08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Tack :laugh:

Testade faktiskt idag när vi var ute och red, en tjej som har en häst som går i vattnet gick först och sen väntade jag bara och sen plaskade hon ut i vattnet (vattenpölen) men det var obehagligt tyckte hon. Sen tog vi en vattenpöl till och då var det ännu läskigare och hon tröck hästen som var med framför sig för att komma ur vattenpölen så snabbt som möjligt.... :D Men i gick hon och det var huvudsaken, så nu blir det att jobba på!

När man väl är i kan det vara bra att försöka stå stilla också, så de lär sig att det inte är så farligt att vara där!

Här kommer förresten en liten film på hästen vi kämpade med igår - här är redan det största jobbet gjort, men han fattade nog inte riktigt själv att han skulle hamna i vattnet när han tog ett skutt ut i vassen :p

http://www.youtube.com/watch?v=qqo4PefpRno

Ok, då blir det att stå still nästa gång ;).

Ska försöka ta mig till pölen som vi har och bada lite där. Annars är det svårt att hitta vatten att bada i här :(.

Kul! :)

Nalle lärde sig för två år sedan, när en bit av skogsvägen var helt översvämmad på en sträcka av ca 10 m.
Jag ställde mig i vattnet och trampade runt och stampade (som en häst) i vattnet, och efter en stund, så följde han med. Både gick och sprang genom det, och sedan har vatten (pölar/sank mark) inte varit någon "big deal", men jag har fortf inte hunnit ända bort till sjön med honom.

Vi har anmält vår till terrängträning om drygt en vecka i Tranemo. Spännande att se om han går igenom deras vatten. Det kan vara ganska djupt. Har fått i honom efter besvär i vår sjö två gånger.

KL
Dottern startade honom i en meter idag på tävling. Han var busig o bockad inne på banan. Klarade hindren felfritt ändå. Så duktig.;)

*kl*

Här går det inte bra. Jag kör Ceasar till en klinik i Finland den 23:e för ett sista försök. Annars är det nog tyvärr bara att ställa in sig på att ta bort honom.
Jag är så fruktansvärt ledsen, det känns som att hela hjärtat och magsäcken snörpts ihop alldeles. :cry:

Tänkte svara o kommentera på en hel hög när jag nu ändå är här!:D

Elma_vip: Varför galopperar du så långsamt? Risken finns på en så ung häst att de börjar 4-takta om man inte galopperar på framåt. Din häst rör ju nästan inte på bakbenen, du måste aktivera som hejsan framåt:banana:.

Gabby: Du har gjort ett jättebra jobb med Marlin, ser kanon ut både på film o bilder!:love:

Maui: Kul, ska det äntligen bli en FT-häst igen???

Sar: Gud vad tråkigt för dig, vet du alls vad det är för fel? Jag tog nyligen bort min egen uppfödning som var 10 år så jag vet hur det känns.:cry:

KL

Harriet är i full gång o nu har vi ridit ut själva!:bump: Hade sällskap de första 10 ggr men sen lessnade jag på att hela tiden fråga om nån ville med ut o rida så nu går vi själva. Lite läskigt i skogen tyckte Harriet, speciellt när det dyker upp folk här o var men det gick det med o jag är såååå stolt över min lilla pålla!:love:

För övrigt tycker jag det är kul att vi alla är på lite olika nivåer och stadier med våra 4-åringar för det brukar ju jämna ut sig nästa år. Ska bli kul att se då.

Mooi: Du rider ju så himla bra att det säkert inte blir bekymmer att kvala om han bara är med dig lite grann.

Sar: Gud vad tråkigt för dig, vet du alls vad det är för fel? Jag tog nyligen bort min egen uppfödning som var 10 år så jag vet hur det känns.:cry:

Jag tippar på att han slagit upp sin gamla skada (gjorde ngt i hagen för i maj förra året). Vet fortfarande inte exakt vad det är mer än att hela bakaktionen blev påverkad och han fick tendens att släpa vänster bak. Bästa effekten fick en sprutning med kortison i båda SI-lederna men jag antar att även en del ligament fick ta stryk. Ett års läketid på det som just har passerat.
Vad jag förstår har han levt rövare i hagen även denna gång....

KL

Harriet är i full gång o nu har vi ridit ut själva!:bump: Hade sällskap de första 10 ggr men sen lessnade jag på att hela tiden fråga om nån ville med ut o rida så nu går vi själva. Lite läskigt i skogen tyckte Harriet, speciellt när det dyker upp folk här o var men det gick det med o jag är såååå stolt över min lilla pålla!:love:

Så roligt att det fungerar bra att rida ut själv!!!

Det var otroligt trist att höra. :( Förstår precis hur du känner.
Håller alla tummar att de kan göra något.

Hade vi haft en "big-hug" smiley hade jag skickat så många som det får plats i ett inlägg.
Hoppas, hoppas, hoppas... :bump:

Medveten om att han tappar baken, därför jag skrev det ;)
Han är dock väldigt svår att få framåt, känns som jag är på honom hela tiden :/
Har dock blivit mkt bättre när jag testade sporrarna, lyssnar betydligt bättre när jag ber honom gå på! :)
Något tips på hur jag får fram honom utan att vara för tjatig liksom? :)

Det var otroligt trist att höra. :( Förstår precis hur du känner.
Håller alla tummar att de kan göra något.

Hade vi haft en "big-hug" smiley hade jag skickat så många som det får plats i ett inlägg.
Hoppas, hoppas, hoppas... :bump:

:love: Tack, Natasha!

Så tråkigt. Verkligen ledsamt. Förstår att du inte mår bra själv nu.

KL
Idag fick vår lille hoppa en meter igen. Höll på att inte komma till första hindret då det stod utmed spåret och det var både en reklamskylt o publik precis före. Han kastade sig åt sidan två gånger i ville inte gå fram. Som tur var hände detta före startlinjen. Dottern blev arg o tvingade honom förbi hade sedan ett galoppsprång till ettan som han hoppade kråka över. Sen flöt det på bra och han var felfri inom tiden.:D

Hade med 6 åringen också så det blev lite oroligt och mycket gnäggande. Är väl en vanesak kanske främst för dottern.:laugh:

Så tråkigt att höra, beklagar men håller tummarna att det ändå finns något att göra!

KL

Vi anmälde till kvalitets och har startat idag. Nytt ställe vilket brukar innebära handbroms i för hästen men det kändes ändå helt OK, bättre än förväntat inför ridprovet och där var det väl hyfsat, 6 resp 7 för trav och galopp som vi vet är bättre men kommer fram mer i hopp-sammanhang och faktiskt en 8:a för skritten som är hästens ojämförligt sämsta gångart, ägaren trodde inte vi skulle få mer än 6 på den... sedan dags för hoppningen som gick inomhus och där var det bara stopp, fanns ingen hoppning i huvudet på hästen idag. Han drabbades av enkelspårighet och visade upp den där traven och galoppen han skulle haft på gångarterna men i princip inget annat... Galoppfattningarna var helt borta, hindrena skulle inte hoppas alls helst. Vi tog oss runt (om man ens kan kalla det det) men det var inte mer heller, kråkhopp och jag vet inte vad. 6 - 5 i hoppningen för den sämsta hoppning vi någonsin presterat. Suck.

Synd att det blev kråkhopp :/

KL

Jag har efteranmält mig nu till dressyrkvalet i Alingsås, så nu får vi se om jag kommer med. Men om jag kikar nu så ligger jag med i "ordinarie" listan bland alla andra -kan det vara så då att klassen inte var full?
Det står: Anmälda -32, Reserver -0

Medveten om att han tappar baken, därför jag skrev det ;)
Han är dock väldigt svår att få framåt, känns som jag är på honom hela tiden :/
Har dock blivit mkt bättre när jag testade sporrarna, lyssnar betydligt bättre när jag ber honom gå på! :)
Något tips på hur jag får fram honom utan att vara för tjatig liksom? :)

Jo jag läste det men ville veta hur du tänkte.:) Många hästar har svårt med framåtbjudningen på banan men om jag förstod rätt så var han sån i skogen med? Låter som om han är en ngt latare häst o kanske dessutom inte riktigt "vaknat" än? Prova att ge honom olja istället för att öka kraftfodret. Fiorano på buke har ju blivit såld på nån Hippo olja men jag har alltid gett linfröolja, då får man dels fin päls och extra energi. Många hästar svarar bättre på olja än ökat kraftfoder.
Sen tycker jag du ska stå upp o låta honom galoppera mycket snabbare på banan, då övar du även din balans. Jag hade iaf inte fortsatt att rida i det långsamma tempot för det leder ingen vart.

Maui: Kul med tävling även om det var gnäggigt!:banana:

Asa: Vad trist att din häst inte funkade på kvalitets, går ju inte att göra om heller som en vanlig tävling. Men lägg det bakom dig och se framåt, det kan ju bara gå bättre fr om nu!:D

Mooi: Japp du är med i tävlingen!

Jo han är sån i allt typ, definitivt en lat/seg häst och som sagt svår att få igång. Ska testa olja igen, gav det dock i höstas utan större framgång. Vi får se
Om det blir bättre och lättare att få honom att gå
På mer :) vill som sagt Inte bli tjatig heller. :)

Min ena är också lite seg och idag var jag på henne som 17 när jag red ut och ökade galoppen och gav henne lite extra drivning med spöet om hon försökte slöa till det och sedan helt plötsligt sade det bara poff och så kom bjudningen. Hade en hel annan häst resten av turen. Hoppas verkligen att det vänder nu så jag får lite mer gratis, haha. :D

Ska träna på fredag, dressyr, för första gången. Ska bli spännande att se hur seg hon blir då :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 730
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 617
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 182
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka