08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Massor av GRATTIS!!! :bump: :banana: Så jätteroligt. Håller tummarna för finalen.

@Gabby_Ossi
Grattis till trevlig kritik och genomförande! Jag gillar verkligen Marlin. (Han är ju släkt med Nalle dessutom! ;) ) Jättetjusig bild på er i Ridsport dessutom.

KL.

Nu är min westernhäst inhoppad! Det bara föll sig som så att jag har löshoppat lite mer senaste tiden pga skolstress så hindrena stod uppe när jag tog ett trailpass på banan (Ubbe fixade att öppna och stänga grinden, backa i ett L, vända runt i boxen (en ruta), fina övergångar, halter och ryggningar) och med den enorma koncentrationen/arbetsviljan kändes det bara rätt att trava mot hindrena. Helt odramatiskt hoppade han över de låga hindrena och kom tillbaka till mig så vi kunde gå in i ett trailhinder, så jag höjde lite! Och så travade vi på igen och han hoppade över helt odramatiskt igen och föll in i en så himla välbalanserad, jämn galopp så jag trodde jag skulle smälta :love: Och där någonstans gav vi oss. Haha.

Men jag måste jobba mycket mer på sidepass (skänkelvikning rakt åt sidan) men just nu lägger jag det åt sidan. Tror det är "snett i sadeln"/skit i sadeln som krånglar. Måste åka till kiropraktor med mig själv :grin:

Lägger in ett klipp på trail från en stor tävling, för den som är intresserad.

Ny i den här tråden (presentation)

Tänkte hoppa in här med vår 08:a!

Vi har inte kommit så långt då vi tar det lugnt, han är ju av kallblodsmodell. Nu i augusti var vi på Tinker-riks med honom bara för att komma ut lite, han fick 40poäng 8-9-8-8-7 och vann sin klass så vi var jätte-nöjda :D.

riks2.jpg

Sen förra året då vi köpte honom så har vi skogsmullat 2-3 ggr i veckan med perioder av vila emellan. Nu har vi kommit igång med körningen också och det märks att konditionen gått upp, nu försöker vi köra ca 2 gånger i veckan.

x2012-09-10-19.40.05.jpg

Rider korta pass i paddock/ ridhus ibland men han tycker att det ganska trist och vi är därför fortfarande mest ute och jobbar på framåtbjudningen. Delar honom med syrran och min lill-tjej på 11 år rider också på honom ibland så han är mest familjehäst. Har börjat lite smått med sidoförflyttningar och framdelsvändning, han är snabb på att lära sig.

x024.jpg

Anledningen till att jag delar med syster är att jag inte har tid med en hel häst! Innan vi skaffade Reuben så var jag hästlös i 12 år (sålde hästen när jag blev gravid) och kom bort från hästeriet lite. Sen började dottern rida så blev man sugen igen så då när syster skulle skaffa häst så slog vi våra påsar ihop. När jag inte jobbar eller hästar mig så ägnar jag mig åt min andra passion i livet: styrketräning, tävlar i styrkelyft och strong(wo)man så där försvinner en hel del tid.

När jag inte hästar mig: :p (däcket väger 160kg):
osd%C3%A4ck.jpg

Är jätte-nöjda med vår "skogs-häst", han är jätte-cool, vacker och går fram överallt. Han rids ca 3 ggr i veckan och körs som sagt en del nu också, vi hoppas på att kunna vara med på nån kör-tävling i framtiden och ta oss igenom ett lättare dressyrprogram också så småningom.

x2012-09-07-11.36.00.jpg

Hoppas man är välkommen i den här tråden :o:)

Självklart du är välkommen med din 08 ! :)

Nu har jag precis skrittat lite på Lovis igen. Går så bra så, även fast hon är otroligt seg, annars så kanske hon inte känner mig/mina skänklar och blir lite osäker. Men jag är nöjd sålänge hon är lugn & trygg! :bump:

Bildbevis!

dsc_0152_504f2a679606ee7e6d0ab727.jpg

Kl
Så nu står Aston hemma hos min kompis Linda som ska ha honom tills jag hittar någon fodervärd till honom. Men jag blev lite orolig när jag lämnade honom. Han va så stirrig :crazy: Jag känner verkligen inte igen honom. Han till och med stegrade två gånger innan vi kom till hagen!!! Så jag hoppas han inte gör något så min kompis blir skadad.. Men hon är tuff och va övertygad om att han blev sitt gamla jag igen. Men jag måste erkänna att jag blev lite orolig faktiskt. Han brydde sig inte ett piss om mig! Jag undrar verkligen hur han kunnat bli såhär?! Tjejen som hade honom ville ju inte ha med honom att göra från att hon sa till mig att hon inte ville ha kvar honom till att jag hämtade honom.. Så något har nog hänt. Innan så har han varit en sånn häst som varit absolut överlägset snällast i stallet. Om någon kompis eller sambo till någon i stallet kommit så har dom fått ta in honom för alla vetat att han aldrig gör något. Och jag har hållt i träningar för en 12 årig tjej på honom utan minsta bekymmer. Han har verkligen varit guda snäll. Men efter han stegrat och så fick jag säga till linda att absolut inte lita på honom! Inte det minsta! Jag jag vet ju inte vad som hänt honom :confused:

Men vad skumt. Något måste ju ha hänt med fv. Fråga e bara vad:confused:

KL
Tara: Så nu tänker jag inte gå mera!
Jag: Jo, du ska gå fram.
Tara: Nä, det tänker jag inte.
Jag: Jo, gå fram. *pet med sporren*
Tara: Ge fan i det där! *drar ihop sig i sidan*
Jag: Gå fram sa jag! *pet lite hårdare i sidan*
Tara: Ge fan i det sa jag! *spark med ena bak och kutar lite med ryggen*
Jag: NU går du fram! *spark i sidan*
Tara* Okej då! * mutar för sig själv*

En liten stund senare

Tara: Så nu e vi klara.
Jag: Nej det e vi inte.
Tara: Jo det e vi.
Jag: Nej sa jag. Du ska gå. *pet lite i sidan*
Tara: Jag låsas inte om det där.
Jag: Du vet vad som kommer att komma. *pet hårdare i sidan*
Tara: Okej då, bara du slutar.

Summa sumerum Tara gick fram idag. Ist för öva på luftkonster som hon brukar göra. Någon halvhjärtad bock blev det. Men det var inte mera än att hovarna knappt lämnade marken.

Dock var hon väldigt slö och oengagerad i arbete. Det var knappt att det var styrfart på henne. Och iom att hon var likadan i måndags i töm (vilket jag inte brukar behöva mana på henne i) så kommer hon nu få börja med kraftfoder.

Ja jag undrar verkligen vad som hänt.. Vi bråkade lite om det igår. Bråket började med att hon skrev och va arg för att jag inte sagt när jag flyttade honom. Men jag pratade med hennes mamma så jag tyckte ju inte jag gjort något fel iallafall. Tjejen är inte 18 och har en sån jävla attityd så jag tyckte det ha bättre att prata med mamman. Det va även hon som stod på kontraktet.
Jag måste väll inte snacka med båda när dom bor under samma tak? Och hon tyckte ju så illa om honom.. Men till sist blev jag så arg så jag nämnde detta med att aston va annorlunda men hon sa att uppenbart viste jag inte vad jag lämnat för häst.. Men även kompisar kan intyga att han ha dö snäll när jag lämnade dit honom och har även sett honom nu i efterhand. Men jaja nog bekymrande om det..
Linda skrev iallafall att han ha snäll att ta ur imorse:) och när hon red igår va han ganska okej. Gjorde inger dumt iallafall.

Han går nog snabbt tillbaka till sitt gamla vanliga jag igen snart ska du se. Och om inte mamman som står på kontraktet som tycker iaf inte jag att du ska behöva säga till dottern när du hämtade hästen. Utan att det e mammans jobb isf.

Skönt att han verkar lugnare igen hos Linda. Men man undrar ju verkligen vad som hänt! Det kan ju va så enkelt att fodervärden missat i ledarskapet och Aston då blivit osäker på sig själv?

Kl.
På lördag kommer sadelutprovare och kikar lite. Måste sälja min westernsadel för att ha råd med en ny, men kanske kanske kan jag hitta en begagnad hoppsadel för en mindre peng. Huvudsaken är att sadeln som används passar!

Ubbe va duktig idag, jobbade övergångar och tempoväxlingar i skritt och trav, lite TNT kom fram men det gick att kontrollera! Framgång! *lycklig!*

Jag håller med cahs och Aliil!
Har du pratat med den som står på kontraktet - och som f.ö är målsman till tösen - så har du gjort rätt för dig. Det där får hon ta med sin mamma!

Om vi antar att allt du har skrivit om Aston de senaste åren inte är rent ljug ;) så är det nog så att hon och han inte hittat rätt med varandra alls.
Låter absolut som att han skrämt henne och att både blivit väldigt osäkra. Känner faktiskt igen beteendet lite från i vintras med Nalle när jag inte var överens och jag kände att jag inte längre litar på honom.
Aston försöker väl bara hitta sin plats i flocken igen - helst lite högre upp om det går naturligtvis! :devil: Men nu är han hos folk som vet att tala om för honom hur man uppför sig - det blir nog den gamle vanlige Aston igen ska du se!

@Bulldoozer
Hej och välkommen!!! Va kul med ytterligare en "specialare" i tråden. (Är väldigt svag för Tinker-hästar!)

Grattis till TeamDL för direkt kvalet, det var duktigt gjort!:banana:

mooi: ni passar så himla bra ihop du o din häst!

Bulldozer: jag är grymt impad över din styrka o din andra sport!:bow:

Tack!

I förrgår red jag i ridhuset som omväxling, hade syrran med också på sin lånehäst så vi fick lite draghjälp. Jätte-bra att vara två så kan man peta på småsaker som gör ganska stor skillnad. Jag och syster har samma sätt att rida så vi vet precis vad man ska peta på då vi har samma brister också :p.

Red på volt på slutet (har varit ute och mullat hela sommaren) och det var en stund där man bara kände att allt stämde. Syster sa också att det såg jätte-bra ut!

Såhär duktig är syster med kameran:
2012-09-11-15.01.59.jpg

:rofl:

Igår fick han vila och idag blev det en tur genom skogen. Tänkte att man kan testa en galopp på stubbåkern och det var väl inte riktigt som förväntat. Vår häst brukar typ galoppera ett par hundra meter och sen så är han lugn men idag hade jag en racer-häst under mig.. Tror det körningen som gjort underverk med hans kondis! Idag var det inte några problem med framåtbjudningen iallafall, efter en stund så fick jag en häst som lyssnade på mig igen och kunde t.o.m. trava i bra tempo utan att försöka dra så då fick det räcka och så blev det promenad hem igen.

2012-09-13-15.52.44.jpg

*kl*

Idag blev Ceasar utdömd. Framskadan hade blivit bättre men inte helt bra och bakskadan var dålig som vanligt. Vetrinären tror att det är ärrbildning som är skälet till att det inte läker (det är alltså inte en typisk belastningshälta utan en rörelsehälta).

Det känns som att både en del av min själ och mitt hjärta har gått sönder.

Jag önskar er andra lycka till med era finingar, själv vet jag faktiskt inte om jag orkar satsa en gång till utan jag blir nog utan häst i alla fall nu under vintern så får jag känna hur det känns till våren igen. / :cry: Sarah :cry:

Nej vad tråkigt :(

Tittar in i tråden ibland för att läsa om hur det går för Ceasar, en så otroligt fin häst. Så tråkigt att det blev så här.

Nej vad tråkigt :(

Tittar in i tråden ibland för att läsa om hur det går för Ceasar, en så otroligt fin häst. Så tråkigt att det blev så här.

Tack hjärtat, så snällt av dig. Jag tycker nog att jag redan processerat det här scenariot men det är sannerligen inte lättare för det. Synd och skam på ett så fint ämne (och min första uppfödning).

Fy vad trist Sar! :( Man får nästan lite dåligt samvete när man kommer och lägger in resultat från tävlingar och bedömningar när du och Natasha bara kämpar med att få era hästar fräscha.

Skickar tröstkram!

Sarah,
Jag är så jätteledsen för din och Ceasars skull. :cry: Höll alla tummar och tår för att ni skulle fixa det här. Bara så oerhört tråkigt.

Ge nu inte upp det här med hästar! Hästvärlden behöver sådana som du.

Hoppas att du ändå tittar till oss här i tråden - i alla fall jag har känt att jag fått både goda råd och stöd, så jag skulle sakna dig om du försvann helt. (Även om jag förstår fullständigt om du tar farväl!)
Skickar så många varma tröstkramar som det går och hoppas att du snart kan värma dig med alla goda minnen som du har av Ceasar.

@Gabby_Ossi
Jag förstår precis hur du menar, men jag hoppas att ingen dras med dåligt samvete av den anledningen. Visst kan man känna lite "avundsjuka" över att man antagligen aldrig kommer att hoppa några terrängbanor (Grattis, Novali01, till debuten!!!) - men å andra sidan så hade jag antagligen aldrig vågat i vilket fall! ;)
Själv gläds jag med allas framgångar och känner mig inspirerad till att ta nya tag och hålla igång. Det blir mer en fråga om att kämpa vidare för att nå målen - oavsett vilka/vems de är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 722
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 168
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?