07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

29881966.jpg

Vilken läcker teckning!!:love:

Luxus har alltid varit väldigt social... :D

Charlotte1975
Tack! Underbara höstbilder, hon ser jättefin ut!

Igår red jag Luxus efter en månads uppehåll, har bara longerat, tömkört och löshoppat fram till rådgivande. Först tänkte jag lite på om man skulle hänga på honom först innan men jag bad en i stallet hålla honom när jag satt upp sen gick vi ett varv så jag var säker på att han hade koll på att jag fanns på ryggen. Det var precis som vi inte hade haft någon uppehåll alls. Skritt, trav, stanna, styra allt fungerade precis som det skulle! Han är bara så snäll, vi hade dessutom sällskap av hans favoritsto (stor fin rumpa... :angel:) i ridhuset, tycker det är viktigt att de är en naturlig del av hans liv om han nu ska fortsätta vara hingst.

Sen har faktiskt Luxus kompis Mille också gjort framsteg! Jag har hjälp av en liten men vuxen elev och i måndags red hon några varv själv i skritt och trav. Man tror inte att han kan vara så okomplicerad som han är om man har sett honom och Luxus i hagen när de är fullt igång...
De är så himla duktiga mina små pojkar :love:

Senast ändrad:

Kul när dom sköter sig så fint:love:

Hade egentligen tänkt att Fille skulle få vintervila nu efter visningen men jag tror nog att jag ska fortsätta lite med honom ändå.
Här i skåne så brukar ju vintern vara värst janu/feb istället för nov/dec. Så tänkte fortsätta så länge vädret tillåter (alla är ju inte bortskämda med ridhus:p) så får vi se när han får vila, blir antagligen till jul eller nått. Och sen börjar vi igen när vädret blir bättre;)

KL

Nu har Plutten fått ha täcke på sig ute för första gången. Efter att ha hittat honom skakandes efter en hel dags ösregn skar det i mattes hjärta och det åkte på ett tunnt regntäcke. Som jag befarade så bestod det av flera lufthål efter en dag ute bland grabbarna men ändå inte så illa som jag hade trott. Så nu ska jag leta fram ännu ett gammalt regntäcke och kleta in det i antibit medel och hoppas på att dom små monstren lär sig att inte bita sönder alla täckena:)

Annars så har vi bara varit ute på promenad i mörkret ikväll. Duktig liten häst skötte sig väl och reagerade ingenting på att jag hade pannlampa. Kan iofs hända att det var för att han är så stolt över sina fina rosa reflexer :p :D

Jag är mycket nöjd över att både Bionix och Qvintus är tåliga killar. Trots ösregn hela dagen, dyblöta hästar, som inte brytt sig om att gå in i skjulet alls, så inget skak. Helt oberörda. Det är så bedrövligt med huttrande små krakar.

Hälsning Maja

Jag ser inget självändamål i att inte behöva ha täcke på sina hästar. Har man sämre hästar om de fryser? Jag kanske bara missförstod dig helt...:confused:

Jag hade helst väntat med att ha täcke på min, men fryser han måste han ju ha:) Att jag ville vänta är mest för att dom små odjuren i hagen gärna leker sönder täckena. Nu har jag dock införskaffat antibit spray och ska se om det funkar. Täcke kommer han ju ha sen resten av sitt liv då jag vill kunna träna ordentligt.

Det är min tanke om det hela:)

*kl*

tack för alla svar om kastrering, även om jag inte får användning för dem just nu... jag var ju beredd på att han skulle få stanna här hela vintern och var på väg att boka kastrering samt bygga ut i stallet för att ha plats för honom eftersom rätt köpare helt enkelt inte dök upp - och så puff bara så ringde telefonen med en jättetrevlig tjej i andra änden av luren som jag verkligen fick förtroende för direkt. Vi har pratat några gånger nu och så fort bara besiktning är gjord och kontrakt skrivet så blir min lille skrutt värmlänning... jag kommer sakna honom som en tok men detkänns himla skönt med den här köparen och framförallt att han får flytta någonstans där han hamnar i första hand.

Jag kommer nog dock hänga kvar här hos er ett tag framöver då jag är igång med att sitta upp på och rida in min -06:a och de i 06-tråden har hunnit så långt före mig.

Våra har täcke på sig nästan varje dag, å andra sidan snöar det här... HELA tiden. Dessutom hoppas jag ju fortfarande på att kunna ställa i halter-klasser i sommar så jag vill ha så lite vinterpäls som möjligt.

*kl*
Varit lite slö och inte skrivet på ett tag men här kommer lite uppdatering.Har suttit ngr ggr på henne i paddocken så idag var det dags för en sväng ute.Tog med hennes mamma som stöd.Var jättecool,bara nyfiken på allt.Så första travet uppsutten blev idag med dottern på ryggen.:D

En stor :banana: till köparen - hoppas allt går bra nu!

Ang täcken så har Lotta inget täcke på sig. Hon trivs så bra i leran. Tog in och borstade henne idag - hon rusade ut i hagen och rullade sig på en gång. Jaja. Tur att hon är söt. (Och vi har ju varmvatten i det nya stallet, så det kommer att bli bad ganska snart! :devil: )

I övrigt går det bra med Lotta. Hon får fortsätta vila p g a leran. Vill inte överanstränga bakbenen och är hönsmamma sen de var svullna. Inga tecken på det nu, men jag passar på att vara fullt sysselsatt med annat nu en period, så hon får vila.
Kanske inte har nämnt det i tråden, men vi flyttade i helgen och allt har gått bra. Lotta är superduktig! :love:

Aw lillfröken! :D

Amazing hatar lera/regn och det nästan skär i hjärtat när jag lämnar stallet på förmiddagarna och hon kollar på mig som om att "Men mamma, varför ska jag vara kvar ute i leran för? :o:p:love:"

Hennes mugg vill inte riktigt ge med sig, vi spolar, torkar och smörjer! *suck* Någon som har ett dundertips? (Naturligtvis hennes vita bakben, de andra är fina och lena som hundvalpar)

Vilka har skott sina hästar föresten? Det är dags att boka hovis till A nu och jag vet inte om jag ska sätta skor fram eller inte. Känns lite onödigt när det ändå snart är dags för vila kanske?

Jag hade väntat med skor, om hon ändå ska vila? Eller finns det nåt annat skäl till att hon behöver skor?
Lotta kommer få skor först när hon behöver dem. Känns onödigt att sätta på dem "bara för att".

Ang mugg så är det ju ett svårt problem så här års. Byt hage, om du kan. Potatismjöl torkar bra. Olja (t ex Barnängens babyolja) kan skydda. Tvätta riktigt rent dagligen. Klipp bort håren, om du inte upplever det som att de skyddar - skyddar de inte så hjälper de bara muggen. Går hon ute dygnet runt eller kommer hon in över natten?

Om hon inte behöver skor hade jag också väntat speciellt nu om hon ska vila. De pengarna kan du säkert hitta annat att göra för ;) Luxus har skor runt om men han och Mille leker så mycket att han sliter på fötterna och förra året ömmade han väldigt mycket så fort det blev lite hårt i marken...

Vi har en lösdrift för vuxna ridhästar på mitt stall och en av dem fick bort muggen genom att klippa benen (och resten av hästen). Hon hade haft problem med alla benen, som naturligtvis var vita, i flera år innan. Precis som du skriver är det rent och torrt som hjälper och då är det lättare men kort päls. Fucidinsalva har jag också använt med ganska stor framgång :laugh:

Jag har varit lite inaktiv här ett tag då jag inte hunnit med nästan något annat än jobb. :crazy: Har börjat promenera i lite tuffare tempo med Ariel dock och det gillar hon. :laugh:

Ariel kommer inte skos förrän det är absolut nödvändigt, förhoppningsvis kommer det aldrig att behövas utan jag kan använda boots under de korta perioder jag rider. Men skulle hon ömma i hagen eller slita hovarna för mycket åker förstås skorna på direkt!

Jag tycker man får se lite från häst till häst om de ser ut att behöva skor, min förra unghäst fick skor som sexåring, men det var bara för "att man skall sko" enligt nya ägaren, inte för att han behövde. Hans mamma var däremot lite känsligare och behövde skor fram från det hon var ung.

Min fyraåring har mugg på alla fyra just nu ( :eek: ). Jag har ställt henne i en hage som inte är så lerig men med mycket vatten i. Verkar vara lite bättre då benen inte blir lika skitiga då.

Jag spolar benen, skrubbar dem med hibiscrubb (tror jag det heter, finns på apoteket), låter henne stå ca 10 min och sen sköljer jag av och torkar ordentligt varje kväll. Verkar funka då det långsamt blir bättre tycker jag.

Skor på en 2-åring??? Skulle aldrig falla mig in om den inte vore akut ömfotad av att bara gå i hagen. Jag skor helst inte alls förens de är 4-år gamla och då helst bara med skor fram. Min 7-åring har tävlat fälttävlan och gått fullt i 2 år utan bakskor, han fick skor bak första gången förra skoningen. En treåring ska ridas så lite (lite på våren inför testet och lite på hösten) att det bara är onödigt att sko om det går att rida dem ändå. Skulle aldrig sko en häst "bara för att man ska ha skor runt om" och drar gärna av i alla fall bakskorna på mina tävlinghästar under vintern.

Va skönt att du hittat en bra köpare, jag håller tummar för att bes. går vägen. För min del får du gäran hänga kvar här med Willie ;)

*kl*
tack för alla svar om kastrering, även om jag inte får användning för dem just nu... jag var ju beredd på att han skulle få stanna här hela vintern och var på väg att boka kastrering samt bygga ut i stallet för att ha plats för honom eftersom rätt köpare helt enkelt inte dök upp - och så puff bara så ringde telefonen med en jättetrevlig tjej i andra änden av luren som jag verkligen fick förtroende för direkt. Vi har pratat några gånger nu och så fort bara besiktning är gjord och kontrakt skrivet så blir min lille skrutt värmlänning... jag kommer sakna honom som en tok men detkänns himla skönt med den här köparen och framförallt att han får flytta någonstans där han hamnar i första hand.

Jag kommer nog dock hänga kvar här hos er ett tag framöver då jag är igång med att sitta upp på och rida in min -06:a och de i 06-tråden har hunnit så långt före mig.

Zinkpasta kanske, vätan tränger inte igenom och det är uttorkande. Det kanske är värt att pröva.

Min är inte skodd ännu, jag kör med boaboots så länge jag kan när vi gör någon aktivitet. Blir nog skor först till nästa höst.

Kl
Jack har inget täcke och har aldrig haft. Så länge jag inte rider honom och tränar så kommer jag undvika det så länge det går. Han bryr sig inte heller om varken kyla eller väta.

Hennes mugg vill inte riktigt ge med sig, vi spolar, torkar och smörjer! *suck* Någon som har ett dundertips? (Naturligtvis hennes vita bakben, de andra är fina och lena som hundvalpar)

Vilka har skott sina hästar föresten? Det är dags att boka hovis till A nu och jag vet inte om jag ska sätta skor fram eller inte. Känns lite onödigt när det ändå snart är dags för vila kanske?

Senast ändrad av en moderator:

shysst, då stannar jag kvar och spionerar även efter att lillskrutten har åkt :)

Ang skor så har jag ingen av mina skodda, dock kommer Willy att få på sig dojor och brodd runt om så snart han blir ensam i hagen - det är snorhalt här mitt i all snö!

Ang mugg så blev jag av med det väldigt snabbt på paintarna (japp, vita ben... ) med att tvätta med spåvatten, torka ordentligt torrt och sedan bara smörja på rikligt med helosansalva. Hellre smörja för mycket än för lite. Helosansalvan är ju både bakteriedödande och mjukgörande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar