hoppat pay&jump igår så kändes hon ännu fräschare idag, fick till riktigt fina språng, hoppade studs, kombination och grind. Var lite tjorvig i vänstersvängen, fick inte med mig bogen, fick morra lite så gick det bättre. Vi hoppade ca 80-90 cm i slutet och det kändes mycket bra :D

Sen är jag klantmaja och förstörde sista rundan med att lägga mig på mage i kombinationen och lät henne rinna iväg, bad att få ta om det och då blev det ännu värre, som tur var skötte sig hästen fast jag klantade mig. :banghead:

Äsch klantar oss gör vi alla HELA tiden!:D Vem har inte hoppat före hästen, efter hästen, osv osv? Shit happens all the time o det är när hästen reder ut det ändå som man förstår vilken Pärla man sitter på!

Ser väldigt trevligt ut! Men hur stor är pålle? Ser enorm ut! :) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka