Sv: 08rna del 6
*KL*
Jag hade missat den här tråden helt
Har en nordsvensk bruks född 2008, valack 160 cm som jag köpte i början av sommaren 2011.
Han var tömkörd två gånger ett halvår innan jag köpte honom, och hade varit på premiering som åring, men i övrigt inte gjort något alls.
Sommaren när jag köpt honom blev det fokus på leda, tömköra, vänja med sadel etc.
Red in honom på hösten, sen fick han vila två månader vid årsskiftet.
Satte igång honom igen och sen åkte han iväg på inkörning i två månader hos en jätteduktig kusk
Vi var med på lite "träningsdagar" (harvning, dra timmer, brukskörning/bruksridning), allra mest för miljöträningens skull men såklart också för att jag skulle komma in i körningen ordentligt.
Tog hem honom och höll igång honom ett par veckor, sen fick han vila några veckor (typ 3 veckor), innan det var dags för körträning inför KBI (körbarhetsintyg) som gick 4 augusti.
Hämtade hem honom igen (böt stall i samband med det), höll igång honom med uteritter, lite bruksridning, en brukskörning, en hoppträning..
Hade två saker inplanerade innan han skulle få rejäl unghäst vila. Grej ett var brukskörning/bruksridnings-DM och grej två var en träningshelg för Ellen Ofstad.
Men stallflytten och all utbildning gjorde att han blev spänd och "jobbig", så brukar han inte vara!, och efter att han varit så stissig att jag druttat av så fick det bli vila. Vilade honom tio dagar (fram till ett par dagar innan DM 8 september), var med på DM och sen fick han vila fram till Ellen-kursen för två veckor sen (och där var det "bara" klickerträning från marken).
Nu vilar han fortfarande men hu så tråkigt det är för mig! Jag har "fuskat" lite med några pass klickerträning lös i ridhuset. Nu är det så fint ute så jag får se om jag sätter igång honom lite lugnt ett tag för sen ska han iaf vila när jag är på semester i slutet av november.