08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Efter några trotsiga dagar så var Angola dyr igen :love:

Vi var iväg och tränade på ett nytt ställe och hon skötte sig så himla bra fast de andra hästarna gick ut ur ridhuset och det lät utanför. Hon har ju inte velat så still men idag kändes det att träningen hade gjort nytta. Hon stod helt still när jag gjorde iordning henne kunde tom nästan släppa, förut har hon bara tramsat runt och inte alls velat stå still så jag är supernöjd.

Ridningen gick också bra men det gäller för matte att ha kontakt på tyglarna hela tiden och inte låta dom bli långa....;)

Gud vad jobbigt. Har tyvärr inga råd att komma med än dom som redan e nämnda här.

Hanna_90: Du skulle ju kunna med den andra ryttaren ha med sin en longeringslina som kan kopplas på när din häst börjar bråka. På så vis kan du gå på henne på samma vis som på banan. Om hon kastar av dig sitter hon fast i linan och kan ändå inte komma någon vart.

Hugger min knapp.

Då jag hade sällskap i stallet idag blev det en till tur in i ridhuset. Där Tara jobbade på finns i skritt och trav. Men när jag bad om en liten galopp blev det ett tvärt nej från fröken madame. Vill icke. Vet inte om hon inte alls ville galoppera eller om det berodde på att hon tycket att det var för trång. Återstår att se imorgon då vi ska ut och galoppera.

Blev dock en liten film på ridpasset. Dock ber jag i förväg om ursäkt för kameramannens på hit. Så går det när man ber sin 14 åriga broson att film:angel:
http://www.youtube.com/watch?v=zCNFEaMMbto

Blev dock en liten film på ridpasset. Dock ber jag i förväg om ursäkt för kameramannens på hit. Så går det när man ber sin 14 åriga broson att film:angel:
http://www.youtube.com/watch?v=zCNFEaMMbto
*LOL* Nu var jag ju tvungen att titta! :D
Vet han om att hans egen röst också hörs? :D

@TeamDL
Smuts in i en led vill du undvika till varje pris!
Men jag vet vad du går igenom! Nalles mamma stod inne i en månad när hon opererat bort en pinne i kronranden och efterföljden blev läderhudsframfall. Hon tappade 100 kg på någon vecka då hon blev helt ensam i stallet eftersom den andra hästen måste komma ut några timmar för att inte sparka sönder sin box. Det var inget kul - och tyvärr har det beteendet sedan hängt i. Hon kan bli alldeles genomsvettig den stunden som stallkompisen blir riden på fm och hon står ensam. Suck!

Har tyvärr inga bra råd till dig mer än vad som sagts. Nattis är lugnare om jag ridit henne ordentligt kvällen innan, men jag hinner inte alltid.
Jag vet inte om din får gå på promenad - eller om det ens är säkert att försöka?

Ja tyvärr fortsätter han. Jag är i stallet tidigt på morgonen för att ge honom lugnande och sen åker jag till jobbet och sen kommer jag tillbaka vid lunch och då är han fortfarande stressad fastän han inte fått någon uppmärksamhet på flera timmar. Jag brukar smyga lite på honom och kika in genom fönstret innan jag går in stallet för att se hur han beter sig innan jag går in, men det är snarare så att han blir lugnare när jag kommer än när jag inte är där. Han är stressad över att inte få gå ut, inte direkt nervös, men väldigt stressad. Dock har det blivit lite bättre senaste dagarna så länge som det inte händer något i stallet, men tyvärr står jag ju inackorderad och då är det ju inte bara jag som är där. Oftast är ingen annan där på förmiddagarna och då går det ok, men så fort som någon annan är där så blir det mycket värre.

pemi
Vad skönt att din håller sig lugn. Bra med gummimatta, jag kanske också ska ha det till min. Han gräver ju inte men går mycket så det kanske blir lite bättre att gå på det än på det hårda golvet eftersom han tillslut gått så mycket att all halm flyttat sig upp på väggarna. Jag har inte provat något annat än vetranquil, frågade vet när jag hämtade honom på kliniken för jag hade hört om någon pasta som kanske skulle vara bra, men vet sa att det var samma sak som vetranquil? Finns det fler saker alltså som man kan ge själv? Han fick plegg på kliniken, men det hjälpte bara någon timme. Sen hysterisk häst igen... Pinnar att gnaga på har han, men ingen boll med godis. Bara slicksten och en kålrot. Kanske ska prova en sån aktivitetboll. Borde väl gå att köpa på de flesta ridsportbutiker? Funkar det även om man har halm i boxen? Byta box funkar inte. Ingen skillnad alls.

cahs
ja stängda dörrar gör ganska stor skillnad. Tyvärr blir det dålig luft i stallet då, men man får välja lite mellan pest eller kolera. Jag försöker ha dörrarna stängda när han är inne själv och öppna när de andra är inne.

Natasha
min har också gått ned väldigt mycket redan. Eller iallafall tappat mycket muskler. Han äter ju rätt mycket hö, men får ingen krafft längre och det i kombination till att han stressar så mycket gör ju att han inte alls ser så kul ut nu. Jag har börjat fodra med lite extra protein igen, vill inte ge honom mer energi, men han kan ju inte tapp hur mycket som helst heller så han får hippo grow.

Jag tog en 2liters saftdunk och la morötter/stora pellets (kraffts lucern) i, det var ju lite sysselsättning men bidrog till att han rev runt mer i boxen för att vända runt denna leksak. Jag hängde också upp en tom 2liters matoljedunk i ett snöre där han oftast stack ut huvudet, då kunde han inte låta bli att leka lite med den istället för att gnägga och skrapa med benen. Tog hundens pipleksak med men den bet han rätt snabbt sönder pipet på.

Kålrot? Varför? Aldrig hört innan! :d

Kålroten har jag gjort hål i mitten på och hängt upp i ett snöre i taket. Det är tydligen jättegott med kålrot men om den hänger fritt så kan de inte äta så mycket på en gång. Funkar ungefär som en slicksten fast väldigt mycket billigare. :)

Förra året fick jag Zylkene till honom, kapslar som jag fick ta isär och strö på maten. DYRT men tyckte det fungerade bra iaf ett tag. Det viktigaste med både det och vetranquil var att ge honom det tidigt på morgonen innan han stressat upp sig. Sen tog det ca 15 minuter innan jag upplevde att ha hade bra effekt av det så unde den stunden försökte jag ha lugnt i stallet utan spring. Men förstår att det ju är mycket svårare när man är inackorderad. Jag har inte testat aktivitetsboll själv, tipset med en dunk går ju att testa först. :) Kålrot ska jag också köpa! Bra tips!

Min har nog inte tappat så mycket hull (han är väldigt lättfödd), men däremot muskler. Har dålig kvot på höet och ger lucern, men han blir kass i magen när jag ökar det så det går bara med max 1 kg. Han blir svullen i benen när magen spökar och då går det ju inte att operera... Lite moment 22. Höet regnade bort häromkring så jag får inte tag i bättre tyvärr.

Konstigt att han reagerar på lusernet. Vad ger du för något? Spannex har ju 150-160 smrp i sin till skillnad från kraffts 105 :grin:

Jag ska också testa kålrot, låter minsann intressant!

KL.
Idag hade vi ett bra pass! Ubbe lyssnade så bra både framåt och bakåt att jag nästan blev lite illamående (bungyjumpkänsla) :love: och inte nog med det så gick det sketabra med sidepassen i skritt och skänkelvikning i trav samt jogg. Det är ju denna grunden man vill ha helt befäst så man kan börja leka med konstiga rörelse/övningskonstellationer!

Jag brukar förövrigt aldrig plocka ner honom i joggen, den kommer naturligt när han saktar in för att få koll på sina ben samt när han hamnar i sin cruising-mode. Joggen är så fin, taktmässig och samlad så jag jobbar aldrig på den i onödan, den kommer ju när all annan lydnad sitter. Dessutom så är den jobbig att sitta på för den går för sakta för att rida lätt och den är svinajobbig att sitta ner i pga aktiveringen då. Jaja, lite extrainfo!

Jag ger Dangrönt lucernpellets. Vill inte ge med melass i då vi har väldigt hög energihalt i höet. Ger hellre pellets är hack då han sprider runt hacken i boxen.

Är det någon som har som "plan/mål" att försöka kvala in till falsterbo 5 års? Ha en vän som peppar mig och som själv har ridit där några gånger med många fina hästar. Det är självklart en döm men vi är allt annat än i fas för en LA3 men ville kika om de är någon annan som har detta som mål.

1256_215_507dcf0be087c348b4c8a020.jpg

Jag gör kanske ett försök, vi får se hur allt utvecklar sig över vintern! Min har ju vila nu året ut hade jag tänkt, sedan ska vi se om vi kan få ordning på dressyren.

Tanken i början när jag precis höll på med inridningen var att vi skulle göra ett försök, sedan gick det väl inte frammåt lika mycket som jag hoppades, och har gått en del bakåt också.

Men skänkelvikningar och förvänd galopp tror jag egentligen inte är några problem, utan det gäller mest att hitta form och stabilitet.

I år satsade jag inte på dressyren med honom, utan red fälttävlanschampionatet istället. Tanken är väl att han ska gå någon 100-klass fälttävlan nästa år också, men har inte bestämt om jag ska försöka ta honom till finalen. Och på ett sätt känns det mer troligt att man ska kunna ta sig till Falsterbo än till Breeders i dressyr eftersom det är programridning och inte ren gångartsbedömning. Sen har vi nog aldrig någon chans att konkurrera, men hade visst varit häftigt att få rida där!

Mitt mål för nästa år e att vi ska ta oss ut på tävlingsbanan iaf en gång. Mer än så ser inte planen ut.

Falsterbo dressyren har jag inte ens tänkt tanken på men fälttävlans breeders är iaf det stora målet för oss nästa år!:banana:

Det hade givetvis varit skitkul men jag tror inte att vi är i fas tills dess.
vi kör på tävlingsdebut i övermorgon och ser hur det går ;) (LB:1).

Min går ju dock hoppning men någonstans i bakhuvudet gnager tanken att det vore sjukt roligt att försöka, OM hon känns redo för en sådan utmaning. Annars är breeders ett mål för mig nästa år och det tror jag absolut att hon kan klara, Falsterbo känns dock lite osäkert men man vet aldrig:)

'kl*

Idag var Jac billig jämfört med hur bra det har gått innan. Ridmässigt på dressyrlektionen var det inte katastrof men hanteringsmässigt hade han en dålig dag. Krånglade och ville inte bli lastad, allmänt bufflig och sprang på mig så jag blev trampad rejält på foten och trillade i backen. Normalt är han inte alls sån så jag blev väldigt irriterad.
Får hoppas jag kan stå på foten i morgon då jag behöver rida Jobelle och dessutom ska jobba hela helgen...

ja att konkurera är inte att tala om haha men jag ser det mest som en otroligt rolig och skoj sak att göra. Det har varit en av mina drömma sedan ja var och besökte falsterbo första gången!

Jag och knas har inte startat en ända tävling än så vi ligger om någon inte i fas. Haha! Jag åker till Thaland en månad över jul (jiha!!) och under den tiden så ska min tränare ha honom och fostra haha. Sedan så är tanken lite vila (när det är mest snö) och sedan far vi iväg och börjar kika runt lite vad vi kan skrapa ihopp!

Blir de inget kval till FHS så kommer ja inte att deppa över det =) ser det mest som en skoj sak.

KL*
Nalle var också dyr häromkvällen. :D
Förutom att han har varit väldigt trevlig att pyssla med de senaste dagarna, så var han riktigt duktig på att hålla sig lugn när det blev "spökigt", både ute och inne.

Vi tömkörde till manegen i mörkret, och Nalle gick först med (ridande) D:s pannlampa lysande bakom sig, så när vi kom i mörka kurvan mellan träden, så fladdrade skuggor av grenar och löv ordentligt över vägen. Nalle tittade till och saktade av på steget, men fortsatte gå.

Väl inne i manegen var väl själva träningen inget att orda om (kämpar med att hålla ut honom på en större volt i traven!) men helt plötsligt så kommer det en riktig körare med medföljande hagelby som drog likt en kulspruta över plåttaket. :eek:
Nalle har ju aldrig varit i manegen under sådana förhållanden, och började spänna sig. Så jag hojtade till D att sakta av, så Nalle inte skulle tro att han behövde springa. Och se, det fungerade utmärkt! :)

Det kom ett par sådana körare till - en del utan hagel, men som svepte ner löv och ekollon istället! - och även om Nalle lyssnade så höll han sig lugn och kunde t.o.m stå helt still. :love:

Som tur var lyste månen igen när vi gick hem, så vi slapp ovädret på vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 676
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 611
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 127
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
463
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