07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Inspirerande bilder! Ska nog hem och härma lite..
Å jättesöt häst förståss!

Igår lekte jag och Cuda med en IKEA påse.
Jag trodde att han skulle vara lite skeptisk men han stod och sniffade i katternas matskål medan jag drog påsen över hela honom och kastade runt med den.
Dutti plutt!
Här kommer en liten film från i sommras som gör mig glad..

http://origoforce.zoomin.se/P2129628

I går löshoppade vi hästarna. Min 07 är supersnäll och har förstått precis hur man ska göra, men har ingen vidare teknik…. Hade först ett litet rättuppstående, 7,5 meter och sen en liten oxer. På det lilla rättuppstående hindret så hoppade hon nästan varje gång jämnfota med bak och rev flera gånger. Hon är helt oberörd av att riva och bryr sig inte de minsta. På oxern hoppade hon ganska fint varje gång. Hade markbom på första och provade även att lägga ut en galoppbom innan, vilket resulterade i att hon mest snubblade både över markbom och första hinder. Vad kan man göra för att få dem att komma mera rätt på första hindret? Blev tyvärr ingen film.

Tack tack :) Ja nyfiken är hon på allt!

Doris Tack :) Jag försöker hela tiden hålla träningen motiverande för henne, hon blir så himla lätt utråkad.

Har som många andra funderat på det här och håller med om att det är individuellt. Själv har jag en 2,5 åring som har gått på lösdrift och blivit grundläggande hanterad fram till och med slutet av augusti då han kom hem och opererades för att han var klapphingst. Sen dess har han växt en hel del och han är fortfarande ganska "öppen" i sina framknän så därför tar jag det ganska lugnt. Prommenerar och har börjat tömköra. Jag skulle inte vilja longera och börja jobba på böjda spår mer än ytterst lite. Har tidigare haft en unghäst som var mer färdig som 2,5 åring och då gjorde jag mer.

Ett skäl jag har hört för att börja sitta in dem på hösten som 2 åringar är att de inte är så starka så det är mindre risk att de är "busiga". Men jag tar nog risken med att vänta och blir han för busig får jag skicka honom till ngn som är lite modigare än mig. Är mer rädd att förlora framåtanda pga att det blir för tungt för dem.

Men det vanligaste skälet är väl det som andra skriver om, att det ska stärkas medan de växer.

3 års testet beror på hur han verkar i vår. Skulle kunna tänka mig att åka utan att göra ridmomentet om han inte är färdig för det.

Till sist måste jag säga att det är en rolig tråd som jag hämtar inspiration från:)

Ah oh... han är så fin! :love: Antar att han redan är upptagen, annars är min tjej ute efter en snygg pojkvän :D

Hoho! Jag har också en bebishäst.. *räcker upp handen* :D

S6301355.jpg

(Bild från lösdriften i januari iår när vi hälsade på honom)

Quadrat
Qalle - Eminent - Falstaff
valack, ca 170 cm ( :eek: )

Fick hem honom från lösdriften/betet där han har varit hittils, mammas egna uppfödning, för ca 4 veckor sedan. Planerar att hantera och jobba honom i ca 8 veckor nu på hösten och sedan får han vila till våren då vi ska sätta igång honom inför 3-års testet.

Har tömkört en del, longerat mycket över cavalettin, promenerat ute i omgivningarna hemma och åkt till ridhus. Suttit på honom 4 gånger och har kommit till start/stopp, höger/vänster och trav på volt i lina samt små uteritter med ledare på vägen hemma. Nästa gång jag är själv i ridhuset ska jag testa att rida lös på honom.

Vi tar det med ro, gör så mkt vi hinner på 8 veckor nu och sedan tar vi resten till våren. Bara så han är lite förbredd när det väl är dags. Gör något med honom ca 3 dagar/veckan.

Min plan är att visa på 3 års test. Men vad ska dom kunna igentligen? Skritt, trav, galopp och styrtama eller gå i Grand Prixform? :angel:

Hahaha :rofl:

Alltså, på ridprovet får man ju godkänt eller icke godkänt (vilket jag tycker är bra, då blir risken mindre att folk överdriver ridningen på sina unghästar).

Hästen ska (med viss framåtanda i alla fall) visas i skritt, trav och galopp i båda varven.

Förra året visade vi en häst som inte alls hade någon naturlig form och sprang med näsan i vädret men det får man inget "avdrag" för, det enda de säger är att man inför 4-års visningen önskar lite mera form i hästen samt att vi skulle sätta på skor då hon var något kort i steget barfota tyckte de.

*knapplån*

Lotta är svullen i kotan i vänster bak. :(
Hittar inga sticksår, ingen rasp/mugg, hon går inte konstigt, hon är inte varm... Hon vill helst att man inte rör kotan, men hon ger sig efter en stund. Hittar dock ingen anledning till svullnaden.

Bläää.
d022.gif

Godkväll! Vill bara säga att jag är så stolt över min grålle, han har blivit longerad med sadel och hängande stigbyglar idag och det var nemas problemas!
:banana:
Här är mitt stora troll med full vuxenmundering..:love:

Lite suddig bild tyvärr.

Har också en skadad tjej här hemma. I förrgår ville hon knappt stödja på höger bak och hade lite temp.Jag trodde att det var en hovböld och skulle lägga jodopaxomslag. När jag tvättade såg jag att hon måste ha trampat på något för ena ballen var lite skadad samt strålen glipade lite. Jag la omslaget och höll koll på tempen. Som tur var så sjönk tempen hela tiden och morgonen efter så gick hon nästan som vanligt. Nu får hon gå med lindad hov så hoppas jag att det inte kommer in något skräp som kan orsaka problem.

Inte så lätt att hålla torrt och rent i dessa tider...

Inte så lätt att hålla torrt och rent i dessa tider...

Tell me about it. Har en häst med spricka i sulan som måste hållas rent och en häst med hovbandage efter uppskuren böld :(
De samsas om en liten sjukhage som iaf inte är lerig.

Vad söt han är :D

Idag kunde jag inte låta bli att sitta på honom när jag hade hjälp och allt! Alla hästarna i stallet var helt uppskruvade och även Plutten. Det var massa farligheter på gården såsom barn och barnvagnar samt ett och annat hästätade monster. Plutten var iaf snäll men ofokuserad så det blev med lina på hela tiden.

Här kommer lite bilder:)
29767484.jpg

29767402.jpg

29767364.jpg

Jag var tvungen att härma honom :p
29767426.jpg

Idag var jag i ridhuset med bäbisen. Femte gången som jag red idag och eftersom vi var själva så passade jag på att testa att rida lös för första gången. Red i skritt och trav på volt, längst fyrkantsspåret och vände snett igenom några gånger i trav.

Nu ska vi bara tömköra lite mer för att få ordning på styrningen (utan ryttarbelastning), jobba lite mer över cavalettin i longeringen, försöka galoppera i ridhuset och rida ut en liten sväng i skogen hemma med en annan häst (problemet är att få ihop en tillräckligt kort runda och att undvika biltrafiken helt första gången). Sedan åker han tillbaka till unghästflocken (om 2-3 veckor undefär) och stannar till feb då vi tar hem honom igen.

Åh så tjusiga ni är! Kommer han att bli helt vit? Han är så läcker i det järngrå! :d

Igår tog jag mig en tur på Amazing igen, det var 2:a ggn vi "red" och hon var duktig som vanligt! :love::bow: Pappa ledde runt oss i hagen och hon gick fint! :) Känns som att hon vill säga att hon är stor nog att gå med de andra hästarna ut på tur! :p:p

Kommer att "rida" nu varje helg fram till Dec och sen blir det vila hela Dec/Jan med endast löshoppning och promenader på schemat. Får hoppas att hon tycker att det räcker som aktivering, Amazing är ju en riktig arbetsmyra och förstår oftast inte själv att hon behöver vila också! :)

Senast ändrad:

Ja tyvärr kommer han väl bli helt vit. Det färgen han har nu är väldigt praktisk också :D

Kul att det går bra med din:) Jag kommer bara löshoppa min en gång till nu innan februari så då kan du kanske ta en plats på löshoppningen om du vill:)

Nu har jag suttit och läst här ett tag och tittat på era 07or och läst, vad duktiga ni är med dem!!

Jag har ett fullblodssto efter Eighty eight keys som jag har ägt sen i maj, mycket rar och klok! Hon är nu 2 år och 4 mån men växer jämt och fint och ser mogen ut i kroppen men vi har tagit det lugnt under sommaren ändå och inte kommit så långt som vissa andra här, men vi har tömkört och longerat lite, hon är sadel/tränsvan och jag har hängt lite på henne. Hon har tagit allt med ro så det hoppas jag att hon fortsätter med :) Tanken är att sitta på henne, ta några korta skritturer ev. med någon trav innan vintervilan och sen fortsätta i vår igen med sikte på 3 årstestet.

29082937.jpg

I Maj, 1 år 11 månader
29773522.jpg

I Augusti, 2 år 2 månader
29082926.jpg

I Oktober, 2 år 4 månader
29773505.jpg

och en bonusbild på bushästen också :)
29773498.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2