08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Kul med lite dressyrträningar. Är det Jobelle som du försöker länga skrittstegen på? Hur hög är hon?

knapp

Ååååh, va länge sedan det var jag var inne här! :eek: Vet inte vad som hände, ärligt talat...

För er som har hängt med sedan några år tillbaka minns säkert mitt sto Dona, som jag hade väldiga problem med gällande hantering och ledarskap (min första unghäst). Fick verkligen hem en liten vilding för sisådär 2 1/2år sedan....

Men gud vilken skillnad! Dona är numer min drömhäst, vi har under sommaren jobbat med skritt, trav och galopp. Har hunnit med att börja samla i alla gångarter, fattningarna sitter nästan 100%igt för sittbenen och hon är en helt annan häst hanteringsmässigt! Detta är ju jättestora framsteg för oss då allt blivit senarelagt pga att Dona är ett riktigt måndags-ex med überkänslig mage och känslighet i övrigt. Så slängar av kolik och sår som inte vill läka har helt enkelt gjort att vår inridning har varit i sommar. Har tom tränat regelbundet för tränare med henne! :banana:

Men Tyvärr, så står hon bara nu... Fångkänning satte käppar i hjulen (nämnde jag att hon är väldigt känslig? :grin:), så hon har nu stått sen den 8aug och har sedan några dagar gått ute i liten hage hela dagar. Verkar inte ha varit något stort anfall men bäst att ta det säkra före det osäkra! Fortfarande värme i framhovarna, men inte bak som hon tidigare hade under "anfallet".. När kan hon räknas som symptomfri? Och from den dagen, vad gäller då i foder och motion? (INGEN vet som jag pratat med som jag fått något vettigt svar från, alla säger olika.. Dock ingen som nämnt något om hur jag ska gå tillväga när hon är symptomfri gällande ovanstående frågor. Fumlar lite i mörkret just nu känner jag!)

Oj, va text det blev! Tänkte mest säga hej, och lämna ett avstamp så att jag hittar tillbaka.. Nu ska jag försöka börja uppdatera igen! :p

Japp, hon behöver lära sig att länga genom kroppen mer. Hon har inte en kort skritt, bara att hon liksom såsar fram, hon behöver tänja i ytterläge mer i alla gångarter och liksom kliva på bättre. Men det går framåt!

Hon är 170 cm (eller var iaf sist jag mätte).. :)

Idag red jag Jac i ridhuset hemma och han gick mycket bättre än sist jag var där då han var oerhört fjollig och rädd för allt. Denna gång kunde jag rida honom i skritt och trav på ett bra sätt, galoppen blev mest gasa på och hålla tempot, men så är det ju innan man får ordning på kroppen.

KL

Puh! Idag har jag och Calle varit på träning 1 av 2 för ny tränare. Var ett tufft pass för oss (nog mest för mig för jag är halvt invalid redan innan pga våldsam träningsvärk :p så lär väl inte kunna röra mig efter morgondagen).
Idag fokuserades det bara på att han ska fram, och är det fram så är det NU! Han är rätt nonchalant för skänklarna både fram och åt sidan och vill liksom ligga i sitt "lagom" tempo och ha det lite gött sådär, och absolut inte petas på åt sidorna. Så det var nog inte vårt snyggaste pass idag, men bitarna när han accepterade vad jag bad om så kändes (och tydligen såg -enligt de som kollade) han jättefin, det blev mer gång och jag fick in bakbenen ordentligt.
Kör på imorgon igen. Gissar att han är lite trött imorgon men jag hoppas på att vi kan fortsätta där vi var när vi slutade -med en något kvickare häst som svarar snabbare.

Annat kul är att Calle flyttade ju till nytt stall igår och släpptes ihop med två äldre valacker och det gick super, inte ett pip på varandra utan de rejsade ett par varv, luktade på varandra och sen var det lugnt. Även idag var det lugnt och Calle och en av de andra hade druckit tillsammans. Kul för honom att få kompisar + att han kommer får vara ute mer här.

Lite halvtaskig bild i halvt motljus, men tyckte de var söta tillsammans.
Grabbarna.jpg

kl

Igår gick Marlin kvalitetsbedömning! Började jättebra med att få 898 på exteriören!! Det var näst högsta exteriörpoäng för hela dagen med över 50 starter!

På gångarterna fick han 687-7, skritten vet jag ju inte är bra men hoppades han kunde få en 7a... Men är jätteglad att han fick 8 på traven! Och han är inte i sin bästa fas just nu, är lite i framvikt och väldigt ojämn i sidorna, gick typ högerställd hela bedömningen... men positiva kommentarer överlag!

I hoppningen skötte han sig jättebra fast jag är helt värdelös som hoppryttare och lade honom i jättetaskiga lägen hela tiden typ... Och jag har egentligen aldrig hoppat honom på de höjderna förut, de höjer ju upp en oxer ut ur kombination och ett räcke i slutet på en linje till 1.10. Det högsta jag hoppat med honom innan är typ fälttävlanshoppningen på 95cm :o
Fick 7-7 vilket var över förväntan så är jättenöjd! :D

Slutade på 7,33 i både dressyr och hoppning. (Gränsen för Klass I är 7,4 i gång och 7,5 i hoppning, och för Diplom 7,8 resp 8,0)

Överlag supernöjd med både hästen, kritiken och poängen! Det var ju främst exteriörbedöningen jag var ute efter med tanke på fortsatt avel på hans mamma :).

Återkommer med bilder, filmer och kritiken!

Är Jac 08 också?

mooi: fortsatt lycka till imorgon!

Gabby_Ossi: schyssta poäng på exteriören! :bow:

Min Ubbe va sådär idag. Bråkig, sladdade med arslet på kortsidan mittemot utgången (fråga mig inte varför...) men blev väldigt fin då och då iallafall. Ska testa och se om han är mer lugn i sättet om jag inte rider direkt på morgonen utan han fått rasta sig i hagen först. Troligen är det ju så.

Nu pågår projekt "hästar+får" då vi har två gammeltackor kvar från vår uppfödning som vi gärna skulle vilja ha kvar över vintern. Då behöver de kunna dela hage (mindre arbete). Ubbe (som förhoppningsvis har ärvt sin vallningsinstinkt) har varit orosmomentet, han får ju inte sätta igång och valla fåren i hagen men så som det verkade idag va det inga problem. Intresserad, visst, men inte så han vallade runt dem eller visade nått sådant beteende.

287164_4605069407543_1814326118_o.jpg

Fåren har lite egna hagar här och där för säkerhetskull. Ledartackan va framme och nosade på Ubbes mule innan hon konstaterade att det va okey att dela hage med den dära hästen och gick iväg. Haha, synd att jag inte hade kameran redo!

knapp

Men Tyvärr, så står hon bara nu... Fångkänning satte käppar i hjulen (nämnde jag att hon är väldigt känslig? :grin:), så hon har nu stått sen den 8aug och har sedan några dagar gått ute i liten hage hela dagar. Verkar inte ha varit något stort anfall men bäst att ta det säkra före det osäkra! Fortfarande värme i framhovarna, men inte bak som hon tidigare hade under "anfallet".. När kan hon räknas som symptomfri? Och from den dagen, vad gäller då i foder och motion? (INGEN vet som jag pratat med som jag fått något vettigt svar från, alla säger olika.. Dock ingen som nämnt något om hur jag ska gå tillväga när hon är symptomfri gällande ovanstående frågor. Fumlar lite i mörkret just nu känner jag!)

Oj, va text det blev! Tänkte mest säga hej, och lämna ett avstamp så att jag hittar tillbaka.. Nu ska jag försöka börja uppdatera igen! :p

Jag tycker att du ska be vetrinären om förhållningsregler. Sedan finns det måååånga trådar ang. fång på hästvårdsforumet. Har hon fått smärtstillande? Har hon fortfarande digitalpuls? Hon bör ju röntgas när hon blivit smärtfri för att se om hon fått rotationer eller sänkningar.
Fång tar ju lång tid att få till, har hon fått en rotation tar det ett år innan en "ny" hov växt ner.

Ja, han är också 08a men han har varit lite ängsligare av sig så han har fått ta det lugnt med all utbildning så det har hunnit smälta emellan. Nu är han dock på G i normalt tempo tycker jag! :)

Nu har jag kritiken framför mig!

Exteriör:

Typ: välproportionerlig, välutvecklad. 8
HHB: vackert uttrycksfullt huvud, välansatt välformad hals, välutvecklad manke, välliggande bog, välformat kors 9
Extr: väl inskenad, normala kotor, välformade hovar, ngt tåtrång 8

Rörelser (med ryttare):

Skritt: Ren, ngt kort 6
Trav: Ren/taktmässig, rörlig/avspänd, ganska god elasticitet, ngt oengagerad bak vid längning, hänger i höger tygel 8
Galopp: Ren/taktmässig, rörlig/avspänd, god elasticitet, ngt i framvikt, ngt tung 7
Allänt intryck och ridbarhet: Bra framåtbjudning, Bra samarbetsvilja/harmoni, Bra utvecklingsbarhet (lämplighet som dressyrhäst) 7
Ryttarens inverkan: Bra

Övrigt: Trevligt förberedd och visad häst. Försök att få den mer rakriktad.

Hoppning (uppsutten):

Teknik och förmåga: Säker taxering, god framåtbjudning/hoppvilja, svag ryggverkan, god benteknik fram, ngt långsam reaktionsförmåga, bra tryck i avsprånget 7

Allmänt intryck och ridbarhet: ngt svårreglerad, gott förtroende, sansad 7

GRATTIS!!!
Det var ju ett jättetrevligt omdöme. Åh, så nära 7,4! Men du vet ju vad han kan! :)

Och :bow: :bow: :bow: att du kom runt på hindren med de höjderna utan direkt träning. Det säger ju en hel del om Marlins hoppteknik faktiskt. (Eller så är du lite för blygsam i omdömet om dig själv! ;) :p )

KL*
Hittade en tabell för tänder på wikipedia. Vi har ju debatterat det där ibland, så jag tänkte dela med mig.
(Fick skriva om tabellen - hoppas att det blir läsbart!)

Common ages for tooth eruption.
Type of tooth.......Number..........Deciduous......Permanent
Incisor............First (central).........birth to 8 days.......2.5 yrs
Incisor............Second (intermediate)..4.5–6 weeks.....3.5–4 yrs
Incisor............Third (corner).............6–9 months...... 4.5–5 yrs
Canine........................................Absent.........3.5–5 yrs, some around 6 yrs (if ever)
Premolar.........First (wolf)..............Absent.........6 months to 3 years (if ever)
Premolar.........Second..................birth to 2 weeks......2–3 yrs
Premolar.........Third.....................birth to 2 weeks......2.5–3 yrs
Premolar.........Fourth...................birth to 2 weeks......3–4 yrs
Molar.............First......................Absent..................9–12 months
Molar.............Second..................Absent..................2 yrs
Molar.............Third.....................Absent..................3–4 yrs

Grattis Gabby till fina siffror. Han ser jättefin ut på bilderna ;)

Var hos tandläkaren idag med vår. Visste att han hade en vargtand som borde plockas bort. Var ingen stor rot så det gick smidigt. Kollade igenom munnen och han fick några vassa kanter bortslipade. Hade lite sår på kinden. Tandläkaren tog även bort en mjölktand fram som hade börjat lossa då den riktiga kom upp. På andra sidan fram satt mjölktanden kvar. Brukar tydligen vara borta nu.

Ska strax till hovslagaren o plocka av skorna och köra honom på "bete". Ska gå med andra i hage alt lösdrift hela september o bara vila.;)

Ska bli skönt att slippa honom ett tag då han är riktigt brötig just nu.:D

Ang fång då är det ju som Sar skriver att du måste prata med veterinären som har behandlat.
Min gamla hade fång för säkert 8 år sedan. Fick det när jag bytte hösilagesort utan att blanda rakt av. Har därefter alltid varit försiktig vid foderbyten och blandat i några dagar samt gett "mag tarm" så fort jag tyckt att det verkar osäkert. Man lär sig hur de ska behandlas. Är väldigt individuellt. Min kan gå på gräs med vettig tillvänjning. Har peppar peppar aldrig haft fler anfall.
Lycka till.

KL

Idag testade jag ett rakt bett på Tara. Då hon har gått med 3-delat innan. Och ja, jag vet inte riktigt vad fröken madame tyckte om det. Helt klart var att hon inte var lika fin idag som i fredags.

Hon hängde i bettet (helt nytt för visserligen), hittade på själv när hon inte behövde lyssna, trav, galopperade och sakta ner när hon kände för det. Samt några små protester när hon inte fick som hon ville.

Men det kan lika väl ha att göra med att hon var pippilin, nytt bett, 3 ggr i rad på banan, i töm och med likvärd övning. Eller helt enkelt en kombo av alla sorter.

Kl
Katastrof här.. Har ju haft aston utlånad till en tjej som skulle ha honom i två år. Men jag har hela tiden kännt att något inte varit bra. Hon skulle börja träna med honom tidigt och det ha ett krav från mig.. Men tiden gick och jag frågade flera gåner om dom skulle börja snart. Och efter fem veckor känner jag att jag ha tvungen att säga till på skarpen. För dom behövde hjälp! Men vilken attityd ungjävlen kunde ha.. (17 år) Men hon sa IGEN att ja hon skulle börja träna snart. Mkt saker har jag kännt att det varit fel och att hon nog inte passade för en unghäst. Och bristande hästkundkap och engagemang. Men idag kom smset..att hon inte ville ha honom mer. Säkert bra i slutänden men lite bökigt nu när jag är gravid och inte kan rida.. Suck! Så nu får jag börja leta ny fodervärd.. Stackars aston.. Vi har ju en månads uppsägning så en månad har jag på mig att hitta någon. Men under den månaden skulle hon bara sköta honom och inte rida honom :\ så jag får väll longera och tömköra honom till jag hittar någon. Hoppas jsg hittar någon och inte måste hitta stall och sen ska han flytta igen när jsg hittar någon.

Usch, vilken trist sits du har hamnat i. :(
Skönt i alla fall att du har behållit kollen och inte släppt honom. Håller alla tummar att något bra dyker upp inom kort - men kanske bättre att han byter stall två ggr än att det blir fel igen?

*KL
Nalle följde med stallkompisen till manegen i förrgår för att bli tömkörd medan de red. Det var första gången som han hade sällskap på en bana, och jag undrade hur distraherad han skulle vara. Svaret var - överraskande nog - inte mycket alls. :) Faktum är att det han ägnade mest intresse åt (bortsett från mina hjälper då) var en uppsittningspall, som han glatt puttade omkull och sedan nästan fastnade med nosen i. :D
Det är fortf mycket "unghästobalans" i honom, men han formade sig faktiskt några steg i båda varven på böjda spår, både i sida och över rygg, så jag var jättenöjd när vi gick hem.

När han bjuder framåt så har vi väldigt svårt att se några rörelsestörningar i vare sig skritt eller trav, så han verkar ha stabiliserat sig på en väldigt bra nivå.

Senast ändrad:

Ja som det verkar nu så ska han kanske stå hos en kompis som kan rida han och så. Hoppas hoppas att hon kunde ta honom! Hon är iallafall duktig och har redan en 08a och bra med kunskaper om unghästar. Så då kan jag lägga ur annons och hoppas på att någon vettig vill ha honom. Gillar inte att han går hos någon som inte vill ha honom :( Jag tror inte dom tar hand om honom på bästa sätt då.
Dom har nog tyckt att jag varit dryg eftersom jag lagt mig i så mkt. Men jag ha liksom tvungen. Annars vet jag inte hur det hade gått. Jag hoppas för deras och nästa hästs skull att dom inte väljer att låna en ny unghäst. Jag förstår inte varför hon ville ha en unghäst när hon inte gjorde annat än att klaga på honom. Till och med sadel utprovaren vi hade ute fick säga till henne. Och frågade om hon hade problem med atityden. Pinsamt!
Men jaja detta blir nog bra i slut änden. Hoppas någon vill ha honom bara.

Fy vad jobbigt för dig. Riktigt tråkigt :/

KL

Här är en bild på Calle i nya stallet. Idag har vi premiärridit i ridhuset där och det var spännande med lite hinder uppsatta som vi fick kryssa mellan och så, men han höll sig på mattan och jobbade ok trots att han var spänd. Imorgon ska vi förhoppningsvis ge oss ut och visas runt lite på ridvägarna omkring stallet.

26873_1346596899.jpg

Vad jobbigt! Håller tummarna för att det snabbt löser sig till det bästa.

KL
Idag stod det ridtur ut i skogen på schemat. Eller ja det var tanken iaf...

Började egentligen i stallet. Tara var klart irriterad över något. Hon slog med huvudet, darrade på huden och kikade lite med ena bak. Jag trodde att det var en insekt och "borstade" bort den. Vilket jag fick göra ett par ggr.

Sen ut och upp i sadlen. Och vi han inte komma många steg innan hon började bocka. Och visade starkt missnöje över något. Hoppade då av för att se vad det var. Men kunde inte se något. Upp i sadlen och han knappt landa innan hon började vissa missnöje. Så det var bara vacker att hoppa av innan hon planterade mig i närmsta träd.

Misstänkte att det e bettet. Men samtidig upptäckte jag att hon e lite öm i ryggen. Så det e dax för mig att ge mig ut i den berömda sadledjungen för att hitta en ny. Den jag har nu måste byttas ut.

Usch, så tråkigt. Hoppas det löser sig.

Aliil: God lycka i sadeldjungeln.

KL.
Igår kändes som en dag man bara ska glömma. När mamma kom hem vid kvart i fem och jag fick häva ur mig all skit så sa hon, vi kanske ska löshoppa dem lite? Ubbe va alltså lite väl okoncentrerad när jag tänkte rida och jag var ju inte bättre själv (ni vet, de där dagarna man får ta ett djupt andetag och gå tillbaka in i stallet igen). Men han fick sin motion och gjorde det i fart å fläkt med oväntad bonus på slutet! Och jag behöver nog inte ta med nordsvensken ut som draghjälp, Ubbe har fattat vad det handlar om!

http://www.facebook.com/photo.php?v=4625923448881 (Hoppas det funkar, fick ta det via fejjan)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 174
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka