08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Min äldsta häst klapprar i takt med tänderna när hon arbetar, så på henne beror det inte på låsning iaf (genomkollad).

Min förra häst började klappra tänder mot slutet av ridpassen -när hon slappnade av... Tror att hon slappnade av i käkmusklerna och då slog tänderna mot varandra.

Får kika på dom. Hur funkar de med snö?

Ingen som har testat de bootsen som man trär på? Fast vi snackar ju marodör här, jag tror inte att några boots kommer hålla för ett envist "dom ska av!!!"-bitande.

inga problem med snö alls. Vi har alldeles för mycket av den varan här just nu enligt mig, men bootsen sitter där de ska och ingen snö under. Men det jag gillar mest med dom är att det aldrig har blivit skav av dom. Jag vet att en del hästar får brännsår av såna i gummi, men de här blir det ingenting av. Men jag antar att det kanske är individuellt beroende på häst, men jag är väldigt nöjd iallafall. Och de är överkomliga i pris också.

Har du testat att ta på Antibitmedel? Wille är hopplös med att dra i saker (täcke, skydd osv) men när jag penslar på Antibit så låter han det vara.

Vad jobbigt att han plockar av sig grejerna, min går med boots dygnet runt eller minst i hagen, han trampar lätt av sig skorna och nu med broddar vill jag inte få skador i kronranden. Använder gummiboots, han får inget skav men det är lite förbrukningsvara, kardborrarna blir dåliga och så tappar han de så de som man drar på är bäst (svårt att hitta tillräckligt stora bara..).

Idag har vi varit ute på en fantastisk ridtur i snön, 2 timmar var vi ute och pulsade runt och galopperade långa sträckor. Härligt! Appe är väldigt energisk men började faktiskt kännas mör mot slutet :)

483510_10151106874842127_200583261_n.jpg

Om ni har en relativt rak och jämn häst som klapprar på bettet och inte visar minsta ovilja till arbete utan snarare bara blir mjukare och mjukare, kan det vara en låsningen eller liknande som gör klapprandet?

Jag bara tänker, för ni säger så mycket om låsningar här och detta klapprande är nog det enda som jag är missnöjd med Ubbe. Det slutar ju när hans överskottsenergi är ute och han kommer till arbete. Tandstatus är okey. Sadeln ligger som den ska.

På Tabbe var det ju ren tandgnissling och det dök upp en dag bara sådär, därför jag blev misstänktsam.. Vilket stämde :/
Men när jag pratade med vet. så sa hon att hästar kan börja gnissla tänder om dom t.ex tycker att arbetet man gör är tråkigt (t.ex skritt på lång tygel utan nån form av aktivering) eller om man inte aktiverar skallen på dom ordentligt, utan dom liksom hittar på egna saker att fördriva tiden med ;)
Så i ditt fall (om allt annat verkar ok med honom) så kan det ju vara så att när all överskottsenergi väl är ute ur kroppen, kommer han mer till ro och lyssnar på dig och sätter igång och arbetar med huvudet? Lite dåligt förklarat men hoppas du förstår hur jag menar :)

På Tabbe var det ju ren tandgnissling och det dök upp en dag bara sådär, därför jag blev misstänktsam.. Vilket stämde :/
Men när jag pratade med vet. så sa hon att hästar kan börja gnissla tänder om dom t.ex tycker att arbetet man gör är tråkigt (t.ex skritt på lång tygel utan nån form av aktivering) eller om man inte aktiverar skallen på dom ordentligt, utan dom liksom hittar på egna saker att fördriva tiden med ;)
Så i ditt fall (om allt annat verkar ok med honom) så kan det ju vara så att när all överskottsenergi väl är ute ur kroppen, kommer han mer till ro och lyssnar på dig och sätter igång och arbetar med huvudet? Lite dåligt förklarat men hoppas du förstår hur jag menar :)

Låter vettigt det som du skriver, jag anade att det var något sådant men det skadar ju aldrig att fråga vad ni andra varit med om :)

krusmynta Ja, det är lite enerverande. Jag funderar på att testa hela gummiboots, som man trär på. Just nu går han med en blindbrodd per sko i hagen, bara för att få lite mer grepp in och ut från hagen. Men lite nervös blir man ju att det ska greppa olika och han vrider till på nått vis... Men i den djupa snön i hagen är ju chansen rätt liten, känner jag... Men det är kanske dumt ändå?

