08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Du kanske nämnt det, men då har jag missat det isåfall.

Har du kollat igenom din häst mha kiropraktor?
I stallet jag jobbar har minst två unghästar som visat "sadeltvångssyndrom" visat sig egentligen "bara" ha spänningar i nacken. Efter kiropraktorns behandling har det gått över på någon vecka...

Kan vara värt att kolla :)

Ja verkligen tack för tipset! Hon går ju inte att tränsa eller sätta på grimman normalt. Hon är lite små rädd om öronen men det går bättre att klappa dom nu, och alltid när jag börjar borsta på vänster sida så rycker hon lite och slår med huvudet, hon gör aldrig så på höger sida. På vänster sida har hon även en grop på halsen... hm värt att kolla upp,... funderar mest på om hon kommer att acceptera kiropraktorn...

Jag började med en vanlig oelastisk gjord det är dom två gångerna hon har exploderat med den på, bytte till resårgjord och upplevde stor skillnad och vilja att andas ut och bajsa med sadeln på, fick bakslag och då la jag sadeln på hyllan. Har en repgjord och en magplattegjord hemma och jag tänker nog testa dom om hon inte visar någon förbättring med resårgjord med luddtunnel runt efter 1½ månads invänjning med täckesresårgjord och longeringsgjord och då om det inte funkar, kanske jag önskar mig en sån där dyr fan i julklapp ;)

Idag reagerade hon bara lite när jag satte på täckesgjorden, så vem vet det kanske blir häst av henne också och som sagt det är endast jag som hållt på med henne och det vill säga from september. Innan dess leddes hon in och ut från hagen smått livrädd i ett år. Lätt att glömma bort men hon är inte helt som en vanlig häst.

Har börjat funderat om jag ska börja sitta in henne utan sadel, hänger lite försiktigt på henne nu och det går bra.

Ändring, såg att jag skrivit högre upp att jag använt lädergjord med resår från första början och det stämmer alltså inte, bytte efter jag tappat henne två gånger om jag minns rätt.. Kan ha tappat henne varsin gång med vardera gjord också...

Nu läste jag i en annan tråd att hästen var helt ohanterad och att du bara hade haft henne ett kort tag. Jag tror nog det är så att du har gått alldeles för fort fram. Täckesgjord tycker jag gott att du kan fortsätta använda men du bör nog främst koncentrera dig på rena förtroendeövningar och låta henne ha regelbunden vila. Det är ju rätt chockartat att från att knappt vara hanterad alls till promenader, longering, sadel- och tränsinvänjning etc.

Det är en mkt stor skillnad på om hästen redan har ett grundmurat förtroende för människor än om den inte har det.

Kan väl säga att innan allt sadlade jag henne kanske 2-3 gånger i veckan, promenader med henne 2-3 gånger i veckan med träns. Någon vecka vila och någon dag en extra promenad eller sadling... vet inte riktigt om det är att gå för fort fram. Visst hon saknar tillit till människor men jag hade ett hopp om att vi kunde bygga upp ett tillsammans under tiden och det har funkat bra men inte som sagt själva promenaden med sadeln för ca 1 månad sen nu kanske hon reagerar annorlunda har inte provat.

För tre veckor sedan la jag ner allt och har bara longerat henne och haft på longeringsgjorden typ 3 gånger totalt, täckesgjorden typ 3 gånger i veckan.

Idag har jag masserat henne lite och det verkade hon uppskatta, dock inget märkvärdigt men hon reagerade inte alls vid sadelgjordsstaden då :)

Du, och ni andra som ridit barbacka på era, började ni "vänja in" dem på det eller hoppade ni bara upp och red?

Jag fick för mig förra våren att jag skulle ta och skritta Marlin lite barbacka i ridhuset men när han bockat av mig med huvudet först två gånger och jag höll på att åka rakt in i sargen den tredje gången så gav jag upp det projektet :angel:

Nja har testat.. Rider med olika bett och olika träns och varierar dessa en hel del. Han gnisslade dock mindre nu när jag testade ett rakt bett (efter att ha läst att just raka bett kan få hästar att sluta gnissla tänder)
Funderar bara så han inte kan ha ont någonstans :/ Men då tycker jag att han borde visa det på nåt mer sätt..

jag hoppade bara upp :p

Mest kritiska momentet är ju just när man ska upp, första gången tyckte han att det var lite konstigt och gick iväg en bit men annars har det gått bra.

Vissa hästar visar ju inte om dom har ont - tyvärr:(

Gabby_Ossi: Skulle oxå vilja testa att rida barbacka på Tara. Men e rädd att det kommer sluta med en gratis flygtur för min del.

På Jac och hans storasyster satt jag in dem barbacka innan jag ens satt upp med sadel, vilket betydde att jag bara hoppade upp när det var dags. Jag hade dessutom bara grimma o grimskaft och var ensam :angel: men så är de ju födda i mitt knä allihopa så de har fullt förtroende för de hyss jag hittar på.. :p

Jobelle har jag av någon anledning inte suttit på barbacka. Vet inte varför, borde verkligen prova. Det har liksom bara inte blivit av.. :confused:

Dt var uppsittningen som var problemet med min också, men när han började trava iväg och jag skumpade till så var det kört, då bara han stack och började bocka...

Så gjorde jag med ponnyn som jag hade innan med. Fast jag hade inte ens grimma och grimskaft. Utan en kväll när hon stod och åt hö stod jag och pysslade med henne. Så hängde jag lite på henne och tänkte: Äsch, inga bekymmer och så hoppade jag upp. Hon bara tittade på mig som om hon undrade vad det var för ny tokhet jag hittade på och sen fortsatte hon att äta sitt hö:p

Kanske är lättare om man ett par gånger har hjälp av någon som lyfter upp en. Jag har hoppat upp från pall och det är ju inte supersmidigt :p har man medhjälpare kan ju den bromsa hästen med så man inte skumpar och hästen bockar iväg...

Nej tyvärr.. :/ Ringde vet idag i alla fall så väntar på att en veterinär ska ringa upp som jag kan prata med.. På tjejen som svarade i telefon lät det dock som att dom behövde nåt mer att gå på :/

Det e ju tyvärr så att dom vill det:( Och kan förstå dom lite. Inte så lätt att gissa vad som e fel med enbart en känsla från ägaren att något e fel. Det e det som e det svår med djur:(

KL

Ååh, jag är så glad och nöjd med Calle just nu, han är så duktig! Vi har haft en period när han varit rätt jobbig att rida men den senaste veckan-10 dagarna har han gjort en helomvändning och är superfin.
Jag har fått bort honom från handen nu, har fortfarande stöd men han bär sig själv och skulle jag släppa tyglarna helt så går han fortfarande kvar + går att höja och sänka/länga som jag vill i formen. Har börjat testa att smyga oss mot öppna (har testat vid 2 pass hittills) och när han tar hjälperna och böjer sig så blir han jättefin efter.
Idag var ett sånt där pass när man kan be om "liite till" och inte bara flytta för skänkeln utan även ha han mellan hjälperna och vara mer noggrann, och i galoppen testade jag att flytta in framdelen lite med.
Jättekul! :D

kl

Min 08 vilar ju nu, och jag har ägnat lite av eftermiddagen till att titta igenom filmer, blev lite deprimerad när jag insåg att han gick mycket bättre typ precis i början på våren än nu i höstas när jag ställde av honom.

Förhoppningsvis beror det mest på tillväxtfaser och liknade och inte på att jag misslyckats med utbildningen, men ändå.

Nåväl, oavsett så blir det att ta nya tag när vi sätter igång efter jul!

Min gick också bättre i somras än vad han gör nu efter en dryg månads vila, men det är bara att jobba på! Har haft riktigt huvudbry över att han lägger nosen åt vänster så fort man tar i vänster tygel, visste till slut inte om han bet fast i höger sida och vänstersidan var den normala eller om han var "överkänslig" i vänster sida! Bettlöst fanns inget problem, i munnen fanns lite sår i kinderna där han är trång, vass men inget stort att anmärka på för en 4-åring.

Har provat olika bett, igår novabett vilket han blev lite tung på men det är nästan bara positivt eftersom han inte verkar vilja/vågar gå fram till handen.. Plockade dessutom bort nosgrimman helt i förra helgen, tänkte att det är lika bra att prova alla modeller, och han verkade trivas! Red ut i mörkret igårkväll (älskar min nya silva runner pannlampa :love: ), sedan en liten vända på banan. Fokuserade verkligen på att renodla hjälperna och ta så lite som möjligt i munnen och då verkade jag komma förbi problemet! Ställde sig i bägge varv till slut, och inget huvudtippande! Har problem med galoppen på banan just nu, han blir lite tjurig och tänker bakåt, tror att det är lite för jobbigt för honom. Han var 170 cm i somras, misstänker att han växt :eek: Vill inte att han blir större nu.. Banan är ganska mjuk, nygjort grusbana som inte satt sig än. Så nu fokus på galoppjobb ute och hitta bra känsla på banan, det ska ju vara enkelt! Imorgon åker vi till ridhus och rider i grupp, blir spännande, var ju månader sedan vi var iväg själva!

Min gör också så, tror jag nämnde det, men jag tycker det känns som om styrkan fattas o även ett sätt att komma undan lite. Har novabett på henne också o när jag "kickar fram" vänster sida o verkligen håller henne framme på bettet så slutar hon o sen går hon rakt utan bekymmer. Känns som en unghäst grej som bara ska fixas!:)

Benbiten sitter fint på plats och har inte flyttat sig. Den sitter heller inte på eller i närheten av ett led, men mitt op skenbenet över kotan. Så man hoppas på att den kommer att läka fast igen. "Snittytorna" var också väldigt fina och jämna. Men om det inte ser bättre ut om 14 dagar så bliver det operation. Och det blir inte kul..... för så ska det boxvila till...... :confused:

Men det kommer att ge ett ordentligt överben:cry:,

Jo, minns att du skrev det, skönt att man hittar sätt att komma runt det. Var iväg till ridhus och red i grupp igår, har inte varit iväg med honom själv i transporten sedan slutet av sommaren så jag var lite nervös över att han skulle vara stökig. Oron var helt i onödan, han gick rätt på transporten och stod riktigt lugnt hela vägen! Brukar annars trampa runt och svettas. Kom fram tidigt så han fick stå i transporten runt en halvtimme vilket inte var något problem. Ridningen gick okej, först mycket energi och lite tokerier i galoppen men skötte sig sedan bra. Hade faktiskt sambon med som filmade, så det bjuder jag på:
http://www.youtube.com/watch?v=fofp0R0HFrw&feature=youtu.be
Syns ganska bra hur han tippar in nosen ibland. Var riktigt avslappnad och nöjd på slutet. Lastade sig själv på vägen hem. Idag har vi varit ute på tur i regnet, långa galoppsträckor, härligt i leran :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 324
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 594
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 076
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
456
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare