08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

KL
Mysig tur i skogen? Glöm det sa Tara och bockade sig och hade sig i skogen. Bara för att hon nu har lärt sig ha koll på fötterna behöver hon inte demonstrera det i skogen:cool: Ffa inte i en nedförsbacke!

Dock var det svårt för henne att trava rakt fram på en slät väg. Då behöver man inte ha koll på fötterna sa Tara och ställde sig på näsan:angel:

Resultatet blev ett sår på insidan av ena framknät. Så nu sitter jag och håller tummarna för att det inte blir mer av det. Men hon var inte öm när jag tvättade rent det. Alltid något.

Var ute på en glädjefylld tur i skogen idag vi också, Appe hade vilat 5 dagar och det i kombo med ökad kraftfodergiva och blåst gjorde att han gjorde diverse luftsprång! Tycker iofs att han är väldigt snäll ändå, hade han inte busat hade jag nästan undrat vad som var fel.. Kraftfodret måste han få eftersom han fallit ur trots att de går på bra bete, han är tyvärr väldigt störd av knotten och vandrar nog en hel del. Hur länge går era ute dygnet runt? Som det är nu sover våra inne 2-3 dagar i veckan men det är en bit mellan stall och bete så det är lite tidskrävande att leda fram och tillbaka, vill gärna att de ska få äta gräs ett tag till men vill också ha dem inne om nätterna..

Har var det kombo blås och kyligt i luften som gjorde det hela lite extra roligt i skogen. Hon bockade inte heller elakt utan mera titta vad jag kaaaan!

Tara går fortfarande ute dygnet runt och kommer mest troligt göra det ett tag till. När hon blir installad kommer hon att gå ute ca 10-12h resten av året beroende på väder och vind. Dock har hon tillgång till en ligghall om hon vill komma in.

Jag trodde jag skulle ut på en mysig tur i skogen men det sket sig för Angola hade tappat en framsko, hade det varit bak hade jga nog ridit ändå men hon blir så ömfotad när det är fram. Jag hoppas hovis snart kan komma ut... Annars har ja tid på måndag men vill ju rida NU :D

Istället så knoppade jag henne och knäppte lite kort, det kommer nog komma ut några framöver, hon blev så fin så :love:

Angola bockade för övrigt med mig på banan igår och det var första gången tror jag. Så länge det är "normalt" unghästbus tänker jag inte säga så mycket med börjar hon med dumheterna hon hade för sig i våras då..... :devil:

Ursäkta bildbomben.....

dsc_0706_503bc9569606ee5c7d000d21.jpg

dsc_0707_503bc976ddf2b30809000c73.jpg

dsc_0712_503bc995ddf2b307fe000ce2.jpg

dsc_0766_503bca22e087c349a1000ca5.jpg

dsc_0797_503bca599606ee5c7b000d43.jpg

dsc_0831_503bcb18e087c349ad000d92.jpg

dsc_0854_503bcb54e087c349a6000efa.jpg

dsc_0867_503bcb8c9606ee5c7d000dcd.jpg

Våra killar går ute dygnet runt, och kommer att göra så september ut om inte vädret blir för dåligt.
Mamma häst (som står på annat stall) är också ute men hon och stallkompisen kommer in på natten de ggr vi rider lektion på fm.

Grattis till alla er som haft framgångar på kvalen!!! Håller alla tummar för er som går vidare.
Missade tyvärr att åka upp till Alingsås i helgen (var och dömde själv på annan tävling), men det såg trevligt ut, mooi. Och resultatet var väl inte fy skam heller när bara en enda ryttare - Stefan Jansson dessutom - kommer över kvalgränsen. :)

@Olina
Ooooh! Så söt hon blev! :love: Vacker som en dag.

KL*
Har börjat tömköra Nalle i skritt över bommar i olika små serier där de är upphöjda i motsatta ändar och div. andra varianter som syftar till att få honom att stärka balans och muskler. Hittade en artikel i en gammal Your Horse-magazine som passar oss perfekt.

Fast egentligen känns det just nu som att vi har mer problem med bjudning och viljan att gå framåt snarare än något annat. Tröttnar ha på "leken", kan kan stanna och bli stående i stort sett oavsett vad jag gör.

Hursomhelst har jag nu anmält oss till en tömkörningskurs i oktober för Anders Eriksson. Hoppas få hjälp att hitta tillbaka till arbetsglädjen, för utan bjudning har man ju ingenting att jobba med egentligen.

Ja, han är rätt rejält byggd, men han rör sig väldigt bra och är mjuk att rida :)

krusmynta: Mina har inte gått ute dygnet runt alls i år. De går däremot i beteshage och har gjort sen början av sommaren.

Tack, tycker också hon är fin :love:

*Mitrolle, ok men det är väl bra att han är mjuk att rida det är ju det som är det viktigaste :)

*krusmynta, min har gått ute hela sommaren och kommer få gå ute 1 vecka till. Jag har lånat en kompis som ska få åka hem nästa vecka och då får hon komma in.

Knapplån.

Nu har jag kikat här en stund (ett par dagar eller fler, månader kanske..) och gör ett litet försök till att få va med på en kant. Jag rider visserligen inte engelskt längre men har gjort under alla andra tidigare år, tills jag köpte min älskade 08 (som redan stod i stallet och inte fick åka hem enligt mitt hjärta)

Presentatiooon!
Suspicious Trouble heter hästen, kallas Ubbe eller Bubbe, allround/cutting/reining-stammad med fullblod som hettar upp lite extra. Renrasig Paint som är enfärgad, dvs Solid Paint Breed och inte Quarter som många tror, det är stammen som avgör och inte färgen (kortfattat).

En väldigt valpig häst med mycket egna idéer, energi och arbetsvilja. Har under året som gått tränat mest på att få bukt med energin och få till avslappnade, taktmässiga gångarter (skritt och trav) i ändamålsenlig form. Tränar mycket på skänkelvikning och sidepass (skänkelvikning rakt åt sidan) och ska under hösten börja nosa på öppna och sluta. Här igår fick jag för första gången till galoppen i voltarbetet så denna blev arbetsbar och inte hoppeliskuttig, häftigt att få känna på den första galoppen i form på sin lilla filur! :love: Fick dessutom snabbt kontakt i arbetet efter galoppen istället för att sitta på en galopphäst som väntar på att fräsa iväg i ett lopp :angel:.

Jag kommer använda min storasyster (utb hippolog och ridlärare) för att få till öppnor och slutor under hösten och kan eventuellt få tid att träna för westernryttare i vår. Kan komma vissa tillfällen under hösten med men eventuellt inte så ofta som jag önskar.

Jag själv är 25 år. Lever för min häst och pluggar till Personlig Assistent utanför Vetlanda, på distans.

469753_3997052447499_497961728_o.jpg

319401_4433902728483_526381901_n.jpg

Ni får ursäkta att jag lutar framåt så dant, pålleplutt ändrade sig så sadeln kom i obalans :crazy: Men tänkte jag skulle bjuda på en ridbild iaf!

Tackar, tackar!

Idag kommer hovslagaren igen. Det behövs verkligen, får se vad han säger om skointervallerna. Får kanske korta ner det nån vecka.
Ubbe har iaf fått vara ute i hagen under natten för första gången på 1½ månad pga de där jäklans myggen och stortrivs. För bara nån vecka sen gick de ut vid 8-9 och in mellan 16-18 som senast... Jag tänker låta dem gå ute tills betesperioden är helt över, med täcke på vid behov/under natten.

Välkommen i tråden :)

KL

Haha, såg att det var fler än jag som var ute och snurrade i skogen igår ;) Jag befann mig iofs på marken och hade Calle i snöre, men ute var vi. Tog oss en 40 min promenad för att stretcha ut ev träningsvärk (JAG hade det iallafall). Blev lite miljöträning då vi mötte flertalet bilar och på hemvägen mötte vi först en ambulans (!) med blåljusen på och sedan på en raksträcka med ingenstans att ta vägen så kom en traktor med balmaskin (vet ej rätt term :p) och en fyrhjuling körde bakom traktorn, tryckte ner Calle i diket och det gick faktiskt bra -han krökte bara på nacken och stirrade. Puh! Såg liksom för min inre syn hur han slet sig och sprang ut i havreåkern intill :angel:
Idag blir det ett joggingpass för honom, kommer ta det rätt lugnt under de närmaste dagarna för i helgen blir det både flytt och träning så mycket på g.

KL

Så har vi varit på kvalitén. Han skötte sig fint och busade inte runt. Fick dåliga siffror så vi är väldigt besvikna.:(
Han hade hoppdiplom som 3åring. Nu gick hoppningen kalas och de höjde upp sista linjen. Fick fin muntlig kritik men var något svag i avstampet bak men fin frambensteknik. Fick bara 7 7.:confused:
Konstigt.

När vi visade 06 stannade hon i hoppningen och de höjde inte upp. Hon fick 6 7.
Fattar inte riktigt.

Hur som helst, det är samma fina häst vi har med hem. Han visar på tävlingsbanorna att han kan hoppa felfritt en meter, så det är bra nog.
Nu ska han få välförtjänt vila i en månad.:)

Ibland förstår man sig inte på de där poängen. Jag förväntar mig inget alls nu till helgen när jag ska visa Marlin, jag har bestämt att allt över 7 på exteriör och gångarter eller över 6 på hoppningen är bonus, men så hoppas jag såklart att jag får någon till poäng att glädjas över :angel:

Vad blev det för poäng i övrigt? Ni har inte satsat på championat med honom då?

På tal om tappade poäng visade vi en förra året som fick 998989 som treåring och blev 4a + bästa sto i stora finalen på Flyinge med 84,4%.
På kvalitén sänkte dom den till 778787 och 7 på temperament och allmänt intryck...

Senast ändrad:

Nä instämmer att man inte förstår sig på poängen. Vid 3-års hoppade min endast 120 och fick 8-7 i hoppning och en annan häst som hoppade 130 fick 6-6....

Maui: Ni har fortfarande samma fina häst som innan!!

Vi satsar inte på championatet då dottern reser bort. Har ridit honom hela sommaren med kortare vilor så nu får han också semester.
Fick 8 7 7 på gångarter.
7 på typ 8 huvud hals och 7 på benen.
Vi vet att det är samma fina häst.:D
Men han fick alltså bättre som dressyrtalang än hopp. Jag kanske får ta över honom o rida dressyr :D

Vi får se om vi satsar på 5 års championatet. Stor skillnad att hoppa en meter och att gå upp till 120 redan nästa vår. Har ju tänkt att ha honom länge som hopphäst.;)

Ja tycker också det är höögt att hoppa 1.20 med en femåring... Jag får se om jag satsar på 5-års i fälttävlan med Marlin, 100 fälttävlan är ju kanske inte så högt men det tillkommer ju ändå en del svårigheter!

Men gud vilken miljöträning du fick! Jag kan inte tänka mig spänningen av att se en ambulans komma farande på vägen :crazy:

Välkommen!

Kl
Idag var Tara märkbar halt i traven. Stallägaren var med för att kolla på henne när jag sprang med henne. Men jag behövde inte stallägaren för att märka att hon haltade:( Dock (eller skönt) haltar hon inte i skritt iaf.

Så då det inte blev någon ridning blir det fix med man och sen knoppning.

En bildbomb från min sida.

Knäna, vf e det skadade.
202656_3753629795709_809724184_o.jpg

Såret, tycker inte om hudflicken på ena kanten.
202656_3753629875711_916449125_o.jpg

Hon fick gå e en liten "hage" medan jag höll på att fixa med henne. Då hon inte hade tålamod att stå stilla en längre stund. Dock tyckte hon att hon minsann både kunde galoppera och bocka på den lilla ytan:cool::eek:
202656_3753629955713_1293252978_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 728
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 176
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023