Uppdatering

Igår sa Ubbe, jag vill galoppera nu matte. Jag lovar att uppföra mig! Och vilka galopper han hade undangömda, ingen stress, inget hoppande och bockande, bara underbart framåt i tempo jag fick bestämma! :love: Sen på tillbaka vägen fick han ett ryck i en nedförsbacke och slängde till med huvudet så frambenen följde med och trampade ner bredvid grusvägen (snövägen) och rakt ut i granriset! Så han ramlade och jag fick skjuta mig ur sadeln. Tack och lov blev det ingen skada skedd mer än att nått ris kom åt hans precis läkta sår på bakhoven (en hinna hud över typ) så det blödde ju lätt när jag kom tillbaka till stallet... Typiskt att man aldrig ska få bara en bra ridtur utan att något tråkigt ska hända.

Jag har ridit en del i ridhuset på Reuben sen det kom snö, han får såna styltor så det inte kul att rida ut just nu. Hovis ska komma 20:e, då ska han få snösulor och fyra brodd / hov.

Har tränat mycket galoppfattningar vid A och vid C och tränat på att hålla galoppen både runt hela ridhuset och på stora volterna (nåja, lite ovala volter för det mesta). Det har gått jätte-bra! Har ju klagat på att han kan vara seg på ridbana och i ridhuset men nu börjar jag ganska snabbt med lite galopp och då piggnar han till och travar på sen bra också :idea:.

Posade snyggt idag:
x2012-12-10-10.02.16.jpg

Fast framifrån var ju snyggast! :D
x2012-12-10-10.02.55.jpg

Vad roligt att han är lite mer framåt i ridhuset nu, och vad kul att galoppen gick så bra! :) Himla snygg är han din pålle i alla fall :)

*kl*

Igår släppte jag Tabbe i ridhuset och det märks att han stått i 1,5 vecka för han var helt galen!! :O Han bara rusade runt flera varv i galopp varvat med massa bocksprång och diverse andra luftsprång :O Sen han blev klippt och kylan kom har han verkligen fått en massa extra energi..

Idag tömkörde jag och det märks att kiropraktorn gjorde nån nytta, för hördes bara liite lite tandgnissel idag, så det är stor skillnad! Nu blir det tömkörning denna veckan och sen tänkte jag hoppa upp och rida igen nästa vecka, så får vi se hur han är då :)

Släppte oxå Tara i ridhuset med samma resultat. Och fick oxå lära sig att det e en bra ide att stanna innan väggen kommer. För den flyttar INTE på sig:angel:

Passade på att löshoppa fröken madame oxå. Och gud vad fint hon hoppar när hon anstränger sig lite. Fast det var första och sista gången som jag löshoppade själv. Var inte roligt att försöka få tag på en häst som tyckte att livet var hur roligt som helst.

KL

Min lilla har vinterlov just nu. 3 veckor närmare bestämt men till jul sätter vi igång igen. Måste dock bredda sadeln först, hon har så himla stora bogblad, och ska skicka den andra sadeln för bombyte. Klart billigare än att köpa ny sadel!

Annars är det ju jättefint ridväder nu med lagom kallt ca -5 i snitt, ljust på kvällarna och lagom mycket snö på vägarna.

Tack :).

Blev ridhuset idag igen. Vi var inte själva idag då det var nån som red lektion där, vare sig jag eller Reuben hade jätte-fokus på vad vi gjorde då det var spännande att snegla på det andra ekipaget :p. Det blev galoppfattningar idag igen och galopp på volt (då de andra höll sig i andra änden av ridhuset). Han höll galoppen hela varvet och idag var volterna t.o.m. åt det runda hållet :D. Inte lika mycket tjafs som sist (då han försökte dra utåt i volterna) utan han verkar ha smält vad man förväntar sig av honom. Kändes lite mer välbalanserat också när man slipper försöka dra runt en något ovillig häst.

Så här söt var han idag:
x2012-12-11-11.28.09.jpg

Nu ska syster ha honom två dagar så då kommer hon antagligen inte rida utan träna från marken om hon har tid. Vi väntar otåligt på att hovis ska komma i slutet på nästa vecka så man kan rida ut och kanske våga sig på en körtur också!!

Han ser så fin ut!

KL.
Nu har mina helt fri tillgång i hagen, inga nät inom sikte utan en stor fet bal i hagen. Så det är dags för Ubben att vila, denna gången ska jag försöka komma över energitoppen i vilan. Han är ju den som bygger upp energi under vilan och funderingarna går om han taggar ner psykiskt om jag håller kvar honom i vila även om det kryper i skinnet på honom till att han accepterat läget.

Idag testade jag om en till balja i hagen är en leksak eller blir tråkig om de fick nytt vatten. Svaret är;

LEKSAK!!
481518_10200207347929182_1365706954_n.jpg

Fast Casper förstår inte riktigt vad meningen med baljan är, när de har allt som behövs dvs mat och vatten.
301216_10200207352249290_1535253309_n.jpg

KL

Fy fan vad Tara var härlig att rida idag. Hon var jäkligt pigg. Men la energin framåt istället för uppåt! Räckte med att jag bara snudda med skänklen för att hon skulle börja trava. Och vilket jävla skjut det vart i traven när hon förstod att det var en ide att ta halvhalterna ist för att springa på som en toka (inte roligt att behöva sakta ner:angel:) Och galoppen sen:love: För första gången behövde jag inte driva på henne, utan snarare tvärt om. Lägg till sen att jag red i djupsnön:love::love:

Och i sluten så fick jag henne till att komma till ro och börja jobba:love::love::love:

Missade att ridhuset var uppbokat i fredags så jag försökte rida ut en sväng istället. Reuben var jätte-pigg i början och galopperade lite också men sen fick han styltor och gick som på äggskal så det var bara att gå till stallet igen. Pratade med syster och han får vila nu fram tills torsdag då hovis kommer!

x2012-12-14-10.06.51.jpg

Hade bakat en fin pepparkaka förra helgen också, visst är den lik Reuben:
x2012-12-11-16.05.35.jpg

Hunden lyckades dock komma upp på bordet häromdagen och satte i sig den + en hel del till :crazy:.. Får försöka baka en sväng till innan jul *suck*.

KL

Här blev det ridhuset för oss idag. Och Tara var DYR, riktigt jävla dyr! Hon var återigen pigg med spring i benen. Men lyssnade fint på halvhalterna. Har riktigt så att jag kände hur hon stannade upp en halv sekund. Och när springet försvan kom hon till ro och jobbade på. Skit vad hon e härlig att rida på då! Knappt 25 min ridning MEN jag var jävligt nöjd med henne efter den tiden!

Den pepparkakan var ju :love:
Det var ju synd att jag inte tittade in här tidigare idag. Jag har precis bakat mina pepparkakor, och hade jag sett den här hade jag garanterat gjort en likadan. :)

Har ingen direkt uppdatering att göra på Nalle. Han fick munhålan kollad härom veckan när veterinären fixade tänderna på stallkompisen. Han hade något lite vasst, men inget som behövde åtgärdas på stört, så vi slapp ta risken att cedera honom. (Han kan som bekant bli mer vinglig än vad som är bra för någon av oss.) Nu kan jag ta honom när väglaget tillåter att vi åker till kliniken ist.
Till Nalles fördel skall sägas att han uppförde sig väldigt väl - när munstegen väl var på. Han var inte helförtjust i att få käkarna upptvingade, men gjorde inget dumt - bara spjärnade emot.

Nu har snön blivit till klampsnö/slask/is så jag vågar inte köra honom med tanke på hur han kan försöka dra iväg när jag ber om trav.

kl

Calle har tagit det lite halvlugnt den senaste veckan -vi har ridit ut, longerat, galopperat i snön i sommarhagen osv. I fredags så tog vi ett lite seriösare pass men det gick sådär, han var överpigg och hade ingen större lust att lyssna på mig ;) Märks framförallt i galoppen då han blir svårsvängd och bara flyter ut (man får liksom vara glad om han går att få runt på en 20-meters volt). Vi jobbade så gott vi kunde iallafall och jag bestämde mig för att fortsätta igår.
Igår tog jag hjälp av gramanen -då kan han inte dundra iväg som ett skenande godståg :p Med gramanen på kunde jag komma till ridning och faktiskt DRIVA runt honom i galoppen -och då minsann kunde han svänga runt på nästan 10-meters volter utan att falla varken inåt eller utåt.
Körde ett kort men intensivt pass och nöjde oss där.

Idag har han fått gå ut en sväng med sin ena buddy och mysa på vägarna i omgivningarna

en liten bild från igår då Calle körde snöinpackning
rull_50ce3a1bddf2b331180031ab.jpg

Oj!!:o Ve o fasa mooi! Nu kommer du att hamna i Buke-helvetet efter att ha svurit i kyrkan...graman=dags att alla kastar sig över lilla mooi!:D

KL

Harriet vilar fortfarande, nu har ju det fina snövädret övergått till slask o is...tänk att det aldrig kan få vara lagom???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
4 846
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
449
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 739
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10