08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Halmstad... Hur långt ifrån Falköping ligger det? Det finns en gudomlig westernryttare i de trakterna som "får in de mest omöjliga hästarna". Du kan PMa mig om du behöver kontaktuppgifter.

På lördag åker jag och Ubbe och tränar för en av Sveriges bättre westerntränare, med rätt tänk, alltså fokus på grundträningen och inte nålspetskompetens inom en specifik gren. Ska bli intressant!

Jag hoppas bara Ubbe är på vettigt humör, han verkade lite stallmodig i slutet på förra veckan. Han ska få en fortsatt lugn vecka med mycket uteritt och sällskap så han får tillbaka sin självkänsla eller vad det nu kan vara som gjorde honom stallmodig igen.

Får hoppas på att det blir vettiga filmer så kan jag visa er :D

Jag skulle ta stygnen efter 14 dagar. Sedan sjukhage 4 veckor med skrittpromenader och sen fick jag sätta igång som om han bara haft semester i 6 veckor. Rida igång lugnt med andra ord, men inga restriktioner på vad jag får och inte får göra för allt ska vara helt läkt. Så jag räknar med att vara igång helt någon gång efter nyår om allt går som det ska. Min hade en benbit i hasen.

Önskar att jag hade någon som filmade Nalle idag för han gjorde några riktigt bra varv i trav åt båda håll när vi tömkörde i paddocken.

Det var en hel del sprätt och skutt också, men han gav inget intryck av att vara "sur" över kraven (som bestod av: "trava runt mig" :grin: ) utan snarare som om han hade kul medan han försökte hitta vägar att smita på. (De små grästuvorna längs kortsidan var otroligt lockande...)
Hursomhelst, så slutade det med att jag fick bestämma och han såg fortf. glad ut. :laugh:

Förstår nog vem du menar (TA?) och har också bara gott att säga! Hade ut honom och red mitt sto då hon lekte rodeohäst som 4-åring så fort vi kom till ridhus. Han satt som gjuten trots att hon hade värsta broncostilen och hon lugnade sig snabbt. Lugn och sansad som ryttare, vet att min förra dressyrtränare lämnar dit hästar på inridning om de är tveksamma själva.

Jajamen. Hörde av min hovis att en annan westerntränare gärna lämnar över vissa hästar till honom, för de är helt enkelt för nervösa för att utbilda. Behöver jag säga vart jag vill åka och träna framöver? Lite av hans hästkänsla och lim i arslet skulle man ha! Helt klart en av tre idoler jag har inom western!

Ska försöka svara på det mesta,...
Jag har sadlat henne i boxen och då har det gått bra, men det har hela tiden varit gjorden som varit obehaglig, såsom borstning vid sadelgjordsstaten, knäppa täcke, sätta på täckesgjord osv... även massage vid sadelgjordsstaten är lönlöst...

Jag har haft en fulsadel, lädergjord med resår och en täckesgjord ovanpå. Efter kanske 5 gången tappar jag henne ute på våran promenad då hon exploderar och sen efter det tror jag det blev värre..

Har försökt några gånger till men har nu lagt sadeln åt sidan och tänkt att hon trots allt inte är redo. Dock kan jag nu i efterhand hålla med om att fulsadeln kanske inte ligger så bra på henne och det kan vara en bidragande faktor. Har planer på att lägga på min sadel med fårskinnspadd och en gosig teddyvojlock när det är dags igen.

Tyvärr har vi inte ens ridbana på gården men vi har ca 10-15 minuters skritt till en liten paddock och snart ett färdigbyggt ridhus (som tyvärr vägen dit är avstängd för tillfället) och då ska det jobbas på ordentligt just nu känner man sig lite begränsad, jobbar henne i en hage.

Jag tror det är en kombination att hon inte riktigt accepterar sadeln och gjorden, hon vill liksom inte ens andas ut när hon har på sig sadeln och suckar och pustar lite och hon brukar alltid stanna och skita efter lite promenad, gör hon det med sadeln så hoppar hon iväg efter, så det är uppenbarligen något som hon stör sig på.

Jag har inte ens funderat på den där dyra gjorden, jag hoppas hon reder sig endå ;) hur gjorde man innan den fanns ? :)

Ska tillägga att hon rycker och vill gå åt sidan när jag SKA spänna gjorden, jag upplever det som ett större problem än att få henne att gå efter att jag har spänt... då går hon några steg och sen börjar spänna sig och blir orolig bakåt..

Efter din beskrivning skulle jag nog faktiskt säga att hon har visst sadeltvång eftersom hon reagerar runt sadelstaden vid alla sorters gjordar. Frågan är väl om det är medfött eller om hon inte blivit invand.
Vad är det för sadelgjordar du provat? Jag hade varken rekommenderat elastisk gjord (förutom Le tixerandgjorden) eller snörgjord (som kan luggas) utan provat en "vanlig" oelastisk gjord. En som inte följer med och fortfarande spänner när hon andas utan är helt stum.

Jag hade nog också låtit henne vila från just sadeln tills du har en som passar perfekt men jag hade spänt en täckesgjord på henne varje dag som hon fått ha på tills hon slappnat av. Lycka till!

Är han bara bakskygg eller är han rädd för saker högt ovan? Att ta för vana att stå på en pall bredvid medan man fixar med man och dyl. och eftersom gör större gester etc. kan vara bra träning för de som är rädda när man väl är på ryggen. Jag tror du får bra hjälp om du skickar honom till Eamon, har hört många som blivit nöjda!

Red på Reuben igår men det kändes ingen bra. Han ville inte gå fram ordentligt så jag släppte han lös i paddocken och lät han trava. Såg ingen hälta men han sprang med huvudet upp och knep med rumpan samt ville inte gå fram lös heller, i vanliga fall när man släpper honom lös så får man knappt stopp på honom.

Han får vila ett tag, tydligen hade en hund varit inne i hagen också och jagat hästarna så han kan ju ha sträckt nåt. Känt igenom honom men hittar ingen svullnad eller ömhet *suck*. Syster skulle ringa en eqiterapeut som ska få gå igenom honom och så ska veterinär komma ut för att vaccinera de andra hästarna i stallet så är inte Reuben bättre tills dess så får han väl ta och kika på honom också.

Jobbigt med häst, de kan ju inte säga vad som är fel.. Det är ju inte så märkbart heller, nån annan kanske inte ens lagt märke till det utan ridit på som vanligt och tänkt att hästen dummar sig. Själv nojjar man upp sig för allt och ingenting :crazy:.

Missnöjd med bettet eller placeringen av bettet? Hade en häst som gnisslade tänder vid ridningen. När jag provade att sänka bettet ett hack slutade hon med det.

HBKbruden: Varför inte ta dessa två veckor och ha honom enbart i lina. Låta han bygga upp sitt självförtroende. Och sen när han kommer hem, helt enkelt låta honom vila över årsskiften. Fundera på vad det hela helt enkelt. Och sen börja om från början. Så han får känna att detta kan jag. Detta vet jag vad det e meningen att jag ska göra. För att sen testa under ryttare igen. Jag tror helt enkelt att du får skynda låååångsamt med honom. Lär han någon nytt och när han börjar förstå vila/backa några steg, osv.

Tack, alla tips är bra! Utbildaren backade tillbaka och har endart haft honom i lina några veckor och tömkört utan problem. Skynda långsamt gör vi :) Men det är en tanke att låta honom kommer hem och vila, får fundera på det. Två veckor (1 snart) han han kvar där så får vi se vad som händer därefter.

Halmstad... Hur långt ifrån Falköping ligger det? Det finns en gudomlig westernryttare i de trakterna som "får in de mest omöjliga hästarna". Du kan PMa mig om du behöver kontaktuppgifter.

20 mil enkel resa :) Tack för tipset. Hör av mig om vi inte löser problemet på nämre håll. har ju eamon hickey i närheten.

Är han bara bakskygg eller är han rädd för saker högt ovan? Att ta för vana att stå på en pall bredvid medan man fixar med man och dyl. och eftersom gör större gester etc. kan vara bra träning för de som är rädda när man väl är på ryggen. Jag tror du får bra hjälp om du skickar honom till Eamon, har hört många som blivit nöjda!

Han är mest bakskygg, men även känslig. dock ingen som helst reaktion när man är över honom, upp av upp av helt problemfritt. Det är "bara" att han är så extremt känslig. Mycket miljöträning är gjord och det funkar väldigt bra nu. Jag tror med på Eamon, han sägs vara en riktig problemlösare och en av sveriges bästa unghästutbildare. Får se om han hamnar där..

Kollar lite i er tråd då jag har en 07 som haft föl och dessutom varit mkt skadad så hon är nog inte riden mer än era. Dessutom har hon också sadeltvång vilket gjort att de tagit mkt tid. Sitter fortfarande inte upp själv. Kan rekommendera ELT gjorden. Läste att du brukar sadla i boxen, låter lite läskigt i mina öron om den har sadeltvång. Men den kanske inte tvingat redan vid sadlingen?? Vad är de för stam på din?

Är så lycklig över min fiiiina häst!:love: Hon har vilat lite eftersom vi varit på semester så för säkerhets skull tänkte jag åka till ridhuset eftersom det är kolsvart ute. Hon går rakt på transporten, går att rida precis som vanligt med varken mer eller mindre energi i 30 min sen tog vinterpälsen geisten ur henne o då avslutade vi. Hela passet mer eller mindre på tygeln o i alla gångarter. Lastade själv o hon går rakt på igen, åker hem o jag tänkte att det var lika bra att passa på att försöka klippa medan hon ändå var lite trött. Hon stod som ett ljus!:banana: Somnade t om på gången under klippningen....

Efter din beskrivning skulle jag nog faktiskt säga att hon har visst sadeltvång eftersom hon reagerar runt sadelstaden vid alla sorters gjordar. Frågan är väl om det är medfött eller om hon inte blivit invand.
Vad är det för sadelgjordar du provat? Jag hade varken rekommenderat elastisk gjord (förutom Le tixerandgjorden) eller snörgjord (som kan luggas) utan provat en "vanlig" oelastisk gjord. En som inte följer med och fortfarande spänner när hon andas utan är helt stum.

Jag hade nog också låtit henne vila från just sadeln tills du har en som passar perfekt men jag hade spänt en täckesgjord på henne varje dag som hon fått ha på tills hon slappnat av. Lycka till!

Jag började med en vanlig oelastisk gjord det är dom två gångerna hon har exploderat med den på, bytte till resårgjord och upplevde stor skillnad och vilja att andas ut och bajsa med sadeln på, fick bakslag och då la jag sadeln på hyllan. Har en repgjord och en magplattegjord hemma och jag tänker nog testa dom om hon inte visar någon förbättring med resårgjord med luddtunnel runt efter 1½ månads invänjning med täckesresårgjord och longeringsgjord och då om det inte funkar, kanske jag önskar mig en sån där dyr fan i julklapp ;)

Idag reagerade hon bara lite när jag satte på täckesgjorden, så vem vet det kanske blir häst av henne också och som sagt det är endast jag som hållt på med henne och det vill säga from september. Innan dess leddes hon in och ut från hagen smått livrädd i ett år. Lätt att glömma bort men hon är inte helt som en vanlig häst.

Har börjat funderat om jag ska börja sitta in henne utan sadel, hänger lite försiktigt på henne nu och det går bra.

Ändring, såg att jag skrivit högre upp att jag använt lädergjord med resår från första början och det stämmer alltså inte, bytte efter jag tappat henne två gånger om jag minns rätt.. Kan ha tappat henne varsin gång med vardera gjord också...

Senast ändrad:

Låter som vi har det lika "roligt" med våra hästar nu... Min står ju också på box (sjukhage om 10 dagar) och promeneras med 2 ggr/dag. Hur lång konvalecens fick du efter operationen? Min ska stå inne 12 dagar tills jag tagit stygnen, sen utebox/sjukhage 6 veckor fram tills återbesök. Var hade din benbiten? Wille hade sin i kronleden (en avsprängningsfraktur pga trauma).

Det är visst populärt med avsprängningsfraktur bland 08! :( Min står också stilla pga det samma, vecka 3 nu. Ska på återbesök den 7 december för att se om det går åt rätt håll. Han har nog blivit sparkad i hagen och slagit av en benbit på framsidan/yttersidan av kotan. Ett sår som aldrig läkte, trots penicillin i 10 dagar och penicillin creme i såret. :confused: Så till röntgen och så kom svaret på varför. Men vi hoppas att klara det utan operation. Så 21 dagar sulfa och lugn och ro. Hoppas, hoppas, hoppas! Annars går han fortarande ute i hagen med sina kompisar, eftersom han är betydligt lugnare där än vid boxvila eller sjukhage själv..

Du kanske nämnt det, men då har jag missat det isåfall.

Har du kollat igenom din häst mha kiropraktor?
I stallet jag jobbar har minst två unghästar som visat "sadeltvångssyndrom" visat sig egentligen "bara" ha spänningar i nacken. Efter kiropraktorns behandling har det gått över på någon vecka...

Kan vara värt att kolla :)

KL

Idag hade vi en riktig slappdag med lite barbackaridning i ridhuset. Blev mest skritt, han är inte så bekväm att sitta på ;) men man kan ju jobba i skritten med.. Fick iallafall klippt honom igår, hade vuxit ut sen sist så han var som en nallebjörn -men nu är han korthårig igen :)

pic_50ad09faddf2b35ff6001cc6.jpg

pic_50ad09c0ddf2b36013001ccb.jpg

pic_50ad09b79606ee704ded3cf1.jpg

Min är inne på 8:e veckan på box nu... Han fick lymfangit pga ett rivsår han fixar själv efter en knapp vecka på box, så de kunde inte operera så länge han var svullen. Varför väljer de att inte operera din? Här hade man kunnat låta biten läkafast men då hade det varit osäkrare prognos och då handlat om närmare 5 mån på box. Nu vid operationen så såg de ju att benbiten retat lite i leden så jag är glad att de fick bort den. men det kanske är skillnad om benbiten inte sitter i anslutning till en led? Hoppas det går bra med din häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 517
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 603
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
5 103
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka