07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

KL

Jag kommer att sko Plutten till våren då jag hade tänkt att rida lite mer, då vi har mycket grusvägar och han ömmar lite när han går där.

Idag har jag ridit på min Plutt igen. Han var jätte duktig och nu har jag travat ett helt varv! Gud ´vilken härlig trav han har kommer bli riktigt kul att känna hur galoppen känns sen:love:

Till alla:

Japp det får bli skor till våren, eller senare i vinter om det blir väldigt hårt i marken! :laugh:

Jaa, raka benet kanske kunde vara något?! Ska testa att skrubba av riktigt ordentligt med såpvatten som någon föreslog, det känns milt och bra! Hatar när det blir sådär ruffsigt och "skorpigt" på benet :(

Ska rida på henne ett par ggr till innan hon får vila från sadel och börja löshoppa en del! :d:love:

Fucidinsalva eller Canural som jag tror den heter nu är jättebra mot mugg.

Jag ser inget självändamål i att inte behöva ha täcke på sina hästar. Har man sämre hästar om de fryser? Jag kanske bara missförstod dig helt...:confused:

Nejdå, inte sämre. Det är bara jag som är lat. Skönt att slippa blöta, leriga täcken som skall torkas och bytas i all oändlighet. Det kommer tids nog när träningen kräver klippning och täckning.

Hälsning Maja

Min fyraåring har mugg på alla fyra just nu ( :eek: ). Jag har ställt henne i en hage som inte är så lerig men med mycket vatten i. Verkar vara lite bättre då benen inte blir lika skitiga då.

Jag spolar benen, skrubbar dem med hibiscrubb (tror jag det heter, finns på apoteket), låter henne stå ca 10 min och sen sköljer jag av och torkar ordentligt varje kväll. Verkar funka då det långsamt blir bättre tycker jag.

Skor på en 2-åring??? Skulle aldrig falla mig in om den inte vore akut ömfotad av att bara gå i hagen. Jag skor helst inte alls förens de är 4-år gamla och då helst bara med skor fram. Min 7-åring har tävlat fälttävlan och gått fullt i 2 år utan bakskor, han fick skor bak första gången förra skoningen. En treåring ska ridas så lite (lite på våren inför testet och lite på hösten) att det bara är onödigt att sko om det går att rida dem ändå. Skulle aldrig sko en häst "bara för att man ska ha skor runt om" och drar gärna av i alla fall bakskorna på mina tävlinghästar under vintern.

Det beror ju alldeles på underlag hästen skall gå på. Här hos mig är det stenig grusväg i en och en halv kilometer för att komma till riktiga skogen. För lillskogen som vi nöjer oss med ännu, jag och Bionix, är det ca. 300 m. Det kan han stå ut med, men han är känslig. Så det blir nog skor runt om till våren. Sedan så skor jag själv och då är det både lättare och man kan ha så täta skoningar att fötterna alltid är rätt verkade.

Hälsning Maja

menar du att du startat fälttävlan utan skor med brodd bak?? de är ju att utmana ödet.. eller va de en sand bana ni var på?

Idag har jag tömkört Fille på kapsonen. Det gick ganska bra med tanke på att han ej har gjort något sedan visningen och det är ju ett tag sen nu.
Han var lite pigg och busig till att börja med men lugnade sig sedan. Hade lite "toleransträning" och det var han duktig med. Hoppade bland annat över traktor däck och vatten brunnar:D
Måste lära sig att gå dit jag styr även om det är läskigt ju;)

Idag fick jag äntligen friserat Amazing! :)

Klippte av en "flärp" som växte ojämt ur både lugg och svans. Manen blev kapad från att vara "avdankad travare längd" till kort snygg sporthäst längd! ;) Passade även på att klippa bort lite öronhår! :)
Amazing skötte sig toppen och stod fint :love:

kl

Igår red jag ut på Plutten en liten sväng! Han skötte sig bra även fast han blev lite knasig när han fick syn på några andra hästar som var ute på tur. Jag kommer då inte få någon slö häst iaf. Taktade och frustade när vi fick syn på dom. Tur att han änsålänge håller sig på marken iaf:D

Har ridit många unghästar utan skor bak på terrängbanor med helt normalt underlag. När jag jobbade i fälttävlansstall så skodde vi nästan inga hästar bak innan de gick MSV. Såklart kan man inte gasa som en idiot i svängarna inne på hoppbanan med gräsunderlag men har aldrig sladdat mer utan bakskor än med.

Vi skrittar runt i hagen, men pappa leder oss! :) Jag har ju hamnat ganska mycket efter i min egentliga planering pga hon växt mycket och det har varit skitväder, men det är ju sånt man får ta. Nästa helg kommer jag att testa att styra lite själv och trava på lina, ska bli kul! :love:

Ok men det är väl bra. Jag fick ta saken i egna händer eftersom ingen hade tid att hjälpa mig. Nästa gång ska jag testa att rida ut utan ledare med en till häst hade jag tänkt:) Att trava för sörsta gången var en underbar känsla:D

kl

Idag hanterade jag och min medryttare (medledare ännu) hästarna tillsammans för en gångs skull. Brukar aldrig bli samtidigt annars.

Qvintus fick på sig bett för första gången och betedde sig som om han aldrig gjort annat än att ha bett i munnen. Inget litet tuggande ens. Vi struntade i sadeln - har ju haft en gång bara - och tog ut hästarna på tur istället. La bara på sadeln några ggr i stallet utan att använda gjord. Stod fint, men spänt.

Bionix blev helknas av sällskap. Testade mig till tusen. Svängde med frambenen och larvade runt när jag skulle upp. Hmm...stark vilja. Vill inte säga ifrån för mycket på skarpen än. Men det kanske jag behöver. Han tycker verkligen inte om bett. Men inte heller tyglar, ens i grimman. Han förstår inte poängen med att jag skall sitta på ryggen och leda honom i olika riktingar. Han förstår, men vill ha koll på huvudet själv. Protesterar i början, men ger sig sedan. Inte varit med om en unghäst med stark vilja förut. Busig, kanske man brukar kalla det. Annars tycker jag att unghästar brukar vara så fogliga, då det är osäkra och vill så gärna vara matte till lags.

Qvintus däremot var jättetrevlig. Gick snällt med sin "andra matte". Vi gick rakt in i skogen till en bäckfåra som brukar vara torr, men nu vattenfylld med rinnande vatten, översvämmat och brett. Bionix förstod inte poängen med att följa mig, när det fanns två kvar på andra sidan ändå. Så den typen av träning gör vi bäst själva. Vi fick hitta ett lite smalare ställe att gå över. Då tog de både ett stort skutt.

Kändes som en bra träningsdag för båda hästar.

Hälsning Maja

Lagom är ju alltid bäst....

När jag besökte klinik mkt förra året och pratade med vet. och såg hästar springa på löpargången pga hälta kom frågan upp. Enligt dem så har hästar som rids in sent, påbörjad inridning runt 5-6 års ålder, en tendens att inte hålla. Men detta är endast åsikter av personalen på denna klinik.

Jag funderar ibland på om detta är en efterkonstruktion för att möta den ekonomiska aspekten i ridsporten/aveln. Det kostar tid att låta en häst växa färdigt. Vissa veterinärer hävdar att de hästar som får problem med hältor i 6-7 års ålder är relaterade till för tidig inridning. De menar att det är fel att belasta hästens kropp för tidigt när vissa leder inte har vuxit ihop. Jag red in/utbildade ett av mina ston när hon var 6 år och en starkare och friskare häst får man leta efter. Hon är 12 idag.

Min hingst är 2 år 4 månader. Han ser färdig ut och har gjort det ett tag men han är inte klar mentalt. Jag vill att han ska få växa färdigt och fortsätta gå med flocken så kanske han inte behöver bli "den ensamma hingsten" i framtiden.

Lycka till med fortsatt träning!

Våra små börjar att bli stora:)
Red ut i fredags för andra gången,fortfarande fick hon ha med sin mamma som sällskap.Var tvungen att rida över 2 broar,lite otäckt men eftersom "mamma" gick över så var det inte så farligt.Fast när hon lägger in sin trav så får lilla mamma slita för att hinna med:D

Får väl lägga ut ett par nya bilder här också på en smutsig Jack

066ja_62929354.jpg

059ja_62929406.jpg

082ja_62929481.jpg

Ursäkta eltråden men han ska stå max 1 m från mig och det är liiite svårt att fota en häst på så när håll ;)

Han är så vacker din kille:love:

*kl*
Idag har jag tömkört Enya för allra första gången! Blev tyvärr inga bilder för medhjälparen fick leda hästen:)

Enya uppförde sig som om hon aldrig har gjort annat än gått med sele på, stannade duktigt när jag tog i tömmen och ptrooade. Lite värre med igångsättningen men det kommer nog med lite träning!

Är så himla glad över min duktiga häst!

Lägger in en bild från promenaden igår;

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"