08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Ja sadeltvång är väl medfött? Vissa individer är ju känsligare och då reagerar de ju ofta på sadeln (eller främst gjorden då) direkt. Finns ju teorier om någon ytligt liggande nerv som gör att vissa hästar reagerar mer. Är absolut inget proffs på sadeltvång men det är så jag uppfattat det. :)

Finns ju olika teorier och även om det är medfött eller ej, har läst till mig ganska mycket men blir inte direkt klokare för det, har ingen erfarenhet med hästar med rejäl sadeltvång...

Känslighet är ju iallafall medfött och jag försöker att förbereda och vänja in henne så gott jag kan :)

*kl*

Här kommer en uppdatering från den gule:

Vi har haft en kort paus pga rygg ont och vargtänder men nu är vi back in business. Har även startat ett par hopptävlingar med annan pilot.

http://www.youtube.com/watch?v=6QGO8xM1Aik&feature=youtu.be

Bonus bild när jag hoppade honom för första gången i våras (annan pilot som tränar honom)
247739_10150818831451707_1738172719_n.jpg

Om hon klarar longergjorden så klarar hon kanske sele också. Spänner inte alls gjorden (eller vad det nu heter) på selen hårt, dragvikten ligger ju i bröstan så jag har iallafall fått förklarat på mig på körkurs att den inte ska spännas så hårt som en sadelgjord. Hur går det att tömköra?

Jag tömkörde ju hur mycket som helst innan vi hängde på vagnen så att han skulle vara bekant med omgivningarna, i skogen, brevid 70 vägen, genom villaområden osv. vilket gjorde att när vi sen började köra så var han van vid miljöerna och det underlättar ju.

Vi är ju inte riktigt där än men tack för tipset om gjorden!

Hon är aldrig tömkörd, hon har precis lärt sig att longeras. Så det är en hel del jobb kvar, hon är inte ens haft inspänningar eller tyglar i bettet. Vi tar det långsamt med henne eftersom hon är som hon är.

Idag fick jag inte ens in henne från hagen så motivationen är på noll med henne just nu, tråkmåns till ponny :grin:

J

Vi har ju lite problem att få henne acceptera sadeln i rörelse.. hon spänner sig tills hon exploderar, har tappat henne två gånger pga detta. Har lagt sadeln på hyllan och kör lite longering och har testat med longeringsgjord och det går bra men hon gillar inte när jag ska spänna. Så jag spänner ett hål, går några vänder på stallgången, spänner igen osv..

Hur ligger sadeln och sitter den fast ordentligt på ryggen? Med de sadeltvångshästar jag har träffat så har det "skarpa läget" varit just när man spänt åt sadelgjorden (därför bör man vara noga med att spänna lite grann, skritta en bit, spänna igen etc. tills den sitter ordentligt fast). De som reagerat på sadeln i rörelse har gjort det p.g.a. obehaget om sadeln inte ligger bra, inte är nog fastspänd så att den "dunkar" mot ryggen.

Är det sadeltvång så kan en Eric le tixerand (tyvärr snordyr) vara ett alternativ. Är det så att sadeln inte passar hästen eller att sadelgjorden inte är nog spänd så åtgärdar man det.

Beror det på att hästen helt enkelt inte accepterar att ha något på ryggen är det värre men där gäller det förstås att hon får galoppera och bocka av sig ordentligt med sadeln på (och den får absolut INTE glida) tills hon blir trött och inser att det faktiskt inte är så farligt men då gäller det ju att hon inte sticker. Och du får vara påpasslig med att driva framåt så att hon inte fastnar i "bockläge", detta även fast det kanske känns obehagligt att driva i det läget. Har du tillgång till ridhus så att du kan få vara inom 4 väggar?

Hur ligger sadeln och sitter den fast ordentligt på ryggen? Med de sadeltvångshästar jag har träffat så har det "skarpa läget" varit just när man spänt åt sadelgjorden (därför bör man vara noga med att spänna lite grann, skritta en bit, spänna igen etc. tills den sitter ordentligt fast). De som reagerat på sadeln i rörelse har gjort det p.g.a. obehaget om sadeln inte ligger bra, inte är nog fastspänd så att den "dunkar" mot ryggen.

Är det sadeltvång så kan en Eric le tixerand (tyvärr snordyr) vara ett alternativ. Är det så att sadeln inte passar hästen eller att sadelgjorden inte är nog spänd så åtgärdar man det.

Beror det på att hästen helt enkelt inte accepterar att ha något på ryggen är det värre men där gäller det förstås att hon får galoppera och bocka av sig ordentligt med sadeln på (och den får absolut INTE glida) tills hon blir trött och inser att det faktiskt inte är så farligt men då gäller det ju att hon inte sticker. Och du får vara påpasslig med att driva framåt så att hon inte fastnar i "bockläge", detta även fast det kanske känns obehagligt att driva i det läget. Har du tillgång till ridhus så att du kan få vara inom 4 väggar?

Ska försöka svara på det mesta,...
Jag har sadlat henne i boxen och då har det gått bra, men det har hela tiden varit gjorden som varit obehaglig, såsom borstning vid sadelgjordsstaten, knäppa täcke, sätta på täckesgjord osv... även massage vid sadelgjordsstaten är lönlöst...

Jag har haft en fulsadel, lädergjord med resår och en täckesgjord ovanpå. Efter kanske 5 gången tappar jag henne ute på våran promenad då hon exploderar och sen efter det tror jag det blev värre..

Har försökt några gånger till men har nu lagt sadeln åt sidan och tänkt att hon trots allt inte är redo. Dock kan jag nu i efterhand hålla med om att fulsadeln kanske inte ligger så bra på henne och det kan vara en bidragande faktor. Har planer på att lägga på min sadel med fårskinnspadd och en gosig teddyvojlock när det är dags igen.

Tyvärr har vi inte ens ridbana på gården men vi har ca 10-15 minuters skritt till en liten paddock och snart ett färdigbyggt ridhus (som tyvärr vägen dit är avstängd för tillfället) och då ska det jobbas på ordentligt just nu känner man sig lite begränsad, jobbar henne i en hage.

Jag tror det är en kombination att hon inte riktigt accepterar sadeln och gjorden, hon vill liksom inte ens andas ut när hon har på sig sadeln och suckar och pustar lite och hon brukar alltid stanna och skita efter lite promenad, gör hon det med sadeln så hoppar hon iväg efter, så det är uppenbarligen något som hon stör sig på.

Jag har inte ens funderat på den där dyra gjorden, jag hoppas hon reder sig endå ;) hur gjorde man innan den fanns ? :)

Ska tillägga att hon rycker och vill gå åt sidan när jag SKA spänna gjorden, jag upplever det som ett större problem än att få henne att gå efter att jag har spänt... då går hon några steg och sen börjar spänna sig och blir orolig bakåt..

Senast ändrad:

Hej på er alla! Jag följer er i det tysta. Men jag behöver lite tips, råd, erfarenheter - det brukar finnas gott om såna på buke. Så jag gör ett försök :)
Lite historia: Köpte min 08:a som tvååring från skåne, men han kom då nästan direkt från tyskland (kom hit som 1,5-åring) Skadade sig i Sverige, sårskada efter staket på ett bakben (misskötes av dåvarande ägare) och har först nu blivit fint(!!!) Nog om det, hästen är frisk och hel. Jag köpte iallafall honom för en billig peng då han va skadad och såg det som ett projekt. Han va snygg, svart, mycket fullblod samt rörde sig väldigt bra, en blivande dressyrhäst tänker jag. Dock va han troligtvis väldigt lite hanterad eller felbehandlad och hade ingen tillit, förtroende för människor. Oerhört känslig, bakskygg. La månader på hantering och idag är det en väldigt trygg häst i hanteringen. Väldigt snäll häst. Jag gjorde allt grundarbete, sadel, träns, longering, inspänning osv inför inridning. Hänge på han utan problem och satt upp problemfritt. Började skritta en dag, i lina och då flög han i taket, bockade och jag åkte av med huvudet före eller slänge mig av då linföraren inte kunde hålla honom kvar, dock inga större skador på mig.
Bestämde mig för att skicka på inridning till någon mer erfaren och där är vi nu, tre månaders inridning... och än går han inte att "rida".. Problemfritt att hoppa på och av, skritta och alla gångarter med ryttare på lina. Men försöker man rida på honom i ridhuset drar han upp huvudet och sticker fort... Ett bra knep för att vinna det där förtroendet även på ryggen? Jag tror det är en rädsla för just ryttaren och att han är bakskygg. Okomplicerat att tömköra. Kan man sätta graman på så han inte får upp huvudet eller finns det något bättre hjälpmedel? Står hos ryttare som rider in väldigt mycket och visat hingstar osv. Duktig ryttare som ridigt svår klass, men han har inte mött en sån här problematisk häst innan.. eventuellt får proffsinridare, eamon hickey eller liknande hjälpa till, men undrar först om ni har något bra knep, erfarenhet osv?? Tack på förhand.

Ska försöka svara på det mesta,...
Jag har sadlat henne i boxen och då har det gått bra, men det har hela tiden varit gjorden som varit obehaglig, såsom borstning vid sadelgjordsstaten, knäppa täcke, sätta på täckesgjord osv... även massage vid sadelgjordsstaten är lönlöst...

Jag har haft en fulsadel, lädergjord med resår och en täckesgjord ovanpå. Efter kanske 5 gången tappar jag henne ute på våran promenad då hon exploderar och sen efter det tror jag det blev värre..

Har försökt några gånger till men har nu lagt sadeln åt sidan och tänkt att hon trots allt inte är redo. Dock kan jag nu i efterhand hålla med om att fulsadeln kanske inte ligger så bra på henne och det kan vara en bidragande faktor. Har planer på att lägga på min sadel med fårskinnspadd och en gosig teddyvojlock när det är dags igen.

Tyvärr har vi inte ens ridbana på gården men vi har ca 10-15 minuters skritt till en liten paddock och snart ett färdigbyggt ridhus (som tyvärr vägen dit är avstängd för tillfället) och då ska det jobbas på ordentligt just nu känner man sig lite begränsad, jobbar henne i en hage.

Jag tror det är en kombination att hon inte riktigt accepterar sadeln och gjorden, hon vill liksom inte ens andas ut när hon har på sig sadeln och suckar och pustar lite och hon brukar alltid stanna och skita efter lite promenad, gör hon det med sadeln så hoppar hon iväg efter, så det är uppenbarligen något som hon stör sig på.

Jag har inte ens funderat på den där dyra gjorden, jag hoppas hon reder sig endå ;) hur gjorde man innan den fanns ? :)

Ska tillägga att hon rycker och vill gå åt sidan när jag SKA spänna gjorden, jag upplever det som ett större problem än att få henne att gå efter att jag har spänt... då går hon några steg och sen börjar spänna sig och blir orolig bakåt..

Min som jag beskrev här nedan var likadan innan han vande sig. Jag hade en täckesgjord (sån man har till svettäcken) spänn den lagom och sen kan man spänna ordentligt, min reagerade, hade i lina men när han haft den några gånger va det inga problem med sadel sen :) Testa, dock rekommenderar jag att göra det inhängnat.

Intressant att läsa en till som har en lite förvildad häst ;)

Jag har tyvärr inga bra tips till dig, en tanke var att försök att sitt kvar men det är väl omöjligt antar jag? Eller så backar du, gå tillbaka och bara häng på honom, hoppa upp med hästens huvud mot väggen så han inte kommer någon stans, ta bara några steg sen hoppa av och beröm... antar att ni redan testat det mesta?

Min lilla pålla går det bättre med, är sugen på att lägga på sadeln snart igen men är rädd för bakslag. Ska longera henne nu lite varje dag hela veckan med longeringsgjord och hoppas att hon är redo för sadeln sen.

Den stora 08an jag rider har blivit sjuk så hon och min ponny kommer stå i en annan hage och då hoppas jag att det kommer att gå lättare att få in henne :D

Hej och välkommen "ut ur garderoben"! :laugh:

Säkerheten kommer alltid först, både för häst och ryttare, så jag rekommenderar att du tar kontakt med Eamon så snart du kan. Han bor ju inte långt ifrån dig heller. Håller tummarna att det löser sig!

*kl*

Här tuffar det på framåt med båda mina unghästar. Har tränat dressyr för tränare med båda och det har gått lite framåt, men sedan har jag känt att jag behöver fylla på med mer grundjobb hemma innan jag får ut något mer av träningarna så nu har jag lite uppehåll och rider på för mig själv (vilket som tur var går alldeles strålande).
Jobelle har vaknat till och är inte alls lika sölig som förut efter allt arbete i longerlina från marken och idag hoppade jag uppsuttet för första gången på en häst som faktiskt tuffade på och bjöd själv. Himla kul med framsteg!

http://youtu.be/EPMMTyQWXQk

KL

Samma här, det rullar på. Jag är skitförkyld och fick idag övertalat en vän att rida Calle åt mig för jag är rätt risig, förkyld + att jag har grym träningsvärk i armar/axlar efter gårdagenns hökörning.... Det gick bra för dem! Tog en stund att hitta knapparna men sen gick han finfint och hon var jättenöjd efteråt och gav honom fina omdömen -kul för mig! Särskilt när han varit lite jobbig det sista men det har bättrat sig otroligt mycket den senaste veckan :)

*kl*

Vart lite dålig på att uppdatera på ett tag känner jag.. Här har det hänt lite faktiskt, dels så åker jag och Tabbe på inkörningskurs varje onsdag, och varannan torsdag rider vi för dressyrtränare :) Han blir bättre och bättre, tyvärr har han tappat endel nu i höst, en stor anledning var hösilaget, fick en chock när jag fick analysen :O

Han har dock börjat med en "olat" och det är att han gnisslar tänder när man rider, och det är högt också :/ Är detta bara en olat eller kan detta bero på nåt annat? Hans tänder/mun är kollad..

*kl*

Här händer det inte så mycket. Jag är ute och går med min häst 2 gånger om dagen. Vi ska snart på återbesök och ser allt bra ut då så får jag börja rida igen. Hoppas på det, för både han och jag är lite uttråkade vid det här laget. Han går ju bara i en liten sjukhage nu och även om han tar det bra, står lungt hela tiden så är det klart att han tycker det är tråkigt och jag längtar till jag får släppa ut honom i hans vanliga stora hage. Han har rätt mycket spring i benen nu tror jag...

Intressant att läsa en till som har en lite förvildad häst ;)

Jag har tyvärr inga bra tips till dig, en tanke var att försök att sitt kvar men det är väl omöjligt antar jag? Eller så backar du, gå tillbaka och bara häng på honom, hoppa upp med hästens huvud mot väggen så han inte kommer någon stans, ta bara några steg sen hoppa av och beröm... antar att ni redan testat det mesta?

Min lilla pålla går det bättre med, är sugen på att lägga på sadeln snart igen men är rädd för bakslag. Ska longera henne nu lite varje dag hela veckan med longeringsgjord och hoppas att hon är redo för sadeln sen.

Den stora 08an jag rider har blivit sjuk så hon och min ponny kommer stå i en annan hage och då hoppas jag att det kommer att gå lättare att få in henne :D

Jo då sitter kvar gör han (ryttaren) (jo dem har åkt av också när dem styrde rakt in i en vägg och hästen vände snabbt) Ingen bockning eller stegring, bara full fart framåt vad jag förstår, har inte sett det själv. Vi har backat steg efter steg och då blir det okomplicerat igen, det är ju när han kommer under rörelse med ryttare på som han får panik och drar. Inte på lina.

Skönt att det går bra med longeringsgjord iallafall! Bara att vänja sakta och låta henne bocka av sig? Jag sadlade alltid i paddock i början för säkerheten.

Hej och välkommen "ut ur garderoben"! :laugh:

Säkerheten kommer alltid först, både för häst och ryttare, så jag rekommenderar att du tar kontakt med Eamon så snart du kan. Han bor ju inte långt ifrån dig heller. Håller tummarna att det löser sig!

Så sant så! Ryttaren som har hästen nu har själv föreslagit det :) Han skulle få två veckor till.. Tack, löser sig gör det alltid :)

Missnöjd med bettet eller placeringen av bettet? Hade en häst som gnisslade tänder vid ridningen. När jag provade att sänka bettet ett hack slutade hon med det.

HBKbruden: Varför inte ta dessa två veckor och ha honom enbart i lina. Låta han bygga upp sitt självförtroende. Och sen när han kommer hem, helt enkelt låta honom vila över årsskiften. Fundera på vad det hela helt enkelt. Och sen börja om från början. Så han får känna att detta kan jag. Detta vet jag vad det e meningen att jag ska göra. För att sen testa under ryttare igen. Jag tror helt enkelt att du får skynda låååångsamt med honom. Lär han någon nytt och när han börjar förstå vila/backa några steg, osv.

knapp

Nu är lille sparven hos utbildaren fram till 16 december, ska bli spännande att se vad jag får hem för nått. Red hos utbildaren innan och vi har samma tänk så det känns bra :) Ska ner i två dagar och träna för den här tjejen och få lite hjälp.

Låter som vi har det lika "roligt" med våra hästar nu... Min står ju också på box (sjukhage om 10 dagar) och promeneras med 2 ggr/dag. Hur lång konvalecens fick du efter operationen? Min ska stå inne 12 dagar tills jag tagit stygnen, sen utebox/sjukhage 6 veckor fram tills återbesök. Var hade din benbiten? Wille hade sin i kronleden (en avsprängningsfraktur pga trauma).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 519
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 603
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 103
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka