08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

KL

Då ska jag dela med mig av dagens start ;)
Till att börja med var det -7 ute, men fiiint väder. Fortsatte strålande med att inse på tävlingsplatsen att jag inte har någon sadelgjord :eek: den har jag glömt i stallet efter smörjningen igår >< Fick rusat upp till sekreteriatet och frågat om någon som stod uppstallad på stället hade en att låna ut och fick rätt snabbt tag på en så det löste sig fort. Under tiden ledde mamma runt Calle och skrittade fram honom.

Han var såhär i humöret (inte så avspänd som ni kan se):

17221_1351449112.jpg

15735_1351449134.jpg

55056_1351449149.jpg

Kom in på framridningen och började rida fram, inte jättemånga där som tur var men ändå lite att spana på då de släppte ut hästar i en hage intill framridningen. Efter ett tag slappnade han av rätt bra och var helt ok att rida. Sen så var det vår tur, han smög in i ridhuset men väl inne var det inte så läskigt trots domarbord och dressyrstaket. Kändes fortfarande ok, men efter uppridning+hälsning så tvärdog han och blev så seeeeeeg. Han blir sån när han är spänd, han blir inte springig och het utan han dör helt och glömmer liksom bort mig på ryggen. Jag drev så jag mådde illa ;)
Genomförde hela programmet med en ordentlig miss då han inte ville fatta vänster galopp först men tog den sen.
Resultatet då? Katastrofala 46,55% Lägsta procenten jag nånsin fått, fick inte ens så dåligt på min räserhäst jag hade förut, eller den gången jag tävlade en ridskoleponny som gnäggade 40ggr under programmet (ridläraren räknade). Oförtjänt låga procent för SÅ dåligt var det inte, även om ritten inte var bra -inte det jag säger..
Jaja, klart det inte är roligt med såna procent men jag är nöjd över hur han uppförde sig, inget fjantande eller så. Och det stod iallafall i protokollet att det var ett "utvecklingsbart ekipage". Vi kör på till våren igen. Det är övningen som behövs så att han inte spänner till sådär.
Imorgon blir det en tur till tandläkaren för honom :)

Smyger in här. Såg vilken domare det var, och hon dömmer lågt. Jag blev lite besviken förra tävlingen jag red och hon var domare. För en godkänd ritt tyckte jag vi red men det blev bara 58% för oss den gången. Lite därför jag inte åkte på denna tävlingen faktiskt.

Men han är fin din häst iaf!

ja, om man tittar i resultatlistan är det 5 av 19st som kommer över 60%, 9 av 19 som är under 55% och 4st under 50% (ett par stycken på 50-51% med), så som sagt -SÅ dåligt var det kanske inte egentligen.

Tråkigt men ja -jag är ändå ganska nöjd med honom för han kunde ju hittat på massa hyss med :p Var iallafall flera som kom fram och sa att han var väldigt fin och det är ju kul att höra.

Precis, uppförde han sig på sin debut så ska du vara nöjd :)

Tittar man på tidigare dömda tävlingar av henne så är det alltid ett gäng under 55% och sen knappt några på 60% och sedan några få på 68-72%. Trist att det ska vara så men det är ju en bedömningssport ;)

Haha, ja jag tror att vi till nästa tävling försöker rida för en annan domare och se vad man får för bedömning där. Får jag lika lågt gör jag ju något fel helt klart ;)

Äsch du har en jättefin häst o rider bra så hur dåligt kan det bli??:D Du är strong som lägger ut resultatet här o jag skulle väldigt gärna vilja se filmen?
Lägg ett gäng pengar på start o bensinavgifter för clear rounder nästa år där du får lov att antingen ta med spöet in eller rida lätt tills han går fram så han inte snabbt kommer in i beteendet med att man kommer undan med att lägga av inne på banan. Så har du nog snart ordning på allt o DÅ får dina distrikt kompisar passa sig för du kommer sopa banan med dom!:bump:

Ska se om föräldrarna kan skicka över filmen, har inte sett den själv ;)
Nu blir det inga fler tävlingar i år men till våren kan det nog bli pay-and-ride om det finns några lämpliga häromkring. Annars får jag väl "låtsastävla" och åka till andra ställen och rida program där :p

Attans! Då missade jag dig. Var inbokad där, men de fick för få starter, så en domare räckte för hela dagen.

