07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Här har det kapats man på andalusier :devil:
Har varit ute och tömkört min tjej i skogen igen. Jisses säger jag bara... dålig frammåtbjudning är numera ett skämt. Hon går som en snigel längs vägen, ökar lite när vi svänger in på gräset mot skogen. När vi kommer in på stigen i skogen går det lite fortare och jag måste ha 110% kontroll på tömmarna för annars sticker hon rakt ut i skogen, när hon väl får gå ut i skogen ja då är det bara att jogga bakom, satan vad kul hon tycke det är. Som tur är har hon stenkoll på sina fötter, till skillnad från den tvåbenta som smått ramlar fram efter henne :D

*fnissar bakom datorn*

Min häst har också fått behålla sin man nu. Fick ju trimma ner den förra året till utställningen eftersom de ska vara flätade då, men nu har den fått växa fritt igen. Brukar få höra att hon är väldigt vacker i sin man.
När jag skulle förklara för en nyinflyttad ca 5km bort var jag bodde sa hon: Å det är du som har hästen med silvermanen. Det tyckte jag lät väldigt fint.

Här jobbade vi på ordentligt under höstlovet och har ridit Nova några gånger. Det gick över förväntan och vi travade även några steg sista dagen.
Hon är väldigt lätt att styra och det gick att rida henne själv bara att en kompis gick bredvid. Hon lärde sig att stanna med hjälper och även att starta.
Nu får hon vila lite så får vi se när vi fortsätter. Vill ju ha någon med mig i början så jag får ju jobba med henne när någon kompis hinner hjälpa mig.

Hon har börjat visa lite stofasoner och försöker vara lite "bitchig" men får hoppas att hon lugnar sig.

Nykomling i denna tråden, så måste presentera oss. (Även med nytt nick.)

Har precis "köpt" henne den 26 september. Har henne på prov till 1 December då jag betalar sista summan för att hon ska bli min helt. :laugh:

Quinny heter hon, född Maj 2007. Inte gjort något alls innan hon kom till mig.

e: Pomme royal

Ca 155cm fram nu, något högre bak. Mamman är ca 156 & Pomme är över 165, så jag hoppas hon blir över 160 iaf.

Här kommer några bilder:

29803015.jpg

Dagen efter hon kom

29803016.jpg

Början på oktober

29803039.jpg

29 oktober

29803037.jpg

29 oktober

En liten löshoppningsfilm från första gången hon löshoppades:
http://www.youtube.com/watch?v=ZY0rjcyp3v4

Varför tränger han in hästen i ett litet utrymme där den får snurra på en volt? Hur kan detta vara lugnande?
Det andra såg jag väl som självklara saker...

Vet inte varför men tro mej det fungerar. Hästarna blir verkligen lugna av att gå på den där lilla volten och böja sig och på något sätt blir de trygga i det lilla utrymmet. När våra unghästar är väldig spända håller vi oss på dessa små volter och de brukar snabbt slappna av.

Fast alla hästar lider ju av klaustrofobi i varierande grad så förstår det inte alls. I så fall är den en falsk lugnhet som infaller... Jag skulle gärna se en film på det.

Mycket intressant läsning. Eamon är väldigt skicklig det jag har sett av honom!

*kl*

Idag har jag vart ute i skogen med Lanzelot. Det var en vecka sedan jag satt på honom sist. Han har i dagarna börjat få lite havre så han var minst sagt pigg. Idag kom vännen A ut och red på Ella, det var väldigt kul. Ella var mycket nöjd över att följa en annan häst och uppförde sej näst intill exemplariskt, Lotten tog täten direkt med spetsade öron. Lite läskigt var det när vi red förbi en granne som klöv ved inne på sin loge :eek: och så har grannen brevid en FÖLUNGE :love:. Dessutom upptäckte Lotten att vi var förföljda.....katten Silvia kom glatt skuttande efter oss och ägnade resten av ridturen åt att springa mellan benen på hästarna. :mad: Dum katt, men om det skulle hända en olycka har vi fler...:devil::devil:

*kl*

Idag har jag haft sanering av Ariels ben och svans. Benen var nödvändigt då hon har en del röta som måste skäras bort. Snälla fröken stod och åt hö medan jag stoppade benen i vattenhinkar och rengjorde ordentligt. :love:

Sedan gjorde jag ett försök att rengöra svansen också, men den är fruktansvärt skitig. :crazy: Någon dag skall jag köpa nytt schampo, det känns som det underlättar tvättandet ganska mycket. :grin:

Åh vilken duktig plutt du har!
Idag har jag... ridit min häst! :banana: Satt säkert på henne hela 2 min, hoppade upp och blev ledd över ridbanan, sen av igen. Inga problem. Ibban tyckte allt det var lite skumt men gjorde såklart ingen stor grej av det. Lilla pälsklings hästen :love:

Åh jag känner också för att bada Amazing! Hon brukar hålla sig ganska ren men hon älskar att bada och bli fin! :D:d

Amazing har fått lite mugg på ena bak :( (vita benet såklart) Nog för att det är lätt att få bort men ändå... :crazy:

Åhh va roligt grattis!! :D

Igår fick Plutten följa med på promenad ut i skogen. Han är ett piggt litet monster som gärna försöker hitta egna vägar mellan träden. Nu på tisdag är det sista löshoppningen innan våren så nu ska jag försöka rida lite på honom innan han får hel vila:)

Jag red lillen på ridbanan vid ridklubben idag, han tyckte dock att jag var skitjobbig och ville inte aaaalls galoppera med ryttare på. Mamma fick gå (jogga :angel: ) efter med långpisken en bit för att han skulle få upp farten. Men han galopperade en liten bit med mig på i varje varv.

Uteritt på onsdag och sedan är det jullov för plutten ifall han sköter sig då :)

Min lill tjej fick lite kolik känning i lördags kväll. Var seg när jag skulle ta in henne, hon som vanligen kraskar på bra framåt. När hon kom in i boxen så la hon sig på en gång, utan att ens titta år maten. Låg helt stil, och jag tänkte OK det blir en lång natt. Gick iväg till ridhuset för att tända för att leda henne därinne. När jag kom tillbaks hade hon rest sig och börjat äta av höet. Gav henne lite betfor med mkt vatten och linfrön som hon åt upp. Höll sen koll ett tag men inga flera symptom. Åkte från stallet men bad en kompis hålla koll. Hon fortsatte äta och bajsade som vanligt. I går longerade jag en stund och hon verkade glad och pigg. Har inte gjort något med henne på cirka 2 veckor nu för hon har varit lite trött. Skönt att allt verkar som vanligt. :)

Ariel är måttligt förtjust i mattes idéer kring bad och annan tvätt, men hon är snäll nog och uppför sig. :angel:

Jag har lite grubblerier kring mitt träningsupplägg. Ariel har varit ledig sedan 18 oktober och hon har behövt den vilan. Men nu har hon börjat bli lite mer "krävande" och vill göra saker. Jag har börjat få lite mer lust att ta promenader också (trots vädret...) och funderar faktiskt på att avbryta hennes vila.

Till saken hör att jag kommer ta ut semester några strödagar framöver, så jag kommer kunna åka ut dagtid (!) nästan varje onsdag fram till jul.

Jag kommer inte att fortsätta insittningen, den får vänta, men däremot funderar jag på att återuppta våra promenader. Vad säger ni andra?

Usch för kolik. :crazy: Skönt att hon verkar ha återhämtat sig bra i alla fall. :laugh:

Jag förstår inte hur promenader skulle kunna klassas som någon träning man behöver ransonera?
De går i stora hagar ( i alla fall min häst, och Ariel också tror jag) så om de rör sig där eller följer med på promenad, är väl egalt ur ansträngningssynpunkt, och den koncentration och lydnadsträning som promenader är, finns väl ingen anledning att göra uppehåll i alls.
Klart att Ariel vill göra saker med dej, när du har möjlighet att komma ut till henne dagtid!:)
Mörkret är annars problemet nu tycker jag ,svart när man går och svart när man kommer hem igen,vi har varken ridhus eller ridbana, så det blir mest pyssel på vardagar och lite roliga aktiviteter på helgerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar