07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Å vad trist.. Hoppas att hon blir bättre snart.

Tack!:)
Vad duktig din plutt är!!
Fina bilder, särskilt den sista..:D

Idag har Iberica visat sitt "spanska" temperament för första gången! :banana: Gick iväg på en skogsprommenad idag, hon brukar ha lite dålig frammåtbjudning men idag var hon taggad! Hon kunde först INTE stå still på gången och när vi väl kom ut knatade hon på i en bra skritt. Kom in i skogen och då småskuttade hon hit och dit. När det var dax att vända hemmåt bad jag henne stå still, vilket inte var några problem alls, satt om tömmarna så jag kunde tömmköra tillbaka. Sen var det klara färdiga GÅÅÅ! Så fort jag signalerade att nu skulle vi gå så var det full rulle! Hon travade mer än vad hon skrittade! Dock gjorde hon halt direkt när jag bad henne och sen upp i trav igen, haha.Jag är nog fortfarande i choktillstånd tror jag! Och vilket håll jag fick! Det var ju bara att knata på för mej, har problem med bjudningen annars så det var ju inte dirket läge att bromsa skritten! Jag är MYCKET nöjd med min underbara flicka idag. Och så gosig och pluttig i stallet :love:

200911021274.jpg

Det är nyttigt med motion! Kul att det gick så bra, hon är så fin..

Igår tömkörde jag plutten på banan hemma.

Nu har han fattat grejen med styrningen, bromsen och att gå på serpentiner, byta varv i trav och gå på volt i alla 3 gångarterna. Imorgon tänkte jag var tidigt i stallet och rida ut första gången med mamma på snäll sällskapshäst (har suttit på honom 5 gånger nu så det är dags att testa att gå ut och galoppera i skogen :D ).

Hoho! Jag har också en bebishäst.. *räcker upp handen* :D

S6301355.jpg

(Bild från lösdriften i januari iår när vi hälsade på honom)

Quadrat
Qalle - Eminent - Falstaff
valack, ca 170 cm ( :eek: )

Fick hem honom från lösdriften/betet där han har varit hittils, mammas egna uppfödning, för ca 4 veckor sedan. Planerar att hantera och jobba honom i ca 8 veckor nu på hösten och sedan får han vila till våren då vi ska sätta igång honom inför 3-års testet.

Har tömkört en del, longerat mycket över cavalettin, promenerat ute i omgivningarna hemma och åkt till ridhus. Suttit på honom 4 gånger och har kommit till start/stopp, höger/vänster och trav på volt i lina samt små uteritter med ledare på vägen hemma. Nästa gång jag är själv i ridhuset ska jag testa att rida lös på honom.

Vi tar det med ro, gör så mkt vi hinner på 8 veckor nu och sedan tar vi resten till våren. Bara så han är lite förbredd när det väl är dags. Gör något med honom ca 3 dagar/veckan.

Jag har en halvbror -07 med, som heter Qvintus. Han är Qalle-Polarfahrt-Elfenspuk. Har inte ägt honom så länge, så han har inte fått hitta på mycket mer än att bo in sig. Har en annan tvååring med som fått göra desto mer. En kille som heter Bionix som har gråa papper e.Simsalabim.

Här har du Qvintus. Likhet såg jag. :D

SDC11031.jpg

Hälsning Maja

Blev en tur i skogen för mig och Bionix i söndags. Leder först en stund - där bilar kan komma på grusvägen, tur för jag fick undan honom snabbt, då en bildåre kom - och sitter sedan upp inne i skogen. Han fick prova att gå ut på slätten med. Bor i kanten mellan skog och slätt. Slätten verkade ny för honom. Han tittade och tittade på hela vida världen. Sedan gick vi ut på en stubbåker och det var inte roligt, med all stubb att gå i. Så han backade.

Satt upp i två korta omgången. När jag först kom upp och travade en bit, då tog han sig några galoppsteg. Hi hi....Han är dock en lat herre, så det blev inte många. Han är mycket tydlig när det börjar ta emot det minsta. Så man vet när det är dags att gå en liten bit till bara för att sedan sitta av.

Idag faller stora snöflingor, så det kanske var den sista gången. För lägger sig snön är det färdigridet för i år. Då får hästarna turas om att gå på promenad vid hand i skogen bakom huset istället så länge det går.

Minns inte om jag visat upp denna film förut. Det är Bionix som är först i bild.

Stopek
[/URL][/IMG]

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Här har du Qvintus. Likhet såg jag. :D

SDC11031.jpg

Hälsning Maja

Haha, de flesta som jag sett har den färgen och nått vitt i ansiktet :D

Av de 2-åringar jag sett i tråden så kan jag bara konstatera att min är väldigt långbent och "spinkig" än så länge (och stor :eek: jag tog ju Qalle för att få något i normalstorlek), de övriga ser ut som "färdiga ridhästar". Det gör inte min Q på lång väg. Men så hoppas jag att han blir en långbent sporthäst också eftersom jag egentligen inte alls rider halvblod utan mest fullblod och håller på med fälttävlan :p

Är det bara jag som inte haft hjärta att kapa manen på min 2½ åring än? :angel:

Tycker han är så söt med all man och sen ska han ju ändå ut på lösdriften igen om någon vecka :p

Har kapat mannen på min, så nu ser hon ut som en häst.
I går pysslade vi bara i stallet. Hade tänkt att longera men i ridhuset var det hoppträning och ute föll snön.....
Provade att göra några knoppar. Hon har vädligt mkt man så det blev stora "köttbullar". Hästen stod som ett ljus på gången och njöt.:) Gjorde bara ett par stycken. Upptäckte att pålle hade ett litet parti med vita hår under mannen på halsen.

Tycker han är så söt med all man och sen ska han ju ändå ut på lösdriften igen om någon vecka :p

Jag har inte heller kapat. Jag skyller på att han är andalusier och de ska ju ha lång man.. eller nått..:angel:

Kl

Igår aktiverades Plutten, först i form av en kortare promenad och sen longering. Jag kan ju säga att han är fruktansvärt pigg nu och kan knappt hålla sig på mattan. Jag som i början trodde att jag skúlle få en loj häst bara för att han var så lugn:p

När jag väl skulle longera skötte han sig fint och jag testade att spänna in honom lite och han arbetade riktigt fint den korta stunden vi höll på. När jag blir frisk ska jag börja ut och tömköra ordentligt:D

Fast jag kan nog inte skylla på det andalusiska blodet.. min har inte så mycket av det tror jag :angel:

Idag satt jag på min för sjätte gången, andra gången jag red lös, så då passade vi på att rida en liten sväng i skogen.

Mamma höll i när jag satt upp, sen släppte hon och satt upp på sällskapshästen och så red vi iväg. Satt nog på honom en knapp kilometer i skritt, trav och galopp (första gången han galopperade under ryttare, duktig plutt) och sedan satte jag av och ledde honom hem.

Nu får han vila till på söndag, då åker jag och rider honom i ridhuset och försöker galoppera inomhus. Går det så kanske jag rider honom i paddocken på ridklubben en gång också och sedan är det vintervila. Mer behöver han inte kunna nu :)

KL

Nu har jag fått ner mig gjord och mina tömmar:banana: Nu hänger det "bara" på mig:D

Jag har mest haft araber förut och då rör man aldrig manen, så det är lite kul att kapa den för mig.

Hälsning Maja

Haha, de flesta som jag sett har den färgen och nått vitt i ansiktet :D

Av de 2-åringar jag sett i tråden så kan jag bara konstatera att min är väldigt långbent och "spinkig" än så länge (och stor :eek: jag tog ju Qalle för att få något i normalstorlek), de övriga ser ut som "färdiga ridhästar". Det gör inte min Q på lång väg. Men så hoppas jag att han blir en långbent sporthäst också eftersom jag egentligen inte alls rider halvblod utan mest fullblod och håller på med fälttävlan :p

Min är bara 158 cm. Jag hoppas på drygt lite 160, det räcker gott.

Hälsning Maja

Har inga planer på att kapa manen, om den inte blir för sliten eller så.

En bild från september (syns lite dåligt):
29462726.jpg

Här har det kapats man på andalusier :devil:
Har varit ute och tömkört min tjej i skogen igen. Jisses säger jag bara... dålig frammåtbjudning är numera ett skämt. Hon går som en snigel längs vägen, ökar lite när vi svänger in på gräset mot skogen. När vi kommer in på stigen i skogen går det lite fortare och jag måste ha 110% kontroll på tömmarna för annars sticker hon rakt ut i skogen, när hon väl får gå ut i skogen ja då är det bara att jogga bakom, satan vad kul hon tycke det är. Som tur är har hon stenkoll på sina fötter, till skillnad från den tvåbenta som smått ramlar fram efter henne :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2