08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Kul att ni gör såna framsteg. :) Det är så härligt när man försöker någonting och så bara funkar det. Ta det i den takten som ni är bekväma med båda två så kommer ni nog snart att kunna lita på varandra helt. :)

Jag och Denver börjar också lita på varandra mer och mer. Han är väldigt snäll men har mycket nerv och är duktig på akrobatik tydligen och jag ska inte sticka under stol med att jag inte är den modigaste rytaren som finns här i världen. Men nu känner jag att jag vet vart jag har honom och han vet vart han har mig så även när han hoppar och far så sitter jag inte så löst i sadeln som jag trodde att jag skulle göra. Vilket ju också då betyder att jag törs plocka fram lite mer tryck i honom och vilket resultat det blir. :love: Alla tre gångarterna har förbättrats avsevärt och de var ju inte dåliga från början. Det är verkligen en så häftig känsla att sitta på honom så man vill aldrig hoppa av.:love:

galopp1.jpg

Nä, man kan ju inte va hur modig som helst!

KL.
Här har jag haft sadelprovning (hoppsadel) och vi hittade en Jacson Santa Crus (verkar bara heta så, har ni stött på den?). Jag ska testa den tills på tisdag och avgöra om det är ny sadel-behag eller om den faktiskt passar. Han ska iaf luddas in som en redig engelsk häst och det får jag väl stå ut med Har jag tur kommer jag under 5000sträcket med! Tog en tur på 1 km i vårsolen.

Ubbe: Måste jag?
Kajsa: Jodå, gå nu.
Ubbe: Säkert? *lättar lite fram*
Kajsa: *ryter*
Ubbe går
Ubbe sänker sig i formen och strosar. Rakt förbi allt som han vägrat gå förbi senaste veckorna. Kommer fram till en åker med ensilagebalar, huggen skog
Ubbe: VAD FAN ÄR DET DÄR?!?!?! *pulsar, frustar och börjar öka steget, nästan trava mot det där läskiga*

Hehe. Ubbe är tillbaka! Han skulle heller inte hem till stallet men gick med på att vända men gick i snigelfart. Skönt! Så nu håller jag tummarna att denna funkar. Sadelutprovarn blev chockad över hur bra han rörde sig med, det är ju alltid roligt att höra när man sitter på en renrasig paint (som bara släpar fötterna i backen och är felbyggd för att kunna vinkla in arslet osv :grin:)

Idag har Lolli hoppat bomserier för första gången. Som jag skrivit innan så har vi haft problem med framåtbjudningen. Jag kan väl säga så här. Hennes nya kraftfoderstat fungerar... ;) Full fart vad det som gällde idag för kanonkulan :p

http://www.youtube.com/watch?v=3N47I-1U1y4&list=UUJZYYDATmViQtIDpS3YgkdQ&index=1&feature=plcp

(Kan även tillägga att jag trillade av ganska rejält... Dock ej med på filmen. Jag hade hoppat och galopperade långsidan ner för att komma igen. Då gör Lolli, som bara hon kan, världens bocksprång med alla benen i luften och huvudet ned... Det resulterade i en ömmande höft, ont i axeln och ett svullet och blått finger...)

Vad duktiga ni är! :) Är nog som sagt flera hästar som blivit piggare nu när det blir kallare med, märks ju väldigt tydligt på min i vanliga fall "sega" Tabbe :P

Hur långt har du mellan varje bom? Tycker det är så svårt att få till rätt avstånd :/

Tycker också det är svårt att till rätt avstånd. Hade inte helt 100 % rätt avstånd här, men det var ca 3 m mellan varje bom/hinder... ;)

*kl*

Skogstur idag igen på en spänd men ändå kontrollerbar häst.... Hon blir väldigt kort och trippig när hon spänner sig men vi försöker jobba på.

Här kommer lite nytagna bilder på oss efter vi kommit hem.

dsc_0966_5065f4e8e087c3103772e030.jpg

dsc_0967_5065f517ddf2b313b6003074.jpg

Tycker mig ändå kunna se att hon växt till sig samt blivit större så hon bär upp mig bättre tycker jag. Det är roligt när det går framåt.

Bonusbild på hennes ansikte :love:

dsc_0969_5065f535ddf2b313cf002add.jpg

hihi vad roligt hon verkar tycka det är ;)

Syns att hon är pigg och framåt nu, otur bara att du skulle ramla av....

*teamDL: håller med elma_vip, vilken snygging :)

KL

Var också ute på en uteritt idag. Man får passa på de få stackars dagar när det är sol ;) mysig tur iallafall på en häst som var på bra humör.

92072_1348842142_5065b4dfe087c3107e6cbf26.jpg

ja det är härligt och som du säger får man passa på när det är bra väder. Jag hade egentligen tänkt vila henne men det sprack upp och solen kom fram plus att jag hörde att det skulle regna imorgon så då får hon vila då istället.

jamen det blir ju så när det är sånt här skitväder. Min planering just nu får bli utefter vädret. Fint väder= rida ut (möjligtvis köra ett pass på utebanan, men då får det gärna ha varit uppehåll nån dag innan för att vi inte ska drunkna). Vila kan han göra när det regnar, och ridhus har vi så där kan jag ju vara närsomhelst.

precis lite samma för mig med. Vill ta vara på de fina dagarna och rida ut då och regnar det får hon vila annars får det bli åka till ridhus :)

Ser ut som en Santa Cruz eller liknande?

Till Olina: Om du kortar stiglädren 2 hål så får du bättre balans! Helt omöjligt att parera en busig unghäst i hoppsadel med långa läder....;)

KL

Min lilla docka tar sig för varje dag, jag är så glad över henne o hennes positiva attityd till allt vi tar oss för. Har nu ridit henne totalt ca 5 veckor och hon kan redan skutta små terränghinder med god bjudning. Fattar höger o vänster galopp på rakt spår utan större bekymmer. Nu när vädret börjar bli sämre blir det ju att åka till ridhuset o börja trimma lite mer på formen, hon har lätt för att böja på nacken o hamna bakom hand så det blir en utmaning för vintern!:bump:

Ja, visst gör det? Ser lite ut som den jag testar i dagsläget.

Kl.
Ubbe verkar fortfarande nöjd med sadeln, ramlade in i en så häftig jogg när jag rätade upp mig ytterligare och spände magen! Så häftigt.

Hahah visst är det en santa cruz celine ;) Jag är nöjd med den sadeln och har bytt ut knästöden mot större...:) mycket skönare enligt mig :)

Novali01: Ja, jag märkte det själv när jag såg korten... hahha så nu ska jag börja med att korta ett hål i alla fall och sen kanske två ;)

KL

Idag var det sol igen = utanför ridhuset :p Tog en sväng bort till klätterbacken och jobbade där i skritt, trav och galopp. Tror han tyckte det var skönt för det gick väldigt lugnt hemåt sen ;)
Sedan åkte han ut naken i hagen en stund medan jag pysslade med annat och så myste vi lite.

pic_50683942e087c3103e81ef22.jpg

pic_50683907e087c3107b3bb3c3.jpg

Veckan som kommer blir lugn för Calle, för jag har hemtenta och kommer ägna mig åt den. Vet ju inte än hur tuff den blir så han får vila (ev gå ut om det blir fint väder) tills jag är klar med den.

KL
Sitter och funderar på att skaffa medryttare på Tara då jag inte riktigt har orken. Men jag har ingen arning om vad jag ska ta för betalt för det. Så jag behöver lite råd om hur mycket jag kan ta betalt? Medryttaren kommer i sörrsta delen få rida ut och ev tömköra på bannan i början. Längre fram kan det bli aktuellt med träning på banan och då i huvudsakligen dressyr.

Hon e ju inte spec utbildad än. Men det e inte det jag vill ha hjälp med. Utan avlastning.

Jag skulle inte ta betalt så länge det rör sig om bara skogsturer och tömkörning, men tycker det är en annan sak om det blir träning med i bilden. Jag skulle nog tänka att jag räknar ut ett snitt vad hästen kostar/dag i foder, uppstallning och skor (dvs det som behövs för att hästen ska kunna tränas), i mitt fall dryga 100-lappen. Sen skulle jag ta 100 kronor för varje pass som medryttaren tränar, men skulle själv ha svårt att ta betalt för uteritt. Så i snitt max 400 /månad. Själv skulle jag nog inte ta betalt men kanske kräva vissa gentjänster, ex ta ett stallpass ibland och hjälpa till med hölassning osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 717
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024