08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

blev ute för mig med men jag trimmade på banan. Märktes att det var ett tag sen nu men det lossnade fint på slutet :love: Men jag fick nog en smäll på svanskotan igen när jag ramlade av förra söndagen för jag känner ibland när jag sitter ner att den smärtar till ibland... :cry:

Invigde även dressyrsadel och sen när jag kom tillbaka till stallet så bad jag en stallkompis ta kort på oss men då var batteriet slut....:mad: så himla typiskt.

Jo, köpte även en ny säkerhetsväst idag, kändes som jag behöver en när jag rider ut...:grin:

Lät inget roligt med svanskotan :(.

Själv har jag ingen väst, borde kanske ha en men har bara åkt av en gång sen vi skaffade Reuben och då var det för att jag satt och tänkte på helt andra saker när han skyggade när vi travade på en stig vi inte ridit på förut.. Har sen dess haft lite bättre fokus på själva ridandet när jag är ute :o.

Reuben hoppades av min dotter i förrgår, han hade tydligen HOPPAT också för annars har han mest travat igenom bommarna. Dessutom hade han missuppfattat det här med att trava över bommar, syster hade lagt ut tre cavalettibommar som dottern skulle trava över men Rebuen hade hoppat över allihopa istället :rofl: (och ja, han har travat över bommar förut)..

Igår hade syster longerat honom i paddocken, han hade tdligen varit riktigt pigg och busig.

Idag så fick jag med mig maken utan övertalning så då passade jag på att köra ut en sväng, man måste vara två för att spänna på vagnen då jag inte så snitsig på det ännu. Vi körde brevid landsvägen och det var en hel del trafik och människor ute (söndag och fint väder) men det gick bra ändå.

Snygghästen (och maken):
x2012-09-30-15.02.41.jpg

Man kan göra mycket på uteritterna om man vad gäller träning. Samt att tömkörning e bra träning. Det har iaf hjälpt mig som ryttare mycket att se hästen jobba.

Anledningen till varför jag inte vill att någon annan än jag ska rida på banen e för att hon kan vara bråkig på banan. Och e rädd att det kan förvärras (om det det blir värre har jag bara mig att skylla). Samt att jag inte vill att det ska krävs mer än vad hon klara av, ffa inte med tanke på att hon ligger "efter" utbildningsmässigt.

Det finns inga stalljobb att göra. Samt att jag känner inte för att sponsra någons ridning (hade det funnits en box/stalltjänster hade det varit en form av betalning). Plus att jag inte har jättebra ekonomi just nu.

Nu vet jag inte hur det ser just där du bor med tillgänglighet till häst. Men här tor jag i alla fall det hade varit väldigt svårt att hitta någon som vill betala för att rida ut och tömköra en ganska outbildad 4-åring.

Det går ju alltid att vända på det här med "medrytteri" på alla sätt, vem som sponsrar/hjälper vem, men jag skulle iaf aldrig rida någons häst ens gratis på de premisserna. Jag har hjälpt till och avlastat några hästägare med hästar ibland. Då har jag fått 100 kr/gång, och den ena hästen var ändå en riktigt fin häst som är utbildad Msv dressyr och jag fick även rida för tränare om det passade med de dagarna ägaren behövde hjälp.

Fin bild, han är så härligt tecknad!

kl

Jag har inte alls varit duktig på att uppdatera här, nu är det ju mer är en hel vecka sedan det stora "Breeders-äventyret" för vår del!

Det gick väl inte riktigt så bra som man hade önskat, men är överlag ganska nöjd ändå, med 2 av 3 delar i alla fall.

På gångarterna tyckte jag han kändes fin, men ser själv på filmen att det inte ser sådär jättebra ut kanske, jag kommer inte riktigt åt honom utan det blir lite långa tyglar och ingen riktig ridning. Fick 6.8 i betyg med plus för fin trav med bra takt och register men minus för att han är i framvikt och ostadig i kontakten. Lite snålt med poäng tyckte vi kanske, men låg iaf ganska precis mitt i.

Hoppningen blev typ katastrof, sämta rundan hittils (av de 3 hopprundor vi ridit, så vi har ju inte övat ihjäl oss på den biten direkt :angel: ). Började med att han rev hinder ett, vi rev hinder två, jag red skitkass resten av banan och hittade inga distanser, fick med oss halva 5an också på vägen och fick blysamma 5.8 i betyg och nästan bara minus i protokollet, och med 0.5 poängs avdrag per rivning slutade vi på 4.3 och hamnade alltså ganska mycket i botten.

I terrängen kändes han ganska matt och trött men hoppade ändå runt jättefint och jag är särskilt nöjd med det fina flytet i rundan. Fick fina distanser fram till alla hinder så det kändes ändå bra efter den kassa hopprundan. Men han var som sagt ganska matt så det saknades lite tryck i både galoppen och hoppningen för att riktigt imponera på domarna. Fick 7.1 med beröm för att han var fint på hjälperna, harmonisk och hade säker hoppning med bra taxering. Terrängresultatet hjälpte tyvärr inte upp placeringen direkt eftersom alla låg ganska jämnt, så slutade på 19e plats av de 22 som kom till start i finalen. Menmen, vi var i alla fall med! :)

DSC00120.jpg

DSC00164.jpg

DSC00207.jpg

DSC00257.jpg

DSC00291.jpg

DSC00307.jpg

Och sedan strejkade PB så terrängbilder kommer nån annan gång... Här är iaf film från terrängen:

http://www.youtube.com/watch?v=fFMSNUmprtw

Jag tycker du ska vara jättenöjd med din fantastiska terrängrunda!:love::love: Jämnt, balanserat och du rider super på varenda hinder!:bow: Dressyr o hoppning går att fila till under vintern, din häst är ju av tyngre modell o kanske var lite trött efter säsongen? Den är ju bara 4 o sånt är livet med bäbisarna.

KL

Har varit på 3:e o sista terrängträningen för året. Nu får det bli lite inhoppning på banhoppningshinder istället över vintern. Men min lilla Holländska skötte sig super o jag är så himla glad över henne!

http://www.youtube.com/watch?v=2qNrCeHQhnc&list=UUmm_D6HP8gCeeLTCRJLY0_Q&index=1&feature=plcp

Det är ju huvudsaken att man är med! Bara att vara i såna sammanhang är ju träning för både en själv och pållen som är bra att ha med nästa gång :).

KL.
Så! Jag bestämde mig för sadeln efter jag strippade den på alla dessa stöd och satte den lilla knölen som satt vid vaden ovanför mitt knä så blev det bra-bra. Det går kanske hitta en minimal knöl att sätta vid vaden som det behövs men nja, jag tror inte det.

Vi firade sadeln med att kubba järnet ute på en skogsväg, grabben verkade trivas med att få springa på och jag fick återigen känna på den där samlade, samlade galoppen innan han gick med på att sakta ner. Imorgon ska vi finlira lite och sen får han nog vila någon dag.

Ja, jag är jättenöjd med terrängen! Han har ju inte sådär jättemkt energi i sig själv, han har växt ganska mycket i sommar, och dessutom misstänker jag att han kanske hade något virus som var på väg att slå ut precis, dagen efter Breeders hade han massa gult snor i nosen.

Och jag vet ju att han har bra tryck i hoppningen egentligen, det var t.o.m. det han fick mest beröm för på kvalitetsbedömningen! Där hoppade han ju 7-7. Sedan kommer han väl aldrig bli någon superhoppare som är jätteförsiktig och "alltid nollar", men hade han varit så försiktig så hade han förmodligen inte gått så okomplicerat i terrängen heller. Men jag är ändå glad att jag visade honom på kvaliteten, även om han inte var i någon toppform då heller så känns det ändå bra att han fick såpass bra poäng och omdömen där.

Och som du säger kan man ju alltid slipa på hoppning och dressyr och åka på lite hopptävlingar i vinter. Men först ska han få ordentlig vila, året ut hade jag tänkt! Han vilade ju bara 6 veckor i sommar, förutom det och några korta lugnare perioder har han varit igång sedan Januari.

Här kommer en liten bildbomb från när Marlin fick komma hem på "höstbete".

Den mörkbruna är andra 08an Flip och den lilla gula är Marlins mamma!

DSC00431_zpsb81efd00.jpg

DSC00524_zps603adaa6.jpg

DSC00408_zps720b9597.jpg

DSC00459_zps8bee2247.jpg

DSC00480_zps7b6169e5.jpg

DSC00505_zpsafea7aa1.jpg

DSC00556_zps24960c3d.jpg

DSC00487_zpsbdd5cb8f.jpg

DSC00424b_zps46a820bc.jpg

DSC00520_zpsa7afd2b9.jpg

som sagt- jag skulle ha svårt att ta betalt när man som ryttare inte får utvecklas så mycket utan rida ut och jobba från marken. Och som marvin skrev skulle jag inte betala för det heller, men skulle absolut kunna tänka mig att betala om jag fick träna.

Skulle jag skaffa medryttare till min skulle jag främst vara intresserad av någon duktig eftersom hon ockå är ung (07-a) och testar en del, just därför skulle jag ha svårt att ta betalt, duktiga medryttare växer inte på träd och kan de välja något bättre gratis så gör de ju självklart det.

det är bara hur jag ser på saken, för mig är en medryttare en avlastning jag skulle ha för min egen skull och inte för att sponsra någon annan med ridning.

Hur många dagar i veckan/månaden kommer han/hon få rida?

När jag hade medryttare till min äldre häst så betalade medryttaren 500kr i månaden och hon red 2-3 ggr i veckan. Då fick hon ifs rida vad hon ville, alltså både uteritter, hoppning, dressyr osv. Nu red hon mest uteritter och det var en f.d travare hon var medryttare på och den hästen är väl inte jätte utbildad.

Här omkring tar dom flesta betalt av sina medryttare, även om det "bara" gäller skogsturer. Jag har faktiskt svårt att förstå varför jag ska låna ut min häst gratis till någon, även fast det är jag som behöver avlastning. Några hundralappar i månaden är inte speciellt mkt om man får rida några ggr i veckan.

Men det är kanske olika vart man bor i landet. :)

*kl*

Vad fin har ser ut G_O! En riktigt fin runda i terrängen!

Här är det deppigt! Hartwell är halt. :( Han har vilat några dagar för jag har inte riktigt fått ihop tiden, men när jag longerade på fm så är han halt i bak. Med tanke på hans tidigare skadehistorik så vågar jag inte annat än att åka till klinik, och hade tur och fick tid redan i morgon. Hoppas att det är något "lättbotat", lite rädd att det är någon diagonalhälta då detta är på höger bak och han har knäskadan på vänster fram. Försöker att inte måla f*n på väggen, men det är svårt. :(

KL.

Idag har det varit uppehåll så länge att jag kunde ta ett litet hopp-pass på min gräsplätt (tur att den lutar!). Ubbe har blivit super duktig under dessa små gånger, vi klarade dessutom av att hålla galoppen i en av de svåra svängarna (snäv, konstig vinkel och vid utgången) men saktade av innan "nerför kullen". Bockingarna är som bortblåsta nu när skit-i-sadeln bara manar på istället för vad skit-i-sadeln gjort innan :angel:

Imorgon får han antingen vila eller ett liten skrittrunda. Han hade redan laddat batterierna när jag kikade till dem för nån timma sen.

*KL* Läste att Flyinge hade kommit ut med en plan för unghästarnas utbildning, men reagerade en del på att det står att fyraåringarna ska lära sig galoppombyte vid byte av varv. Min håller på att lära sig enkla byten fast med betydligt fler skrittsteg mellan galopperna och tanken på att lära honom byte i språnget har inte slagit mig än. Hur ser ni på detta? :)

Tråkigt att han är halt! :( Håller tummarna att det "bara" är något enkelt fel. Så himla trist när dom ska skada sig titt som tätt :/

Eftersom jag tävlar både vanlig dressyr o fälttävlan så undviker jag att lära mina hästar byta galopp t ex snett igenom för det blir ju hopplöst sen en period när de byter på diagonalen när man ska rida en ökning...men enkla byten kan man ju lära in var som helst o närsom helst. Jag lär mina byta galopp över bom på mittlinjen istället och det gör jag ju redan nu såklart.

Minst 2 dagar kommer det att bli. Och då kommer helgerna vara ett val då jag inte kan rida på dess.

pemi: Vad tråkigt:(

Ja, håller med dig helt och hållet. Det är tanken att min ska bli en ren dressyrhäst och rena byten kommer ju inte förrän Msv B, så rent tävlingsmässigt behöver vi ju inte känna någon stress.

Ja, det verkar väldigt omständligt att lära dem att bibehålla galoppen i sådana lägen. Då väntar jag nog med att introducera byten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 715
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V