08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Samma här! Tabbe som vart så himla lugn hela tiden och knappt gått att få fram är väldigt pigg (dock inte överpigg!) och han har minsann visat att han visst både kan bocka, sparka bakut och hoppa på bakbenen samtidigt, så stora språng på stubbåkern sist så matte flög av! :O landade typ på fötterna så det gick väldigt bra, och nu har jag åkt av han för första gången och behöver inte testa det igen ;)
Ska i alla fall dra ner på havren nu och plocka av sporrarna :)

Har jobbat tre nätter men nu har jag sovit en natt och är lite som folk iallafall :p.

Som andra här i tråden så tycker jag att vår hästis blivit piggare nu på senaste tiden. I somras var han faktiskt riktigt slö men kan ju varit värmen, myggen och utevistelsen dygnet runt. Sen så har körningen säkert gjort sitt till för konditionen har förbättrats avsevärt!

I torsdags red jag iallafall lite i paddocken och hade sällskap av syster och lånehästen. Kändes ingen roligt alls, regn och blåst och kanske lite för höga förväntningar efter passet innan.
x2012-09-19-16.16.20-e1348337340859.jpg

Igår red lill-tjejen ett lätt pass i paddocken och Reuben gick snällt.
2012-09-21-15.25.16.jpg

Sen på kvällen kördes han en sväng av syster och var tydligen hur pigg som helst.
DSC03678-300x149.jpg

Idag så har han fått vila men jag och älsklingen åkte till stallet och tog en promenad med häst och hund :). Imorgon skulle syster dit och rida ut och klättra lite med Reuben.

Har ni nån planering för vad ni gör med era hästar?

Vi försöker få in 2-4 ridpass i veckan varav hälften ute iallafall, är vi i ridhus eller på bana så blir det ganska korta pass. Sen så försöker vi få in två kör-pass också för att jobba lite med flåset och för att hästis tycker att det är roligt. Longering kanske en gång i veckan och så promenad ibland. Tömkörningen har jag i princip slutat med nu när man kan sätta sig ock åka vagn istället :o. Sen så brukar han få en veckas "vila" innan skoning om det inte så att man tycker att han behövt vila tidigare.

Mm jag har åkt av en gång idag och hoppat frivilligt av den andra gången... :grin:

Första gången kom det en hund och hon gjorde en 180 graders vändning på sekunden så då flög jag, andra gången skrittade vi och hon började studsa och gjorde likadan 180 graders vändning igen och då kände jag inte skulle sitta kvar så jag hoppade av frivilligt... Så nu har jag lite ont i rumpan... hoppas det inte är något med svanskotan igen för det tar lång tid....

Annars har Angola fått en ny kompis i hagen så vi har dragit av skor och släppt ihop dom sen har vi även snickrat ett fint höhus med tak, ska försöka ta kort på det någon dag så ni får se.

Men skönt att höra att man inte är ensam om att ha "livliga" hästar nu... ;)

Angående hur mycket Angola gör så försöker jag rida 5-6 dagar i veckan, ev tömköra någon dag. Får hon vila mer så blir hon så pigg och jag sitter klistrad någon annanstans än i sadeln....

KL*
Bland alla livliga pållar så måste jag få skryta lite med Nalle för jag var ganska stolt över honom igår.
Vi tömkörde i skogen i sällskap med D på sin häst och var ute i ca 1 tim 15 min. Till en början mötte vi - uppe i skogen - en fyrhjuling, ngt Nalle aldrig sett förut, men han brydde sig inte alls fast att det blev trångt. :)

På hemvägen blev det väldigt mycket då vi på samma gång som vi skulle passera mellan två hagar - en med hästar och en med får - mötte både en bil och en ryttare till häst. Här har Nalle spänt sig förut, så jag bävade lite, men det var liksom inga konstigheter idag. Han tittade och tittade, men förblev helt lugn.

I slutet av vägen, bakom sista gården, har de satt upp en slags grind för att hindra folk att gå upp i skogen. (Helt "olovandes" - det är förvisso deras mark, men stigen är en uttagsväg och får inte göras oframkomlig.) Det är ett 6 m långt "staket" med fårnät mellan slanorna, så fast att den mer eller mindre ligger ner av sin egen tyngd och ranglighet, så kan vi inte kliva över den. Det blev till att baxa, med Nalles tömmar i ena handen och viftande småträd på andra sidan stigen där grinden svajade vilt.
Jag var fullt beredd att släppa om Nalle skulle börja backa, men båda hästarna tog det hela med ro - eller roat intresserade kanske jag skulle säga. Tyckte väl att det var rättvist att jag slet lite granna. :D

Väl hemma tog jag tillfället i akt att öva med vattenslangen när den ändå var framme. Nalle har aldrig varit rädd för själva slangen, men att få vatten på benen tycker han är helt onödigt. Igår kom jag på ett knep! Jag tittade bort ist. för att se var jag spolade (dvs hans framben) - och se då stod han still! Så pass att jag kunde köra "mist" över frambenen på honom ngr sekunder i alla fall. (Hade lite ont i ögonen efteråt pga allt sneglande. :D )

Jättenöjd med lill-killen, men undrar samtidigt om han är i en växtperiod ef.som han var så lugn?

Calle är också lugn just nu :p

Vi har varit iväg och tränat lör-sön och i vanlig ordning är jag så tacksam över min duktiga tränare. Var väl inga fantastiska pass då det först på lördagen var 4st andra ekipage i ridhuset samtidigt och därmed blev lite rörigt och Calle blev spänd, och hans "teknik" när han blir spänd är att all framåtbjudning försvinner och han blir seeeeg. Tränaren beskrev det som att "alla intryck är lika viktiga för honom och då blir det väldigt mycket att ta in". Men detta jobbade vi med båda dagarna, han fick jobba med väldigt enkla saker och i en så avslappnad form som möjligt. Han släpper inte igenom ordentligt i kroppen utan spänner sig och då blir det bara benen som rör sig, vi jobbade på att få med hela och det funkade vissa bitar -och då känns det stoor skillnad.
Nu vet jag iallafall hur jag ska gå vidare och vad jag ska jobba på :)

Annars så funkade åkandet och uppförandet strålande när vi var iväg och det är så skönt :)

Jag gjorde ju helt enkelt så att jag ökade upp grovfodret och promenerade minst en gång om dagen, igår lyckades vi faktiskt löshoppa lite och idag så red jag runt i den andra delen av skogen och öppnade upp alla grindar till sommarhagarna. Så nu kan vi rida på "hemmaplan" och därifrån höja ribban sen. Fick ju en känsla av att han va rädd, nervös och inte trotsig och jag verkar ha haft tur! Han travade på så glatt och hade det inte varit blött i gräset skulle han nog fått rulla över i galopp.

Så nu ska vi fortsätta hoppträningen och åka till ridhus så fort tillfälle ges. Tyvärr behöver vi fixa lite med transporten men så är det ju när man inte är rik!

Ja, alla problem är ju inte ur världen. Påväg hem så stannade han hos grannens hästar och skulle inte gå. Tack och lov vet jag att det inte finns nån taggtråd i vägkanten. Men annars är det rätt bra igen. Regnet öste ner så det blev bara en lätt uteritt, får se hur det är imorgon.

Suck! Skulle ge mig på att försöka klippa damen idag, förväntade mig att det skulle gå bra för hon har inte ens lyft på huvudet när ngn annan häst blivit klippt... Tji fick jag, hon blev superstressad och hoppade runt så den idén var visst bara att glömma. hon behöver verkligen bli av med pälsen!

Du får väl ta hjälp av någon? Prova att stoppa lite bomull i öronen på hästen så kanske det går bättre också. Om ngn kompis till dig kan stå o klappa på den medan du klipper så brukar det också gå bättre.

Mitt lilla sto har varit på sin första hoppträning. Vi höll det mycket enkelt o hon fick hoppa en 5 1/2 men det gick alldeles lysande! Bäst var att hon travade runt så snällt i ridhuset också, det var första gången i det ridhuset o andra gången nånsin i nåt ridhus här. Jag rider ju mest ut o har inte paddock tränat nåt vidare så det var verkligen roligt att känna hur hon utvecklats. Idag är det lite terränghoppning som står på schemat!

Jag har inte heller råd att ge, vår häst var inga problem alls att klippa i vintras så vi får väl se hur det går nu.

I förrgår fick pållen nöja sig med en promenad och igår så körde jag honom en sväng! Gick bra men jag undrar lite vart vår lugna lite slöa häst tagit vägen för nu hade jag en racer-häst framför vagnen!? Fick hålla i lite för annars så hade det gått i galopp men det var riktigt bra tryck i traven, han kanske tänkt gå på solvalla? :p

Här ser han ju hur lugn ut som helst innan jag ska köra (syster håller i) men skenet bedrar ;) :
x2012-09-25-18.22.20.jpg

Idag är planen att sova nån timme och sen försöka sig på att rida på vild-djuret.. Inte roligt väder ute nu men det kanske lättat när jag vaknar (kan man hoppas).

Hon hade skumgummi proppar i öronen vilket Inte gjorde ngn skillnad, ska se om det går att muta med lite mat idag annars får jag nog be vet skriva ut lite lugnande pasta... Min andra dam gick super att klippa om man hade bremsen på, man fick dock akta sig lite för bakbenen dör hon var extrem kitslig haha

Idag hade jag en riktigt trevlig ridtur på Wille, mjuk och lösgjord och med lagom bjudning! Ingen testing alls! Fick gå av i skogen och leda förbi en bil som stod lite dumt, upptäckte då att de avverkade skog med skogsmaskin där vi skulle gå förbi så jag fortsatte promenera med honom. De fällde ett flertal träd som de även kvistade av då vi passerade kanske 20-30 meter därifrån och han brydde sig inte alls! I de lägena är han så himla cool! :)

Här har vi inte klippt än, han har inte fått så mycket päls än. Får väl se om det behövs längre fram. :) Tror och hoppas inte det ska bli några problem, han är rakad med liten apparat i samband med hälteutredning och då var det inga problem iaf.

KL

Haha, idag satt jag på en rakethäst :p Han vilade igår men det brukar inte spela någon större roll, men idag var han så jäkla pigg! Kändes som att han hade en bockning bakom varje öra (men höll sig i skinnet) och verkligen pinnade på som en duracellkanin. Kul!

Här kommer det inte mest troligt inte bli någon klippning. Och skulle det ev behövas så e det inte mera än spårklippning.

kl
Hade lite dåligt samvete igår att jag inte åkte till Tara. Men motivationen försvann i takt med regnet på väg till bussen. När bussen väl kom låg den i botten, så jag gick hem och bäddade ner mig ist.

Idag visade sig att jag inte behövde ha något dåligt samvete. Tara tyckte nog det bara var skönt. Då hon e grymt öm i pälsen just nu. Räckte med att jag bara la handen på henne för att hon skulle reagera. Och tog jag då inte bort den direkt blev det bockning till följd.

Så det blev in promenad ut i skogen där jag hittade svamp (vilket var ett under att vildsvinen inte hade hittat först). Och medan jag plockade svamp stod Tara med mulen mot mig huvud och bara mös:love:

Ibland är allt som behövs en liten promenad :)

Imorgon är det massor som händer men i Ubbes liv är det bara sadelutprovning och massage efteråt som gäller. Ska bli intressant och höra vad hon säger om musklerna! Och om vi hittar någon sadel.

Alla förbaskade skogsmaskiner håller fortfarande på och motorsågarna ekar över hela gården, från att jag går upp till att jag är för trött för att bry mig. USCH! Jag vill höra fågelkvitter på morgonen, inte nåt Wrooom, wrooom! :grin:

Tror inte heller jag kommer att klippa, damen har ändå så kort päls så jag tror inte det kommer behövas men om så blir det nog enbart någon typ av spårklippning.

*kl*

Red ut idag, var lite nervös att hon skulle vara galen idag med men hon höll sig lugn :love: visst är hon taggad men inte okontrollerad och lika tittig som jag upplevt tidigare.

Idag har jag ridit Lovis på ridbanan, är första gången jag travar där på henne sedan jag började rida hon igen. Har tidigare varit lite tveksam om hon förstår mig & mina skänklar, så har ridit ut på promenad tillsammans med en annan häst istället. Men idag var det dags att rida henne på banan, det går utmärkt! Eller ja, precis så som det måste gå för att vi ska börja lita på varandra. Ibland så blir hon rätt spänd å ökar på ( som att hon skulle börja rusa igen ) men det känns ändå bra, eftersom jag kan ta tag i henne och "lugna" ner hon igen. :bow:

( måste dock tillägga att jag inte är så värst förtjust i hennes "föl" lugg & man ... )

523285_10151246428768573_1418960537_n_5064bb13ddf2b313d5001d37.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 720
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024