08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Då var det nog dig jag såg! Jag tyckte han såg jättefin ut! Grattis ändå till väl genomfört championat! :laugh:

*KL*
Jag hade missat den här tråden helt :)
Har en nordsvensk bruks född 2008, valack 160 cm som jag köpte i början av sommaren 2011.

Han var tömkörd två gånger ett halvår innan jag köpte honom, och hade varit på premiering som åring, men i övrigt inte gjort något alls.
Sommaren när jag köpt honom blev det fokus på leda, tömköra, vänja med sadel etc.
Red in honom på hösten, sen fick han vila två månader vid årsskiftet.
Satte igång honom igen och sen åkte han iväg på inkörning i två månader hos en jätteduktig kusk :)
Vi var med på lite "träningsdagar" (harvning, dra timmer, brukskörning/bruksridning), allra mest för miljöträningens skull men såklart också för att jag skulle komma in i körningen ordentligt.
Tog hem honom och höll igång honom ett par veckor, sen fick han vila några veckor (typ 3 veckor), innan det var dags för körträning inför KBI (körbarhetsintyg) som gick 4 augusti.
Hämtade hem honom igen (böt stall i samband med det), höll igång honom med uteritter, lite bruksridning, en brukskörning, en hoppträning..

Hade två saker inplanerade innan han skulle få rejäl unghäst vila. Grej ett var brukskörning/bruksridnings-DM och grej två var en träningshelg för Ellen Ofstad.
Men stallflytten och all utbildning gjorde att han blev spänd och "jobbig", så brukar han inte vara!, och efter att han varit så stissig att jag druttat av så fick det bli vila. Vilade honom tio dagar (fram till ett par dagar innan DM 8 september), var med på DM och sen fick han vila fram till Ellen-kursen för två veckor sen (och där var det "bara" klickerträning från marken).
Nu vilar han fortfarande men hu så tråkigt det är för mig! Jag har "fuskat" lite med några pass klickerträning lös i ridhuset. Nu är det så fint ute så jag får se om jag sätter igång honom lite lugnt ett tag för sen ska han iaf vila när jag är på semester i slutet av november.

522886_10150840807669635_1752491137_n.jpg

Oj, en bruks 160 hög! De är inte nådigt stora och stolta! Jag har en bruks på 150, det är lagom mycket muskler för oss ;-)

Kl.
Idag har jag tränat för att få till bra stop, förberedande för slidestopp. Måste ju ha honom lätt och mjuk i fram för att belasta rätt. Hästarna vill ju gärna ta emot sig med tyngd på frambenen och det är ju fel. Jag jobbar även för vad jag har för mig heter dynamiska stopp där det är musklerna i bak som jobbar och inte att de låser benen. (obs. Jag är inte proffs, försöker återberätta hur tränaren sagt till mig). Det brukar övergå i slides när det inte blir en halt utan hästen uppfattar signalerna och lägger i backen direkt. Bungyjumpkänsla! :love:

Jag har varit försiktig med detta jobbet pga skada i somras på ett av bakbenen men nu är han fitforfight...

Sådär ja nu var damen klippt och fin!:) slutade med att ja åkte ner till kliniken och klippte, med lite "trött och snäll" gick allt toppen bra och i slutet var hon nästan helt vaken igen men stod fortfarande still! Får väl se hur mkt extra turbo hon får nu utan all björnpäls, saken är den att turbo har hon så det räcker och blir över redan från början haha

Vilken snygging!

Har inte hunnit uppdatera så mycket.. Var ute och körde en sväng helgen som var, det var rörigt värre. Har precis fått på Reuben vagnen och inte hunnit lämna uppfarten så kommer det en traktor med nån släpa som jämnade till vägen och det lät en hel del. Reuben hoppade omkring lite i skaklarna men annars så gick det bra. Den passerar och jag hör den förbannade glassbils trudelutten komma allt närmare så jag står kvar där jag är och mycket riktigt så kommer glassbilen, vid det här laget har traktorn vänt och är på väg tillbaka (smal grusväg) så glassbilen åker in på uppfarten där vi står (och inte syns förrän han tar kurvan då det rejält med buskage. Hästis hoppar till lite men jag är iallafall glad för att han inte spelar sin trudelutt när han står nån meter framför oss *suck*. Till slut kommer vi iväg iallafall och Reuben är hur pigg som helst så han får trava av sig det värsta så gick resten av rundan rätt lätt sen iallafall!

x2012-10-06-18.26.14.jpg

Tror syster var ute och red i måndags, tisdags vilade han och igår red jag ut en sväng i skogen med Reuben och dottern red på stallägarens fjording. Pigg Reuben men det blev en lugn runda då det andra gången lill-tjejen red på fjordisen.

Syster har klippt Reuben nu, bara undersidan av halsen och under magen där sadelgjorden ska sitta då han fortfarande går otäckad. Sen när vi täckar på så blir det väl en mer omfattande klippning.
x2012-10-08-16.09.29.jpg

2012-10-08-16.09.02.jpg

Idag skulle syster ta hästis, jag ska sova (jobbat natt, två kvar) och sen släpa mig till gymmet om jag orkar. Influensan härjar på jobbet så jag håller alla tummar & tår för att jag ska slippa undan den. Skulle vara så typiskt att bli sjuk nu när det två veckor till tävling (inget hästeriande utan det är Sveriges starkaste kvinna jag hade tänkt att delta på)..

Höres! :bump:

Vad fin han är!

*kl*

Sjukrapport härifrån då... Var på kliniken för ny röntgen igår och Hartwell har en fraktur på övre delen av kronbenet. Han har slagit bort en bit där som ska plockas bort med titthålskirurgi. Haken är bara att det dels är trångt att komma åt och att han lyckats få ett sår på skenbenet nu under boxvilan så han är svullen, lite lymfangit-varning. Han är därför insatt på hippotrim och metacam för så länge han är svullen så går det inte att operera. Prognosen ska vara ganska bra, ca 80% chans att det lyckas med operation.

Han skötte sig kanon på kliniken igår också trots en veckas strikt boxarrest, röntgen helt utan lugnande igår. :)

Måtte detta gå vägen nu...

usch. håller tummarna att operationen går bra.

KL

En liten mobildbild på Calle från idag
pic_507721f7e087c360471d7332.jpg

Vi har haft två dagar med tuffa pass. I förrgår tröt mitt tålamod och lille herrn fick sig en uppsträckning. Han må vara ung men jag måste bli hårdare på vad jag "släpper igenom". Hursomhelst, det tog skruv och både resten av passet efter mitt lilla utbrott och igår var han så jäkla fin. Så "ihop" i kroppen vet jag inte när han varit sist, och som han kunde flytta sig för skänklarna igår alltså :eek:
Idag blev det ett väldigt avslappnat joggingpass ute i solen och imorgon har han vilodag. Längtar till nästa helg för då är det träning igen.

ja, han är stoor! (de flesta tror att jag skämtar när jag säger att han är 160 cm, de tror att han är mkt högre än så. 160 cm bruksnordis är liksom mkt större än 160 cm halvblod eller liknande..). Sen är ju jag "en tvärhand hög" själv så då ser han ännu större ut (jag är 157 cm).

Håller tummar och tår.

Kl
Just nu längtar jag bara till slutet av nov. Då ska jag flytta Tara närmre mig. Och till ett stall med ridhus! Guld värt under vintern!

Annars händer det inte så mycket här. Tara vila nu en andra vecka. Var planerat med en vecka. Men med extra jobb och möten fick det bli en vecka till.

Planen blir nu att jag ska till stallet på måndag och se hur hon e. Ömmar hon fortfarande då, så blir det vila månaden ut.

Jag är väldigt kluven till det där med stallplats vid ridhus...klart det är smidigt på vintern men jag känner att jag nog skulle bli väldigt lat o inte rida ut så mycket som jag nu tvingas göra iaf. Åker givetvis ett par dgr per vecka till ridhus men övrig tid rids mina hästar ut även vintertid o även i mörker. Jag är mycket mer rädd för att harva för mycket i ridhus än att unghästarna blir lite mindre ridna när det är dåligt underlag. Hur gör ni andra?

pemi: Väldigt tråkigt med din häst, hoppas svullnaden lägger sig strax o att du blir bättre.

mooi: Vad exakt gör han när du får "ryta i"? Min har ju inte kommit så långt men kan nu trava o galoppera i bägge varven o även fatta rätt galopp så trotsperiod har vi inte hunnit med än!:)

Det är inga stora våldsamma grejer utan det handlar om att han ignorerar hjälper och rent av skiter i mig däruppe. Vi har länge haft besvär med att han vill svänga åt andra hållet när man går på volten och närmar sig väggen (riktig ponny-style liksom), rena dumheter då han bestämmer sig för att göra så på den ena volten, byter man volt men behåller samma varv och alltså rider "samma väg" mot väggen fast på ett annat ställe så är det inga problem (han är inte rädd för något utan gör såhär i olika ridhus). Hursomhelst häromdagen då han höll på åt båda hållen och inte tog mina hjälper alls så efter 10-20 försök med olika lirkanden så blev jag fly förbannad.
Det tog skruv iallafall för efter det gjorde han små (8-10m) volter hur lätt som helst och flyttade sig så jäkla fint för skänklarna både igår och i förrgår.

Ha ha vilken liten buse! De kan verkligen hitta på dom små liven...min lilla som har stått som ett ljus när man sitter upp kan nu helt plötsligt inte stå still. Får ställa henne med ansiktet mot stallet, ställa pallen bredvid o sen vänta ut hennes trampande fram o tebax tills fröken behagar stå stilla...sen är det bara att sitta upp! bushäst.:D

Han är riktigt ful när han börjar sådär, skjuter ut ytterbogen och viker halsen inåt -sen går han utåt. Och eftersom han ignorerar skänklarna så har man inte en chans. Och sen om man är medveten om detta och har ramat in honom extra så gasar han på istället och typ när man passerar medellinjen slår han över i galopp -och svänger utåt ><
Men, det går bättre och bättre ;)

Haha precis så har min också gjort! Han är expert på att skjuta ut bogen och om jag inte är snabb och ramar in honom igen så spelar det ingen roll hur mycket jag tar i innertygeln och försker svänga innåt. Han går utåt iallafall och viker halsen dubbel om det så behövs. Men det är ju bara att rida bättre så går han bättre. Låter jag inte honom skjuta ut bogen så är det inga problem alls. Ska bara lära mig att aldrig låta det hända... Enklare sagt än gjort...

Haha exakt så. Och samma sak när jag övar sidförande undan vänster, då viker han halsen och går åt nåt helt annat håll än jag tänkt. Morr! Det är i de lägena jag önskar mig en decimeter längre ben och lim i röven så han inte kan flytta mig en centimeter ;)
Precis, och nu har jag bestämt mig att nu är det slut på det här. Övningar på unghästnivå givetvis -men han ska bannemig lyda i de enkla sakerna.

Jobbet fortgår.....

Känner också igen det där, men här har det mest testats på de skogsväger med djupa diken eller taggtråd bredvid... Nästan komiskt hur man ena stunden kan sitta och böja och flytta för skänkeln, för att i näsa sekund sitta på en höst som bara böjer halsen och pressar åt en sida...

Tack alla för tummar och pepp! Hoppas på operation snarast, benet är klart minde svullet iaf!

Är så glad att jag kollade upp hältan så snabbt, tänk om jag avvaktat en vecka istället för att åka till klinik direkt... För efter en vecka så är han ohalt i skritt och trav på rakt spår på kliniken (ej kollad på böjt såklart). hade varit lätt att missta för en vrickning eller liknande, men det hade ju kommit väääldigt surt efter då...

hahha så har min också gjort, lite lagomt irriterande...

Novali01: Jag har stått i stall vid ridhus och det fungerade inte för mig. Jag rider mycket hellre ut och prioriterar bra ridvägar och åker till ridhus kanske 1-2 gånger i veckan istället. Vi har ridhuset ca 7 min bort med bil så det är enkelt att ta sig dit och ofta får man rida själv.

pemi: hoppas svullnaden går bort på benet.
*kl*
Red faktiskt i ridhuset idag efter 1 veckas vila för fröken röd och jag måste säga att det gick över förväntan. Inga dumheter, visst var hon pigg och busade lite men inget jävelskap som hon tidigare hittat på. Och jag satt upp på en gång utan att longera innan, det går framåt märker man då.

Det är så skönt för Angolas hagkompis är också 4 år och vi har satt det i rutin att åka ner på fredagskvällen till ridhuset och rida dom.

Dessutom får hon rutin i att åka och nu kan jag faktiskt lasta henne själv.

Jag har varit inaktiv i tråden länge nu, Appe har varit förkyld och fått en månads vila. Trodde han var nästan bra men idag hostade han flera gånger under turen så imorgon åker jag och hämtar hösilage. Står i stall med torv och bra ventilation, vattnar höet men det verkar inte räcka, hostan hänger kvar trots att snoret är borta sedan någon vecka. Vill verkligen komma igång med honom nu eftersom han har energi till tusen, förmodligen även pigg av kylan och verkar vara i lite trotsperiod han också.. Vi har små duster då och då, både gällande vem som bestämmer på marken och från ryggen och han är som min terrier, behöver påminnas väldigt ofta. Tyvärr går han med två alldeles för snälla hästar, sto och valack på 9 och 11 men Appe får köra med dem hur som helst och som den slyngel han är borde han sättas på plats även där! Inte mycket att göra men man får verkligen bestämma sig för att hålla honom kort :devil:

Imorgon blir det tömkörning, kanske kan få det filmat, sen ska vi en vända till equiterapeuten som förra gången löste problemet med vår högergalopp, på en behandling! Före fattade han ofta fel, men det ändrade tvärt! Inte märkt av någon försämring men tänker att det är lika bra att kolla upp när de kommer till ön igen, har ju dessutom inte ridit ordentligt på ett tag nu pga vilan. Vill verkligen få ordning på hostan och komma igång med träningar nu!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 713
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 134
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur