Sv: 08rna del 6
Marlin var ganska lätt, en häst framför första gången så traskade han i och har sedan gått i själv i alla vatten sedan dess, förutom ett. Då hade vi ingen äldre häst med, bara en till 4-åring som inte heller vlle gå i. (Det tillfället som fotot i förra ridsport var ifrån förresten) Då hoppade jag av och gick precis i kanten av vattnet, så för att komma fram tll mig var han tvungen att kliva i.
Jag hade dock en 5-åring med till terrängbanan för första gången idag, den var det lite mer jobb med... Och vi hade iof en annan häst med, men bara en ryttare och sadel. Min medhjälpare fick ta årets första "bad" och stå i vattnet med grimskaft och den andra hästen medans jag stod bakom och uppmuntrade. Jag kollade aldrig på klockan men jag tror det tog oss närmre en timme att få ner honom i vattnet. Ibland mer lirkande och ibland mer bestämt. Det gäller ju som med allt att man kan läsa av hästen, är den rädd eller bara envis? Oavsett så är det ju mycket beröm och eftergift så fort de tar ett steg i rätt riktning, men det är ju olika hur hårt man kan gå på dem för att få dem framåt. Så från min (ganska ringa) erfarenhet så är det bra att ha:
*Säker häst som draghjälp
*Medhjälpare som inte är rädd för att bli blöt om fötterna (eller att man själv kan traska i före hästen)
*Tid och tålamod!
Sedan är kanske inte vattenpölar riktigt samma sak som vattenhinder, min ponny gillade inte vattenpölar men sprang in i större vatten utan problem.