08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Men oj vad pinsamt :o Men jag hade ju rätt i att det var frieser i henne i alla fall! ;P
Väldigt fin är hon i alla fall. Har hon fått mkt från friesern? Eller från araben? :)

Sar: Ja Millitary är samma som Fälttävlan :D Jag har visst blivit lite ordblind efter alla år i Danmark :angel:

Vilken trevlig galopp Calle har. :)

@Neksja + Siggen: Välkomna till tråden, säger jag med. :) Kul med nytt folk, och inte minst nya, vackra pållar.

Siggen, vad är det rent "rasmässigt" i din Pinto? Hoppas att patella-problemen bättrar sig!

@Aliil: Heja dig!

Siggen, vad är det rent "rasmässigt" i din Pinto? Hoppas att patella-problemen bättrar sig!

Nyfiken på exakt samma sak här!

Delvis KL.

För att inleda detta inlägget så har jag lite att säga först (så jag inte blir sågad vid fotknölarna). Först ut är tränset som jag använde av den enkla anledningen att jag har bara ett bett som Ubbe är nöjd med (delade tyglar). Att jag sen inte är helt uppfräschad gör det inte lättare för mig. Ska se om jag kan lösa detta till nästa gång!
Sadelmässigt så testade jag att bygga upp sadeln fram för detta passet vilket innebar att jag hamnade för långt bak i sadeln. Sadeln, som inte är optimal, är ändå godkänd att använda korta pass och letandet efter en annan pågår.
Så fort min bil är lagad och transporten är renoverad ska vi åka och hoppträna. Galoppen är fortfarande väldigt otränad och jag rider i undertempo av någon konstig anledning :grin: Första passet gick nästan bättre än detta :angel:

Detta är alltså ett kort klipp på Ubbes andra pass med hinder! :angel:
http://www.facebook.com/photo.php?v=4685090288015

Här är annars en bild på Ubbe som föl
250240_4684377190188_1044080157_n.jpg

Och som tvååring
263968_4684379470245_1669987665_n.jpg

Bra fråga, har inte rotat så mycket men här är hans stamtavla:

F: Hoelgaard´s Kontrast PIH 45 DK
FF: Kaschmir 220042285 DEU
FM: Wilhelminchen 100011591 DEU
FFF: Karabin 228348481 DEU
FFM: Elina
FMF: Wandergesell 314614485 DEU Hann
FMM: Desiree H316301777 DEU Hann

M: Hoelgaard´s Cassandra HPI 1 DK
MF: Playboy EPIH 18 DK
MM: Flicka 12486 DK DV
MFF: Make my day 410652086 DEU Westphalen
MFM: Pernille
MMF: Lohengrin DH 133 DK DV
MMM: Sussie

;)

Vad fruktansvärt tråkigt att läsa! Jag beklagar verkligen. :(

kl
Jag hittade en bild på min häst som jag inte tror att jag har visat här. Lika suddig som alla mina andra bilder, men när jag vinner på lotto så lovar jag att köpa en systemkamera. :p

maj.jpg

Flyinge närmar sig och jag börjar faktiskt bli nervös. Är inte det i vanliga fall när jag ska tävla, men det här är stort för oss. :) Kul ska det bli iallafall och en erfarenhet för livet. :)

Jag har haft samma problem med Tara. Hon har varit totalt oförmögen att öka i galoppen. Men igår visade hon minsann att hon inte bara hade en undangömd växel, utan två st:devil: Fast så galopperade förstås bästa kompisen framför.

Kl
Har ni någonsin fått höra: "Hon/han e ju fortfarande ung", så fort ni har stött på ett problem?

Den kommentaren har jag fått hör mycket det senaste året och börjar bli jävligt trött på den.

Jag vet exakt hur gammal min häst e. Jag vet exakt hur långt hon har kommit i sin utbildning.

Men att bortförklara tappad framåtbjudning med att hon fortfarande e ung fick bägaren att rinna över. Om hon har haft bjudning och den försvinner har ju inte ett :devil: skit med hennes ålder att göra! Utan det beror på något helt annat. I detta fall att vi har varit mycket på banan den sista tiden då jag inte alltid har sällskap och då inte vågat rida ut.

Så nu står det lek på schemat. Och vissa Tara hur roligt det e med stubbåkrar:angel:

Det va mer "skit i sadeln" när det kom till undertempot, denna grabben har rätt många växlar i alla gångarter. Syns rätt tydligt nu i efterhand att det va att jag höll i istället för att rida på, när han ställde sig och studsade efter hindrena jag använt vid löshoppningen :angel: Hade jag smackat lite så tror jag nog han hade rullat vidare utan bekymmer som efter det sista. Galoppen du ser är den han verkar föredra att rulla på i och den jag kan påverka men jag har helt och hållet slutat med att galopperna utanför ridbanan, den är helt enkelt för vårdslös. Är någon gång av tio som vi rullar in i den arbetsbara/påverkningsbara galoppen vilket va anledningen till att jag började hoppa honom. Då väljer han ju den helt själv :love:. Hur många hästar lugnar ner sig när de hoppar? Konstiga häst.

Jag tänker som så att den dagen övergången galopp - trav sitter så kan vi börja träna galoppen i skogen, tills dess vill jag veta att jag kan använda staket och volter om han vägrar lugna ner sig. Jag testade att låta honom löpa tills han skickade ut signaler på att va mottaglig men det kom inga och jag fick använda lite väl mycket hand osv för att få tillbaka honom. Och då använde han hela hemvägen till att takta. Nej tack, det gör vi inte om i onödan!

Angående om vad man får höra om sin häst så har jag fått rätt bra feedback överlag. Men jag träffar inte så mycket människor som uttalar sig, folk har någon uppfattning som gör att dressyrfolk inte uttalar sig om westernhästar osv. Precis som om man skulle prata latin eller så.

Jag pratade med hovis angående tävling så sa han "han är ju fortfarande ung, ni har hela livet på er" men med det menade han ju inte att bortförklara hans uppförande utan att vi har gott om tid att åtgärda och utbilda. Jag har nog tur som inte delar stall med massor med folk. De skulle nog bli tokiga på min ADHD-häst och anse att han är en ouppfostrad, missförstådd galenpanna som borde skjutas för sin egna skull.

Nu vet jag inte hur många nya ord jag har hittat på under inläggets gång men jag tror nog man förstår vad jag vill få fram. Jag är i allmänhet lite kass med ord, förklaringer :angel: och mosig i skallen på det....

Din häst är ju så himla fräsig så jag tror inte du har nått att va orolig för inför Flyinge :love:

Hade jag pratat om tävlingar och fått den kommentaren så vist då e hon fortfarande ung och har (förhoppningsvis) många år kvar.

Men att få höra en sån kommentar om en häst som har tappat bjudningen. Eller varför inte en häst som inte kan grundläggande kommandon som start, stopp och sväng. En häst som kan få för sig att gå över en människa eller liknade.

Man kan ju inte skylla hur mycket som helst på hästens ålder. Att den e ung betyder ju inte att den ska få göra vad den vill. Jag låter tex inte stallägarens 3 mån föl dra iväg med mig bara för att hon inte vill vara med längre.

Han är så sjukt häftig! :love:

Jag börjar också bli nervös, det är ju bara 3 dagar kvar för oss nu :eek:

08.26 påbörjar vi första bedömningen, så det blir tidig morgon...

Ja, jag hänger med. Är bara snurrig. Nej, nånstans måste bortförklaringarna ta slut och tas på allvar.

Blir det bus med Tara nu då? Vad har du för plan? :)

Så har veterinären/kiropraktorn varit på besök igen. :( Han tycket han hade blivit bättre sen sist, men var inte helt nöjd med rörligheten till sidan i ryggen, men upp och ner var fint.

Så nu kommer han igen om 3 veckor! Träna, träna, träna. :crazy: Han tyckte det var fint med 4 ggr ridning i veckan, men så kunde jag supplera med longering och löshoppning 1 ggr i veckan.

Och som vanligt får han inte bli smalare... :laugh:.. Dr. Dyr (som vi kallar de här i Danmark, Dyr betyder både djur och dyr, passar super på en veterinär :D) mobbar mig eftersom alla mina hästar brukar vara runda.. det här är första gången jag har haft en som INTE vill bli rund.

267223_10150243875754499_6812315_n.jpg

Också fick vi order om att lägga på skor bak, för att hjälpa lite på patellan och traven. Här rider vi helst galopp hela tiden, den är så fin, stor och rund! :banana:

*kl*

Idag blev jag så enormt inspirerad! Red ut med stallkompisen och mitt på turen så tvärvände hennes unghäst och försvann i galopp, hemåt. Jac och jag stod kvar som ett frågetecken och han var superduktig och lyssnade på mig och for inte efter den andre. När jag insåg att min kompis hade lite problem att vända så red jag efter dem och då kunde han gå hur fint som helst och sprang inte ikapp. Vi kom runt på vår ridtur och på hemvägen så gick Jac så superfint, i trav och även i en jättefin galopp :love:

Min fula ankunge håller på att bli en svan :D

Precis det jag menar. Men vissa tycks att allt kan bortförklaras med att dom e ung:cool:

Jepp nu blir det bus. Förhoppningsvis kan jag rida på en stubbåker jag har spanat in. Stallägaren skulle höra med bonden om det. Annars för det bli skogen och en grusväg som e perfekt att galoppera på.

Då håller jag tummarna på att du får rida på stubbåkern!

Jag har ett energiknippe i stallet :crazy: ska se hur vädret ska va under dagen,blir det uppehåll så tar jag nog lite löshoppning. Då får han åtminstone bränna lite energi. Annars får jag nog testa en ny trailövning så han får rikta energin dit istället för över hela värld. Det är lite med livet som insats att balansera upp honom när han går all in ADHD men det brukar re ut sig, bara piloten behåller lugnet...

Inte så aktiv i tråden, läser men inte haft så mycket att tillföra då min Hartwell gått lite på halvfart. Familjen går först så då blir det lite vilor både när man ska ut med husvagnen och så har vi hunnit med Turkiet i en vecka + att jag åkte på ett ryggskott. Nu är vi iaf på G igen även om jag grubblar på om jag ska jobba vidare själv eller om jag ska lämna bort en månad för utbildning (ffa inhoppning) när tiden tryter och det blir mörkare ute. Dottern ridning tar ju också lite tid. Nästa år ska jag planera bättre, då ska han få sommarvila när jag har semester istället.

Vad kul med flera nya i tråden! Och lite mer inriktningar!

-> Novali01, Mkt impad av din harriet! Och av dej som vågar ta ut henne på terrängbana när hon är så grön! Själv har jag blivit feg "dressyrtant". ;)

> Cach, smidigt sätt att hoppa in på. :)

> Sar, vad tråkigt med din Caesar, beklagar verkligen. :(

> Loveisintheair, skönt att du kommit upp på din tjej igen!

> Aston, vad olustigt med fodervärden, hoppas det blir bra hos din kompis nu.

> Team DL, kul att det går så bra! Håller tummarna i finalen!

> Mooi, vad fin din häst är! En riktig goding!

> Bulldoozer, vad härligt att både kunna rida och köra! Själv kör jag bara shettis. :)

> Elma_Vip, Fina kort, så läckert med turkos på så mörk häst!

> Mitrolle, vilken cool häst du har!

Har säkert glömt hälften, men så kul att läsa om alla fina hästar!

Avslutar med ett dagsfärskt foto på Hartwell, ska väl försöka få med maken så det kan bli ridbilder någon dag också.

564145_10151074337412887_1282499827_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 147
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka