08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Usch, vad tråkigt :cry:. Hoppas du orkar med hästeri senare när det värsta lagt sig. Oftast tycker jag att det själva beslutet som är svårast när man måste ta bort en av sina älsklingar, men sen brukar det kännas som en lättnad då man vet att det var det rätta i efterhand. Jag hoppas att du orkar fortsätta med hästeriet sen.

Idag var jag och syrran i stallet och körde Reuben. Provade köra lite på stubbåkern och han var väldigt pigg och framåt men lyssnade bra på en ändå! När vi kör så blir det ett par vändor trav i friskt tempo (efter lite uppvärmning såklart) för att jobba lite på kondisen. Tycker han har fått avsevärt mycket bättre flås sen vi började köra för ett par veckor sen, man märker att han orkar mer och mer! Han blev svettig idag men inte alls trött på samma sätt som i början, han hade orkat ett par vändor till :D.

När vi var ute på åkern: (syster var bättre med kameran idag!)
x2012-09-15-18.07.36.jpg

Mycket nöjda idag!!

Men nej :( Inte alltid så jätte aktiv här inne men har hela tiden hoppats på att han skulle bli bättre! Fick till och med en liten tår i ögat när jag läste, han/ni har ju liksom vart med hela tiden här inne :( Skickar massor av styrkekramar till dig och hoppas att du fortsätter med hästar trots detta! Kram på dig!

Välkommen till tråden och vilken fining du har :)

*KL*
Här kommer lite bilder, dels från senaste pay and jumpen och dels från ridning på åker häromdagen :) Kan inte va mer nöjd med min fina kille! :)

307778_4274997588647_258961734_n.jpg

556599_4274997868654_1224546336_n.jpg

534268_4275000828728_595591844_n.jpg

533728_4275001188737_380334980_n.jpg

*kl*

Idag blev Ceasar utdömd. Framskadan hade blivit bättre men inte helt bra och bakskadan var dålig som vanligt. Vetrinären tror att det är ärrbildning som är skälet till att det inte läker (det är alltså inte en typisk belastningshälta utan en rörelsehälta).

Det känns som att både en del av min själ och mitt hjärta har gått sönder.

Jag önskar er andra lycka till med era finingar, själv vet jag faktiskt inte om jag orkar satsa en gång till utan jag blir nog utan häst i alla fall nu under vintern så får jag känna hur det känns till våren igen. / :cry: Sarah :cry:

Skriver inte här så mkt längre, men läser fortfarande.. Är så ledsen för er skull,att det inte gick vägen, har verkligen hållit tummar för er! Som ni kämpat! Kan bara tänka mig tanken att sitta i din sits med Liam, och den är outhärdlig:(
Fina Ceasar. Hoppas du orkar fortsätta, när den värsta sorgen lagt sig.

Tänker på er, ta hand om dig!

*kl*

Idag blev Ceasar utdömd. Framskadan hade blivit bättre men inte helt bra och bakskadan var dålig som vanligt. Vetrinären tror att det är ärrbildning som är skälet till att det inte läker (det är alltså inte en typisk belastningshälta utan en rörelsehälta).

Det känns som att både en del av min själ och mitt hjärta har gått sönder.

Jag önskar er andra lycka till med era finingar, själv vet jag faktiskt inte om jag orkar satsa en gång till utan jag blir nog utan häst i alla fall nu under vintern så får jag känna hur det känns till våren igen. / :cry: Sarah :cry:

Åhnej! Fina fina Ceasar! :cry: Som flera andra sagt, som du kämpat! Han har verkligen fått alla chanser han kunnat, så himla tråkigt att det inte gick vägen. :( Hoppas verkligen att du hittar tillbaka till hästarna efter ett uppehåll, men vet hur jobbigt det är... Skickar massor med styrkekramar till dig!

CIMG1686.jpg

Det var länge sen jag visade mig här, men så här ser min "lilla 08:a" ut nu!

Det finns ju både glädje och sorg i tråden, önskar ändå er alla lycka till i framtiden och styrkekramar till Sar.

Fy vad trist Sar! :( Man får nästan lite dåligt samvete när man kommer och lägger in resultat från tävlingar och bedömningar när du och Natasha bara kämpar med att få era hästar fräscha.

Skickar tröstkram!

Åh, det ska du absolut inte ha, det är bara roligt att följa er (och de andras) resa! Faktum är att det faktiskt är en liten tröst, bara för att livet stannat av tillfälligt i sorgen här hos mig så visar ni ju alla att livet faktiskt går vidare och jag glädjs med er!
Kram och tack till alla som beklagat, det värmer mitt hjärta. Jag ska försöka titta in och fortsätta följa era framsteg! /Kram Sarah

Idag så var jag i stallet med syster och dotter! Syster testade att galoppera på stubbåkern med Reuben innan vi släppte upp lilla Bus. Det gick i en väldans fart måste jag säga men Bus var nöjd då hon tyckt att Reuben är lite tråkig att rida (snäll som en ridskoleponny säger hon). Tyvärr så ramlade hon av tredje vändan då Reuben skyggade och kastade sig åt sidan i full galopp, tur nog så gjorde hon sig inte illa iallafall. Hon hoppade upp i sadeln igen och vi fortsatte en stund i paddocken, syster red sin "låne" häst så jag kollade mest på henne men jag såg att det verkade gå väldigt bra för Bus på Reuben så jag la mig inte i. Hon travade, gjorde tempoväxlingar och halter och det såg överlag väldigt trevligt ut!

Dottern på Reuben: :love:
2012-09-16-19.26.08.jpg

Usch, jag tycker synd om dig att behöva döma ut en så ung och egen uppfödning och allt. :(

Själv var jag idag med Jac på genrep i ridhuset där vi ska premiärträna på fredag. Han är ju lite ängslig av sig så vi tänkte att vi åker dit en dag och låter honom se det före, så inte halva träningen går åt att vara rädd för hörn och liknande. Det gick dock väldigt bra. Förutom att vi glömde sadeln hemma då :p
Men jag är inte den som är den så jag red barbacka iaf..

561798_10151224108685948_1354752939_n.jpg

60149_10151224108840948_690853187_n.jpg

479921_10151224111150948_253410505_n.jpg

Galopp
539990_10151224108045948_1394658888_n.jpg

Hej Alla,

har följt med i denna tråd ett tag nu. Mycket spännande att läsa om alla era bekymringar och framgångar. :):)

Jag bor i DK och har själv en 08, en pinto på 1.70 som växer igen.... :o
Och som har lite problem med knäskålsupphakningar. Inget våldsamt men han "knäcker" lite då och då. Veterinären/kiropraktorn säger att det är ingenting att oroa sig för och vi ska bara rida vidare för att styrka musklerna i bakdelen. Så vi rider, och rider, och rider... :) Men jag anar att det blir mera. Speciellt i övergångarna där han ska in och sätta sig.... och nerförsbackar i skogen, där märks det också..

Men jag tycker att det är svårt att veta hur mycket/lite som är ok för en 08. Jag påbörjade inridningen i maj och han har varit ytterst arbetsvillig och villig till att lära hela tiden. Nu rider vi ca 4 ggr i veckan, 1 undervisning, 1 - 2 ggr på banan och 1-2 ggr i skogen. Och är planen att vi ska löshoppa 1 ggr i veckan. Han är lättriden, har superfin balans, och vi har börjat leka lite med öppnor och skänkelvikningar. Galopparbetet är hans starka sida, traven kunde vara bättre.

Jag kan se att ni andra har hunnit mycket längre med era 08, men tänker att det nog är för att de blev inridna som 3 års?? Eller??

Nog om det, nu är det dax för kiropraktor på onsdag igen, också får jag fråga mig fram angående hoppningen. Tvivlar på om det är så bra med tanke på bakbenen. En del av mig säger, kör, det är ett bra sätt att styrka bakbenen på och en annan del säger... njaa... kanske inte... eller...

Suck dessa bekymringar och tankar. Vill ju helst att han ska hålla i många år. :laugh:

Också en bild av den blivande hopp/millitary hesten... förhoppningsvis:confused:

527789_10150795179229499_1227470303_n.jpg

Hejhej!

Är man välkommen in i ert gäng? :D
Jag har själv en 08:a och det vore så kul att själv få dela med sig lite, och främst kika på hur långt komna ni är osv :)

Mitt haflingersto och jag kommer inte att komma ut på några tävlingsbanor, dels pga mitt ointresse, dels pga min ålder (hon mäter bara 147 i mkh).
Vi tar det väldigt lugnt fram i utbildningen, hon har fått mycket vila emellanåt, eftersom hon inte klarar av för mycket utan att låsa sig.. man får ta lite i taget annars protesterar hon helt enkelt. Hon är fruktansvärt klok. Just nu tömkörs hon "bara" och får följa med ut på miljöträningar o andra påhitt hemma för att få en tryggare häst, pga att jag är gravid så jag rider inte, är i v. 42 så det kommer igång senare igen. :laugh:

Här är hon i alla fall, förlåt för dåliga bilder. Ska se om jag kan få ut sambon till att agera kameraman under träning :)

spring_503de930ddf2b334d6000071.jpg

flyleaf_sibban_503de8d3e087c37b2600005b.jpg

run_503de98a9606ee06c7000063.jpg

20120614_143432-1_5056f6cfe087c3237a204efa.jpg

Hon är efter Atlas-F :)

Mycket tråkigt att hör:-( Lider med dig.

Kl
Idag e jag stolt. Det var nämligen första gången idag som jag vågade rida ut själv på Tara sen hon skenade med mig. Vart en del bockningar, protester och försök att ta över kommandot. Men ingen allvarligt mest koll av läget.

Men det bästa av allt var att vi SKRITTADE tillbaka. Innan har det varit brotom brotom tillbaka till stallet enligt Tara.

Vilken fin häst! Jag har länge undrat vad "military" betyder, är det samma som fälttävlan?

Vad fin han är! :) Var det den som var korsning med frieser? Eller han kanske är renrasig? (Ursäkta mitt mkt dåliga minne!)

Gooing: Så himla snygga! :) Fan jag och Tabbe borde nog också åka iväg på en träningshelg, ;P

Mitrolle:Vad snygg Jac har blivit! Och kul att det gick bra trots nytt ställe och dessutom barbacka :)

Neksja + Siggen: Välkomna till tråden! Jätte fina 08:or :)
Tabbe blev ju inriden som 3-3,5 åring och vi har inte alls kommit så långt. Rider i alla gångarter och försöker hitta nån hyfsad form, rider dock ut endel och hoppar lite. Annars har vi inte börjat med nåt mer avancerat som t.ex skänkelvikning eller nåt än :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 722
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 168
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?