08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

KL

Idag hade vi mamma och pappa på besök i stallet. Nyttigt eftersom de inte ser Calle så ofta och därmed inte är "hemmablinda". Hursomhelst tyckte mamma att han gått framåt sen sist, att han såg mycket piggare och "fräschare" ut än han brukar. Alltid kul att höra :)
Har även tänkt att jag ska fjäska lite med stallägaren och se om inte hon kan tänka sig att hoppa Calle nån dag. Jag är inte så jättesäker i hoppningen och om jag ska hoppa honom längre fram kan jag ju lika gärna grunda med någon som är bättre på det än mig.

Den faran med mörkret har in jag. Har den stora turen att jobba kväll. Så jag kan rida bär det e ljust ovs vilket. Dock tänker jag längre fram när det blir kallt och jäkligt. Då kommer ridhuset väl till användning.

Och sen blir jag så himla varm när jag ska rida i ridhus. Och trivs därför bättre ute:o

krusmynta! hej!:) Har du också en 4-åring? Jag måste missat nåt, vad hände med Birk? Har för mig att han blev sjuk/skadad eller nåt?

Ang hostan ska du nog passa dig så den inte blir kronisk, men det vet ju du bättre än ngn av oss vanliga dödliga!;) Jag hade en 5-åring som fick en sån där riktig förkylning som tog 5 veckor innan den gav sig, han blev efter det överkänslig mot damm o hostade jättelätt. Blev också lite allmänt överkänslig o drog lätt på sig infektioner mm.

KL

Idag står det hoppning på schemat! Ska bli jättekul tycker jag men frågan är vad lilla fröken tycker...har inte klippt henne än för om ett par veckor ska hon få vila 1 månad o då känns det onödigt att klippa nu. Men det innebär ju att hon lätt blir varm o lite trött. Ett klart ilandsproblem!

Pemi: Håller tummarna för att det går bra!

Jag var som hastigast i stallet igår och slängde in hästar på vägen hem från dop-fest, slocknade sen i soffan då jag varit vaken över ett dygn (jobbade natten) så Reuben fick vila. Syster hade honom i fredags och hade slänt upp vår bror på honom då hon skulle rida sin lånehäst, det hade tydligen gått bra iallafall och Reuben hade uppfört sig exemplariskt.

Jag är ledig nu så jag ska pyssla om Reuben idag och imorgon, nu ser det dock inte allför roligt ut ute då det regnar men hoppas att det klarnar upp!

Novalli: Jo, Birk tog jag bort för ett år sedan, sorligt men även en lättnad efter allt kämpande, han var ju aldrig bra i benen/hovarna. Så nu har jag en 4-åring sedan ett halvår, känns superkul förutom luftvägsproblemet nu då.. Usch, jag som ibland inte vet om jag är hypokondriker över mina djur, nu blev jag ju ännu mer uppstressad över hostandet, nån kroniker vill jag verkligen inte att han blir :(
Vi pratade om att hämta hösilage för en dryg v sedan men sedan verkade Appe nästan helt bra, hostade inget i stallet eller hagen och bara en gång när jag red vilket var stor förbättring, men idag hörde jag en hostning i hagen också, nu har det övergått till torrhosta. Blir kanske en klinikresa om han inte svarar på foderbytet, man drar sig lite när det är en lång resa med färja och allt..

Förlåt!:cry: Menade inte att skrämma upp dig men faktum är att hosta himla lätt blir kroniskt. Kan du inte ge lite fabrol eller liknande slemlösande?

KL

Idag var vi o hoppade, blev en hel bana eftersom det hade varit clearround hoppning där igår. Det var vattenmattor, små runda, färggranna cerise och limegröna bommar, rosa hinder och orange vågplank mm men lilla Svarta hoppade allt utan att blinka! Eftersom vi "nollade" så fick vi förstås också en rosett!:D

Lyckades nu få upp liten bild också...

Harrietsrosett_zps5b625a53.jpg

KL

Idag står det hoppning på schemat! Ska bli jättekul tycker jag men frågan är vad lilla fröken tycker...har inte klippt henne än för om ett par veckor ska hon få vila 1 månad o då känns det onödigt att klippa nu. Men det innebär ju att hon lätt blir varm o lite trött. Ett klart ilandsproblem!

Då ska jag absolut inte klippa min häst! Lite varm och trött skulle ju inte skada :angel: Jag fick beröm av syrran "ni va jätteduktiga! väldigt sadelfast!".

KL
Jo, för Ubbe har ju gått från att takta och springa på tvären på nya ställen till att bocka i galopperna. Och såklart blir de värre ju större hinder det blir! Men det är välbehövligt att åka till ridhus med en sarg och vettigt underlag, då är det ju bara driva-driva! Här hemma har jag ju bara gräs och grannens ridbana på 18x35 utan staket.

Syrran frågade om jag inte tänkte lägga westernridningen på hyllan för hoppningen men seddu, så långt går jag inte. Däremot finns det ju hoppklasser inom APHA (rasföreningen) som jag satsar på. Jag är iaf nöjd med sadeln och det känns ju super!

Jag vet, idag övervägde jag att slänga på honom ett tjockare täcke och släppa honom i sommarbeteshagen dygnet runt, finns ju gräs kvar.. Han har fått både equimucin (acetylcystein-slemlösande) 2x20 dagar och ventipulmin (luftrörsvidgande) 10 dagar samt 10 dagar pc som han svarade bra på och gulgröna snoret försvann. Nu är det bara torrhosta kvar, alltså inget slem så om nåt vore det väl kortison han skulle få. Har redan tittat på inhalatorer på nätet..Blir endoskopkoll i slutet av mån om han inte blir bättre.

Var iväg till equiterapeut ikväll, hade problem med högergaloppen och han har en liten karprygg som behandlades för 2 månader sedan, helt otroligt försvann galopp-bekymret på en behandling! Fortfarande lite låst i vänstersidan men högersidan helt bra idag och helt annan överlinje, kul!:D

I lördags var min dam iväg på sin första riktiga hoppträning, dock inte i grupp då jag tränar ensam. Hon ligger ju rätt mkt efter med tanke på att hon började ridas i juni efter ca 1 års vila efter 3års. Men jäklar vad hon hoppade! Känslan när det riktigt smäller till i ridhuset för att hon har sånt tryck i avstampet är obeskrivlig, sen att jag måste hålla mig i för att inte flyga av det är ett angenämt problem:)

Det hade jag gjort! Mycket större chans att han läker ut en ev kronisk hosta om han får vistas ute dygnet runt. Jag lyckades just på det viset att få ett litet russ med bronkit att bli så bra att hon levde ytterligare 10 år till med god livskvalitet.

Jamen grattis! Så tjusigt.

*KL
Äntligen kan jag bidra med en liten uppdatering på Nalle.

Vi var på tömkörningskurs för Anders Eriksson på Alingsås RF i lördags, och det var väl investerade pengar och tid.

P.g.a. Nalles skada har jag inte varit ute med honom sedan i våras, så vi behövde lite nystart. Ville fr.f.a få hjälp med en jämnare bjudning fram till bettet samt något "verktyg" att börja flytta honom lite åt sidan.

Anders tog tömmarna första halvan av lektionen och det är nästan lite irriterande hur villig Nalle är att lyda när inte matte är i andra änden... :grin:
Hursomhelst så kom vi fram till hur jag skall arbeta Nalle framåt i trav på en volt och flyta honom utåt genom att ta mer stöd på yttertygeln och gå mot skänkelläget. När jag sedan ger efter igen på ytter så följer han med och går in på volten igen.
(Visst låter det hur enkelt som helst?! ;) )

Det blev ett ordentligt arbete i alla fall (Även för mig! Jag behöver bättre kondis!) och bortsett från att Nalle uppförde sig utmärkt hela tiden, så var det bästa att det hela fungerade även igår när jag provade i paddocken hemma. :) Hade bjudning redan i skritten.
Visst blev det lite testande om han *måste* trava, men jag vann diskussionen och sedan var det bara jättekul. :banana:

Vad kul, tömkörning är verkligen toppen! Jag försöker tömköra minst 1 gång/v, både för att han ska få jobba utan mig på ryggen och för att jag ska få se hur han ser ut och rör sig, har ju inte ridhus med speglar att titta i! Nästa helg ska vi gå "riktig" körkurs för Hans Sidbäck som jobbar med brukskörning, har en liten tanke på att få honom inkörd, skulle vara kul variation!
Energiexplosionen som varit nu i samband med kylan har däremot även märkts i tömmarna, han "blir rädd" och drar i galopp men det brukar inte vara nåt problem att lugna ner, tyvärr hade jag lite mkt slack i tömmarna och han hann få upp farten förra v och jag fick släppa = häst med 16 m töm galopperade typ 15 varv på ridbanan. Kunde sedan plocka upp tömmarna och fortsätta men han försökte två gånger i helgen också, då var jag med och stoppade innan han fick upp farten :devil:

Idag tog vi en timmes skogstur i skritt, hoppade diken i skogen och klättrade runt, soännande tyckte Appe. Och ingen hosta sedan de fått hösilage, fantastiskt :bump:

P.g.a. Nalles skada har jag inte varit ute med honom sedan i våras,
"Sedan förra våren", skall det vara.

Ang. ridhus/ute, så har jag väldig tur med både stor och liten paddock alldeles intill mig, samt ridhus på drygt 5 min. promenadavstånd. Men jag håller helt med om att unghästar skall ut så mycket som möjligt.
Älskar att rida ut, men arbetstiderna gör att på vinterhalvåret får man inskränka sig till helgerna. :(

Senast ändrad:

Ha ha ja min tömkörning förra veckan slutade på samma sätt med liten 4-åring kubbandes hejvilt runt runt med tömmarna efter sig...ett tag släpade hon block o en bom också så hon är ju halvvägs inkörd redan....:o Kan iaf konstatera att hon inte är bakrädd!:D

Tömkörning är kanon tycker jag med men gillar inte mina tömmar...

Jag har två longerlinor som tömmar (ala vävribbtyglar typ) då det bättre grepp på dem, har ett par bruna lädertömmar som jag tänkt prova hur länge som helst nu men men..

I måndags så red jag en sväng på Reuben, ut en sväng i skogen och sen en kvart i ridhuset. Han envisas med att gå på tvären på slutet på ena långsidan och jag vet inte vad det är för han kan ju gå rakställd *suck*. Nåja, blev att vi testade lite skänkelvikning för första gången ( ska han ändå envisas med att tvära så är det väl lika bra att det matte som bestämmer det) fast det blev då åt motsatt håll mot vad han envisades med att tvära. Ställde mot väggen, peta lite med ytterskänkel och det var inga problem, ett par gånger i varje varv och han fattade snabbt vad det gick ut på. Kanske inte de bästa skänkelvikningarna men ändå helt okej för första gången. Har tidigare kört sidvärtesrörellser från marken och så kan man ju göra uppsuttna framdelsvändninger. Blev ett par galoppfattningar också i varje varv och sen räckte det. Försöker hålla ridhuspassen korta och intressanta då han lätt tappar framåtbjudningen i ridhus.

Reuben i hagen med sin frukost:
2012-10-16-08.15.36.jpg

Idag ska jag till stallet med dottern, få se om det blir uteritt eller om vi ska försöka se om det finns plats i paddocken så de kan hoppa lite.

Vad snälla och beskedliga de flesta av era unghästar verkar vara, min är ett riktigt monster haha. Full av energi, ALLTID, det är som att sätta sig på en laddad bomb och sen en trotsperiod på det, bingo! Idag slutade med att damen ifrågasatte framåtdrivande skänkel, jag gick på med spöt som jag fått order om och nu har jag världens fläskläpp efter att hon rest sig och nockat mig... Tuuur att hon var jäkligt fin när hon väl insett att det var jag som skulle bestämma även denna gång!

Min är inte så himla snäll och trevlig jämt, en gnutta överskottsenergi och han muckar gräl i all hantering, ställer sig på bakbenen i vårt slidestopp-arbete osv. Skittråkigt, man vill ju bara att de ska lägga energi på rätt saker. Jäkla ranchblod (:love:)

Fast idag var han väldigt trevlig trots den nästan dubbla givan kraftfoder senaste tiden! Nu har de en ny hage, blir den sista gröna hagen för året men den är ju säkert runt 1,5 hektar (skog, äng). Den har två grindöppningar dessutom, toppen i detta lerväder.

536461_4831639431652_853803057_n.jpg

knapp

skuttar in här med ny förvärvet. Korsning m. halvblod som håller på att sättas igång nu och i november ska han på vidareutbildning (lyx, minns inte när jag senast fick hem en polle jag själv inte behövde utbilda) iof. är det 4 år sedan jag red nått som jag själv inte ridit in :grin: och sen kommer han hit igen för träning och bus osså fram till nästa sommar när han får åka hem till ägarinnan igen.

Nu börjar han desutom lugna ner sig ett par hekton, trodde jag fått hem en häst på amfetamin här om veckan... men nu två veckor senare så tömmer han bara hela tarmen 2 gånger istället för 20 gånger från det att jag tar in han tills det att han kommer ut igen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 713
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka