Ska försöka svara på det mesta,...
Jag har sadlat henne i boxen och då har det gått bra, men det har hela tiden varit gjorden som varit obehaglig, såsom borstning vid sadelgjordsstaten, knäppa täcke, sätta på täckesgjord osv... även massage vid sadelgjordsstaten är lönlöst...
Jag har haft en fulsadel, lädergjord med resår och en täckesgjord ovanpå. Efter kanske 5 gången tappar jag henne ute på våran promenad då hon exploderar och sen efter det tror jag det blev värre..
Har försökt några gånger till men har nu lagt sadeln åt sidan och tänkt att hon trots allt inte är redo. Dock kan jag nu i efterhand hålla med om att fulsadeln kanske inte ligger så bra på henne och det kan vara en bidragande faktor. Har planer på att lägga på min sadel med fårskinnspadd och en gosig teddyvojlock när det är dags igen.
Tyvärr har vi inte ens ridbana på gården men vi har ca 10-15 minuters skritt till en liten paddock och snart ett färdigbyggt ridhus (som tyvärr vägen dit är avstängd för tillfället) och då ska det jobbas på ordentligt just nu känner man sig lite begränsad, jobbar henne i en hage.
Jag tror det är en kombination att hon inte riktigt accepterar sadeln och gjorden, hon vill liksom inte ens andas ut när hon har på sig sadeln och suckar och pustar lite och hon brukar alltid stanna och skita efter lite promenad, gör hon det med sadeln så hoppar hon iväg efter, så det är uppenbarligen något som hon stör sig på.
Jag har inte ens funderat på den där dyra gjorden, jag hoppas hon reder sig endå
hur gjorde man innan den fanns ?
Ska tillägga att hon rycker och vill gå åt sidan när jag SKA spänna gjorden, jag upplever det som ett större problem än att få henne att gå efter att jag har spänt... då går hon några steg och sen börjar spänna sig och blir orolig bakåt..