08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Får helt enkelt testa att gå på honom mer då, även om det känns lite elakt.. Eller så är det jag som måste inse att det inte är "min lilla bebis" längre ;)

Kul att det funkade med din :) och berätta gärna hur det gick på fredag :)

Idag red jag igen och lyckades dessutom med bedriften att tappa dressyrspöet redan på stallplan och ville inte sitta av igen då kompisens häst håller på och lära sig att gå direkt från stallplan och inte tramsa, ville inte sinka oss, så jag lät det ligga. Fick då vara lite tuffare och ge henne en ponnyspark vid ett tillfälle istället för att som jag brukar, peta på med spöet, men hon skötte sig riktigt bra och jag hade en fin form större delen av turen. Känns som vi trillat upp ett pinnhål nu i utbildningen bara av att jag varit mer bestämd.

Nu får hon vila två dagar och sedan är det träning.

Igår red jag även Jac och han gick jättefint också. Känns mycket roligare att hålla på med unghästarna nu när de utvecklas varje pass. Känns mindre 'värdelöst' att bara ha dem att rida på nu när min vuxna vilar. (inte värdelöst att ha fina hästar, menar bara när man inte kan träna på den nivå man helst vill)

KL

Idag provade jag sporrar på Tara. Det var inte utan en viss ängslan som jag hoppade upp på henne. Iom att hon har varit känslig i sidorna förväntade jag mig en flygtur när jag la till sporren, eller iaf minst en kraftig protest. Men inget hände. Och då menar jag ingenting. Slutade man att jag fick sparka till henne i sidan för att hon skulle reagera och då var det bara i form av lite darring i huden:grin: Så nästa gång ska jag ta dom längre/skarpare sporrarna:devil:

Det var även träning idag. Och skit var hon e fin att rida på när hon inte håller på att bråka hela tiden:love:

Passet avslutades med en uteritt och en dusch där hon stod och njöt i fulla drag:love:

Lite bilder från idag. Typ 4e (max 5e) passet efter betet.

18808_1344964617.jpg

44157_1344964623.jpg

12158_1344964629.jpg

70195_1344964632.jpg

86495_1344964638.jpg

87017_1344964641.jpg

96350_1344964644.jpg

Red min på banan idag. Vi har ridit ute nu några dagar och det märktes direkt... :grin:

Jag har sån tur för att på gården jag bor finns det stall och ridbana samt alla grannar har något slags anknytning till djur och några av mina grannar har hästarna i stallet och idag när jag kom till banan (har ej hästen i stallet på gården) så sa en av grannarna att hon kunde ha en liten lektion för mig och trava bommar och det tackar man inte nej till.

När vi slutade så var både jag och hästen svettiga, tror nästan jag var svettigast :D men kul var det.

Lyckades förresten ta BE-kort i fredags så nu kan jag köra häst med min bil :)

Haha, samma här. Och det trots att jag bara hade säkerhetsvästen på. Fick ta en paus i mitten för att dricka med:angel:

GRATTIS till körkortet!

Kl
Bonus bild på fröken madame
414911_3707833570832_1003575058_o.jpg

Senast ändrad:

Jag hade ju inte tänkt trava bommar men så dök erbjudandet upp så då kunde man inte tacka nej och dum som jag var så hade jag satt på mig en tjocktröja och rida i t-shirt ville jag inte...

Måste nog själv börja träna tror jag... :angel:

Jag borde ha tagit med mig vatten kan jag såhär efteråt känna :D

Och tack!!

Jag hade inte ens t-shirt på mig, enbart västen:angel:

Jag skulle inte klara mig utan vatten. Drack en så där 2l i stallet idag.

Och nej ett sådant erbjudande kan man inte tack nej till!

Lyckades förresten ta BE-kort i fredags så nu kan jag köra häst med min bil :)
GRATTIS!!!
Jag gick en "sponsrad" kurs via klubben häromåret, men sumpade chansen genom att skjuta upp provtagningen tills det blev för sent. Snacka om pengar i sjön! :mad:

@mooi:
Ah! Vackre Svarten! :love:

KL*
Titta vad vi gjorde ikväll! :laugh:
215708.jpg

Första gången på över ett år.
Vi var ute och tömkörde en dryg timme i skogen och när vi kom hem tänkte jag "nu eller aldrig!" Trots att jag inte suttit upp på så länge så var Nalle helt med på noterna och stod alldeles still medan jag satt upp och av tre ggr.
I'm happy! :laugh:

Vad kul att det verkar funka att du är mer bestämd, ska nog testa det på Tabbe bus! ;)

Mooi: Vilka fina bilder på ett väldigt fint par :D

Tack :), jag har skjutit upp teorin ett antal tillfällen men den gjorde jag innan sommaren så nu var det bara uppkörningen kvar.

Tråkigt att skjuta upp men man måste ju känna att man är förberedd....

Åhh vad roligt att du sitter på honom igen, hur är det med skadan nu?

Jo, jag är fortf. lite lyckrusig att det blev av. :D

Allmänt, så verkar Nalles situation ha förbättrats. Han kan komma i full galopp i hagen utan att det märks något "konstigt" - utom just när han bromsar in hastigt, för då kan det bli lite "stolpigt" bak. Han har också lite svårt med snävare vändningar - fr.f.a åt höger. (Tror jag det är...)

Det är främst i trav man kan se en rörelsestörning bak, men han släpar inte alls baktårna lika mycket som i vintras, och balansen verkar helt OK så länge som han är med i huvudet.
Det är när något oförutsett händer som han kan tappa balans för att bakbenen inte finns där han tror att de är. Det är också där risken ligger om jag vill rida honom. Han har t.ex en liten ovana att när man ber om trav ibland (på lina, sällan i töm) så skall han sänka halsen och ruska på sig. Då försvinner bakbenen ut i luften på honom, och han håller på att gå omkull. Inget lämpligt tillfälle att sitta på, med andra ord...

Vi får se hur det här med ridningen utvecklar sig. Med tanke på dödshotet förra sommaren/vintern, så var det här väldigt viktigt för mig.

Förstår att det är viktigt för dig. Jag hoppas i alla fall att det går vägen för er :laugh:

*kl*
Igår var vi ut i skogen och galopperade snabbt :love: så himla roligt :D

Gillar första bilden mest!:love: även om jag skulle vilja att du fick ut halsen lite till, han är ju inte ihopdragen men på gränsen till bakom lod.

Är du laddad för tävlingen?

Grattis till körkortet.:)
Har du lärt dig hur det blir med körning av släp efter nyår? Reglerna ska ju ändras.

Vår lille gick dressyrlektion i tisdags. Protesterade när det blev jobbigt genom att stanna.:( Nu får han vila fram till helgen då det blir skogspromenad och på tisdag terränghoppning. Det kommer han nog att gilla:d Sen blir det vila igen och mer skogsridning, innan det om en dryg vecka blir kvaliteten. Får hoppas att han är samarbetsvillig då.:laugh:

Jag med ;) ja, han skulle behöva länga ut nacken något, det är en sån där sak vi övar på. När jag fick honom så gick han rätt trevligt i form för att vara 3 år men gick inte att ändra formen ALLS, nu kan jag sänka och stretcha ut halsen rätt ordentligt när jag vill -men han kan fortfarande krulla in sig lite.
Just detta passet skyller jag faktiskt på att det var första vändan på utebanan sen i maj så han var inte helt med.

Jaa! Laddar för fullt ^^ Har ju inga större förväntningar då han kom in från betet för en vecka sedan -men detta kval tänker jag ju köra som en träning på hela tävlingssituationen och sen göra ett "ordentligt" kval om en månad. Men skulle vi få ok resultat på detta (behöver inte kvala) så kanske jag nöjer mig med detta och skiter i det andra.

tack :laugh:

Nä, inte mer än på ett ungefär men det blir ju högre totalvikt på b-kortet men för att få det behöver man på något sätt köra upp och på e-kortet blir det viktbegränsning istället som nu- "fritt".

Så därför passade jag på att ta innan nyår då det är mer förmånligt med detta be-kort.

kl

Här är länk till film från senaste tävlingen med Marlin! Vi är inte riktigt på topp i någon gren just nu, men han gör ju allt han ska!

http://www.youtube.com/watch?v=2F9s3lA8iIg

Har anmält till Kvalitetstävlan nu också, bara Marlin, Flip får stå över. Även om Marlin inte känns så fin som han har gjort vill jag gärna få en bedömning, ffa exteriört, eftersom jag ev vill fortsätta ta föl på hans mamma. Men förväntar mig väl inte så höga poäng.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 730
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 617
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 182
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur