07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ja, det var lite så jag tänkte också. Sedan är det ju bra om de får röra på sig på lite hårdare ytor (grusväg/asfalt) ibland och inte bara den något för mjuka, bitvis vattensjuka, hagen.

Mörkret är inte roligt. :mad: Vi har upplyst stallplan, men där vill man ju inte harva runt hela tiden. Jag tappar verkligen all motivation när det blir mörkt, så därför gäller det ju att passa på när man kan åka ut på dagtid. :laugh:

Det lutar nog åt att jag avbryter vilan och promenerar lite ibland. :bump:

Ja promenader är bara roligt för dem, och inget jag klassar som arbete direkt!

Amazings vila (hela dec/jan) kommer att bestå av löshoppning och promenader! :) *dock inte mer än 1-2 ggr vecka såklart*

Hon är en sådan arbetsmyra att hon kommer att bli GALET odräglig och PIGG om hon bara får vara "hagskruttare" under den tiden! :) Det viktigaste under vilan är att jag tar bort all sadel, longerings och tömkörningsträning så att hon får smälta det ordentligt, även om hon verkar gilla det väldigt mycket och alltid bjuder massor, speciellt "ridningen"! :)

Jo, just det där med arbetsmyra känner jag igen. :angel: Ariel har dock varit väldigt ointresserad av mig under en längre tid, men nu har hon börjat noppa mig i armen när vi går till stallet och hela hon utstrålar glädje över att ÄNTLIGEN få göra någonting. :bump: Så jag antar att hon anser sig ha vilat klart. :p

Kl

Så då var sista löshoppningen avklarad för den här säsongen:) Han hoppade bra men gjorde en miss en gång och rev ganska rejält men hoppade som tur var fint efter det :D
Han var förövrigt en pärla att lasta och vi har verkligen hittat ett sätt som fungerar för oss!!

Här kommer ett litet smakprov från dagen!
http://www.youtube.com/watch?v=yPGP9_ReBTA

Han hoppar jättefint !

I går lasttränade vi för första gången, och jag är såååå stolt!:D Hon har åkt buss tidigare tillsammans med sin mamma och en gång själv. Men detta var första gången på trailer. Körde in trailern i ridhuset om det skulle bli "dramatiskt", men det gick mkt lugnt till. Första gången klev hon upp med ett ben på rampen och klev snällt in efter efter ett tag. Efter 10 minuter så gick det så här bra:

http://www.youtube.com/watch?v=B7ivSKRUCr0

Hon kliver snällt in och bakar-kliver in-backar på kommando. Nästa gång ökar vi kraven med att sätta in mellanvägen och sätta på bakbommen. Men jag måste säga att starten var långt över förväntan.:bump:

Han hoppar jättefint !

I går lasttränade vi för första gången, och jag är såååå stolt!:D Hon har åkt buss tidigare tillsammans med sin mamma och en gång själv. Men detta var första gången på trailer. Körde in trailern i ridhuset om det skulle bli "dramatiskt", men det gick mkt lugnt till. Första gången klev hon upp med ett ben på rampen och klev snällt in efter efter ett tag. Efter 10 minuter så gick det så här bra:

http://www.youtube.com/watch?v=B7ivSKRUCr0

Hon kliver snällt in och bakar-kliver in-backar på kommando. Nästa gång ökar vi kraven med att sätta in mellanvägen och sätta på bakbommen. Men jag måste säga att starten var långt över förväntan.:bump:
Vad fint! Precis så där tycker jag det ska se ut, om man kan styra steg för steg både framåt och bakåt,så har man inga lasningsbekynner!:banana:

*kl*

Idag har J tränat med Enya och sen haft lektion för mig. Markarbete stod på menyn och jag hann filma en snutt innan kameran dog!

Duktiga Enya går över "bron" för första gången.

Lär mig otroligt mycket av att bara titta på när J tränar med Enya, sen får jag försöka med samma grejer under ledning av J. Vilket oftast orsakar lite kortslutning i hjärnan på matte ett tag innan allt faller på plats:p

Sådär. Då var jag klar för året.

Har suttit på honom 8 gånger, varav 4 då jag ridit lös. Var ute i skogen idag och galopperade lite och det var första gången som han verkligen galopperade framåt. Fast när han blir trött och sällskapshästen kommer för långt ifrån så stannar han och står där och väntar på att få slippa :p men han skötte sig och i helgen kör jag iväg honom till flocken igen där han får gå till februari/mars då jag tar hem honom och kör igång med träningen mot testet på allvar.

*Kl*

Tänkte höra med er som suttit på era hästar redan. Hur många gånger hade ni haft sadel på hästen innan ni tog steget att sitta på eran häst?

Jag har longerat/promenerat med sadel på ca 5 ggr nu. Utan några problem. Lagt tyngd i stigbyglarna & även hängt på henne flera gånger (dock utan sadel.)

Kl
Nu har jag blaskat med Jacks hovar i nästan 3 v. ellan 20-50 minuter varmt hovbad vareviga kväll har hållt bärrandsrötan stången och sedan 2 dagar har han Boaboots dygnet runt. Skönt tycker killen så nu rör han sig obehindrat och är pigg och glad så nu äntligen kan vi återuppta våra skogspromenader :p

Sitta på honom kommer jag inte göra ännu, däremot har han haft sadel på sig utan problem. Han reagerar inte på något alls och är enormt cool och framförallt orädd. Sambons 450 cc fyrhjuling som låter en hel del reagerar han inte ett dugg på så det känns bra inför framtiden-

Ett par halvtaskiga bilder med bootsen på, det är inte lätt att fota häst själv ;)

14634_1135437714687_1489658793_30296897_1995776_n.jpg

14634_1135444234850_1489658793_30296903_533482_n.jpg

Jag satt faktiskt upp innan jag sadelvande. :o Eller, hon hade ju haft min gamla (dåliga) dressyrsadel innan, men det var långt före uppsittningens tid. :p

Du skär inte bort rötan då? Jag blaskar ingenting, utan skär bara bort så ofta jag kan. Är jag bara noga med det brukar rötan hålla sig inom rimliga gränser. :laugh:

*Kl*

Tänkte höra med er som suttit på era hästar redan. Hur många gånger hade ni haft sadel på hästen innan ni tog steget att sitta på eran häst?

Jag har longerat/promenerat med sadel på ca 5 ggr nu. Utan några problem. Lagt tyngd i stigbyglarna & även hängt på henne flera gånger (dock utan sadel.)

Jag longerade med sadel på (och stigbyglarna hängande) typ två-tre gånger och tömkörde lite så han skulle känna hur det var att ha linor runt kroppen och något som drog lite i bettet innan vi satt upp.

Sedan hängde jag en eller två gånger innan jag prövade att sitta upp första gången.

Sedan började jag de följande fyra passen med att longera, hänga (från både höger och vänster sida) i skritt med ledare och sedan sitta upp då han varit avslappnad.

Sista fyra passen har jag longerat några varv innan jag suttit upp direkt (med någon som hållt fast honom men släppt så fort jag suttit i sadeln).

Du skär inte bort rötan då? Jag blaskar ingenting, utan skär bara bort så ofta jag kan. Är jag bara noga med det brukar rötan hålla sig inom rimliga gränser. :laugh:

Jodå det är bortaget men han haltade så mycket pga våra lervälling hagar som dessutom innehåller massa grus och jag vill inte ha någon sprängverkan. Jag anser att jag måste hjälpa honom när han har ont vilket han verkligen haft.

Nu kommer han få gå med boots så länge det är gegg.

*kl*

Lanzelot har fått en liten vän. Shettisen Bobby har flyttat hem igen. :love: Det skiljer 25år och ca:66cm på dom. :D Lotten vill äta ur samma höhög, Bobby vill ha en egen, så det har vart lite springande i hagen. Jaja, ingen av dom behöver motioneras mer idag iallafall. :rofl:

Så fort jag hittat kameran ska jag fota sötisarna.

Funderar på om det inte är dags för vintervila snart. Lotten är så duktig, mycket pigg och framåt att rida. Skulle dock vilja ha honom lite mer styrtam, tömkörning? Mamma och Bobby kan följa med.

Tömkörning fungerar strålande för att få in lite styrning. Själv har jag varit ute på en väldigt forcerad tömkörningsvända i skogen. Efter det satt jag på Ibban nästan 2 varv i paddocken! Hon var inte alls lika skeptisk den här gången. Jag hoppade upp direkt, hon brydde sig inte alls och traskade sen glatt på med enda fokuset att undersöka lillasysters mössa =). Sötnosen. Nästa gång sitter ett par tyglar på tränset så då ska jag allt förska styra själv. Riktig kul nu, hon är glad och positiv hela tiden! :bump:

(kl)
Det är så kul att läsa om allas framsteg:) Särskilt då jag är den enda i mitt stall med en 07a, och därmed den enda som håller på med liknande träning för tillfället...

Har inte skrivit på ett tag nu... Men vi har fortsatt vår "insittning" och markarbetsträning de senaste veckorna (jobbar honom ca 1-3 gr/veckan mellan 10-30 min/pass).
Det har nästan gått för lätt;)
Jag tar ju hjälp av en (fantastisk) instruktör eftersom detta är första gången jag gör något liknande. Och vi har varit iväg till honom 4 gånger under hösten. Det har gått jättebra, både med lastning och träning. Jag (och hästen) har fått lära oss hur man arbetar från marken (mycket knepigare än det ser ut), och jag har kravlat mig upp, lärt mig styra, stanna, backa och nu sista veckan även travat några steg på denna underbara häst:love:
Jag som är van med travar-trav, får nu prova på hur det känns med halvblodens svävande steg - underbart vill jag lova:)
Jag har tänkt åka till min tränare en gång till snart. Sen "ställer jag av" pållen under vintern. Har bestämt mig för att vänta med gallopp tills i vår, har inte ens jobbat honom i gallopp från marken...

Målet är ju treårstestet till våren... så någonstans ska jag börja löshoppa också. Tyvärr har vi inget ridhus, så det blir till att åka då - men å andra sidan får man en transportvan pålle. Jo, han har faktiskt löshoppat en meter tidigare så jag är inte så orolig för det egentligen.

Det som går sämst (och då undervisar jag ändå i ämnet) är fotograferingen av min pålle. Har inga nya bilder alls att visa (har inte ens tagit någon när jag sitter på ännu), så ni får hålla till godo med en (last)gammal:
attackjuli092.jpg

(manen är numer kort och rufsig:D)

Kameran är upphittad och använd. :laugh:

Bobby får syn på en paparazzi..
Osorterat096.jpg

Han tar det säkra före det osäkra och smiter.
Osorterat097.jpg

Lanzelot förstår inte vad som är farligt utan tror att det är lek på gång. :bump:
Osorterat100.jpg

Bobby på språng.
Osorterat101.jpg

Flykten fortsätter in bland träden. Kanske kan man skaka av sej paparazzin där?:idea:
Osorterat102.jpg

Lanzelot har upptäckt kameran. En chans att bli förevigad säger man inte nej till.
Osorterat108.jpg

Kissekatterna vill också vara med på ett hörn och kommer springande.
Osorterat109.jpg

Bobby har kommit fram till att nog är säkrast att vara där Lanzelot är trots allt.
Osorterat114.jpg

Bonusbild på den olydiga kattungen Silvia som jag nämnt i tidigare inlägg.
Osorterat112.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar