Sv: 08rna del 6
*kl*
Oj, här har det hänt mycket!
För oss har det dock varit rätt svajigt. Efter Ceasars tvåveckorsvila var han ju inte bra. Första dagen såg han klart bakhalt ut, andra dagen klart framhalt (?!). Jag tog ut en distriktare som gjorde en enkel rörelsekoll och hon tyckte också att han var bakhalt. Bokade tid på klinik i Finland och drog honom dit.
Han var då klart framhalt vä fram, gick mkt illa vid longering men hade inga direkta böjprovsreaktioner förutom en svag markering hö fram.
Vetrinären misstänkte fraktur i hoven och han reagerade starkt på visitertång (jag hade dragit av skorna 2 dagar före så att han kunde åka utan).
Det syntes också att han svänger runt sitt högra bakben innan han för fram det och det hade han inte före skadan.
Röntgenplåtarna fram samt i båda bakknäna visade ingenting.
Trolig diagnos är skada på hovligament vä fram. Han sprutades i vä hovled samt hö bakknä.
Alt. nr 2 är tunna sulor och vrickning vä fram. Så nu är han skodd med sula.
Om han är helt frisk fram om 3 veckor ska jag åka tillbaka till Finland (pust och stön) för att vidare utreda bakdelen. Där kan det dock vara ärrvävnad som är skadad runt SI-leden (han blev ju så mkt bättre efter sprutningen där) och det är ju inte mycket att göra åt. Är han fortfarande dålig i vä fram efter 3 veckor så är det (genom uteslutningsmetoden) högst troligt den första diagnosen och där är det en mkt tveksam diagnos så då slås han mest troligt ut.
Jag har varit så förtvivlad så jag känner mig som en urvattnad trasa. På något sätt hade det känts lättare att verkligen få ett fast besked = han blir helt bra/det här går inte att göra något åt. Det är väntan och osäkerheten så som sliter mest.