08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Båda mina kan byte i språnget, och galoppfattning från skritt men att gå direkt från galopp till skritt väntar vi med tills övergångarna ner till trav sitter bättre.

Försöker dock hålla isär och rider aldrig byten när jag dressyrrider utan tränar det i samband med hoppning eller ute på fälten. Låter dem inte byta utan att jag har gett hjälp och med Marlin som är lite stadigare i galoppen rider jag ibland snett igenom och ut i förvänd på rakt spår innan jag ger honom hjälp att byta.

Det är lite både och tycker jag, på ett sätt är det ju värdelöst att försöka rida dressyr på en hopphäst som "lärt sig" att byta galopp så fort det är varvbyte.
Men samtidigt upplever jag att de har lättare att lära sig bytena innan de har blivit alltför starka och befästa i den förvända.

Äsch då! :( Håller tummarna att det går bra idag!

@Gabby_Ossi
Heja er!!! Vilken underbar terrängrunda. Tycker fortf att det är helt fantastiskt att ni var med i finalen. :bow: Inte konstigt att han var lite avslagen om han var på väg att bli förkyld. Hoppas att han är bättre nu, vackringen. :love:

*kl*
Igår red jag ut en vända, hade egentligen ingen motivation och allt var bara allmänt jobbigt ;), men jag tvingade mig ut i alla fall och det gick riktigt bra. I början när vi travade på stubbåkern så kändes det som hon skulle explodera eller hitta på nåt annat sattyg men hon skötte sig riktigt bra. På slutet var hon så lugn och avslappnad och sista galoppen var underbar :love:

Såhär efteråt var det värt att tvinga sig ut :D

Grattis till att du kom till finalen.:bow: Verkligen bra gjort.
Terrängfilmen ser riktigt fin ut.

KL
Nu har vår buse kommit hem efter 4 veckor på bete under september. Blev ju ganska mycket regn men har inte varit så kallt. Han såg ut att gilla sin box i alla fall. Får vila veckan ut innan dottern kommer hem från sin semester och sätter fart på honom.:)

Han kan göra fina rena byten och det har han lärt sig på hoppbanan.:) Vet inte hur de skulle fungera på en dressyrbana, så långt har han inte kommit där än.

*kl*

*Djup suck*

Hemma från kliniken, veterinären kliade sig i huvudet mååånga gånger, men efter ett antal röntgenplåtar i olika vinkel och med och utan sko så hittar hon dels en skugga bak i trakten som skulle kunna vara en hovböld, men även ett streck vid kronbenet som skulle kunna vara en spricka (fissur), att hon tror det beror på att hon ser samma streck på fler plåtar i olika vinklar, annars skulle det lätt tagits för en skugga.

Ska tillbaka nästa onsdag för ny röntgen, är det en spricka så kommer den synas tydligare då. Han står också med våt-varmt omslag så den ev bölden kanske kommer ut. Har inte koll på hur konvalecens det kan tänkas bli, får ta sådant efter nästa röntgen. Känns ju skit. :(

Hartwell skötte sig iaf KANONBRA! Liten dutt lugnande innan röntgen, men då de tog plåtar i närmare en timma och vi även fick träffa hovslagaren emellan så han det ju gå ur innan de var klara, men han stod som ett ljus! Han är verkligen en pärla! Hoppas på bra besked nästa vecka, tror iaf att fissurer läker, det lät inte på veterinären som det var helt katastrofalt iaf!

Bara så less att olyckorna aldrig tar slut, han stod ju skadad halva förra året och jag fick ju även ta bort hans mamma då. Kan det liksom inte få vara bra någon gång...

Vad duktiga ni är! :) Och vilken skillnad sen förra filmen :)

Pemi: Vad tråkigt :/ Men får hoppas att röntgen nästa vecka visar på lite bättre besked!
Vad kul att han skötte sig så bra dock, bra när det finns lite positivt i allt elände, om än lite :)

Det var ju mindre kul, men jag håller alla tummar för att det "bara" är en hovböld. Och det var ju väldigt positivt att Hartwell tog allt med "knusende ro".
Fissurer brukar kunna försvinna helt, men det kan ju ta tid.

@Elma_vip
Det ser ju riktigt bra ut. :)

Vilken skillnad det blivit sen förra filmen! Hon ser verkligen ut att gilla att hoppa!

KL

En bildbomb från idag....

70858_1349536489.jpg

38750_1349536492.jpg

99683_1349536494.jpg

89368_1349536511.jpg

60900_1349536500.jpg

70185_1349536506.jpg

62915_1349536513.jpg

57325_1349536516.jpg

Ni klär varandra!:love: Men för att vara petig så tänk på din handställning så du inte får "cykelhänder"!;)

Ser fint ut! Går han bättre i höger varv, eller var det bara slumpen att det nästan bara var foton från högervarvet?

Blir så himla ridsugen när jag ser bilderna! Men vi får väl vänta och se på onsdag hur långt fram i tiden det ligger för oss nu... Har möjlighet att rida hos min granne, men det är inte samma sak som sin egen..

Senast ändrad:

Mest slumpen faktiskt då vänster är lättast just nu, men de flesta andra bilderna var i "fel" ögonblick liksom

Ni är verkligen jättefina tillsammans!

'kl'
Just nu sitter jag i bilen på väg hem från Flyinge. Det har varit en väldigt rolig vecka. Jag har sett många fina hästar o många duktiga ryttare så nu är jag inspirerad till tusen. :) Jag är jättenöjd med lillhästen o vår prestation. Nu är jag en erfarenhet rikare o vet vilka misstag jag inte ska göra om nästa gång. Tyvärr verkar vi inte ha fastnat på några kort som fotograferna tagit där nere så ni får nöja er med mina vanliga oskarpa bilder.

9.jpg

18.jpg

17.jpg

13.jpg

10.jpg

Tror jag slog på webbsändningen precis när du var inne, tyckte jag kände igen hästen. :D Om det nu var han så är det väldigt mycket WOW! HAn är så kanonfin! Men hur gick det resultatmässigt då? (Vovvarna bestämde sig för att de skulle ut nu-nu-nu-nu så jag var borta från datorn typ tjugo sekunder och då var resultaten redan förbi.)

Grattis till en lyckad vecka! Är också nyfiken på resultatet, men huvudsaken är att du är nöjd med prestationen. Så jättekul bara att komma dit, tycker jag.

@mooi
Jättefina kort!

KL*
Tömkörde Nalle en halvtimme igår kväll, och nu känns det äntligen som att det börjar hända något. :)
Travade på i svängar och varvbyten utan att sakta av, och kom t.o.m i form några steg här och där.
Ska försöka hålla igång den här veckan för vi skall på tömkörningskurs i Alingsås på lördag för Anders Eriksson. (Håll tummarna för att jag hittar någon som kan åka med och hjälpa till med lastningen!)

haha jag hoppas att det var oss du såg. Vore kul om någon tyckte att min häst var WOW! ;) Men det var många otroligt fina hästar där nere så det kan nog lika gärna ha varit någon annan. Jag red ihop med en fux och en till brun men med bläs på eftermiddagen.

Vi fick 7.5 på traven och galoppen, 7.6 på skritten, 7.2 på lösgjordheten och 7.5 på allmäna intrycket. Hamnade i mitten. Vi höjde oss på lösgjordheten sen kvalet, men i övrigt så sänkte vi alla siffror rätt mycket. Det är lite komiskt att jag fick bäst på skritten som är hans "sämsta" gångart, men jag tror det beror på att den inte behöver regleras så mycket. Den bara är. Det som höll ned traven och galoppen var att han inte är så reglerbar ännu. Främst i galoppen. Traven är väldigt reglerbar, jag bara klantade mig och inte visade det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 714
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V