08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Det ser så jättekul ut! Önskar att jag hade mer nerver till att rida terräng, för jag tycker verkligen att det är riktigt roligt.

Han tappar lite rygg/bakben, och släpper inte riktigt till i nacken, emellanåt i dressyren, men visst glimtar det till också! :) Det blir nog bra när han trycker på mer fram till bettet hela vägen.

Lycka till med Kvaliten! Det gäller förstås till alla som anmält sig! :bump:

kl

Idag fick Callle vara "hopphäst" (jag hävdar ju iallafall bestämt att i samma stund bommen lämnar marken så räknas det som ett hinder). Andra gången han skuttar med ryttare på så vi håller oss rätt nära marken ;)

Blev_lite_skutt_idag_andra_gangen_han_hoppar_med_ryttare.jpg

Sedan var han nöjd ute i hagen

Nojd.jpg

*kl*
Idag blev det tandläkaren för Angola. Hon skötte sig bra och hade inga stora problem i munnen :laugh: puh!

Det är så skönt när tandläkaren kommer hem till stallet så vi brukar vara några som går ihop :)

Jamen SJÄLVKLART är det hoppning när bommen lämnar marken!;)(korsar mina fälttävlansfingrar bakom ryggen när jag fibblar lite med sanningen....:D)

Natasha: Visst är det en härlig känsla när den där första uppsittning är över?

Olina: Varför kollar du en 4-åring i munnen? Den har väl knappt fällt klart sina mjölkisar?

KL
Laddar inför våra unghäst tävlingar nästa helg...min tfn ringer konstant med trevliga ryttare som ska komma till oss på Champion of the Youngsters!:banana:

Jag kollar igenom munnen för att se hur tandstatusen ser ut, att det inte är några problem med tandbyten osv, helt enkelt checkar av innan det skulle uppstå eventuella problem.

Ska till tandläkaren med vår efter kvalitén. Vet att han har vargtänder sen vi köpte honom. Tandläkaren tyckte när jag frågade att det var lika bra att ta bort dom i samband med att han ska få vila. Sa att 9 fall av 10 så blir det problem.:crazy:
Han håller nog på att byta tänder nu för han ska bita i allt han kommer åt. ;)

Vi har kollat Calles tänder i samband med andra klinikbesök (spikar i benen mm), tog bort en vargtand i våras och misstänker att den andra kommer behöva tas bort inom en inte alltför avlägsen framtid. Tog den ej samtidigt med den andra då denna legat ganska djupt och vet ville inte gräva i onödan -så kommer den upp och han blir irriterad så ryker den.

Apropå tänder såg jag att under tiden han varit på bete så har hingst/valack-betarna (huggtänderna :p) brutit igenom tandköttet och kommit upp en liten bit.

Laddar inför våra unghäst tävlingar nästa helg...min tfn ringer konstant med trevliga ryttare som ska komma till oss på Champion of the Youngsters!:banana:
Hade faktiskt inte hört talas om det, så jag Googlade och fick upp er hemsida. Heja er!! Vilken jättebra idé. Lycka till nästa helg!

Natasha: Visst är det en härlig känsla när den där första uppsittning är över?
Absolut! Fast i mitt fall är det mer "den andra". Har ju varit tvungen att göra ett uppehåll sedan förra sommaren. Men med tanke på omständigheterna var det nästan lika stort. :)

Vargtänderna är borta på Angola sen, ja sen mars förra året och det är skönt. Hon är ju lite känslig ibland och då vet jag att de inte kan spöka i alla fall....;)

Jag kollade Tara i munnen redan på hösten som 2,5 åring. Visserligen en snabbkoll för att se hur dom främre kindtänderna såg ut. Hon kollades mera noggrant förra sommaren. Även min ponny som jag hade kollades samtidigt. Och på henne fick vet raspa lite på utsidan av kindtänderna.

Hmm...jag tittar mina hästar i munnen själv nästan dagligen!:) Så om de fäller tänder, vargtänder är på väg fram mm då ser jag ju det själv. Finns ju inte så mycket annat som kan vara när de bara är 4. Vargtänder har jag aldrig tagit bort innan 5 års ålder men det kan ju bara vara ett lyckokast att det inte behövts tidigare.

Men jag tycker att man som hästägare ska vara lite skeptisk mot tandläkare och deras rekommendationer. Tänk på att det ligger ett vinstintresse i att rekommendera koll av så unga hästar.

Det var inte på vet rek som jag valde att kolla tänderna. Utan jag ville det själv då jag iom bettet och så att det inte skapar obehag osv.

kl
Idag fick Tara i grundligt lektion i att lyfta på fötterna, lyssna på klumpen på ryggen, vart man sätter ner fötterna och tänka på vilken fot man ska lyfta på och när. Då stallägaren tog med oss på en klättertur som hette duga. Tara kom fram till att även om det var jobbigast att skritta upp var det säkrast. Då hon stod på näsan i ett försök att springa upp:angel:

Jag kollade inte heller tänderna på Angola för någon vet rekommenderat det utan för att jag själv ville göra det för att vara på säkra sidan.

*kl*
Idag var vi ute på en liten snabb vända. Vi har en gammal nedlagd flygraka i skogen ca 1 km och bredvid den är det grus som passar perfekt för trav och galopp, så mysigt och även om hon tittar lite ibland så var hon lugn och avslappnad :love:. Vi kom tom av gården själva idag och först utan att jag var tvungen att sitta av, brukar annars gå ut i skogen och sen sitta upp för hon har tramsat lite (stegrat) när jag försökt gå av gården uppsutten tidigare.

Så idag är matte nöjd med lilla monsterhästen :D

Apropå tänder såg jag att under tiden han varit på bete så har hingst/valack-betarna (huggtänderna :p) brutit igenom tandköttet och kommit upp en liten bit.
Nalles har också kommit - i underkäken. Det var antagligen därför som han krånglade ngt vansinnigt med tränsningen i vintras/våras. Nu går det som en dans igen. :)
Den sitter dock inte i vägen för bettet på något vis, vilket hans vargtänder gjorde - de tog jag för två år sedan (på rekommendation av Anders Eriksson under en tömkörningskurs).

Håller med om att man skall använda sitt eget omdöme innan man tar råd från folk som lever på att man utnyttjar deras tjänster, men tycker nog att man kan kolla unga hästar i munnen hos veterinär el tandläkare åtminstone en gång om året. Det kan ju hända en del inne i käken som kan kräva en liten insats. Är det skickligt fackfolk så vet de ju oftast vad de pratat om - får man hoppas...

Just det. På ponnyn som jag ägde rek vet om att kolla henne regelbundet i munnen nu som unghäst. Men då var oxå anledningen frakturen som hon hade i vintras. Och att den kunde på verka hur tänderna kom upp/växte. Vilket var bara att få reda på i ett tidigt skede.

Men man får sålla bland alla "goda" råd och plocka ut dom som verka vettigast/passar bäst till hästen och ägaren. Alla har ju olika förutsättningar både häst och människa.

Precis, man får sålla men jag kollar tänderna för jag vill veta dess status och inte för att någon sagt att jag måste göra det men då vet jag i alla fall att allt ser bra ut i munnen.

KL
Idag var vi på terrängträning i Tranemo. Har var nog ingen stjärna i klassen:(
Började att busa runt när de red fram i en hage så han fick gå ut i en paddock o lugna ner sig.
Sen gick det ok att hoppa liten stock o pyttedike. Riktigt bra att hoppa bank på lite olika varianter.
Hoppade fler stockar o nån liten låda ok.;) Men så kom coffien o då skulle han hoppa den lilla graven först. Trots att andra hoppade o han gick följa efter skulle han aldrig hoppa den JÄTTE graven. Egentligen pytteliten men med rinnande vatten i. Backade o var istadig o bar sig allmänt illa åt.:crazy: Då fick han slippa. Det gillade inte jag. Tycker nog de skulle fått över honom.

Sen ner till vattnet. Bar sig lika illa åt där men då kunde jag leda honom fram till vattnet o så stod alla de andra på andra sidan. Då gick han i. Kunde sedan vandra runt i vattnet en bra stund samt gå i och ut själv.

Trots allt rätt ok för att vara premiär men nån stjärna i terräng blir han nog aldrig.:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 729
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 617
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 177
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka