08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

*halvt kl*
Jag har också varit lite off nu ett tag och när jag nu hade tid till att skriva så har du Pemi sammanfattat så fint till er andra och jag instämmer i vartenda ord :laugh:

Är det bara jag som har en galen häst nu?

Angola var så snäll i somras och gick och lunkade som en ridskolehäst men nu har hon fått fart igen på både gott och ont.

Jag har ridit väldigt mycket ut och speciellt på stubbåkrnarna bredvid stallet så där har det blivit både en och två galopper och faktiskt så sköter hon sig där men attans vad jag måste rida vartenda steg när jag rider ut för att hon ska koncentrera sig.

Idag blev det mycket övergångar skritt-trav och att hon ska lyssna på mig, allt annat är ju så mycket roligare än att lyssna på matte. Hon har även börjat trotsa lite igen men jag upplever att det är mildare nu och hon reser sig inte lika högt utan mer studsar och dessutom så får jag alltid igenom min vilja på ett eller annat sätt så jag upplever att jag blivit tuffare och vågar gå på mer. Nu längtar jag bara efter att träningarna ska köra igång. Jag har tänkt rida dressyr 1 gång varannan vecka och sen hoppa lite däremellan.

En fråga till, jag upplever att Angola är lugn när jag går bredvid henne på backen men så fort jag sitter på ryggen så är det köttätande monster nästan överallt, är det så för er med?

Hartwell är också mycket piggare nu än i sommar! Inte så han försöker sticka , men han rinner iväg väääldigt snabbt i traven om jag inte passar honom. Mer tittig också. Han är också mycket tryggare med mej bredvid än på ryggen, men vi jobbar på det. Idag träffade på på en mycket otäck soptunna, som dessutom låg ner... Höll på att hamna i ett dike när vi skulle förbi på väg till ridbanan, hem från ridbanan ledde jag honom och då kunde han tom gå fram och nosa på soptunnan. Härligt med stubbåkrar att rida på, här är tyvärr bönderna så "anti häst" att man inte får rida på dom. :(

Min Ubbe har förvandlats till en stallmodig men överenergiskt monster. Jag tror det mest handlar om alla skogsmaskiner. De har hållt på att gallra i skogen precis bakom stallet, precis bredvid hagen och rakt framför stallet längst med grusvägen. Tror han blir lite stressad av alla ljud. Vet inte om han kan bli lite stallmodig för att miljön runt om är så händelserikt? Har hästar spökperioder, så som hundar har?

Red en dag men nu tar jag nog detta från marken, promenader och nån longering. Kan ju bara löshoppa på gräset och regnet öser ner. Promenerade så vi kunde stå och kika på skogsmaskin och det va inte läskigt trots träd som föll, grenades av osv. Men när vi vände och gick hemåt kom alla spöken tillbaka. Fasen liksom. Imorgon får det bli en ny promenad.

Börjar bli kallare i luften nu så hästarna är mer på tårna här. Jac var jättebusig när han skulle gå in från hagen igår när jag skulle rida, gick och slängde med huvudet och taktade.

Tara e likadan ovs om jag sitter på ryggen eller e på marken. Bortsett från en liten detalj, hon ifrågarsätter mycket när jag e på ryggen. Vilket hon inte gör från marken.

Tack alla ni som svarat :)

Känns bättre att veta att inte bara jag har bekymmer.
*Pemi: Angola blir precis som din, rinner iväg om man inte passar, tittig och tryggare när jag är på marken.
*Aliil: Jag tycker Angola också ifågasätter mycket mer när jag rider men det är väl en vane- övningssak. Som sagt igår kunde jag gå på henne mycket mer och det gick faktiskt bra som tur va, förut har hon ju bara ställt sig rakt upp om jag pressat henne...:grin:

Haha, det är likadant med min 08:a. Från att ha varit tjuren Ferdinand överlag under sommaren så har han nu förvandlats till en krutdurk!! Jag är ganska glad att jag inte har klippt manen sen i somras så att man har något att grabba tag i. :D

För vår del handlar det dock inte om kyla. Här är fortfarande förhållandevis varmt. Och inte händer det så speciellt mkt mer i omgivningarna heller.

Så i vårt fall tror jag det handlar dels om att konditionen har ökat, likaså framåtbjudningen. Han leker heller inte lika mkt med hagkompisarna längre (blivit mer vuxen) varpå överskottsenergin kommer fram vid ridning istället.

Promenerade med min igår kväll och nu en stund på morgonen. Det känns redan lite mer vettigt så vi får se vad som händer med vädret, det går kanske att ta ett kort pass innan mörkret faller.

Jag har släktforskat lite i Ubbes förfäder :angel: Han har Man O´War en bra bit bak på pappas sida (paint) och han har War Admiral (e: Man O´War) ungefär lika långt bak på mammas sida (fullblod).

Tror att det handlar om att dom lär sig att det hjälper inte att ifrågasätta. Klumpen på ryggen får sin vilja igenom för eller senare iaf. Tara kan var underbar ena dagen. Gå med på allt jag ber om. Bara för att nästa ifragassätta precis allt:grin:

KL
Idag var Tara hemsk att rida på. Hon bockade, småstegrade, taktade och galopperade på stället. Så höll hon på tills hon tillslut drattade på magen (bokstavligen). Och det tyckte hon INTE var roligt och skämdes stort.

Efter det gick hon rätt städat ett tag. Iaf tills hon kom på att man kan ju takta utan att ramla. Och sen när det var plant kunde man minsann göra en och annan liten stegring så protes till att inte få trava.

KL

Jag och min lilla älg har haft ett par tråkiga dagar när ridningen inte funkat super direkt. Vid uteridning har det gått bra, han var ute på en lång (för oss) tur i tisdags med massor av farliga saker men det gick riktigt bra, men dressyrandet har varit njaaaaa. Tyckt att han känts spänd och pressig (= kort i nacken och pressar uppåt). Nu ska vi träna både lör och sön och det känns behövligt.

Spännande nog så slängde jag idag av en händelse på en annan sadel då jag ändå hade den i stallet för att en annan har provat den på sin häst, mitt stos gamla sadel som jag trott varit för trång för honom, och .....såhär avspänd var det längesen han var! :eek:
Ska ha den på träningen imorgon med och be tränaren kika och se hur hon tycker den passar, se om den glappar när jag rider eller så..

Jag tror också att det är en del "testing" nu. Men är SÅ glad att jag har en valack nu så accepterar när jag sätter ner foten och säger att det är NOG. Haft två ston innan (hans mormor och mamma) med HUMÖR så Willes testing är en baggis än så länge (det kanske jag får äta upp senare...). ;)
Jag tror iofs att det blir mer test senare, han är ju inte riden ett år än så han ligger ju lite efter många av er andra. Tycker ändå han sköter sig bra, sidvärtes har lossnat sista månaderna så vi nosar både på skänkelvikning och lite öppna. Känns som han har lätt för det. :)

Det mesta handlade om att hon ville spring. Fick inte och då bråkar man tills man får sin vilja igenom.

Det roliga var när hon vart sur för att jag inte lät henne gå (läs: springa) och det enbart med hjälp av sätet.

Ser lovande ut för framtiden.

Det mesta handlade om att hon ville spring. Fick inte och då bråkar man tills man får sin vilja igenom.

Det roliga var när hon vart sur för att jag inte lät henne gå (läs: springa) och det enbart med hjälp av sätet.

Ser lovande ut för framtiden.

Känner igen det SÅ väl från Willes mamma. Hon var otroligt känslig, men bjöd gärna "uppåt" då hon inte fick springa framåt... Men hon blev bättre med åren (tack och lov). ;)

Skönt iaf att ni vågar rida ut nu! :)

Ja, det e skönt. Även om det var med sällskap idag.

Men jag kunde inte undvika att fundera på hur hon hade varit om jag hade genomfört min plan och ridit ut själv idag och galopperat på stubben.

Och om hon var som hon var pga att sist vi tre red ut både hoppade vi och galopperade vilket hon tyckte var roligt. Att hon idag trodde att det skulle bli lika roligt idag men när det inte blev, så blev hon sur och bråkade ist.

Fast så började hon redan när vi travade lite...

Hejsan allihop!
Tänkte hoppa in här med min egen lilla 08 Kamona:) Köpte henne i somras och hon är e.radiator-ralmé z och ett riktigt fux sto. Inriden och visad på 3 års men hade tyvärr växtperiod och visade inte sin bästa sida, eftersom hon inte knep hoppdiplom och uppfödarna hade så många andra som gjorde det så blev hon ej betäck utan gick på lösdrift och vilade ett helt år. Hon hade varit hos unghästutbildare ca 2 veckor innan jag testa henne för att jag skulle kunna få sitta på henne samt se henne löshoppa.

Nu har vi kommit igång lite mer och börjat hoppa in henne, har superinställning och verkligen söker hinder och tar tag i uppgiften<3 Dock har damen lite attitydsproblem för tillfället, står på bakenbenen vi utteritt och det spelar ingen roll om man har draghjälp med, suck! Igår gjorde hon det även i ridhuset då hon tyckte att hon ville gå till utgången ist för att jobba, dessa fuxston... Jag går in i kampen med hoppet om att jag har en grym häst när hon väl insett att klumpen där uppe är minst lika envis och inte ger sig;)

Sorry för långt och rörigt inlägg

Ja ni. Tog en promenad igen men hoppade på när han börjat bjuda igen. Blev tyvärr lite tjafs när vi skulle gå av grusvägen och ta en skogsväg så mamma fick leda in honom en bit innan han började bjuda framåt igen. Han ville fortsätta på grusvägen, inte svänga av.

Han uppför sig som förra sommaren, efter första månadernas inridning. Så länge han inte är rädd så är jag glad!

Även jag har haft lite "diskussioner" med Hartwell idag. Han skulle då rakt inte gå in på en väg vi gått flera gånger tidigare. Fick väl fram honom tillslut men sen blev det tvärstopp igen med upprörd häst, så typiskt för det är taggtråd på ena sidan vägen så man vågar ju inte riktigt sätta hårt mot hårt heller. Gick iaf av och ledde förbi honom. Hoppade upp igen på en väldigt fnysig och frustig häst. Några meter längre fram fick jag en förklaring, det var massor av päls på vägen... Hade antagligen legat en älg där alldeles nyss, inte konstigt att han fnös... Håren var torra och med tanke på att det regnat större delen av natten så kan det inte varit så lång stund sen. Resten av rundan gick utan missöden, då känns han så FIN att rida.

Fick ut maken med kameran då vi kom hem så jag iaf fick ett hyfsat foto när jag sitter på.

384107_10151076559652887_784160222_n.jpg

Har säkerhetsväst under jackan, så jag inte riktigt så rund. ;)

Senast ändrad:

Hej
Roligt med en ny :)

Du är inte ensam om att ha ett fuxsto som gillar att stå på bakbenen.... även om det blivit bättre nu!

Tack för upplysningen. :) Intressant stam! Såg att det t.o.m var Shagya längre bak hos pappan.
Kul att det finns uppfödare som satsar på skäckar.

Hej, pemi och Olina! Kul att se er i tråden igen!

@Hanna_90
Hej och välkommen! Låter som att du har en riktig kanonhäst. Skall bli roligt att höra hur det går för er.

Ang. tokiga 4-åringar, så sa min tidigare granne, som red mycket unghästar åt andra när hon själv var yngre, att hon alltid lämnade tillbaka dem som 4-4,5-åringar just för att hon visste att då kom perioden när de börjar fatta hur stora och starka de är. :D

*KL
Här händer inte mycket mer än att jag skaffat ett nytt regntäcke till Nalle. Satsade på 135 cm, som hans gamla, men si det var för litet, så det blev till att åka tillbaka och byta upp mig till 145 cm. så han måste ha växt när jag tittade bort eller nå't... :p
(Och jag misstänker att jag blir tvungen att investera i ännu ett för att ha att byta med i vinter. Suck!)

Kortet är inte jättebra, men det visar att täckets färg är nästan samma som Nalles. :D
b_112001.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 148
Senast: pepp
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka