08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Och tur är väl det! Mina barn skulle sätta ett fiskben i halsen, eller i näsan eller i ögat vilken vanlig dag som helst...

Nehedu, jag är glad för varje dag mitt lilla hästabarn inte tar med sig en mugg in från den leriga hagen!

"såsom man gör på bebisar som får torsk" Torsk? Inte matar man väl bäbisar med torsk? Och sen gör vaddå med vichyvattnet? :eek:

:rofl:

:D Det är helt klart att diskussioner om unghästridning dessutom kan innebära en snabbkurs i barnavårdande!;):D

*KL*

Stellas rasp är äntligen borta!

Hittade idag ett blåmärke på vardera hovsula fram, på insidan, ej öm men är det något man bör oroa sig över? Hon har ju varit lite ömfotad.. hovslagaren kommer nästa vecka, skönt.

Vad skönt att den är borta. Och nu när det blir lite minusgrader så vi slipper leran kanske den förhoppningsvis också håller sig borta. :)

Själv gör jag inget alls med min häst just nu, det överlåter jag åt min sambo efter en liten olycka för en vecka sedan. Pigg stor unghäst som skrittat i 6 veckor tyckte att det var lite tråkigt att bara promenera så han bestämde sig för att liva upp tillvaron lite. Exploderade och jag han inte flytta mig ur vägen så han fick in en klockren spark i magen och på höften, så mig så min lugna kväll i stallet slutade med ambulansfärd och en natt i traumarummet på akuten. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Har gått ingenom det hundra gånger efteråt och funderat på vad jag hade kunnat göra annorlunda, men kommer inte på något. Jag hade stenkoll på honom för jag kände ju att han var lite busig, och jag hade både kedja och longerlina och spö för att kunna hålla honom ifrån mig eftersom han gärna hoppar mot en istället för från en när han busar. Men trots det så skedde olyckan iallafall. Jag skulle ha haft hjälm, och det kommer jag att ha när jag leder honom igen så fort som jag kan gå igen. Det hade ju inte gjort någon skillnad den här gången, men tänk om han hade träffat lite högre upp. Så alla ni som hanterar era snälla unghästar, tänk en gång extra på att de faktisk är unghästar och att när det väl händer något så går det väldigt fort och det är stora krafter i en häst. Ja hade en otrolig tur den här gången, men det hade kunnat gå precis hur illa som helst. Och jag är glad att det var många människor i närheten som kunde hjälpa till. Det är ju ofta som jag kvällsfodrat och varit sist kvar i stallet och gått med honom då. Hade det hänt när ingen hade sett så vill jag inte ens tänka på hur illa det hade slutat... man vet ju att man inte ska rida utan sällskap, men det kan gå illa i all hantering av hästar. Bra att ha i åtanke iallafall även om jag vet att det ibland inte är möjligt att alltid ha sällskap.

KL

Här har Calle tagit det lite lugnt ett par dagar då jag varit sjuk (var på VC idag och det var som jag misstänkte -halsfluss). Var i stallet idag, de andra dagarna har min syster och mina föräldrar åkt ut och passat honom (= mockat och gjort påsar), och ja -idag var han heeeelt tokig. När en kompis skulle tog ut sin häst ur hagen så blev han tossig och for omkring och satsade på grinden, så vi tog in Calle och den sista i hagen. Jag gick raka vägen till ridhuset för att släppa honom och på vägen dit (ca 20m) blev det lite passage och en explosion -men med matte i andra änden av snöret så kom han inte så långt ;) Fick sprungit av sig det värsta i ridhuset, gå in och äta sitt kraftfoder och sen tog jag ut honom igen och körde ett normalt longeringspass. Sen var han snäll att leda in ;)
Tydligen hade han slitit sig igår när de skulle ta in dem -och sånt gillar jag inte, så får han INTE göra. Men han har överskottsenergi, så jag får köra samma imorgon och jobba honom på lina tills jag är fräsch nog att rida.

Min va helknäpp igår, gick knappt ta på grimman för att han skulle käka på den hela tiden. Hade jag inte fått på grimman på sista försöket så hade det blivit grimskaft runt halsen... Sen blev det 15 min longering och sen så va han lugn i huvudet igen.

Dessa unghästar!

Teamdl: oj! Ingen allvarlig skada?

Usch vad obehagligt, fick du några inre skador eller blev bara mörbultad? Förra året i augusti ramlade jag av en unghäst o fick sy ihop läppen som troligen en vass gren skar i 2 delar på vägen av hästen. Allt är läkt nu men jag har ingen känsel en bit upp i kinden än. Efter det rider jag inte ut själv, hade jag varit själv där hade jag förblött eftersom jag inte kunde prata med allt som forsade ut, hade inte kunnat ringa själv efter ambulans. Man får sig en tankeställare.

Men oj stackars dig! Krya på dig!

Låter som dom flesta hästarna är lite tossiga nu? Stella hade slitit sig imorse innan dom hunnit knäppt av grimskaftet i hagen så hon har fått gått med grimskaftet efter sig hela dagen... så kan det gå :p

Usch ja, det kan gå snabbt när det väl händer något. Hoppas att du inte e allvarligt skadad.

mooi: Tara var tokig i Måndags. Hon hade då stått en vecka pga att jag var sjuk. Och som hon bockade dom första 10 min:eek: Jag vart tvungen att sadla om 2 gånger:angel: Men när hon hade fått bort den värsta energin så jobbade hon på riktigt bra. Dock kunde jag inte skritta mer än ett par steg i taget, för annars så flög hon i luften. Så anvskrittningen fick jag vackert ta från marken.

Men oj, vilken tur att det inte gick ännu värre! Och hoppas att du snart är kry igen!
Ibland händer ju olyckor trots att man tycker att man tänkt både före och efter. En stallkamrat blev ordentligt sparkad vid tömkörning (utan hjälm). Hade den träffat högre hade det varit slut...

Ibland glömmer man att hästar faktiskt är rätt farliga djur.:eek:

Fy 17! Det där lät inte kul alls. Hoppas att du repar dig snabbt.
Nä, det går rasande fort ibland. :eek:
Jag har alltid hjälm på mig runt Nalle för även om han har blivit mycket bättre med bakbenen och jag ser när han är på G, så är han fortf opålitlig och oförutsägbar. Vill inte ha den hoven i huvudet - eller någon annanstans heller för den delen!

På tal om "flygande" hästar: Hade äntligen tid att tömköra honom idag och hejsan hoppsan vad det gick när han skulle trava! Hade fullt upp att hålla kvar och inte åka omkull. Men jag får skylla mig själv som går ut i skymning och gråblåsigt väder...

Idag var Calle sig själv igen, tog in honom vid 13:30 och longerade en stund. Var rätt avslappnad idag och skötte sig fint. Släppte ut igen efteråt och tror han uppförde sig bättre vid insläpp idag än igår ;)
Har idag fått köpt mig en ordentlig tömkörningsgjord så nu ska jag tömköra honom och den andra pållen ^^

Mina hästar har också varit lite prilliga sista tiden. Senaste passet på väg till ridhuset med Jac så gjorde han piaff på vägen för att de hade lagt en grushög som inte brukade vara där. Kändes lite lavrigt när han stod där och piafferade runt i en cirkel :p Han flippar inte på så vis att han springer iväg, han är mer på stället när jag sitter på iaf, tönthästen :D

Jobelle idag var också på tårna och ville helst ha en snabbare gångart hela turen vi red ut. Lite halt var det också då vi fått lite snö och inte broddat ännu (ska fixa till helgen), men det gick bra att rida trots häst med för mycket energi. Tror hon vuxit också då jag mätte in henne som 169 cm idag (hon har krympt lite emellan, gissningsvis när hon breddat sig? men är nu alltså tillbaka på höjden igen).

Fy vad läskigt! Ibland blir man rädd bara av att tänka på hur nära man varit en riktigt läskig olycka..

Appe har varit jobbig en period men lugnat sig lite igen när jag tagit mig i kragen och varit mera konsekvent i hanteringen. Igår var vi på tur i mörkret och snöyran, pigg och lite tittig men höll sig i skinnet. Åker till globen imorgon och på lördag är det lillajulsmarknad (lillajul är ett åländskt påhitt och infaller lördagen före första advent :-) och julbord på kvällen så jag försökte mig på att motionera honom ikväll med mindre lyckat resultat. Broddade i men vi satte inte snösulor senaste skoningen så det blev bara stora styltor, tömkörde en stund i skritt men gav upp ganska snabbt. Hoppas på lite kyligare väder, ikväll var det perfekt kramsnö, synd att man inte är 10 och vill bygga snögubbar.. Ska bli kul att se på unghäsclinic imorgon i globen, och kanske shoppa lite :d Nån mer som ska dit?

ikväll var det perfekt kramsnö, synd att man inte är 10 och vill bygga snögubbar..
Fullständigt "Off topic", men jag vill bara säga att man får ALDRIG låta ålder vara ett hinder för att göra snögubbar.... eller blåsa såpbubblor... eller klättra i träd...eller... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
4 953
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 874
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar