08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Vad roligt att du kan använda honom till sånt!:bump:

KL

Idag var Stora Igångsättningsdagen! :laugh: Visste ju inte hur min lilla skulle reagera efter 3 veckors vila, men det snöade ju bra här så jag tänkte att det iaf är mjukare att ramla i snö än i sand så ut i snön blev det! Men min lilla härliga häst gjorde absolut ingenting mer än ett litet glädje språng när vi skuttade över en liten rännil vatten som gick rakt över vår stig. Istället var hon pigg o framåt o glad i skogen så vi hade en härlig tur!:banana:

*KL* Sååå stolt över min fining idag. Han har vilat i 10 dagar då jag varit bortrest och därför förväntade jag mig en överladdad och galen häst, men han förvånade mig verkligen. Visserligen longerats lite under tiden, men ändå ganska lugna pass. Satt upp idag helt utan förutsättningar och backade tillbaka mina ambitioner ännu mer då det var två till unghästar var i ridhuset, båda två var överladdade och busade lite.

Började med att känna igenom honom i skritt, flyttade fint och ställde igenom korrekt, fina skrittpiruetter och kändes riktigt fin i munnen. (Varit lite tjafsig och ojämn i kontakten då han nyligen tappat sina tänder) Började trava, och woow vilken känsla! Travade fram honom nder lättridning och han kändes fantastisk! Fortsatte under nedsittning och satt bara och log, såå häftigt!! :D Under hela hösten har han varit lite pushig i galoppen, så vi har tagit det lugnt där och fokuserat på att få honom lugn i traven istället, men idag verkade allt ha lossnat.

Gjorde en chansning och introducerade bytena på riktigt idag, vilket jag verkligen inte ångrade. Började med att rida förvänd längst långsidan för att sedan ställa om och ge nya hjälpen. Det fattade han direkt, gjorde ett lugnt och fint byte helt på hjälpen(!) och fortsatte i den nya galoppen. Helt otroligt vad stolt jag blev över min lilla kille som blev överöst i beröm. Det funkade åt båda hållen och ALLA bytena blev rena, vilken otrolig lycka!! :D Avslutade med att låta honom gå runt i en åttvolt över ridhuset, där jag red rakt ett par meter i förvänd galopp på långsidan innan bytet och sedan samma sak åt andra hållet. Höll på att spricka av lycka och Deimion verkade lika glad. Ett sådant pass som man aldrig ville skulle ta slut, vilken känsla :love: :banana:

Ja, jag tröttnade på att släpa själv när han stod rastlös i hagen. Kanske inte bästa lösningen att släpa en pulka i två draglinor men han är ju inte den nervösa typen i sådana situationer. Men kan va bra att va två tills han är tömkörd mer än en gång ;) här gör vi allt i fel ordning.... Nu senast ledde jag i grimman. För lat måste man få vara, eller hur? Tömkörd 1 gång, dragit lass med ved i pulka 1 gång. Behöver hitta nån form av släpa bara.

Kul att igångsättningen gick så bra! Låter som en snäll tjej! Eller så är du bara väldigt kunnig. Ubbe vilar fortfarande från ridningen, han tar det ovanligt bra. Men kan ju ha med den övriga stimulansen att göra.

God Jul från Oss med!

Och ja, vit är den -och vitare tänker den visst bli, snöar för fullt här

Men SKOJAR du??:confused: Skrittpiruetter och byten på en 4-åring...hoppla...vi ägnar oss mest att rida rakt fram o lära oss att gå på tygeln med manken uppe o nosen framme...:)

KL

God Jul på er alla! Här vräker snön ned men jag ska minsann ut i den o snögaloppera!:bump::banana::bump:

Men det tillhör väl verkligen inte ovanligheterna? Deimion är otroligt välbalanserad och lättlärd, så ser inget fel med att testa det när han klarar av det så bra. Vi skyndar självklart väldigt långsamt och tar det säkra före det osäkra och tränar mycket varierat. Byten och liknande är självklart inget jag tragglar, utan det görs bara ett par i varje varv, inga konstigheter. Eftersom att det gick så bra låter jag honom smälta det, så det är absolut inget som kommer göras varje pass.

Filmade lite från gårdagens ridning. Det är inte det bästa passet, men tänkte att det var kul att uppdatera oss lite ;) http://www.youtube.com/watch?v=k1ihoCusoIo&feature=youtu.be

Senast ändrad:

KL

God Jul från oss :)

406583_10152015910640400_1479852106_n.jpg

Nja förvänd galopp o byte på hjälpen är nog inte helt vanligt att man LÄR in på en 4-åring, däremot brukar ju de flesta hoppryttare lära in hoppbyten. Men för att kunna göra ett dressyrbyte med kvalité från förvänd brukar ju kräva mer samling o styrka än en normal 4-åring har.

Synd att ditt filmklipp inte syns.

KL

Hoppas ni alla haft en bra julafton. Idag töar den fina pudersnön bort.:mad: Ska prova ändå att rida ut sen, har ju snösulor så det borde funka.

Det verkar vara väldigt delade åsiker om man ska börja med byten i tidig ålder eller inte, men bland de runt mig skulle jag snarare säga att det är en ovanlighet om man inte introducerat bytena på sina 08:or. Anledningen till det är att de inte ska bli för starka i sin förvända, vilket kan ställa till det vid senare bytesträning.

Provar att skicka länken igen, http://www.youtube.com/watch?v=mD1i0CusoIo&feature=youtu.be

KL

Idag ansåg Tara att hon skulle vara en ridskolehäst. Det vill säga hon rymde från sin hage och in till ridskolans. När jag sen satte henne i sjukhagen så försökte hon ta sig ut där ifrån med när ridskolansponnysar skulle in. Och det med en häst bredvid henne. Men det var INTE roligt att gå in när dom gick in!

Ok vi tycker olika, det är helt ok med mig.:) Men att de skulle bli så "starka" i förvänd galopp att det blir problem med byten det köper jag inte.

KL

Här ömsom regnar det o ömsom snöar så den fina pudersnön är ett minne blott o stackars Lilla Svarta pulsade hejvilt på berget igår!:o

Det verkar vara väldigt delade åsiker om man ska börja med byten i tidig ålder eller inte, men bland de runt mig skulle jag snarare säga att det är en ovanlighet om man inte introducerat bytena på sina 08:or. Anledningen till det är att de inte ska bli för starka i sin förvända, vilket kan ställa till det vid senare bytesträning.

Provar att skicka länken igen, http://www.youtube.com/watch?v=mD1i0CusoIo&feature=youtu.be
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/minna-gor-det-latt-och-rid.htm

Minna Telde verkar vara av samma åsikt så du är säkert inte alls fel ute. Antar att det kan vara ganska individuellt. Min egen dundrade mest fram i framstupa sidoläge och var knappt styrbar när hon var fyra så där var det inte aktuellt men nån bytesträning utan det fick jag ta några år senare när jag lyckats vända skutan rätt..något så när..

Men då fick jag också de problem som Minna nämner, att det var svårt eftersom hon redan var så befäst i den förvända.
Nu byter hon dock utan problem även om det tog sin lilla tid att ta sig dit.:D

Verkligen intressant läsning!

Ja, det är ju något man får se utifrån individen och dess mognadsgrad också så att säga :)

KL

Här har vi haft ett par tuffa dagar, Calle har varit överenergisk och har presterat en galopp som en fälttävlansryttare hade jublat över (när det gäller att täcka mark) men jag har inte jublat riktigt lika mycket ;) utan det har istället inneburit pass som varit svettiga för båda två -men efter lite jobb så har han blivit fin.
Tyvärr kommer jag behöva uppsöka vårdcentralen (ska försöka komma in imorgon) då jag under hösten fått ont i min höger axel och det blir bara värre (har haft känningar förr i den, men nu går det inte att ignorera längre). Det sura är att jag har bara ont när jag rider Calle, efter typ 2 varv i trav börjar det bränna nåt så förjäkligt så jag kan knappt rida vidare -och det hjälper inte med skrittpaus.
Det är lite av en ond cirkel, höger är hans svåra varv och han blir stark där = jag får ont och kan inte rida bort det = han är fortsatt stark och jag får ont. Skulle tro att nåt fäste är inflammerat. Skitirriterande iallafall :mad:

Tja man behöver ju inte gå till ytterligheter åt varken det ena eller det andra hållet, dvs börja för tidigt eller börja så sent att det blir besvärligt. Min andre, som du ju vet, var iaf 9 innan jag började med byten o hade då gått stadig förvänd galopp i väldigt många år utan att det direkt hindrade hans bytesinlärning så jag tror nog mer på att det handlar balansen på hästen o även styrkan och lättheten för att lära sig nåt nytt.

Däremot tror jag det är svårt att lära om om man först lär dom hoppbyten o sen ska över till dressyrbyten.

Har du bra händer osv skulle jag testa att betsla upp tills du fått ordning på axeln. Eller testa att tränsa med ponnyhack + tränsbett och dubbla tyglar? Det suger verkligen hur eller hur. Jag betslade iaf upp när jag stukade tummen och inte kunde hålla fast tygeln tillräckligt :rofl:

Har du bra händer osv skulle jag testa att betsla upp tills du fått ordning på axeln. Eller testa att tränsa med ponnyhack + tränsbett och dubbla tyglar? Det suger verkligen hur eller hur. Jag betslade iaf upp när jag stukade tummen och inte kunde hålla fast tygeln tillräckligt :rofl:

Tror inte att betsla upp hjälper tyvärr. Hack har vi testat och han blev ju inte mindre stark på det kan man väl säga :angel: Han är inte stark som i het (eller, så upplever inte jag det iallafall) utan det är bara så att höger är hans svåra sida och höger är uppenbarligen min svaga sida (klena axelj**el) och jag fixar inte att rida igenom honom utan att få ont. Hjälper inte att rida med massor med eftergifter heller utan har det börjat göra ont så gör det ont så fort tygeln är sträckt. När jag rider den andra hästen känner jag ingenting alls, men hon är istället så superlätt i munnen att hon nästan försvinner..

Kan du på något vis sänka kraven, använda andra övningar eller några bommar? (spånar vilt). Annars sätt honom i vila ett par veckor? Men jag hade testat att betsla upp annars och se vad som händer och då använda dubbla tyglar så du får mer kraft i tygeln utan att påverka din axel. Finns westernbett med billy allen-mundel där det finns två fästen för tyglar och rörliga skänklar, även med kortare skänkel. (vill bara hjälpa!)

Och om läkaren inte säger nått vettigt så kontakta sjukgymnast :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
4 781
Senast: Mineur
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: Fetaost
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: julgrisen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 476
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar