08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Här är en till som måste ge sig ut i sadeldjungeln. Suck. Jag älskar verkligen min Leopold som jag har nu, men den ligger inte helt optimalt längre. Än är det ingen panik, han har inga klänningar i ryggen än o verkar inte bekymrad övet sadeln alls, men jag vill ju helst hinna byta sadel innan problemen kommer.

Igår var vi o tränade för min ena tränare igen. Det var första gången efter sommaren o väldigt välbehövligt. Pålle är ju inne i en trotsperiod nu o jag fick lite mer hjälp om hur jag ska lösa det. Men vad som var ännu bättre o som är en av anledningarna till varför jag älskar att träna för henne är att både hästen o jag åker alltid därifrån mef lite bättre självförtroende än när vi kom dit. Vi upptäckte att vi visst kan göra allt som ingår i kvalet till fyraårschampionatet. Det är på söndag o jag har varit jättenervös för att jag trott att vi inte skulle kunna styra runt där överhuvudtaget. Men nu känns det lite bättre :) Jag själv är riktigt förkyld o hästen är som sagt i sin trotsperiod just nu så jag kanske inte direkt ska räkna med att vi ska prestera på topp. Men vi ska göra så gott vi kan under nuvarande förutsättningar o så ska vi ha roligt under tiden! :)

Igår gjorde Lolli sin första riktiga hoppträning någonsin. Det var mycket nytt för henne. Bara att åka transport till en ny plats, nya hinder, nytt ridhus, andra hästar i manegen, folk på läktaren osv. var väldigt nytt för henne. Att hon väl på plats även skulle hoppa var lite misstänktsamt för henne ;)

Dock skötte hon sig helt okej! Bjudningen och orken är inte på topp då hon endast varit igång i galopp i två veckor, men med tiden kommer det nog blir bra. När hon väl får igång galoppen och orkar galoppera kommer allt falla på plats. Hoppa kan hon i alla fall... :angel:

buslolli_504869d9ddf2b30b4d00142f.jpg

Bjuder även på en liten film med de "bästa" sprången... :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=WhjIZlb7hNo&list=UUJZYYDATmViQtIDpS3YgkdQ&index=1&feature=plcp

Fast jag e lite osäker nu på om känningarna kommer från sadlen. Eller om dom kommer från att hon kaxade sig mot ledarstot. Och där av sträckte sig lite i ryggen.

Men men ny sadel behövs i vilket fall som. Och det var "tur" med känningarna för det gjorde att jag kollade sadlen.

Dock tycker många att jag ska köpa en bomlös tills dess att hon har musklat klart sig. Men jag e orolig för att jag kommer få spendera mycket av min tid under hästen:crazy:

Vad roligt med träningen. Det e så det ska kännas efter ett träninspass.

KL

Åh, idag hade vi ett så himla bra pass :D Vi red ut igår och idag tänkte jag köra ett pass på utebanan (premiär). Utebanan är stor, vet inte måtten men den är rejäl, kanske 60 lång men inte 20 bred utan snarare 30-40 -hursomhelst är det gott om plats och det behöver vi.
Han var lite spänd i början eftersom vi var ute, inte gått på banan innan och det var hästar i hagarna intill banan. Han bjöd på riktigt bra, lite springigt i början men det kunde jag liksom "driva honom förbi" och få mer håll på honom. Samma med galoppen sen, det var så bra plats att det bara var att rida vidare hela tiden, jag hade plats att liksom sitta kvar och driva honom förbi de tillfällen han stod emot lite eller så. Hade iallafall en riktigt bra känsla hela passet. Synd att jag var ensam och inte hade någon som kunde filmat för det hade varit roligt att se.

Babis_efter_asbra_pass_nojd.jpg

cnn_5049afb99606ee0de14b4b54.jpg

Igår åkte min 08:a på inridning en månad! Han ligger ett år efter alla andra, men det har han behövt för att känna tillit till människor! Men äntligen, snart sitter även jag på ryggen :)

Kl
Idag kom min kompis som antagligen ska ha aston tills jag hittar någon fodervärd till honom och red honom. Det gick sådär.. Jag har ju inte sett honom så mkt dom senaste veckorna eftersom han varit utlånad till den där tjejen.. Men hon sa att han helt klart va störd av något. Och det såg jag med. Han verkade inte positiv alls. Och det har han alltid varit annars.. Min kompis har sett han en del innan och tyckte inte han verkade som samma häst :confused: Vad har hänt på dessa 6 veckor?! Usch jag blir så ledsen. Jag ångrar inte att jag är gravid men han har kommit i en dum sits :cry: Jag vet att jag inte kan styra mitt liv efter en häst.. Men hade allt varit som jag velat hade han varit hos någon bra fodervärd som gillat honom och haft honom på lång tid! Suck jag vill hitta någon bra till honom. Men jag får nog vänta lite för att se hur det egentligen är med honom.

Han har uppenbarligen inte trivts med sin tillfälliga matte.
Förstår att du är ledsen - det skulle jag också vara. Han är ju din lika mycket som den i magen.
Jag tror att om du ger honom tid så kommer den "gamla" Aston tillbaka när han känner sig förstådd igen.

Jag kan barar trösta dig med att Ceasar faktiskt blev sitt gamla, tillitsfulla jag igen efter att han var hos idiotgubben som skulle köra in honom och misslyckades totalt både med att fodra hästen och läsa av honom korrekt (som 2-åring). Han gick ju dock ner ca 100 kg på 1 månad så det var ett vrak jag fick hem.
Håller tummarna för att han blir sitt gamla jag snabbt igen!

Usch då :( Tråkigt när det blir såhär. Jag har turen att aston iallafall inte är mager. Dom har bal i hagen så dom går på fri tillgång på hösilage. Så han är till och med lite tjock. Bara bra för då bygger han säkert fina muskler. Men han har sår överallt för var och varannan gång man kommit dit har han olika hag kompisar.

Jag kanske är jätte löjlig nu och paranoid.. Men jag va och longerade för någon dag sen. Och han gick super fint! Men när hon kom förbi och började prata med sin kompis så blev han JÄTTE stel. Drog upp huvudet och sprang på. Innan vi hörde hennes röst gick han jätte avslappnat och fint. Kanske han bara blev distraherad av att någon gick förbi eller så visade han stort missnöje med att höra henne.. Som sagt jag är kanske jätte löjlig men han blev väldigt spänd av att höra henne.. Eller bara distraherad.

set

Vet inte om bilden kom in, men jag har iaf gjort ett försök.. :P
Min 08 på bilden är han fortfarande hingst och är riden i 3 månader.
korsning PRE/nsv fbl

Nu har jag äntligen fått rida min lilla Lovis igen!
Har suttit på henne två gånger nu, första gången på ridbanan med endast lite skritt, och andra gången så red jag ut på henne tillsammans med mamma och en ponny. Skrittade mest, men travade lite också! Det känns som att det är smart att rida henne nu, eftersom hon inte är igång helt, otroligt slö och ser ärligt talat dräktig ut ... Men det har iaf gått bra, hon spänner sig väl lite ibland eftersom hon bara har haft en ryttare på sig sedan i vintras, men sen så ligger det nog också lite bakom att jag sitter nog och spänner varenda muskel i kroppen. Försöker hela tiden att tänka på det, men det tar väl lite tid att lita på henne igen och kunna slappna av. Men nu har jag iaf tagit det första steget!

Knapplån

Jag är så himla glad! Idag har vi kvalat till Flyinge!! :banana::banana: Vår uppladdning har inte varit den bästa med en stor portion fyraårstrots och en sjuk ryttare men vi klarade det! Duktiga duktiga häst! :love:

Jag är supernöjd med traven, den var bättre än på länge. Vi kunde göra fina längningar och ta tillbaka enkelt och han var kvar i stadig form. Skritten var helt ok, varken mer eller mindre. Galoppen visade jag inte alls så bra som den kan vara. I vänster varv hörde jag inte vad de sa och han inte riktigt ut på fyrkanten och börja öka innan det var slut. Och åt andra håller busade han mest så jag han inte visa så mycket galopp där heller. Men tydligen så räckte det. Vi fick 8.0 på alla tre gångarterna, såklart neddrag på lösgjordheten eftersom han busade och blev stark i galoppen, men på potential som dressyrhäst så höjde de upp istället.

galopp-1.jpg

trav3.jpg

busar.jpg

Vad kul, grattis! Ska hålla tummarna för er i finalen!! :)

kl

Här är filmerna från Marlins Kvalitetsbedömning, med domarkommentarer på slutet om man är intresserad av det! Som sagt så är vi egentligen i en svacka ridmässigt just nu, men är ändå glad attt han fick såpass bra poäng som han fick!

Gångarter + Exteriör: http://youtu.be/uR1EG4h48js

Hoppning: http://youtu.be/uo0y_S6Fp6c

Senast ändrad:

Bra tillfälle att öva avslappningsövningar;) Att andas djupa lugna andetag hjälper mycket mer än vad man kan ana. Så fort du känner att du e på väg att spänna dig så andas djupa lugna andetag och känn hur du slappnar långsamt av igen.'

TeamDL: Grattis!

Grattis. Så himla roligt.;)

Lycka till i finalen. Vad heter hästen så vi kan ha lite koll på honom.:)

Jo precis, verkligen bra tillfälle! Jo, jag tänker på det hela tiden och försöker, det enda som behövs nu är att jag rider henne mer och lär "känna" henne igen, så att jag får tillbaka tilliten, så får man bara hoppas på att det går bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 173
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka