Sv: 08rna del 6
KL*
Bland alla livliga pållar så måste jag få skryta lite med Nalle för jag var ganska stolt över honom igår.
Vi tömkörde i skogen i sällskap med D på sin häst och var ute i ca 1 tim 15 min. Till en början mötte vi - uppe i skogen - en fyrhjuling, ngt Nalle aldrig sett förut, men han brydde sig inte alls fast att det blev trångt.
På hemvägen blev det väldigt mycket då vi på samma gång som vi skulle passera mellan två hagar - en med hästar och en med får - mötte både en bil och en ryttare till häst. Här har Nalle spänt sig förut, så jag bävade lite, men det var liksom inga konstigheter idag. Han tittade och tittade, men förblev helt lugn.
I slutet av vägen, bakom sista gården, har de satt upp en slags grind för att hindra folk att gå upp i skogen. (Helt "olovandes" - det är förvisso deras mark, men stigen är en uttagsväg och får inte göras oframkomlig.) Det är ett 6 m långt "staket" med fårnät mellan slanorna, så fast att den mer eller mindre ligger ner av sin egen tyngd och ranglighet, så kan vi inte kliva över den. Det blev till att baxa, med Nalles tömmar i ena handen och viftande småträd på andra sidan stigen där grinden svajade vilt.
Jag var fullt beredd att släppa om Nalle skulle börja backa, men båda hästarna tog det hela med ro - eller roat intresserade kanske jag skulle säga. Tyckte väl att det var rättvist att jag slet lite granna.
Väl hemma tog jag tillfället i akt att öva med vattenslangen när den ändå var framme. Nalle har aldrig varit rädd för själva slangen, men att få vatten på benen tycker han är helt onödigt. Igår kom jag på ett knep! Jag tittade bort ist. för att se var jag spolade (dvs hans framben) - och se då stod han still! Så pass att jag kunde köra "mist" över frambenen på honom ngr sekunder i alla fall. (Hade lite ont i ögonen efteråt pga allt sneglande.
)
Jättenöjd med lill-killen, men undrar samtidigt om han är i en växtperiod ef.som han var så lugn?