Vad härligt att han uppförde sig så bra! :)
Det är precis lika jobbigt med de hästar som "dör" när de blir nervösa som de som blir överilade. Ingen av dem klarar av att lyssna på ryttaren. Massor av miljöträning brukar göra susen, så det är nog en jättebra plan som du har.

Calle är ju jättefin, så det blir nog bra vad det lider. :)

*KL
Nalles eksem har gått över. :) ProbaVet Lotion tog det sista och verkade väldigt snabbt. Listade ut att det nog berodde på att de ätit ur de gamla hölårarna i vinterhagen, och ingen hade rensat ur det som växte i dem. Det var halvmogen havre bl.a.
Bristen på klåda gjorde tyvärr att Nalle blev "No More Mr. Niceguy" i stallet igen. Suck! Vi som hade det så trevligt. (Ska jag hälla klipulver på honom kanske?) :angel: :p

Är du dressyrdomare? Det hade jag missat! :)

Till mooi:

Håller med de andra, bry dig inte om de låga %en, trist att råka ut för en sådan domare första gången, men du har ju de fina omdömena och poängen från Breederskvalet att luta dig på!

Jag hade det lite som en plan från början men nu får vi se. Det beror på hur snabbt han återhämtar sig efter operationen. Det är ju som tur är inte så lång konvalecens på den, men han ska ju ändå hinna komma igång, bygga lite styrka och hinna kvala. Annars har vi Flyinge som mål nästa år också. Får väl se om vi lyckas kvala dit nästa år också. Kraven höjs ju för varje år. I torsdags råkade han dessutom ut för en olycka, skar upp hela nosen i transporten på vägen hem från hästkliniken så jag fick vända när jag kommit halvvägs hem och åka tillbaka igen. Näsborren var splittad i 2 delar en lång väg upp på nosen. Stackars liten häst! Nu vilar han ju ändå efter den första operationen så timingen kunde ju faktiskt ha varit sämre, men jag vet inte hur lång tid det tar för det där att läka och innan det är helt läkt kan jag ju glömma att ha träns på honom. Huvudsaken är att han läker bra så får det ta den tid det tar.

Men stackars liten:(

KL
Behöver ha lite råd om hur jag ska hantera en ovan Tara börjar få. När hon tycker att det räcker med ridningen eller inte får trava så går hon och slår med huvudet. Ignorerar jag henne förvärras det bara och hon börjar lätta. Att rycka i ena tyglen känns allt annat än snällt:crazy: Men var det enda jag kom på att jag kunde göra för att hon för stunden skulle sluta.

Så någon som har tips?

Nejmen stackare :(

KL

Här ska ni få beskåda min 46%-ritt ;) Spänd häst och ytterst slarviga vägar osv då jag var fullt upptagen med att han inte skulle lägga av helt och helt enkelt stanna :p
Håll till godo :grin: http://youtu.be/XSi26Wf2k1o

Såg inte så tokigt ut med tanke på omständigheterna. Och kan han bara lära sig att slappna av som kommer han bli kanon fin:d

Gud så snålt bedömt jämfört med 'här uppe'.. Här hade du förmodligen fått runt 58-60% för den ritten skulle jag tro. Jag fick 48% när min häst for runt med huvudet rätt upp och var helt superspänd och kastade sig hit och dit samt bockade i galoppen...

Såg ut såhär under hela ritten typ
29334_423227670947_7650138_n.jpg

Men det där var ju vääldigt snålt betalt! Visst, han är spänd och ibland lite ostadig samt vägarna då, men för övrigt var det ju en bra debut på din fina. Han kommer nog bli riktigt fin när han slappnar av ;)

Det var det snålaste jag nånsin sett???:confused: så dåligt var det ju inte alls o t ex skritten var ju helt fantastisk! Galoppen lämnade väl en del att önska men kan ju inte ha dragit ned hela programmet så i botten??

Kanske driva mer framåt? Så hon får jobba mer om hon börjar tramsa? Rider en häst som har den ovanan, hon slår med huvudet om hon blir för låst mellan hand och skänkel men även om det blir jobbigt och ibland när hon är ivrig och uppvarvad. I hennes fall får man ta det med ro och jobba vidare, släppa lite på tygeln och driva fram så slutar hon.

Appe och jag har haft en lite ner-period, körkursen blev mera fokus på hantering och det framkom lite sidor som jag inte riktigt sett förut. Visste att han var lite tuff i skallen när jag köpte, men han har inte visat det hittills. Enkla övningar som att flytta hästen genom att böja halsen gav protester och han började lätta med framdelen när han inte kom undan.. Tyvärr fanns inte tiden att jobba igenom det tills han gav sig men jag fick iallafall igenom att stå stilla i boxen. Efter 1 h och 50 minuter av att bara flytta tillbaka gång på gång. Nu har jag jag skärpt all hantering och kräver mer konsekvent, och arbetet lönar sig nog. Tror att hans sidor framkom delvis pga att han kommit upp i kondis, det har blivit höst och lite kyligt, i samband med installningen kom hostan och han har vilat o laddat energi. Flytten till nytt stall var positiv på alla sätt förutom hagkompisarna, i förra stallet var han i nedre delen av flocken på 7 hästar, nu bossar han över de andra två (sto o valack, 9 o 11 år) och har säkert fått självförtroende därifrån. Han är även mer orolig att vara själv ifrån de andra, förut brydde han sig inte.

Ikväll blev det ett tömkörningspass, blåste o regnade och var mörkt så det blev fokus på att vara lugn och inte sticka när man blir rädd samt öva på att stå still med slak töm. Tur att jag är oxe och envis som synden, det är bara tålamodet och att man inte får bli arg som är det svåra!

haha, ang skritten så var kommentaren: "Ingen ökning. Önskvärt mer framåtgripande steg".
Jaja, bedömningssport.... *facepalm* :angel:

KL
Igår var Calle hos tandläkaren och fick slipat ner två rejäla hakar (en på varje sida). Han har varit lite tjafsig, bitit sig fast i höger sida och tom gapat lite det sista (nu blev ju det förklarat). Idag joggade jag honom ett lätt pass i rund, lägre form och satt och kikade på munnen -som inte öppnade sig en enda gång som jag såg (red på engelsk nosgrimma idag med så ingen snokrem), och han sög på bettet så det smackade :p Skönt när det blir resultat.

Det uppkommer efter att vi har travat och ska skritta igen. Hon blir då sur över att inte få fortsätta och börjar då slå med huvudet. Och håller på så tills att vi travar igen. Om jag driver henne börjar hon takta och fortsätter slå med huvudet. Att ge henne hellånga tyglar hjälper inte heller.

Men men om man ska se det positiva i det hela så har hon iaf slutat bocka när hon inte får som hon vill. Alltid någon...

kl
Jag hade 2 mål med min ridning idag.

Mål 1: Att Tara skulle gå på frammåt

Mål 2: Att Tara skulle gå i vattnet, som var i ena hörnan, utan att tjafsa om det först.

Mål 2 var snabbt avklarat. Första varvet tvekade hon och ville inte gå ner. När jag efter lite övertalning fick ner framhovarna märkte hon inte ens det först. Utan det var när jag slutade driva henne och lät henne koll som hon kom underfull med var hon stod. Och givetvis kunde man ju inte stå där! Men efter lite mera övertalning gick hon i vattnet som om ingenting. Och så var det inget mera med det. Reagerade inte äns när vi travade i vattnet och det skvätte i ansiktet.

Mål 1 var väl på sätt och vis och snabbt avklarat idag. Med en lite lite detalj. Hon sprang på som en toka utan att bry sig om klumpen på ryggen. Men efter ett tag kom hon mera till ro och började lyssna. Så i slutet äljade hon på men lyssnade åtminstone på mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 677
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 611
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 127
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