08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Kommer oxå ge Tara någon vecka här och där beroende på hur jag jobbar. Det vill säga jag rider när jag är ledig och det kan vara allt från 5 dagar i veckan till 0.

Min 5-åring går på bete men rids ändå nu. Kommer att få ca 2-3 veckors vila då jag har semester och vi kommer vara ute och åka en del. Fram tills dess rider jag ganska intensivt och har ÄNTLIGEN börjat träna dressyr igen efter senaste skadan.

Wille har fö börjat testa lite, han har ju varit väldigt snäll men nu ifrågasätter han lite.Inga stora grejjor, men jag höll på att åka av igår då han då rakt inte ville fatta höger galopp. Han gick däremot klockren förvänd galopp i höger varv. Vi löste det hela iaf och sen var han som vanligt igen.

KL
Har ni tänkta att ställa av era hästar och släppa dem på bete? Hur länge i så fall?

Chelsea går på bete dygnet runt. Egentligen vill jag inte ge henne någon vila i sommar, jag har ju semester, vad ska jag annars göra? Dock ska vi till sommarstugan någon gång så då kommer hon få vila, så hon kanske får 1-2 veckors vila under sommaren. Hon var ju sjuk och hade vila i vintras.

Mina går i beteshage sedan flera veckor, men de går in på nätterna. Jag kommer rida på ett tag till och sedan får de nog några veckors vila i juli, när det är som mest broms och elände och inga passande tävlingar.

@Deimion
Läckert!!

Har ni tänkta att ställa av era hästar och släppa dem på bete? Hur länge i så fall?
Nalle har ju knappt gjort någonting i vinter, så jag hade snarast tänkt öka arbetet nu under sommaren när allt är lättare, så vi kommer någon vart. (Då kanske jag vågar göra mer nästa vinter också...:meh: )

Emellertid får han ta det lite lugnt just nu i vilket fall. Dels var han lite sul-öm efter verkningen (han går barfota), dels var all framåtbjudning som bortblåst. Vet inte om han passar på att växa lite till nu när de blev släppta på bete dygnet runt förra veckan, eller om han bara är extra trött pga omställningen - eller en kombo av båda.

Nej har inte tänkt nån vila då det blev ofrivillig vila i maj när jag drullade av...:(

Idag var vi back on the crime scene för första gången på 3 veckor. Dvs jag red dressyr i paddocken igen. Frestade inte ödet utan alla hästar stod inne o jag började trava direkt. Hon var rätt sur i början men efter att ha gått på henne ordentligt så hon gick fram så blev hon sådär underbar som bara hon kan bli!:love:
Men helt är att hon inte trivs i paddocken, har aldrig känt att hon varit så mycket bakom skänkeln ever? I ridhuset kutar hon ju på hur bra som helst. Men det är ju bra, har ju fått ett kvitto på att hon inte lyder, så nu är det banträning som gäller varannan dag!

Var och red en 1 m clearround idag och Jobelle var nog inte helt 100 med idag kände jag. Lite tråkigt när man känner att hästen inte är mellan skänklarna och framme för skänkeln så att varje hopp blir lite 'oj, stod det ett hinder här också?' typ. Hon kändes sån fram till anridningen mot hinder 7, (av 9) då plötsligt svarade hon på drivning och bjöd bra. Således blev de sista 3 sprången bra och övriga innan lite sådär..

Ett par bilder
179767_10151713855810948_2050857930_n.jpg

179766_10151713854890948_1098638603_n.jpg

Men det är väl så det är med unghästar, lite fram o lite tillbaka. Har en tävling till inplanerad, sedan får det nog bli lite vila.

Visst är det härligt när det går sådär bra!

Jag hade ett riktigt bra pass i ridhuset idag! Efter strul med högergaloppen två pass tidigare så hade detta lossnat och idag var han riktigt fin att rida!

Har insett att även om han är snäll så är han ganska smart och ifrågasätter lite. Men han är bra för har man bara varit tydlig och förklarat vad som gäller så är det bra sen! Han tycket tex det är vansinnigt tråkigt att skritta på lång tygel och hittar gärna på div små saker då. Som att försöka trava, nafsa sig i bringan eller titta på faaarliga saker... Men han är ändå SÅ mycket enklare än både sin mor och mormor, märks att vi "spätt ut" Pik Trumfblodet lite nu. :D

KL
Idag åkte Tara på betet:banana: Jag skickade väg ett mess till ditt jag skulle att jag ska bara koppla och lasta kommer snart, eller det vad jag trodde...

Alla gånger jag har åkt med Tara kan det bara varit att gå på. Ett lite tvekande steg men inget bekymmer. Har aldrig behövt lastträna eller så. Och trodde att det vara samma idag. Haha ack som jag bedrog mig...

Upptäckte att mellanväggen inte gick att flytta. Inga bekymmer hon åker smalt ändå. Går på - tvärnit. Försöker igen - nupp glöm det! Efter att fått in henne halvvägs får jag inte ens upp henne på lemmen:mad: 30 min senare kommer förstärkning ner till stallet och kedja åker på. Det tyckte hon INTE om. Stod på bakbenen och slog som en galning med fram efter hon som höll i grimskaftet:nailbiting: När Tara väl insett att det inte gick, gick hon helt enkelt inte alls. På skulle hon INTE. Så det hela slutade med att vi bokstavligen fick lyfta på henne, ben för ben:meh: 50 min tog det allt som allt...

Så min briljanta ide att byta transport för att komma iväg snabbare sket sig totalt och jag hade lika väl väntat:arghh:

Dressyrdeimion fick agera hopphäst idag. Han hoppades uppsuttet för andra gången någonsin och var såå lycklig! Vi har väl hoppat en stock eller två ute i skogen, samt löshoppning i höstas, men ändå :) Vi körde i en dressyrchilderic och OS rundsytt träns, hör och häpna, hela 85 cm lyckades vi studsa över. :banana:

Vad skönt Novali att det gick bra på banan!

Jobbigt Aliil med lastningsproblem! Men vad är det för transport där man inte kan flytta mellanväggen?

Ja Mitrolle, det är väl lite typiskt unghästar att formen verkligen kan variera! Men härligt att ni är igång och tävlar 1,0m iaf, det ser ut att vara jättelätt för henne!

Härligt Deimion att hoppa lite!

Här blev ju inte Ridveckan så tokig ändå! Dressyrträning för SS i tisdags som gick bra, bortsett från en jobbig höger galopp och ryggningarna. Träning för CE på torsdagen som gick "sådär" men vi fick ju loss högergaloppen, trot att jag höll på att åka av på kuppen... Ridpass igår i ridhuset som gick riktigt bra och avslutat veckan med en härlig skogstur idag! Så härligt när man sitter upp på en så gott som lösgjord häst, där man får huvudet att sluta "streta" genom att skita i var huvudet är och fokusera på kroppen med sidvärtes osv. Då var det inget kul att streta mer. ;) Idag fattades både höger och vänster galopp klockrent och vi avslutade med "bebisöppnor" i trav längst med grusvägen. Så himla härligt!!!

Ryggningarna jobbar vi vidare med från marken, jag tror eg att han förstår, men han VILL INTE... Känns som det är bättre att ta igenom det från marken än från ryggen.

Vet inte. Vart förvånad själv + fler med mig där alla var på väggen och skulle flytta på den (inkl jag trots att ägaren stod bredvid och sa att det går inte).

I nu på morgonen fick jag + hon med sommarbetet hämta hästarna 8 km bort:eek: Snacka om att dom har vandrat hela natta. Dock valde vi att rida tillbaka hästarna. Vi skulle ändå ut och rida idag hade vi tänk oss:p

pemi: Vist är det härligt med såna pass? Hade ett sånt i måndags och jag hade kunnat rida huur länga som helst och bara njuta av det:d

KL
En liten kort mobiluppdatering, är och hälsar på Calle och har nyss ridit ett pass. Haha, nån måste ju jagat honom med kofösare eller nåt för jäklar vad han hade hittat gasen. Innan har han varit sååå nonchalant mot skänklarna men nu HÄNDE det nåt när man skänklade. Formmässigt var han lite ostadigare och slängde en del med huvudet när det blev jobbigt, men som de sa -skit i formen, det kan han redan, det är det andra som ska jobbas med.
Blir ett pass imorgon med innan jag åker hem, sen hämtar vi honom den 27e.

Vad roligt! Det skulle mitt lata sto behöva också. Det var precis det jag beundrade så på hans clinic, han var SUUUUUPER noga med att de skulle gå fram för skänkeln!

delvis kl

Nu är jag hemma igen. Red imorse igen och idag kändes han sååå fin. Igår var det inte jättelätt (på sätt och vis var jag ju "ny" ryttare för honom då eftersom jag inte ridit på över 3v) men idag var det så mycket enklare. Fina killen! :love::love:

Här kommer först lite prinscreens ur filmen från idag, och sedan filmen..

calle4_51bf61d59606ee5993337954.jpg

calle5_51bf61d69606ee5a4979d0de.jpg

http://youtu.be/RATfJzihaZM

Ser helt fantastiskt ut! Skillnaden mellan den videon från januari o nu är ju att bakbenen är igång o han är genom kroppen. Grattis till väl investerade pengar!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka