07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Igår upptäckte vi att Bobby var lite rosa på ryggen. Blod + vit päls= rosa. Har Lanzelot vart elak mot gamlingen? :eek: Bobby hade inget sår så vi såg ut så här en stund :confused:. Sedan tittade jag i Lottens mun och såg detta...

Osorterat115.jpg

En tand har vart lös ett tag och han måste ha tappat den när han kliade Bobby.

Notera att den nya tanden redan är på väg upp. Missade ju att fota framtänderna då dom växer jätte fort.

Sicket litet sött troll Bobby var:D

Plutten har inte gjort många knop sen i tisdags förutom att blivit borstad och fått pedikyr av farbror hovslagare. Sen idag när jag var i stallet kunde jag inte hålla mig när klippmaskinen var framme så jag testade att klippa en liten bit på halsen. Han var dock lite skeptisk till detta monster som lät högt och otrevligt men ändå inte hysterisk på nåt sätt så det kommer nog att gå bra att klippa honom i framtiden:)

Ska ta mig i kragen och sitta på honom någon dag och ev skritta ut en sväng!

Lotta fick också träffa hovis denna vecka, så nu är hon jättefin om fötterna igen. :love:

Vi har tagit det lugnt ett tag (igen!) eftersom Lotta varit svullen först i ena kotan bak, sen båda. Jag stallade upp henne tillfälligt för att se om det hjälpte. Samtidigt har vi ändrat lite på fodret. Nu är hon fin i bak igen. :banana:

Här är några bilder från idag:

29861197.jpg

29861216.jpg

29861218.jpg

Melroose är så duktig! Lillaskrittrundan ut gick superbra, mötte en flock hjortar hon var bara nyfiken på dom. Var lite tveksam om det skulle gå att rida eftersom Skara har verkat upp hålvägg (förbaskade bärrandsröta !)
Men hon knallar på lika glatt som förut.

I går hade vi lastträning på trailer för andra gången. Hästen var lika duktig som förra gången, och klev snällt på utan minsta protest. Nu ökade vi kraven lite genom att stänga bakbommen. Först gjorde jag det utifrån ett par gånger, medans ”lasttränaren” stod inne kvar med hästen. Sen gick ”lasttränaren” bak själv inne i släppet på andra sidan mellan väggen och hängde på bakbommen själv. Gick in till hästen igen och sen bak och öppna, hästen stod kvar. In till pålle och bakade lugnt ut henne. Hon skötte sig helt exemplariskt. Så stolt !:D

charlotte, Vad duktig du är med lastträningen, kul att se någon som är lugn, noggrann och metodisk. Kommer bli en kanonhäst att åka iväg och tävla med!

Vi var in till ridhuset här i förra veckan, hade sällskap av en kompis och hennes häst som passade på att träna samtidigt. Pärlan skötte sig kanon, lugn och fin men tyckte allt att ridhuset var lite märkligt. Och så spegeln, hon stod en lång stund och följde kompisen som gjorde lite enkla byten på stora mittvolten med stor spänning, så hon vet redan hur det ska se ut nu om ett par år ; )

Och idag satt jag på henne, vilken härlig känsla!! :) Fröken hade spetsade öron, helt nöjd och lugn och verkade tyckta att det var den mest naturliga saken i världen. Är så himla glad och stolt över henne! Sen fick hon komma ut till kompisarna och smutsa ner sig i hagen...
29873417.jpg

tack. Ja det känns kul att få hjälp av någon som kan det här med lastning. :bow: Känns som en viktig del i "uppfostran" att få sånt här att fungera. Allt blir så mkt lättare framöver om man har en häst som är väluppfostrad. I EM ska pålle vaccineras så resten av veckan blir lugn.

Kaktuzblomma: Vilken sötnos lilla Bobby är..
Malumbub: Fina bilder. särskilt den sista.

I lördags hängde jag "på riktigt" på Barracuda! En kompis hälsade på oss så jag passade på att få lite hjälp.
Hon höll i och jag kravlade mig upp via ryktlåda och stigbygel.
Cudan stod så snällt så medan matte hängde och dinglade..
*sprickfärdig av stolthet*

Tack!

Här kommer en mindre fin bild från gårdagens tömkörning. Vi hade med oss lite draghjälp och Lotta skötte sig perfekt! Kunde stanna, svänga, starta, trava och vända utan problem, oavsett vad hästen före gjorde! Lotta ville gärna trava ikapp, men tog mina förhållningar i tömmarna och lyssnade bra! SÅ NÖJD!

bild004_61372960.jpg

Halloj allihopa, nu är jag tillbaka på buke igen efter ett litet uppehåll :) Här går det bara bra - vi har flyttat till egen gård och Apollo är igång med tömkörning och longering på ridbanan. Planen är att sitta upp i sadel på honom till helgen om vädret tillåter, innan har jag bara suttit lite på honom barbacka...

Sen undrar jag hur ni som har kastrerat (hemma) har gjort, liggande eller stående? Vad kostade det, vad fick ni för skötselråd och blev det komplikationer?

Min kastrerades i januari.
Ståendes hemma av distr.vet.
2500:-
Inga komplikationer.
Inne den dagen o sedan ut som vanligt. Han bråkade med den andra unghingsten precis som vanligt dagen efter. Rörde sig själv mycket i hagen men var det någon dag jag tyckte han såg mer svullen ut så jagade jag runt honom så vätskan kunde skvalpa ut.

Huveohals393.jpg

// Linda

Jag har folk omkring mig som "gjort" både stående och liggande. Senast i våras var jag själv med och hjälpte till med en liggande. allt gick bra och hingsten blev utan komplikationer till en valack. (Har för mig att veterinären valde att lägga ner hästen för att han var så stor o inte ville ha honom över sig, eller vad han nu sa. Jag var mest koncentrerad på annat den dagen. :D )
Rörelse är ju, som redan påpekats, viktigt. Och att de är ute mycket, i frisk luft.

Hemma ståendes, kostade 2200, komplikationer?? Oja..notan slutade på 20.000 för en kastrering.
och JA jag gjorde allt man ska göra för o förebygga svullnad m.m.
maximal otur fick jag höra..

Nu e pålle dock frisk och har inte fått några "men" :D

*Kl*

Tänkte höra med er som suttit på era hästar redan. Hur många gånger hade ni haft sadel på hästen innan ni tog steget att sitta på eran häst?

Jag har longerat/promenerat med sadel på ca 5 ggr nu. Utan några problem. Lagt tyngd i stigbyglarna & även hängt på henne flera gånger (dock utan sadel.)

Apollo har haft sadel på sig från och till under promenader,longering osv under snart ett år nu... har dock inte suttit på honom i sadel än men det kommer snart det med.

oj jösses ja det var verkligen maximal otur!

tack för era svar, hör gärna från fler om ni är kvar i tråden... det var väl en hel del som hade kastrerat under året som har gått?

Nu kastrerade jag på klinik eftersom min var klapphingst. Även fat han fick stanna ett extra dygn på kliniken så fick han 40 graders feber när han kom hem och därmed penicillin i några dagar. Notan + extra med. gick väl på 8000:- Men jag är glad att det inte blev värre:)

Min gör inte mycket nu, var ute en kväll på promenad och han fick ha på sig sina nya neonrosa reflexer :D

Min lilla kastrerades stående här hemma den 28 oktober i år. Det svullnade ganska mycket någon dag efter operationen men han hade ingen feber och svullnaden försvann på bara några dagar. Jag var ute och promenerade 2-3 ggr om dagen. Operationen gick bara på 1200:- :banana:

Jag gjorde min i våras. Körde in honom till kliniken (eftersom jag har noll förtroende för distriktarna här vad det gäller annat än vaccinationer) men gjorde det stående.

Lämnade av honom på morgonen och hämtade honom efter jobbet. Minns inte exakt vad det gick på men det var inte särskilt många tusenlappar. Hade ingen feber och eftersom det var fruset ute så fick han gå med en gammal snäll häst i hagen på dagarna från början så han skulle röra sig men inte springa. Promenerade någon dag i början bara.

Min kastrerades redan september förra året. Stående och sen direkt ut i hagen till shettishingsten som tog på sitt ansvar att hålla igång Rocket. Inga komplikationer, ingen feber...han var högst oberörd av det hela.

Sen är det väl dags för en uppdatering...:o

Vi flyttade till Ramvik 1/11...från Tingsryd, en nätt resa på ca 100 mil. Hästarna flyttades först till Bergsjö med buss, där dom stod i mitt stall några veckor, sen körde vi upp dom själva resten av vägen. Jag hyr ett 2-hästars stall med viss service. Stallägaren är suverän!!! Hästarna trivs och dom har en fin skogshage. Naturen är helt betagande här!!!

Rocket har mest fått stå sen vi kom upp hit. Både jag och maken drabbades av en elak virus så vi har varit helt utslagna så jag orkade med nöd och näppe hålla igång 5-åringen:crazy:...Men, nu har hostan lagt sig lite och jag har kommit i bättre form så dagen till ära har Rocket äntligen fått röra på sig.

Red 5-åringen och tog Rocket på släp...han var pigg och glad att äntligen få vara med. Men, han var lite tagen av den tuffa naturen här (garvar). Lilly har ju redan fått känna på den lite redan i Bergsjö men för Rocket var det första gången. Nu är han trött, efter en timmes skritt och trav över berg och ner i dalar. Lovande dock att han inte var det minsta svettig utan bara trött i huvudet. Nu ska han få börja jobba mer seriöst med sadel på och snart nog uppsittning. Så, nu törs jag säga att vi är lite på G ;)

KL

Har inte varit inne på ett tag, men nu läst sedan där jag sist var och läste. Alltid roligt att läsa. Just nu har jag varit sjuk och sedan upptagen på helger och veckor med mycket annat. Hästarna - mina två -07or har fått leka med varandra och inte någon matte. Dock har Qvintus en duktig blivande medryttare som hålls med honom då och då.

Vädret är vidrigt och det säger slosh, slosh när jag går över gräsmattan mot stallet. I förrgår när vet kom för att vaccinera Qvintus med en botulismspruta (han är ju ny för mig sedan några månader) drog hon ut över gräsmattan mot stallet och insåg att backen var nödvändigt och bad sedan om ursäkt tusen gånger, för hålen hon gjorde med bildäcken.

Min hästvet är kanonduktig. Jag har minst två kvinnliga hästveterinärer att välja på för hembesök, så distriktarn är bara i akutläge. Denna som kom i förrgår har kastrerat åt mig två ggr. Båda gångerna stående och utan några som helst komplikationer, snabbt och lätt.

Snart blir det dags att ta vargtänderna på både Qvintus och Bionix kunde min veterinär konstatera...suck.

I helgen bara måste jag upp på Bionix - han är busig unghäst, då det blir sällan - och även hitta på något med Qvintus. Får inte vara så lat.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?