08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

haha :p Jag har faktiskt satt den åt det hållet av en anledning kan jag minnas -men VAD anledningen var minns jag inte längre :confused: minns bara att det var en tanke med det då jag alltid haft den åt "rätt" håll innan ;)

Äsch du är säkert som jag, lite motvalls!;):D

KL

Jag bara måste berömma min fina fina 4-åring! Av olika anledningar blev hon ledig hela förra veckan, hann helt enkelt inte rida mån-fre och på lördagen när vi skulle ta en sväng så ösregnade det. Lastade henne o åkte till ridhuset som hon varit i 2 ggr tidigare men det var länge sen. Hon var pigg o gla-kexchoklad där inne men kändes faktiskt 100 ggr bättre än nånsin förut! Den lilla vilan hade tydligen gjort nytta istället för att skapa bus. Och igår tog vi en tur i skogen, lika pigg o glad där! Me like!:love:

Men ibland får det ju bara inte brista i tålamodet men gud, man är ju inte perfekt!
Ibland kan det ju behövas att säga till, bara man inte fyller dagarna med tillrättavisningar :D

Jag antar att du menar fuxen. :) Söt! Vad är det mer än hbl i honom?
Jadu :p jag vet inte, tror ingen vet faktiskt mer än att modern är halvblod.

knapp.
Det går bara framåt och framåt, för varje dag blir han bara trevligare (mot när han kom hit och jag ville mala han i köttkvarnen :angel: ) så igår skrittade vi ut en runda. Mötte både husbilar och brummande sågmaskiner utan en suck. Och idag så mös vi runt i paddocken med lite bommar och koner, super fin och härlig! Håller på att bli lite kär :love:

10 november åker han till vidareutbildaren, känns så himla lyxigt :o

6B68B216-823C-4A17-BC1F-E859145F7BF5-210-00000007F441764B.jpg

18A87A98-9F7C-46E2-B69E-316901330296-210-00000007D7D0D1D2.jpg

2C0C3C0F-CEB1-42FF-8333-AF010EA50D60-210-00000008637AFEC9.jpg

KL

Har varit mycket denna veckan så jag har inte haft tid/ork att uppdatera här.

Hur som helst så vart jag tvungen att hämta Tara förra måndagen. Så efter jobbet var det bara att sätta sig i bilen och hämta henne. Så nu står hon i det nya stallet. Vilket funkar kalas.

Tisdagen testade vi ridhuset för allra första gången. Vilket gick över förväntan. Valde töm då hon e lugnare i det än ridning. Och dom första 5 min var hon spänd och lite orolig med alla hästar och av ljudet som uppstår när bottenmatrialet skvätter upp på siden. Men hon lugnade ner sig och jobbade på riktigt fint.

Onsdag och torsdag fick hon vila. Så i fredags vart det uteritt. Då helt själva. Även där utan större problem. Ett övergångsstället var läskigt att går på. Och efter en viss övertalning gick hon över. En meter ifrån:angel: Samt några bocksprång vart det när hon inte fick viljan igenom.

Samma på lördagen då hon höll alla fossingarna på marken.

Men igår var jag riktigt stolt över henne. Det hela började vid insläpp (vilket jag hade). Tog in dom andra och lät helt enkelt henne vara själv kvar ut. Vilket hon tog med ro. Då det började lagom regna till när jag skulle rida blev det ridhuset ist för utabana som jag hade tänkt. Vilket vi hade för oss själva denna gång. Och å som hon jobbade på fint:love: Tog knappt i tyglarna och hon sökte sig ner. Lyssnade fint på skänklen och ifrågasatte inte en enda gång:love: Blev inte mera än 15 (med framskrittnin för hand) och endast i skritt. Var så stolt att jag kunde sväva:love:

(Kan tillägga att jag har under hösten och delar av sommaren haft stora problem med att hon har ifrågasatt allt vi skulle göra. Samt att få henne till att jobba. 15 min har snabbt försvunnit till att hon enbart ska gå fram och inte bråka om det.)

Vad kul att allt funkade! Men hellre 15 min problemfritt än att man bara kör på osså blir hon ginig när hon inte orkade mer! Skönt när pluttarna sänker garden lite ;)

Precis så anser jag oxå. Samt om jag har ett specifikt mål med ridningen. Tex om jag rider en häst som taktar. Så slutar jag när det målet är uppnått. Då ovs om det har gått 5 min eller 1 timme.

På samma vis och Tara skulle bråka på hem vägen. Med taktning, bockning och uppreppade försök till att sticka. Då tar jag helt enkelt en liten tur in på bana. Tills hon har lugnat ner sig. Och då slutar jag.

*kl*

Igår var Angola billig.... :devil:

Tänkte jag skulle tömköra en vända och bara skritta ut iskogen en snabbis men icke sa fröken röd.... Vi kom inte ens ut från stallplanen till att börja med för att stå still det var SÅ svårt, hon stegrade och höll på att välta över staketet till hagen :eek:, steppade, småstegrade mer sparkade och var allmänt sur... Så istället för en lugn promenad så blev det uppfostring och vi fortsätter nog idag med det...:grin:. Hon måste ju kunna stå still om jag ber det.... jajaj

KL

Idag när jag skulle ta in Calle för att rida vid kl 15 ungefär blev jag lite förvånad då han och hans hagkompis stod och mumsade hö. Detta var lite konstigt då de lunchfodras 11:30-12:00. De får hö i varsin tunna i hagen och idag hade de visst "sparat" (missat den såklart även om det är lite konstigt det med) en tunna och tog den sen framåt eftermiddagen... Det var alltså inte lite hörester utan hö't var fortfarande i "kakor" och ej helt uppfluffat.

Vid ridningen drabbades Calle av en släng adhd eller liknande -och med betoning på hyperaktiviteten. Vet inte vad som flög i honom, han var som ett jäkla godståg i ridhuset och sprang så att en travkusk hade blivit tårögd av lycka.... Jag hade ingen lust att sitta och hålla i honom så han fick helt enkelt springa i sitt övertempo och bränna energi och så körde vi lite 15-metersvolter och serpentiner i detta tempo tills han lugnade sig något, även om han hela passet var ganska hetsig (vilket inte hör till vanligheterna även om det händer).
Inget fantastiskt pass med andra ord då allt färgades av hans överenergi, det som var bra var att han kunde göra lite mindre volter även i galoppen och gjorde ganska fina halter.

KL.

Jag är väldigt nöjd med mitt beslut att ta ett löslongeringspass med hästpolaren på min lilla gräsbana istället för att rida. Uttråkade Ubbe kom springande i högsta hugg i hagen när jag körde förbi med bilen och tillbringade sen de första minuterna med att köra ett race i galopp där jag bara såg en stor "överkropp" komma flygande på smattrande ben :angel:

Vissa dagar undrar man ju vad det är för häst man köpt på sig... Men imorgon blir det nog en liten uteritt och så får jag helt enkelt se vilket humör han är på.

Heja Konjack!!! :bump:

Förstår att du är stolt, Maja-Kandi. Misstänker att ägarinnan är rätt så nöjd hon med. :)

:laugh:

Jo hon verkar jättenöjd hon också! Fast i skogen är det alldeles för mycket gas då det tydligen helst är fullt ös med mycket luftakrobatik och i ridhuset är det soppatorsk. ;) Så bara det jämnar ut sig lite mer kommer det bli hur bra som helst! :laugh: Jag är så glad att han hamnade hos dem!

Elma_vip: Näää, jag längtar efter vintern! :D Här ligger lite snö kvar och nu ska det äntligen bli minusgrader! :bump:

Vad roligt att det går framåt! Jag brukar också hålla ridhus passen korta, Reuben tröttnar lätt annars.

Igår hade syster kört en sväng med hästis och det hade gått jätte-bra tydligen :). Jag red ut idag en sväng, hade hunnit bli mörkt så jag satte fast en pannlampa på Blackie (hunden) så jag skulle ha en chans att se om hon hängde med. Måste införskaffa lite reflextäcken till vovvarna så man ser dem, små mörka hundar syns inte bra i mörkret.. Iallafall så gick det bra även om Reuben tyckte att det där skuttande ljusskenet brevid oss var lite läskigt i början. Travade och på slutet blev det lite galopp också, värsta farten på hästen idag så jag fick hålla i honom lite så det inte skulle gå alltför fort.

Hovis ska komma på måndag så nu får Reuben vila en vecka igen tänkte jag, blir kanske nån promenad men ingen ridning eller körning.

Reuben: (Varför har man en häst med vita fält? Kunde köpt en mörk ju :p..)
2012-10-16-08.16.08.jpg

Blackie som höll mig sällskap i mörkret idag:
2012-10-22-16.53.26.jpg

Igår red jag ut en sväng med damen och det gick över förväntan första delen av turen, har ju haft problem med att hon stannat, stegrat och inte velat gå längre men igår skötte hon sig:) allt var frid och fröjd tills det kom en häst skenande i en hage brevid vägen. Mona fick spelet, stegrade och vände 180 grader så jag flög av men hamnade på fötterna och lyckades hålla kvar i tygeln. Hon lugnade ner sig och jag kunde hoppa upp igen, precis när jag hoppat upp så kommer ju självklart X2000 farandes och hon får tokspel igen (hon brukar inte reagera på tågen men det blev lite för mkt när hon redan var uppspelt) jag flyger av igen, landar på fötterna ( vad är oddsen att lyckad landa så två gånger på raken!?) men tappar nu hästen som försvinner hemåt i en jäkla fart! Hon möter en bil som får tvärnita för henne och som sedan är snälla och plockar upp mig så vi kan åka och leta efter henne, som tur är har en kompis som är påväg hem från träningen sätt henne påvägen och stannat bil och transport och lyckats fånga mitt lilla monster så allt slutade som tur var lyckligt och ingen blev skadad...
Såååå typiskt att det skulle hända när hon äntligen börjad acceptera att rida ut, suck...

oh vilken otur :( Är så tråkigt med de där pollarna som inte vill gå fram ute utav div. orsaker (förra ponnyn gick 100 meter sen var det tvär nit) men det är bara att kämpa på! Det borde ju lösa sig med tiden :)

Bara en fråga, är hon skötsam när du rider ut med andra och utav den anledningen tränar på att rida själv för att det är där ni behöver erfarenhet eller varför rider du ut själv om hon är otrygg? (menar inget illa, vill bara höra hur du ser på saken :) )

kl

Min häst är väldigt olycklig för tillfället. Han står på box och får inte ens gå ut i sjukhage och det är inte populärt. Det gör verkligen ont i mattes hjärta av att se honom där och jag längtar till om en vecka när jag får släppa ut honom igen. Han är opererad för lösa benbitar, det är en operation som varit planerad sedan han köptes och nu passade det bra att göra den när han ändå skulle vila efter Flyinge. Men eftersom det är hål rakt in i leden och det är så blött och lerigt ute så har båda mina veterinärer förbjudit mig att släppa ut honom ens i en liten sjukhage. De hävdar att det är värre än att han lever om i boxen. Jag känner att jag måste lita på veterinärerna eftersom det är de som är experter, men åh vad jag inte vill ha honom inne. Jag har provat allt jag kan komma på för att lugna honom lite, slowfeedingnät, kompis kvar inne, leksak, vetranquil och osv men inget hjälper. Han vill bara UT! Nu försöker jag vara i stallet så många timmar som möjligt under dagarna för att sysselsätta honom innan de andra hästarna kommer in på eftermiddagen. Det är ok så länge som jag står och borstar på honom, men så fort som han får gå in i sin box igen så blir han hysterisk. Någon som har några bra tips?

Fortsätter han vara hysterisk efter en stund? Kan ju vara så att han dels märker att du kommer tillbaka om han försöker riva stallet, hur länge har du lämnat han ensam och har han varit hysterisk under hela den tiden? Hur är du när du kliver in när han är hysterisk? Lugn/stressad/nervös etc, för det påverkar ju också hur han ser på situationen. :) Tråkigt att han får stå inne men är nog bäst att låta han vara det om vet sagt det :)

Vad jobbigt! Jag har ju turen att min håller sig lugn inne ensam (sen 3 veckor). Han ägnar iofs dagarna åt att flytta runt ströet (gräver) men har lagt gummimatta så han iaf inte står på betonggolvet. Ska också operera bort bort benbit(från fraktur), men den blir den 16/11 då han fortfarande är svullen i benet. Har du testat något annat lugnande än vetranquil? Vissa snedtänder ju på det. Pinnar att gnaga på? aktivitetsboll (sådan där de rullar på och det kommer ut godis)? Jag har minimerat spring i stallet och gör därför i ordning shettisen i lösdriften istället för i stallet, men det fungerar ju inte om man är många i stallet. Min stressar upp sig när andra hästar går UT.

Jag hade min på box från och till under en månad. Han va också väldigt överaktiv i sin box men tillslut förstod jag att det va värst när dörrarna var öppna och jag gick in/ut ur stallet och pysslade. Så jag gjorde det jag skulle och sa sedan till de som hade tillgång till stallet (dvs bara familjen) att inte störa honom i onödan. Han hade sällskap inne om dagarna då jag fick för mig att han hade lättare att va inne själv om nätterna (lägre aktivitetsnivå) och oftast promenerade vi en stund under tiden de andra hästarna bytte hage/box för att minska stressen i stallet.

En sak till jag gör är att han får byta box, han står i en box på natten och en på dagen. Får han bara komma ur sin box så fungerar det att släppa ut shettisen, var samma sak när han var skadad förra året. Stängda dörrar är ett måste här också, förra året fick jag även täcka fönstret mot hästhagen, han blev tokig när han såg de andra hästarna. I år har inte det varit ett problem tack och lov, men stängd dörr måste vi ha.

Jag har riggat övervakningskamera så jag kan ha lite koll på honom inifrån och insett han står bra mycket mer still än jag trott.

Spelar ingen roll om jag rider ensam eller sällskap... När hon började bråka så tänkte ja att det säkert skulle gå med lite draghjälp men hon är så trygg i sig själv att hon struntar i om den andra hästen går iväg. Hon bråkar inte för att hon är ängslig utan snare testar vart gränserna går eftersom hon är rätt tuff till sättet. Hon kan testa på samma sätt på banan/ridhuset men där är det lite lättare att tillrättavisa direkt eftersom det är inhängant och skulle hon få av mig så kommer hon ingen vart

Kan tillägga att vi hade sällskap med när vi red ut igår...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 698
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 613
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 133
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka