Sv: 08rna del 6
Hej Alla,
har följt med i denna tråd ett tag nu. Mycket spännande att läsa om alla era bekymringar och framgångar.
Jag bor i DK och har själv en 08, en pinto på 1.70 som växer igen....
Och som har lite problem med knäskålsupphakningar. Inget våldsamt men han "knäcker" lite då och då. Veterinären/kiropraktorn säger att det är ingenting att oroa sig för och vi ska bara rida vidare för att styrka musklerna i bakdelen. Så vi rider, och rider, och rider...
Men jag anar att det blir mera. Speciellt i övergångarna där han ska in och sätta sig.... och nerförsbackar i skogen, där märks det också..
Men jag tycker att det är svårt att veta hur mycket/lite som är ok för en 08. Jag påbörjade inridningen i maj och han har varit ytterst arbetsvillig och villig till att lära hela tiden. Nu rider vi ca 4 ggr i veckan, 1 undervisning, 1 - 2 ggr på banan och 1-2 ggr i skogen. Och är planen att vi ska löshoppa 1 ggr i veckan. Han är lättriden, har superfin balans, och vi har börjat leka lite med öppnor och skänkelvikningar. Galopparbetet är hans starka sida, traven kunde vara bättre.
Jag kan se att ni andra har hunnit mycket längre med era 08, men tänker att det nog är för att de blev inridna som 3 års?? Eller??
Nog om det, nu är det dax för kiropraktor på onsdag igen, också får jag fråga mig fram angående hoppningen. Tvivlar på om det är så bra med tanke på bakbenen. En del av mig säger, kör, det är ett bra sätt att styrka bakbenen på och en annan del säger... njaa... kanske inte... eller...
Suck dessa bekymringar och tankar. Vill ju helst att han ska hålla i många år.
Också en bild av den blivande hopp/millitary hesten... förhoppningsvis