08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

KL

Länge sedan jag var inne. Roligt att se att Ni utvecklats så mycket. Här går det långsamt framåt och jag får ständigt påminna mig själv om att han ligger ett år bakom de flesta 08:or. Här kommer lite bilder iaf på vad vi sysslat med i höst. Min dotter lånar honom en dag i veckan och han älskar det.

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/422701_10151059751394506_1892262237_n.jpg[IMG]

[IMG]http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/390569_10151055339034506_1607286765_n.jpg

199314_10151055328159506_838173172_n.jpg

Jag hade lite duster med Ubbe igår. Han ångade på som ett lok...

Uppvärmningen la jag fokus på halter, ryggningar och lät honom sen galoppera av sig i en backe. Han bockade nått så innibomben men jag håller i mig och driver satan (ursäkta!) så slutar han, andra fattningen var det inga problem alls med. Fast vända längst upp och gå ner igen var inte poppis, han surade ihop totalt och gick ut 10 meter i diket innan han gav med sig och lyssnade på att vi skulle gå hemåt igen. Hemvägen (efter backen) hade han fullt ös i traven så jag testade återigen detta med att lägga en skänkelvikning för att få ner tempot när han ökat. Det fungerade verkligen bra!

Jag har kommit på lite saker som vi tränat bort som ökar ridbarheten, han taktar inte alls längre efter galoppen, galoppen börjar bli reglerbar samt så skjuter han inte ut rumpan/bogen och går som han vill. Men det är en låång väg kvar.

Jag fick en sur kommentar i western-newbie-tråden, "Hur vågar du rida en sån ouppfostrad häst?". Jag blev lite stött, han är bara fyra, lite grejer och testningar får man ju räkna med? Huvudsaken är ju att det går framåt och problemen minskar. Samt, att man är medveten om vilka problem man har och tränar mot att få bort dem och inte skylla ifrån sig med "han är ju bara fyra..." Frågan är ju bara hur man tränar sin häst på att vilja gå hemåt...

I morse var jag extra tacksam att jag har en så otroligt cool häst! Ger höet i SMH-nät och i morse så maken kom ut till stallet så hade wille fått ner nätet och fastnat med framskorna i det.:crazy: Som tur var så brydde han sig inte alls utan maken kunde klippa loss honom. Inga skador och boxen ser inget stökig ut så han har nog helt enkelt stått still när han märkte att han satt fast. :love:
Så himla glad att inget hände! Hur han lyckats få ner nätet vette sjutton, det hänger minst 70 cm över backen, så jag är ganska säker på att han fått ner det först och fastnat sen. mest troligt är att ena haken jag hänger det har gått av så det bara hängt i en ögla, då har han garanterat inte kunnat låta bli att krafsa på det och fastnat... Nu är hakarna bytta och nätet höjt ytterligare någon dm.

I övrigt hänger typ inget, 2 veckor kvar till operation idag. Han är fortfarande lite svullen så jag är inte ens säker på att de KAN operera. Testar stallbandage nu så får vi se om det gör någon skillnad. Promenaderna går bra iaf, något litet bus då och då men *peppar, peppar* inte mot mej utan på behörigt avstånd, han hoppar från mej istället för mot.

knapp

bytte bett och nosgrimma på röding idag. Spännande spännande, lär mig lite mer om honom hela tiden och en så länge har jag insett att två delat är inte rätt medans tredelat sweetiron samt rakt med fasta ringar är och att remontnosgrimma är rätt. Känns fint!

Var ute i vanlig ordning och busade i regnet. Han var även super töntig som har brukar vara tills vi tagit första traven men efter det var han väldigt framåt och sökte stöd på bettet. Jobbade mycket med övergångar skritt och trav och att han inte ska springa ifrån mig utan vara kvar hos mig i det tempo jag ber om. Sen red vi igenom de gigantiska vattenpölarna och han gick, stort steg mot när han annars brukar dö bara han ser vattenpölarna (De är rätt djupa, typ som en liten grund sjö...) och sen konditionstränade vi lite på vallen. Först att han skulle stanna kvar hos mig i skritten, arbeta jämnt och mjuk sen samma sak i traven vilket var svårt, han vet att vi brukar galoppera där :D :bump: men efter lite diskussion var han kalas fin och slutligen arbetade vi med samma sak i galoppen. Han var jätte fin i slutet och var härligt avslappad.

Nu till helgen åker han till vidareutbildare, pointless men ägarens val. Kommer kännas lite tomt bara och är lite nervös för att han ska ta flytten hit lika dåligt som sist igen....

Visst är det spännande att det kan vara sån skillnad på känslan på olika bett. Mina tidigare hästar har det inte spelat så stor roll vilket bett de ha gått på, de har kännts lika. Men min 08 är jättekänslig. Jag tror jag har provat hur många bett som helst vid det här laget och det är en ny känsla för varje gång. Men nu vet jag iallafall att det ska vara stora fasta ringar och tredelat och så tjockt som möjligt. Sprengers bett har funkat bäst hittills, men jag köpte ett annat bett i Flyinge som jag är sugen på att prova som jag tror att han kommer att trivas på, men det får ju vänta tills han är ridbar igen. Annars gillar han precis som din sweet iron bett. Tyvärr har jag inte hittat något sånt med fasta ringar.

I övrigt så skrittar vi på. Han har inte längre några bandage efter operationen och stygnen är borta och allt ser jättefint ut. Jag är mest glad över att inte behöva lägga om de där bandagen varannan dag. Jag vill nog aldrig mer se en vetflex! :p Just nu övar vi på att variera skritten när vi är ute och går. Gå i stor skritt är lätt, men gå med små steg vill han helst inte göra. Men ju mer vi övar på att variera den fram och tillbaka dessto lättare går det ju såklart. :) Snart får vi promenera så länge så vi hinner ut i skogen. Det blir lite roligare än att bara gå runt på gården. Tror det blir nyttigt för arbetet med att bygga upp honom igen med att kliva över lite stockar i skogen. Bra för huvudet är det också. :)

Ja men precis! Jag har min vanliga ordning av bettprovning :angel: brukar mer eller mindre alltid testa tredelade bett i olika utförande (sweetiron är favoriten och de med droppe i mitten) sen raka bett och då framför allt fasta ringar samt novabetten. Är så jädra inkörd på de betten :D Men skumt att de gamla pollarna inte bryr sig :eek: det borde ju göra skillnad liksom :D Min lillponny förändras jätte mycket på vad man har för nosgrimma, känsligt känsligt :p

KL

Hovis var här idag. Dock började det inte bra. Hade precis varit en häst inne och vänt och Tara vart mycket upprörd över att bli lämnad själv inne. Som tur var fick jag låna en av ridskolans shettisar som sällskap (vilket han inte var spec glad över:angel:). Men Tara stod som ett ljus efter det att han hade kommit in. Om man bortser från lite tester för att se vad hovis gick för.

Dock upptäckte hovis att Tara var svullen på ena bakbenet. Så nu får hon stå lindad bak på natten:(

Och sen får vi se om hovis får komma tillbaka om 2-3 v för att slå på en tappsko. Eller om det håller skoperioden ut. Jag vill nämligen sko med galopp/travskor och han ansåg att det går lika bra med vanliga. Jaja, vi får se...

KL

Här är det viljornas kamp för tillfället ;) Min häst har förvandlats till ett ånglok som "kan själv" och mest dundrar runt i 200. I förrgår fick vi köra tokrejs i galoppen tills han inte ville springa mer och då drev jag på lite till.... sen kunde han lyda litegrann iallafall.
Svårigheterna just nu ligger i att kunna galoppera på rakt spår utan att galoppsprången blir såhäääääääääääär stora och hela hästen faller isär. Svårt men det ska nog gå ;)

Tappskor är ett fanskap som verkar förfölja mig, trots att jag byter hästar och hovslagare.. Är så lättad och glad att jag lärt mig att sko själv, nu får hovslagare gärna göra det men jag är helt lugn med att fixa tappskor. Idag fick jag plocka av och banka till och slå tillbaka en baksko som fått sig en omgång och hängde på trekvart. Det är ju inte så svårt bara man lär sig ;)

Appe är väldigt känslig i munnen, ogillar bett öht, funkat bäst på rakt och fasta ringar, har köpt två sprengerbett men inte provat nova än. Han har efter vilan gått med huvudet på snedden lite, så fort jag tagit i vä tygel så har han lagt huvudet på sida med näsan åt vä vilket gjort att jag inte fått ordning på nånting! På böjda spår blir det oärlig böjning i vä varv och ett öra som ställning i höger, frustrerande! Provade rida med sidepull igår och problemet löst, så nu blir det till att titta in i lilla munnen! Annars jobbar vi på, har klippt halva halsen och linje ner till virveln, mysigt tyckte Appe när han vande sig med ljudet. Förra veckan mötte vi älg i skogen så det blev en hysteriskt spänd häst som trumpetblåste och taktade hela vägen hem. Red lektion i fredags, skötte sig bra efter att ha varit tokig över att några hästar lämnade ridhuset när vi kom, gnäggade och var nästan okontaktbar i 5 minuter innan han lugnade sig. Var kom denna separationsångest ifrån?? Hoppas på att det är en fas :eek:

Vad duktig du är!! Jag är paniskt livrädd för att spika i fötterna, det är det enda jag efter alla dessa år fortfarande vägrar att ge mig på...:o

Ang lägga huvudet på sned...tänk på att det är en 4-åring o han har säkert en tand lös eller på väg eller tappat nyligen! Min lilla Harriet har nyligen tappat tänder på bägge sidor o gick då också med huvudet på sned en period. Jag rider på ett rakt Nova bett som är det enda som hon bjuder fram till än så länge, är väldigt känslig i munnen.

Jag skulle heller aldrig våga mig på att spika i levande hästfötter! Jag har ju ändå "tappskokompetens" som det så fint heter, men då jobbade vi bara med döben...

Jag skulle vilja lära mig att spika på tappsko. Men har inte funnits något tillfälle till det (har dock lärt mig att ta av skorna). Och jag e evigt tacksam för att Tara inte har haft något större bekymmer med just tappskor det senaste året. Utan det har hänt när det har gått lite för långt mellan skoperioderna.

Men vi får se. Om hon nu börjar att tappa dom (och hovis fortsätter att envisas med vanliga ridskor) så får han lära (visa) mig hur jag ska slå på en.

Jag har inte nåt fint diplom men bor på en ö där hovslagarbristen nästan tvingade mig att göra det själv, efter missnöje med hovslagare efter hovslagare tänkte jag att "hur svårt kan det vara" och har ju tom skott själv ett par gånger :cool: Har läst och funderat och kunde ju i teorin, omsättningen till praktik gick enklare än jag trott. Kan travgubbarna så kan jag :) Men härrigud vilken mjöksyra man får!! Nu inväntar jag hoppfullt en hovslagare som jag verkligen hoppas vet vad han pysslar med, den senaste med lång erfarenhet satte på för små och trakttrånga skor och verkade inget i tån så hovarna såg ut som fan efter 3 v, kollapsade trakter och anktår. Visst, skorna satt men det är ju inte det enda som räknas :devil:

Misstänker och hoppas att det är en tand som stör, så imorgon blir det fram med sedering, munstege och lampa!

KL

Här är det viljornas kamp för tillfället ;) Min häst har förvandlats till ett ånglok som "kan själv" och mest dundrar runt i 200. I förrgår fick vi köra tokrejs i galoppen tills han inte ville springa mer och då drev jag på lite till.... sen kunde han lyda litegrann iallafall.
Svårigheterna just nu ligger i att kunna galoppera på rakt spår utan att galoppsprången blir såhäääääääääääär stora och hela hästen faller isär. Svårt men det ska nog gå ;)

ha ha ha ursäkta men jag fick en vision av hur din fina fina häst dundrade runt fyrkanten som den värste FT-häst och du sitter där med långa läder o kan inget göra.....:rofl: Men prova o gör nåt annat då en tid? Han kan ju redan allt han ska för sin utbildningsnivå, kan du hoppa lite eller göra nåt helt annat ett tag?

Min egen lilla älskling är fortfarande snäll o vänlig. Lite pigg förstås, hon går ju bara 4 dgr i veckan eftersom hon inte är så mycket riden men är jättesnäll att sätta sig på varje gång hon vilat, tack o lov. Däremot kan det gå lite fort iväg men det gör ju inget så länge energin är riktad framåt. Jag är verkligen löjligt kär i denna häst...hon har allt som JAG vill ha hos en häst, energi, framåtvilja, gångarter o otroligt lätt för att lära. Gör så fina galoppfattningar att man vill lipa....gäller ju att vara försiktig så det inte går för fort fram med en sån häst men jag gör mitt bästa för att mest skrota runt i skogen men måste erkänna att jag längtar till mitt lilla pass i ridhuset 1 gång per vecka!

Senast ändrad:

ha ha ha ursäkta men jag fick en vision av hur din fina fina häst dundrade runt fyrkanten som den värste FT-häst och du sitter där med långa läder o kan inget göra.....:rofl: Men prova o gör nåt annat då en tid? Han kan ju redan allt han ska för sin utbildningsnivå, kan du hoppa lite eller göra nåt helt annat ett tag?

Haha, det är lite FT-style på det hela -han täcker mark om man säger så :p
Jag plockade in lite bommar idag och körde en sån här övning (stal ifrån Equilina -men gjorde lite egna variationer)
ovning_509945acddf2b37d4d000454.jpg

Jag själv är inte så himla säker i hoppningen men ska försöka få en av stallets hopp/fälttävlansryttare att ta honom över lite hinder. Hade hösten inte varit så j*vla blöt så skulle jag åkt iväg till en träningsterrängbana som inte ligger alltför långt bort och skuttat lite -men det går inte nu.
Min plan är att lägga in lite övningar liknande den ovan, lite bommar och sånt som kan klura till det lite för honom och få honom att stanna upp och lyssna lite på mig och inte bli så himla stark ;) och när det är fint väder (eller ja, uppehåll iallafall) rida ut och bränna lite energi.

Han har missat sitt kall!:laugh: Du får "sadla om" o bli FT-ryttare förstår du väl!

skämt åsido, den övningen är ju jättebra, får honom att bli tvungen att lyssna på dig. Du kan ju även lägga ett par block längs den andra långsidan o en bom på. Det klarar du ju att hoppa själv!

Haha, synd att jag är lite mesig i hoppningen bara :p Men av någon anledning tycker jag det känns mycket bättre att hoppa terränghinder (iofs inga höjder), så det kan nog faktiskt bli lite sånt till våren.

Jo, ska köra en del såna här övningar. Min kära pålle "bråkar" inte på så sätt att han blir utåtagerande/protesterar utåt, typ kickar, sticker eller reser sig -utan han ignorerar mig istället och "låtsas" att han inte fattar :devil: som exempel: han har varit så svår att få att flytta sig för skänklarna, han har krånglat till det och antingen inte flyttat sig alls eller överdrivit och flaxat runt med benen så han trampar sig själv, och man har liksom känt hur SVÅRT han försöker visa att det är. Har hela tiden tänkt att "javisst, detta har han tydligen svårt för och mitt mål blir att göra detta till vår enklaste grej nånsin".. Men det har varit trögt... Sen för ett par veckor sen fick jag ett litet utbrott på honom när han var sådär ignorant och sket i mig, och var MYCKET tuff mot honom en stund. Resten av passet och fortsatt efter det kan han göra riktiga skänkelvikningar och flyttar sig hur lätt som helst i både skritt och trav. Han har alltså fattat hela tiden men smitit undan ;)

Äh, han är en riktig slyngel men när han är "med" så är han jätterolig att rida

men det är ju 'enklare' att hoppa stockar och bös än kala, tomma hinder i paddocken. Tycker jag iallafall :D

knapp

Unge herr röd var ett mongo i stallet idag, igen. Hoppas han lugnar ner sig snart igen för det är lite som att ha bott på fyrstjärnigt hotell och sen tälta, han har vart en ängel i stallet i två veckor typ och nu i tisdags samt idag tömde han hela tarmen på allt som kunde tänkas finnas där i kombo med att han stod och sparkade med frambenen. Så utmattande!

Red lite markarbete idag med bommar, han var en dröm. Så himla fin. Fortfarande lite knepig vid uppsittningen men pausar nog pallen ett tag och hoppar upp direkt från marken, flytta fokusen och irritationen lite - han är ju inte rädd bara retsam. Iallafall, han var så läcker i ridningen. Underbara häst! :love: Framåtbjudningen var sisså där imellanåt men den var godkänd. Mjuk i munnen, lyssnade bra på sits och vikten och bara var trevlig :love:

KL

621291_4023616465207_867636302_o.jpg

Idag fick Tara på sig bakskor. Detta trots att hovis hade varit ute i tisdags och skot fram med kommentaren att hon har finna bakhovar och kommer kunna gå barfota bak ett bra tag till. Dock var fröken madame av en annan mening och ville inte trava på där det var hårt/fruset. Så det var bara för honom att komma ut igen och slå på bakskor.

*KL*

Äger en 08a och rider 2 st 08or.. kan ju presentera dom för er..

Tar min egna först, Stella, en appaloosa korsning, 140cm hög. Ohanterad sina 3 första år, håller på att förbereder henne för inridning men hon har ingen tillit till människor så det går sakta men säkert fram mot, på dom 3 månaderna vi har haft henne har vi gjort stora framsteg, såsom sadlat, tränsat, longering och det som kanske är självklart på vanliga hästar, hämta henne i boxen utan att hon står och skakar i ett hörn, klappa henne på huvudet och borsta utan att hon spänner sig.
20121110_151122_509e8b869606ee0616e4e1a7.jpg

Uppfödarens 08a nr 1..
Chelsea, SWB (Carte d'Or-Artist), ca 165 hög, Jag red in henne i våras, inhoppad men har haft lite otur med sparkskada så vi ligger lite efter. Men rids i skogen i alla gångarter utan problem.

20120920_154842_505b5156ddf2b3563d0014f9.jpg

Uppfödarens 08a nr 2...
Chester, halvblod/newforest (Söbys Xero-Miroco 718), ca 152 hög, Jag red in honom i våras, inhoppad och varit på en pay&jump. Haft lite otur han med, gick omkull i hagen när Stella flyttade in och har varit lite öm men nu är han igång igen och i världens trotsperiod.
20120906_154305_5048e4889606ee52a400082a.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 619
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 608
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 116
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
461
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka