07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Min lilla dam har fått ta de lugnt i en vecka nu. Förra måndagen var det uttag av vargtänder, vaccinering och avmaskning. I går longerade jag och hon skötte sig utmärkt, trots att hästarna utanför ridhuset levde rövare. Hon stannade upp och blev 1 dm högre men tog de med ro, uppvisade sen lite ”passage”. Börjar bli duktig på röstkommandon och fattar nu snällt galopp och bryter av.:laugh: I morgon blir det löshopning och till helgen blir det äntligen träns då alla unghäst vårtorna är borta och munnen fått vila efter uttag av tänder.

Här kommer lite fler bilder på min kille..

Nyss hitkommen som hyresgäst.
Inte anande vi då att han skulle stanna..

Precis blivit min..

pic29737053]
29737053.jpg
[/url]
Varit ute på prommis med vuxenkläder på..

Har blivit stor pojke..

kl

Nu står min stackars kille nerdrogad i boxen och har nyss blivit kastrerad, vet passade på att dra ut vargtänderna också. Så nu hoppas jag bara på att det inte ska bli några komplikationer efter kastreringen.

Ikväll gick jag o min kompis upp till grannens padock med hästarna. Jag ledde prince ett par varv först där uppe o sen stanna vi och jag satt upp. Skrittade ett par varv i vänster och gjorde en halt. bytte varv o skrittade ett par varv där och gjorde sen halt och satt av. Helt oberörd :)
E så stolt över min lille skit.. Nån gång till bara sen är det dax för vintervila fram till våren..:laugh:

Ikväll gick jag o min kompis upp till grannens padock med hästarna. Jag ledde prince ett par varv först där uppe o sen stanna vi och jag satt upp. Skrittade ett par varv i vänster och gjorde en halt. bytte varv o skrittade ett par varv där och gjorde sen halt och satt av. Helt oberörd :)
E så stolt över min lille skit.. Nån gång till bara sen är det dax för vintervila fram till våren..:laugh:

Roligt att höra om och se alla duktiga 2-åringar
Eladiya och jag går sakta fram, mest promenader, med mycket fokus på att verkligen följa ,åt alla håll,i slakt rep,en del PNH övningar, hon går med som handhäst ,och vi har tömkört ganska glest. När det gäller tömkörningen är jag fascinerad av hur mycket hon lär sej " mellan gångerna", det verkar vara då det händer mest, inte när man nöter.
Med det här stillsamma upplägget har jag inte planerat någon vintervila,utan vi fortsätter så här.:) och lägger till vartefter.

Idag var Pix sitt gamla vanliga jag igen, vi har nyss varit ute på en morgonpromenad i kylan. Såret efter kastreringen ser fint ut, det har knappt svullnat någonting alls och han verkar inte ha så ont heller :laugh:

Nu har jag suttit och läst en hel del av inläggen här på den lååånga tråden om 07'orna, och kan inte undvika att skriva ett inlägg med egna funderingar i ämnet.
Notera nu innan kritiken börjar hagla tillbaka mot mig att jag inte är ute efter att smutskasta någon utan jag är bara nyfiken på vad ni har för inställning och "orsak" till att göra det så tidigt?

Är era 2.5-åringar välutvecklade och så pass klara i kroppen att de fungerar att ridas i alla 3 gångarterna?
Har det att göra med ridprovet på 3-årstestet?
Hur höga är era hästar? Hur höga förväntas de bli?

Jag förstår självklart att det inte handlar om några längre stunder på ryggen men ändock, kanske verkar det lite provocerande men personligen tycker jag många går lite för fort fram med sina unghästar. Till vilken nytta frågar jag mig då?
Hållbarheten kommer inte öka av att man rider in sina hästar tidigare och tidigare. Har sporten blivit för prestationsinriktad så man glömmer bort att många hästar faktiskt växer tills dess att de är runt 6 år? (Framför allt med tanke på att fler och fler hästar slutar på 170-175 cm i manken numera).

Det är inte alltför många år sedan som man på ridlärarutbildningar lärde ut att unghästar sitts in hösten de är 4, för att sedan börja arbetas mer på våren när de fyllt 5. Vad tycker ni om detta ideal?
Bör man börja tänka över att ta bort ridprovet på 3-årstestet för att få fram mindre pressade individer?

Har på nära håll sett en del skräckexempel där ägaren överskattar sin hästs förmåga och har alldeles för bråttom med utbildningen. De föreställer sig att deras, egentligen, ganska medelmåttiga 3-åring ska vinna championatet nästa år, och sitter därför och trimmar ordentliga (30-45 min) pass på volter i olika storlekar minst 3 gånger/vecka, där emellan tömkörs unghästen. Är det bara jag som tycker det är helt tokigt?

Självklart är man alltid stolt som en tupp över att ens lilla älskling är så otroligt duktig och snäll och man frestas att prova nya saker titt som tätt - men en dag tar det stopp, det slår nästan aldrig fel?
Resonemanget låter då (och detta är av egna upplevelser) "han har blivit så bråkig och istadig på sistone, så jag måste rida idag med för att komma över det!" - tycker ni det är en bra lösning eller vad hade ni gjort?

Nu blev det här väldigt långt men jag hoppas ni orkar komma med intressanta, egna reflektioner i ämnet :)

Jag förstår dina frågeställningar och funderar själv i samma banor. Har själv en 2 1/2 åring som gått på lösdrift hela livet men nu flyttat in på stall. Jag försöker vänja henne långsamt med alla omställningar som det innebär att bli ”riktig” häst.
Min är välutvecklad i kroppen, inte många tror att hon är f. 07. Men hon kommer att växa mkt till. Är i dag ca 165 cm men bör bli runt 170 cm. Än så länge är hon longerad i grimma med sadel ett par gånger och löshoppad. Målet är att ”rida” i skritt och trav innan årsskiftet och sen låta henne ta det lugnt ett par månader. Men jag är stolt över framsteg som att kunna spola benen, stå snällt på gången, snällt lyfta på benen osv. Jag kommer inte att trimma 30-40 minuter för att göra ett eventuellt ridprov på 3 års testet. Men om allt går bra och hästen verkar nöjd så hoppas jag att hon ska kunna ridas för eventuellt ridprov. Är inte helt säker på vad jag tycker om ridprov på 3 åringar. Hästar är ju olika klara i kroppen som 3 åringar och många hästar är nog inte klara då eller inne i en växtfas.

Tycker nog inte att det är många som går för fort fram i denna tråd. Även fast många redan är suttna på så verkar det som om många kommer få vila över vintern. Det handlar om korta ridpass enstaka gånger.

Men allt du skriver om tål att tänkas på….

Skriver under på allt föregående tala skrev.
Även min är mycket klar i kroppen, 162cm. Gissar på att hon växer iaf 5cm till. Jag rider inte min alls än. Men till din frågeställning om det skulle vara möjligt att rida i alla gångarter så är jag helt övertygad om att min dam skulle klara det utan problem. Jag ska inte visa min på 3års test. Det jag tycker är svårt med 3 års testet är att många vill väldigt gärna visa sin fina hästar MEN vissa är redo för det fysiskt och mentalt och andra inte. Tex har jag på jobbet en 3åring på 158cm som bara växt 2cm senaste året. Han är klar i kroppen. Rids 3-4 dagar i veckan, är med på träningar, har börjat hoppa lite hinder osv. Sen har vi en 4åring på 175cm, hon är inte alls klar i kroppen än, ser ut som en älg, inget sitter ihop, hon har inte breddat sig än. Det hästen hade absolut inte kunnat visas som varken 3 eller 4åring. Vi har påbörjat inridning med henne nu. Så kontentan av det hela tycker jag är att man måste se varje indivd för sig!

Sen tror jag att det är BRA att man börjar anstränga dom vid tidig ålder för att skelett, senor, ligament ska stärkas. Men återigen det ska anpassas utifrån individen.

Givetvis är dina funderingar något som jag är säker på att vi alla har med i beräkningarna när vi börjar träna våra 2-åringar. Att se till individen är a och o.

Däremot så tror jag inte alls på att vänta till hästen är 4 år med första uppsittning. Om det vore så att våra unghästar fick växa upp i enorma hagar, med kuperad terräng och i stor flock, då kan jag tänka mig att det kan hålla. Men de allra flesta hästar idag har inte dessa förutsättningar för sin uppväxt. En lösdrift kan ses som idealisk, med en tämligen platt och tråkig hage på några hektar - om ens - som snart blir upptrampad. Inte den ideala uppväxten för ett ungt djur. Där måste vi hjälpa till om vi förväntar oss att ha en hållbar ridhäst. Och tidig belastning av rygg för att stärka det som behövs är också en nödvändighet då det är det som är hästens framtid. Men allt är ju en balansgång mellan att stärka eller att slita. Så är det i all fysisk träning.

Om människor som vill använda sina kroppar väntade med att belasta dem tills efter tonåren, när de växt klart skulle vi ha ett sjukt släkte - ja, det är vi på väg att få av datorerna ändå.

