08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

KL

Idag blev det löshoppning som aktivering för lille Calle. Kul tyckte han och hoppade riktigt duktigt. Inga höjder idag utan stoppade på 1m för jag tyckte att han hoppade så jämnt och fint :) Kul!
Här börjar jag bli lite pirrig, ska åka och hämta hem min fuxdam imorgon -inte haft henne "hemma" på 1,5 år.. Ska bli kul ^^

Jag har haft ett super ridpass med Jac idag där han verkligen gick jättebra och det kändes som vi hade kommit långt fram. Galoppen kändes otroligt mycket bättre. Just nu är det bara jätteroligt och det komiska var att jag tänkte innan jag red att han kanske skulle behöva en vila för att han var så tjorvig med huvudet och grejar och nafsar, men sen insåg jag att han bara är orastad och nog behöver ridas mer.

mmm....känner igen det där! Var i ridhuset i veckan o herrejisses vilken busig tjej jag hade! Hon går ju bara 4 dgr/vecka nu, tycker det räcker när hon är så ung men kylan har ju gjort att de inte rör sig så mycket så det satte väl sig i benen.

Imorgon kommer Linda Algotsson o håller clinic/träning hos oss! Ska bli jättekul att vara med o se vad hon hittar på. Efter träningen blir det ett föredrag om hur man tränar en fälttävlanshäst, superintressant att höra från ett sånt proffs hur de gör.:banana::banana:

Sådär är den lilla 08an jag rider, han behövs ridas mycket.. nu har han vilat i 1 vecka... hovslagaren kommer på onsdag.. rolig han kommer vara att rida sen ;)

Han är iofs inte sån som busar och så men det märks mycket ridmässigt när han går oftare.. han blir mest jobbig att hantera när han är understimulerad.

Idag hade Stella en dålig dag, hon var mest rädd för mig men trots det kunde jag hänga lite på henne i stallgången och longeras lite i trav med sadeln på :)

Idag red jag dressyr i ridhuset igen med Jac som gick alldeles strålande igen. Nu får jag nog öka kraven lite igen för det börjar kännas lätt där vi är precis nu :)

2012-12-02_114622_50bb77509606ee4f39e53bdd.jpg

Bild från idag innan vi red bort till ridhuset (Vi hade -11 grader *brr*)

KL

Har deltagit i fantastisk träning för Linda Algotsson idag! Hon är verkligen jätteduktig som tränare och har ett enormt sinne för detaljer! Allt utgick från den tyska utbildningsskalan med takt och balans som ledstjärnor! Lilla Harriet tyckte det var jobbigt som tusan men löste alla uppgifter iaf, det var coffin byggd av hinder-vattenmatta-hinder, ett smalhinder bestående av en murdel, plankhinder som hoppades snett och ett par terränghinder som vi hade ställt in. Superkul men jag är helt slut nu.:)

Jag har ridit lilla 08an barbacka för första gången idag!

Tvekade eftersom han har vilat en vecka och innan jag hämtade honom hade jag bestämt mig för sadeln men sen när jag borstade honom så var hans päls alldeles fluffig och gosig och han såg så där barbacka-vänlig ut, som en tunna ;)
Så jag tränsade och tog på mig hjälmen och hoppade upp fort innan jag skulle fega ur :p

Blev skritt på gärdet i 20 min problemfritt och jag kunde tom njuta av ridturen :D

20121202_135817_50bb70989606ee4f0d649ce9.jpg

Stella har haft en dålig helg, hon är rädd för mig och är nervig, tror hon inte är van vid min prassligare och tjockare jacka, hon kanske inte gillar rosa? :o

Ja det var verkligen superkul! Hon hade övningar som man själv kan öva på utan några större medel så jag är riktigt peppad nu!

Det är så härligt när man blir peppad och motiverad av en bra tränare :) Jag måste verkligen hitta någon jag trivs med som inte är så ombytlig i sin undervisning..

nej, jag hade jättetur. De misstänkte brutet bäcken och någon inre blödning, men det såg inget sånt på röntgen tack o lov. En mindre muskelbristning och rejält mörbultad bara. Men nu börjar jag kunna gå igen. Inte helt normalt ännu, men ge mig några dagar till så. :) Det gör mycket mindre ont nu iallafall. Men jag bävar lite för att sätta igång min kära häst sen. Han har så mycket myror i benen nu så han vet inte vart han ska göra av sig själv. Imorgon är det återbesök hos veterinären och ser det bra ut då får han äntligen komma igång igen.

Just nu är jag så sjukt ridsugen. Det är alltid så inspirerande att se alla duktiga ryttare och fina hästar i globen. Men jag får nog vänta ett tag till innan jag försöker mig på att rida igen, men snart så!

Jag vet hur det känns att bäva inför igångsättningen, kan knappt tänka mig hur det skulle kännas efter en sån händelse :eek:

Har du inte någon kamikazepilot du kan slänga upp och själv stå på backen med säkerhetsväst och hjälm? :idea:

KL.
Jag ska se om jag kan få rätsida på snösulorna, de har under veckorna i lera veckat sig under trakten så jag kan inte brodda eller nånting! Ringde hovis som sa att jag skulle försöka dra i dem med tång, eventuellt lossa sömmarna lite och försöka dra ut dem. Men visst är det typiskt att det ska krångla med något varje vinter! Här va jag ju glad att jag hade snodojjorna på och så... ja...

Ubbe va iaf på lekhumör och hade kvickt sönder en IKEA-påse...
424807_10200165236436421_1785936074_n.jpg

Och här har ni nått häftigt! En reiningryttare med filmkamera på hatten! Spy inte under spinnen bara! :rofl:

Men usch :/ Vilken tur i oturen att du klarade dig så pass bra ändå! Krya på dig nu! :)

*kl*

Min magkänsla stämde.. Hade ute en kiropraktor som kollade igenom Tabbe igår och det finns en klar anledning till tandgnisslingen.. Antagligen är det sadeln (inte haft den så länge och har misstänkt att den inte legat helt 100). Han hade nämligen rejäla låsningar i ryggen, och även en inflammation. Han var även låst och inflammerad på ena sidan av manken samt halsen. Allt detta hade kommit senaste tiden, kiropraktorn gissade dom två senaste månaderna kanske.. Så nu blir det vila i tre dagar, sen igångsättning och ca 2 veckors markträning och sen kan jag börja rida med sadel igen (dock inte den "dåliga" sadeln utan den ska givetvis bytas ut!)

KL

Ibland ska man bara lyssna på sina drömmar så enkelt e det bara. Drömde i natt att jag var tvungen att tömköra Tara idag, varför kommer jag inte ihåg, bara att jag var tvungen. Men jag sket i drömmen och ville rida. Iom ovädret utanför valde jag ridhuset. Och på en pigghäst + blåst kan det bara sluta på ett sätt. Med mig som får en flygtur. Kommer ridandes längs ena kortsidan när det knackar till. Tara blir rädd och sätter iväg på värdens bockserier. När jag nästan lyckades få henne att sluta råkade jag hamna framför sadlen. Vilket gjorde att Tara sa adjöken och skickade mig rätt ner. Var på hon sen snällt stod och tittade på mig:/

Men men bara upp igen och rida vidare en liten stund till innan jag valde att sluta för dagen. Och det var dagens tränings pass det. Hela 5 minuter...

Jag tycker du är tapper som kämpar på med din lilla Tara, hon låter ju inte som den lättaste hästen i stallet med alla sina idéer.

KL.
Idag vid utsläpp var Ubbe på strålande humör! Man blir helt varm i hjärtat när hästarna är glada och lyckliga :love:

Jag fick i ordning på broddarna och sparveln stod så snällt hela tiden, trots att jag slet och drog och svor och hade mig. Han buttade till mig lite men fortsatte sen tålmodigt att vänta på att jag var klar. Så skönt att poletten har trillat ner, innan kunde han inte låta bli att nafsa efter mig eller försöka veva sig loss.

Men han hade såklart lyckats förstöra bootsen på båda fram i hagen, han drar och sliter loss dem. Vad använder ni för boots på era, om ni behöver, ute i hagen?

Nu testar jag hur han reagerar att gå obroddad i hagen, det är ju så mycket snö så halkrisken är ju mindre. Vi får se om det funkar eller om jag får brodda på igen.

/cahs, som har träningsverk av allt jäkla skottande i tre dagar och som tänker njuta av den första skottfria dagen på tre dagar

Om ni har en relativt rak och jämn häst som klapprar på bettet och inte visar minsta ovilja till arbete utan snarare bara blir mjukare och mjukare, kan det vara en låsningen eller liknande som gör klapprandet?

Jag bara tänker, för ni säger så mycket om låsningar här och detta klapprande är nog det enda som jag är missnöjd med Ubbe. Det slutar ju när hans överskottsenergi är ute och han kommer till arbete. Tandstatus är okey. Sadeln ligger som den ska.

Haha, nä det e hon inte alla gånger. Hon e ett sto ut i hovarna som vill ha det på sitt vis:angel: Lägg till överskottsenergi och "farliga" ljud blir det värre.

Men dock vet hon var vissa (viktiga) gränser går. Jag skulle lägga ut hö till Tara och hennes hagkompis nu på morgonen. Tara höll sig undan medan hagkompisen gång på gång gick rätt över mig:grin: Tom när hon sparkade bak ut visste hon precis vad jag var någonstans så att hon inte skulle träffa mig:angel:

Jag använder boots från lyckås. De sitter still och har inte gått sönder det minsta sedan jag köpte dem i sommras och min häst har boots på sig varje dag i hagen, annars ryker skorna.

kl
Denver är friskförklarad efter operationen nu iallafall. Återbesöket gick jättebra och nu är det bara igångsättningen kvar. :)

Vad skönt att han är återställd! Hoppas du repar dej snabbt nu också så ni kommer igång! Här har vi drygt en månad till återbesök, fram tills dess sjukhage. Men han ser inte så lidande ut. ;)

60800_10151177395442887_322129144_n.jpg

Lite synd om Baloo (shettisen) som också får ganska liten hage, men det är enda sättet att få Wille att hålla sig i skinnet. Baloo får komma ut i större hage när Wille är inne. Vågar inte ha Wille ute i så liten hage när jag inte är hemma.

Min äldsta häst klapprar i takt med tänderna när hon arbetar, så på henne beror det inte på låsning iaf (genomkollad).

*kl*

Idag red jag Jobelle i ridhuset och jäklar vad pigg och framåt hon var. Superhärligt! :bump: Känns som den söliga hästen försvunnit :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
4 953
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 873
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar