08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Fort...

Och tillsist lite jämförelsebilder (alla tagna ungefär denna tid +/- 2v)...

2010 (2,5)
47405_1373726139605_2860221_n.jpg

(jag vet inte den bästa uppställningsbilden, men den ända jag hade.)

2011 (3,5)
319650_2057707678716_2023725276_n.jpg

2012 (4,5)
202656_3753629835710_961477798_o.jpg

Hoppas det inte är något allvarligt utan att det snabbt läker och hon blir ohalt.

Det är roligt med jämförelsebilder för man ser hur mycket de har ändrat sig i kroppen och växt och musklat sig :laugh:

*kl*
Passar på att lägga in lite jämförelse bilder jag med :D

img_5771_503d0730e087c337f6000b46.jpg

Precis när hon kommit till mig, feb 2011

img_5812_503d073cddf2b3318e000b89.jpg

April 2011

038_503d066b9606ee7746000be0.jpg

3-årstest maj/juni 2011

dsc_0766_503bca22e087c349a1000ca5.jpg

Nu aug/sep 2012

Här händer det saker! :)

Jo, de där poängen begriper man sig inte riktigt på. Spec inte när de ger en fin muntlig kritik. Satt på läktaren och hörde en förra året som råkade ut för detta. I.o.f sig så såg jag också att hästen inte hopade lysande just den dagen, men muntlig kritik och poäng haltade betydligt.
Men, som redan sagts, det är samma fina häst man har med sig hem igen! :)

@mooi
Ja se det var miljöträning som hette duga! :eek: Skönt att det gick bra.

@cahs
Hej och välkommen!! Va roligt med Westernryttare i tråden.

@Aliil
Tråkigt! Jag hoppas att det lägger sig snabbt med svullnad mm. Framknän brukar se värre ut än det är och det är ju bra om hon kan röra sig så att det inte stelnar till.

Trevliga jämförelsebilder! Det händer allt en hel del de här åren.

Tack för välkomnandet!

Och dagens uppdatering är:
Jag saknar min westernsadel. Då kunde jag bara ta ytterhanden på sadelhornet och driva igenom alla dessa rodeokonster när Ubbe är på bushumör i galopparbetet. Man blir lite utsatt, speciellt när man glömt fegsnöret hemma :angel: Känns som man är tillbaka på Ruta Ett igen men han är ju bara fyra och har dessutom fått vila en dag, då blir han ju överladdad på direkten. Blir ett nytt försök imorgon, troligen går det bättre!

Hittade i alla fall en lägre skrittväxel idag vilket är ypperligt. Måste kunna kontrollera steglängden rätt rejält om vi ska starta en trail tex, där finns det ju cavalletti med avstånd på kanske 40 cm och det funkar ju inte om han tar sjumilakliv.

Såg ni dokumentären om Buck igår på SVT1? Om inte så råder jag er att kolla upp den. Otrolig historia om denna Buck.

Haha, jag tränar långa skrittsteg med min häst som gärna pluttar runt och taktar så fort jag driver på. Är ju jobbigt att sträcka på bakbenen liksom.. :p

Haha ja, de är så olika de små liven! Min arab tog också små små steg. Jag kände mig nästan obekväm när jag red in Ubbe, dessa steg alltså. Haha.

*kl*

Oj, här har det hänt mycket!

För oss har det dock varit rätt svajigt. Efter Ceasars tvåveckorsvila var han ju inte bra. Första dagen såg han klart bakhalt ut, andra dagen klart framhalt (?!). Jag tog ut en distriktare som gjorde en enkel rörelsekoll och hon tyckte också att han var bakhalt. Bokade tid på klinik i Finland och drog honom dit.
Han var då klart framhalt vä fram, gick mkt illa vid longering men hade inga direkta böjprovsreaktioner förutom en svag markering hö fram.
Vetrinären misstänkte fraktur i hoven och han reagerade starkt på visitertång (jag hade dragit av skorna 2 dagar före så att han kunde åka utan).
Det syntes också att han svänger runt sitt högra bakben innan han för fram det och det hade han inte före skadan.
Röntgenplåtarna fram samt i båda bakknäna visade ingenting.
Trolig diagnos är skada på hovligament vä fram. Han sprutades i vä hovled samt hö bakknä.
Alt. nr 2 är tunna sulor och vrickning vä fram. Så nu är han skodd med sula.

Om han är helt frisk fram om 3 veckor ska jag åka tillbaka till Finland (pust och stön) för att vidare utreda bakdelen. Där kan det dock vara ärrvävnad som är skadad runt SI-leden (han blev ju så mkt bättre efter sprutningen där) och det är ju inte mycket att göra åt. Är han fortfarande dålig i vä fram efter 3 veckor så är det (genom uteslutningsmetoden) högst troligt den första diagnosen och där är det en mkt tveksam diagnos så då slås han mest troligt ut.

Jag har varit så förtvivlad så jag känner mig som en urvattnad trasa. På något sätt hade det känts lättare att verkligen få ett fast besked = han blir helt bra/det här går inte att göra något åt. Det är väntan och osäkerheten så som sliter mest.:cry:

Tydligen e hon bättre redan idag. Då jag inte hade möjlighet att ta mig ut till stallet fick min underbara stallägare ta hand om såret. Hon e mindre varm och svullen och bara en markering i traven. I skritten syns det inget, vilket det inte gjorde igår helles. Skönt att höra sa mattehjärtat.

Hon har gått mycket i hagen idag. Bästa kompisen blev in släppt i måndags igen så nu måste Tara följa henne hack i häl:D

Ja det gör ju det. Lätt att missa om man inte har bilder att jämför med.

cahs: Vi kan byta. Sniglarna varvar oss på ridbanan emellan åt. Och ute går det inte snabbare. Trotts bästa kompisen som skrittar på för fullt.

Sar: Vad tråkigt:(

Förstår att det är ovissheten som är värst. Ibland tänker jag att det kanske är bättre att ta bort dem för att både de och vi ska slippa gå igenom alltihopa om man ändå vet att det förmodligen aldrig kommer funka. Så får man börja om med en ny som är hel och fräsch så det blir roligt att ha häst igen. Även om de inte direkt är utbytbara..
Kram!

Såg ni dokumentären om Buck igår på SVT1? Om inte så råder jag er att kolla upp den. Otrolig historia om denna Buck.
Hade helt missat att det var ett "hästprogram" på TV igår, så det var ren slump att vi satte om till TV1. Fick se sista 20-30 min i alla fall. För mig som är engagerad i Monty Roberts "Funiversity", så var dte extra roligt att se de som man hörs nämnda vid namn.

@Aliil
Nå, det var ju goda nyheter. Hemma har vi en häst som faller framstupa ibland när hon står och sover. (Ser helmysko ut när frambenen bara viker sig!) Hon har givetvis klappat i knäna ibland och sett förfärlig ut, men det har alltid gått ner på ngr dgr.

@Sar
Usch, ja, ovissheten och väntan är värst. Man slits mellan hopp och förtvivlan. Vad som än händer om tre veckor, så kom ihåg att du verkligen gjort allt du kunnat. Jag håller alla tummar för att det här med frambenet inte är värre än en vrickning. Ibland vill vetr. måla upp det värsta tänkbara scenariot för att inte ge falska förhoppningar. KRAM!

j Vi hade en häst i mitt stall som knäna också vek sig på ibland när den sov. Den fick diagnosen narkolepsi. Visste inte ens att hästar kunde ha det :crazy:

Här närmar sig championatskvalet med stormsteg och hästen har lyckats tima in fyraårstrotsen perfekt... För tillfället är det kosparkar mot skänkeln o bakutsparkar som gäller varvat med pip och bocksprång. Undrar om man får stilpoäng för extra konster o skolor ovan mark på kvalet. För isåfall kan vi nog räkna med höga poäng:p

Ja, verkligen. Var själv i stallet idag och ingen svullnad, inget gegg, torrt sår och ingen hälta! Eller ja, stallägaren såg en liten liten markerning som jag inte såg. Men hon tyckte att jag kunde köra på som vanligt.

Så det blev ett pass i töm men många övergångar mellan trav och skritt. Och ett par i galopp med. Hon var så fin. Och vilken hals hon får när hon jobbar *mums*

Kl
Såg oxå dokumentären och vart helt inne in den. Hoppade högt (bokstavligen) när telefonen ringde. Och hörde sen inte ett ord av var personen sa:angel: Sjukt bra program!

Jag inspirerades också av dokumentären och lovade mig själv att vara mer konsekvent och genomtänkt i mitt hanterande av Appe, han behöver det! Lillkillen är allt lite kaxig och kör med de andra hästarna i hagen, sto och valack på 8 och 9 år.. Han är snäll i hanteringen men kan behöver hållas på mattan, och från och med nu ska jag inte bli arg när han varvar upp.

Ikväll var han med på lektion, min plan är att ta med honom när jag rider lektioner varannan vecka för att miljöträna och komma iväg. Lätt att det inte blir av när man inte har bokade dagar. Han har haft väldigt mkt energi sistan veckan, troligen kraftodergiva och att de fått sova inne, har ju dessutom blivit lite kyligare väder. Red en hel del galoppfattningar och övergångar, jobbigt tyckte Appe och bakbenen var både här och där emellanåt. :devil:

Men han är finast ändå min lilla skrutt! Ska lägga upp bilder bara Pixbox börjar funka igen!

Så har min oxå varit ett tag. Bossat dom andra hästarna runt. Mest berodde det på att ledarstot Var utplocket ur flocken då hon fick föl. Och sen släpptes bästa kompisen ihop med leddarstot och fölis. Då passade Tara på att ta kommandot i hagen :devil:

Men nu e ledarstot tillbax i flocken och efter ett par tillsägelser tjuvnyp från henne aktar Tara sig noga för både sto och föl:angel:

Jag och Jobelle var på dressyrlektion nummer tre igår och det gick bättre än tidigare så nog märks det att vi är på väg framåt med bjudningen. Så skönt när man får kläm på vad grundproblemet ligger så man verkligen gör rätt och är konsekvent, då händer det massor på kort tid.
Planen är nu att rida nästa fredag också, för att sedan stå över en gång helt då jag jobbar och under tiden ska Jobelle ha sin vila på ett par veckor. Tills dess kommer förhoppningsvis Jac vara såpass redo att jag kan rida honom några gånger för dressyrtränaren sedan medan Jobelle vilar.

Några bilder på Jobelle & mig

img_2511_50412ad6ddf2b356d6000e2b.jpg

img_2515_50412aec9606ee47aa000e60.jpg

img_2519_50412abf9606ee47be000e52.jpg

Min gubbe fortsätter bara muskla på sig, nu har han fått större muskler runt knäet bak och likaså över frambenet/under bogen. Och kan nästan klassas som lite rund om magen för första gången i sommar. Perfekt. (Visst är hon söt, min kära mamma? "Åh, du din fisförnäma lilla buse, stå still... snälla?")

277531_4603378005259_1235184848_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 176
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023