Vi behöver belasta den unga hästen och ge den möjlighet att stärkas när den växer. Men jag ser precis som du en fara i nötningen. Voltarbete på en tre-fyra åring längre än 5-10 minuter åt gången tror jag inte på.

Jag tar istället ut min välutvecklad 2-åring på skogspromenader över stock och sten, kanske sitter jag upp 10-15 minuter och skrittar då mest. Något lite trav med, lång och låg, för att hitta balansen rakt fram på jämnt underlag, under någon minut. Detta max 2 ggr i veckan. Sedan kan hända att jag longerar i kanske 5 min någon gång i veckan lätt inspänd. Över vintern när det blir halt kommer han att bara gå i hagen bara.

Min andra mindre utvecklade tvååring, med trevlig stam, kan jag tänka mig på treårstestet. Men är osäker om han kommer att vara redo för det. Han är varken sadlad eller uppsutten ännu. Han är inte lika utvecklad. Ledd i skogen i stort sett. Kommer dock att sitta upp och sadla innan vintern börjar. Sedan får jag se efter snösmältningen hur det blir med honom. Hur redo han kan bli?

Hur mycket mer mina hästar kommer att växa har jag inte den blekaste aning om. Det anser jag att ingen egentligen kan beräkna. Tror att min välutvecklade häst inte kommer att bli så mycket högre, medan den andra kanske har en 5 cm till, förhoppningsvis. Men det handlar ju enbart om mina förhoppningar och min tro. Tillväxt går inte att beräkna.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Är era 2.5-åringar välutvecklade och så pass klara i kroppen att de fungerar att ridas i alla 3 gångarterna?

Ja, Ariel är väldigt färdig i kroppen för att vara 2 ½ år. Speciellt när jag jämför henne med några jämnåriga unghästar av samma ras som mest såg ut som hon gjorde som ettåring. Långa, rangliga saker. :crazy: Däremot är hon inte mentalt redo för att galoppera och därför blev det ingen galopp.

Nej, Ariel kommer förmodligen inte gå 3-årstest eftersom det alltid är utom tävlan. Skulle det ändå bli av så är det ponnyernas test och där visas de inte uppsuttna.

Ariel är i dagsläget 140 cm hög och beräknas bli ungefär 141-143 cm.

Lagom är ju alltid bäst....

När jag besökte klinik mkt förra året och pratade med vet. och såg hästar springa på löpargången pga hälta kom frågan upp. Enligt dem så har hästar som rids in sent, påbörjad inridning runt 5-6 års ålder, en tendens att inte hålla. Men detta är endast åsikter av personalen på denna klinik.

Charlotte1975:
Har också en 2 ½-åring hemma som är välutvecklad och jämnvuxen (ca 163-164), dock är hon nog inte i närheten av bredden hon kommer få sen. Resonerar ungefär som du där med att vänja vid all hantering först, sedan om allt rullar på under vintern så kommer hon visas riden på provet - däremot så tänkte vi inte börja rida på henne förrän en bit efter årsskiftet...
Konceptet med inridning -> vintervila vet jag att det är många som kör med, inget ont om det. Men skulle man egentligen inte lika gärna kunna lägga dessa månader på att t ex tömköra eller på annat sätt bygga upp hästen, för att sedan i vår börja med inridningen? För att förbereda för jobb utan att det nödvändigtvis innebär en belastning på ryggen direkt vid ev dålig muskulatur t ex.

Salasolen:
Jag tror inte att det inte finns 2 ½-åringar som klarar det, frågan var snarare hur pass mycket nytta det gör? Vad säger att det är bättre att kunna rida dem i alla tre gångarterna på hösten när de är 2 ½ mot på våren när de fyllt 3? Det är mer så jag tänker..
Stärkning av skelett, senor och leder med belastning typ promenera på asfalt m.m. vet jag veterinärer som säger att det är nyttigt, även tävlingsfolk såklart.

I övrigt håller jag med dig om att man ska anpassa utbildningen efter individen och inte pressas av hur "industrin" tycker att det bör vara - dvs visa på 3, 4, 5-årschamp. och de ska ridas si och så mycket när de är si och så gamla.

Stopek:
Tack för dina reflektioner, mycket klokt sagt!

Nu har jag inte massor med erfarnehet av inridning. Men jag TROR att konceptet inridning, längre vila (vintern) och sen fortsatt inridning är aldelles strålande. Tycker ofta det verkar som att hästarna lär sig massor när de vilar och får smälta allt de lärt sig. Skulle jag visa min på 3års skulle jag vilja att hästen var van och bekväm med att bli riden och då skulle jag inte rida bara några veckor.

Jag har tänkt att mina ska gå treårstest i vår, men eftersom de går som ponnyer så visas de bara löshoppade.

Mina gör jag ungefär likadant med som flera andra här verkar göra? Rätta mig om jag har fel...

Jag rider lite nu på hösten, insuttna är de sedan tidigare. Rider bara för att fästa in styrningen och kommandona från ryggen. Handlar om korta stunder och då blandat på skogspromenader/ridhus.

Sedan går de mest som handhästar över vintern och löshoppar då och då för att sen återuppta ridningen till våren. Då är det inte mycket man behöver göra om de skulle ha visats uppsuttna på treårstest eftersom de inte glömmer i första taget. Styrka och kondition behöver man inte sitta på hästen för att träna upp.

Samtliga mina hästar går på lösdrift, runt 10 ha stora hagar med omväxlande terräng. Vi har klätterbackar vi klättrar i för hand med de yngsta.

Jag förstår självklart att det inte handlar om några längre stunder på ryggen men ändock, kanske verkar det lite provocerande men personligen tycker jag många går lite för fort fram med sina unghästar. Till vilken nytta frågar jag mig då?
Hållbarheten kommer inte öka av att man rider in sina hästar tidigare och tidigare. Har sporten blivit för prestationsinriktad så man glömmer bort att många hästar faktiskt växer tills dess att de är runt 6 år? (Framför allt med tanke på att fler och fler hästar slutar på 170-175 cm i manken numera).

Det är inte alltför många år sedan som man på ridlärarutbildningar lärde ut att unghästar sitts in hösten de är 4, för att sedan börja arbetas mer på våren när de fyllt 5. Vad tycker ni om detta ideal?
Bör man börja tänka över att ta bort ridprovet på 3-årstestet för att få fram mindre pressade individer?

Har på nära håll sett en del skräckexempel där ägaren överskattar sin hästs förmåga och har alldeles för bråttom med utbildningen. De föreställer sig att deras, egentligen, ganska medelmåttiga 3-åring ska vinna championatet nästa år, och sitter därför och trimmar ordentliga (30-45 min) pass på volter i olika storlekar minst 3 gånger/vecka, där emellan tömkörs unghästen. Är det bara jag som tycker det är helt tokigt?

Självklart är man alltid stolt som en tupp över att ens lilla älskling är så otroligt duktig och snäll och man frestas att prova nya saker titt som tätt - men en dag tar det stopp, det slår nästan aldrig fel?
Resonemanget låter då (och detta är av egna upplevelser) "han har blivit så bråkig och istadig på sistone, så jag måste rida idag med för att komma över det!" - tycker ni det är en bra lösning eller vad hade ni gjort?

Nu blev det här väldigt långt men jag hoppas ni orkar komma med intressanta, egna reflektioner i ämnet :)

Jag har en nordsvensk som inte är färdig i kroppen förrän hon är 8 år. Jag har valt att köra in henne ordenligt innan jag ens tänker på att rida. Rent kroppsligt är hon nu redo för korta korta pass i skritt men eftersom jag väger så pass som jag gör kommer jag vänta med att rida in henne till iaf nästa sommar. Jag ser ingen anledning till att visa på 3-årstest eftersom jag inte är intresserad utav att tävla. Jag kommer ställa ut henne som 3-åring.

När jag jobbar henne från marken har traven precis börjat fungera riktigt bra och jag har börjat lite smått med galoppfattningar. Alltså inte redo att ridas ännu.

Min tjej är 143 cm hög och förväntas väl bli iaf 147. Vilja har väldigt mkt dölehäst i sig och de tar lite längre tid på sig har jag fått höra.

Innan hade jag fjording (red ett antal unghästar) och skulle aldrig kunna tänka mig att sitta på en fjording innan den fyllt 3.5, de växer så himla länge. Mammas fjording (som vi haft sen han var 7 månader) växte tills han blev 10 år...

Jag förstår inte alls varför man rider in så pass tidigt när det gäller hobbyhästar. Jag tycker att man som mest kan sitta in dem hösten innan de fyller 3 och sen till våren ridning i alla gångarter. Men för den skull ska man inte vänta för länge heller. Rider man in försent så håller de inte utav den anledningen (undantagen bekräftar regeln). Tror det är väldigt individuellt MEN jag tycker ändå att man ska avvakta lite mer än vad som är "standard" nu.

Det finns väl en anledning till att medellivslängden på halvblod är 7 år (faktan kommer från försäkringsbolag).

Senast ändrad:

*kl*
Jag har ridit själv och travat!:bump: No problems. Lanzelot går gärna först och är väldigt pigg i skogen. Lite läbbit då han inte är helt styrtam ännu.
Galoppen provar vi nästa år. Jag är för feg och när syrran är gravid finns det ingen kamikazepilot till draghjälpen Ella.

Vi jobbar vidare med start, stopp, höger och vänster. Form skiter vi fullständigt i. Den kommer när den kommer. Jag kommer fortsätta med ett par korta 10-20min pass/vecka fram tills det blir fruset på ridbanan, han har ju inte skor, sedan blir det mys pys vila. Sedan sätter vi igång med ridningen igen i slutet av feb, början av mars beroende på vädret.

Lanzelot är väldigt "färdig" i kroppen, just nu jämnhög bak och fram och förvånansvärt stadig att rida. Hans 5åriga syster har växt 1 cm sedan hon var 2,5 år. Jag tror inte att han blir någon jättehäst, men kommer nog över 165cm strecket.

"Faran" med en häst som Lanzelot är att han är så positiv och lättlärd. Det skulle vara så lätt att öka kraven på honom. Saknar man rätt kunskap är det nog lätt att tyckas med av framgångarna och bara kräva mer och mer.

Min plan är att visa på 3 års test. Men vad ska dom kunna igentligen? Skritt, trav, galopp och styrtama eller gå i Grand Prixform? :angel:

Nej, min är inte färdig att ridas i alla gångarter och därför har jag inte gjort det. Jag har endast suttit på honom i skritt några gånger och det kommer jag antagligen göra några gånger till innan vintervilan. Sedan har han under hösten aktiverats i form av löshoppning varannan vecka och som handhäst och tömkörning. Dock aldrig mer än 2 dar i veckan.

Jag har som tanke att visa honom på 3-års men det är inte därför jag har börjat med honom nu utan det är för att han i lugn och ro ska få vänja sig vid alla moment och långsamt bygga upp sig. Detta inte bara kroppsligt utan framförallt mentalt. Sen tycker jag att det är bra att dom får längre vila under vintern och smälta allt och mogna. Att börja sent anser jag inte hjälper hästen om man vill vara med på 3-års utan det blir med stress och press på hästarna sedan på våren och för mig är inte det ulimat. Är han sedan inte redo att medverka på 3-års så hoppar vi över det.

Min är nu 158 men beräknas väl hamna någon cm över 160 hoppas jag.

Sen handlar det som så många redan har sagt om individen. Jobbar man med unghästar måste man kunna läsa av dom. Vissa går nog lite väl fort fram för att deras hästar har väldigt lätt för sig och det slår tyvärr tillbaka på dom senare i hästens liv. Tyvärr tror jag även att vi har så mycket skadade hästar för att folk som inte kan rida sitter och nöter på banan alldeles för mycket och länge. Börjar en unghäst bråka är det dags för en längre vila tycker jag!

Lagom är bäst! :)

Min plan är att visa på 3 års test. Men vad ska dom kunna igentligen? Skritt, trav, galopp och styrtama eller gå i Grand Prixform? :angel:

Haha klockrent!

Förstår inte varför alla har sån brådska med formen. Den kommer ju när hästen har styrka till det!

Jag har tidigare fått omdömet: Jättefint visad! På lugn och harmonisk häst.
På 3-års när hästen inte var i närheten av att gå i form, men framåtbjudningen fanns där.

Vår är väl ca 165 cm nu och då hon är född sent så tar vi det i mina ögon lugnt.Trots att många tycker att hon ser "färdig" ut.Blir longering ca 2-3 ggr i veckan för att hon ska lära sej röstkommandon.(korta stunder)Har suttit på henne 1 gång då hon stog stilla .Sen är det vanlig uppfostran som gäller dvs kunna stå uppbunden i gången ,promenader osv.
Då hon har vuxit mkt i förhållande till sin mamma så tycker i alla fall att vi går lugnt fram om man ser vad vi gjort med henne.
Däremot så går hon i stora hagar som är kuperade.
3-års test har jag inte ens funderat på i dagsläget.
Håller med dej i mkt du skriver men jag tycker inte att ngn verkar gå fort fram i denna tråden,sen är ju alla hästar olika,en del går ju i skaplig "form" spontant.
Vad tycks om henne ?
Tracy-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar