07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Det börjar bli svårt att se hur de ser ut nu, för all päls.;)

Haha, ja med all päls (och på håll) så ser Ariel nog ut som en enda stor, rund fiskbulle. :rofl: Det är först när man känner längs ryggen som man märker att det försvunnit muskler.

Drömmen vore verkligen fri tillgång på grovfoder, men eftersom Ariel går med tre mindre ponnyer får hon klara sig med 4 kg hö + allt jag lyckas proppa i henne när jag är där. Jag tror hon skulle behöva 5 kg hö + lite sojamjöl varje dag, men nu blir det istället 4 kg hö vissa dagar och 6-7 kg hö andra dagar, inte alls optimalt. :(

Ariel rör sig MYCKET mer i hagen nu när det är fruset. :banana: De har tack och lov inte alltför djup lera i hagen, så det har inte blivit ett klassiskt månlandskap av det hela. :)

I helgen skall jag (om jag inte fått biverkning av vaccinet) åka ut till Ariel både lördag och söndag, åh så jag skall proppa i henne hö då! :D

Usch, låter inte alls kul, det där med fodret. Lotta äter väl typ...15 kg silage med en ts-halt på 77%...plus lusern hack (som jag håller på att vänja in, kommer att sluta på 1-2 kg per dag).
Nu beror det ju på värden, ts o s v i fodret, men 4-5 kg låter ju alldeles för lite när det kommer till tuggbehovet. Och växlandet i mängd låter ju inte så bra heller. :(
Det finns inga andra möjligheter?

*kl*

Nu var det länge sen man var inne här, jisses vad det hänt mycket på den tiden! Vad roligt att ha så mycket läsning!! :D:D:D

Doris77 och Bismark: Tackar, ja det var en himla tur att jag fann en riktigt bra Paint men både stam, temperament OCH färg, inte lätt när man vill ha en rejäl ranchhäst :D

Enya har som sagt en riktigt läcker färg, vad är hon för ras? Kollade din sida men hittade henne inte där :)

Kan du inte göra någon form utav foderlår som hon når ned i men inte ponnisarna? Då får det ju bara i sig resterna som faller ned från munnen. Jag har tänkt göra så när jag ev hittar en liten B-ponny då jag vill att Jack ska få äta så mycket han vill, men den ev ponnyn kanske inte klarar det så då får det bli foderhäck med ram

Enya är vägkorsning:angel: Hon är 75% paint och 25% arab. Men jag har tråkigt nog ingen stam alls på henne förutom farmor (araben) för de pappren var försvunna..

Jag skulle egentligen ha quarter:o Men när jag hade träffat Enya så kunde jag inte lämna henne där hon var, långa fötter, smutsig, bukig och allmänt ovårdad. Full med mask var hon också visade det sig sen..

Så det blev en i stort sett ohanterad vägkorsning istället för en quarter. Förra gången jag köpte häst skulle jag ha ett äldre välridet halvblod så jag kunde rida dressyr. Det blev en knappt insutten 4-årig fjording:o:D

Låter som en trevlig allround häst! :) Bilder?! :laugh:

Vad är det för "guldskor" du har? Är det nått speciellt med dom? Hade vart fint med guldskor till min vackra fuxa! ;):D

Guldskor är målade i guldfärg. Järnskor som är extra slitstarka. Sommarvarianten har en hård slitstark kant och vintervarianten fasta brodd som också är oerhört slitstarka. Behöver ha en distanshäst för att lyckas slita ut dem under en skoningsperiod på sex till åtta veckor. Samma skor kan man vanligen sko om med under hela vinterna. Finns mest i tunn travvariant, men kan gå att hitta i ridskomodell.

Svårriktade dock.

Hälsning Maja

Tänk vilken tur att det blev Fröken dock :) Även om det blev ett sorgligt slut....

Enya har ju visat att hon har lite westernanlag så det blir nog kanon tror jag!

*kl*

Idag har Grållen och jag först longerat en liten stund och sen gick vi på promenad i 1.5 timme. Helt slut nu :D I slutet av rundan tränade vi buga, vilket gick riktigt bra för att vara första gången :D

Ja det var väldig tur att det blev Fröken:love: Min lilla Frök:cry:

Enya är ju ganska duktig på ground worken och går gärna över broar, pressenningar och dyl så jag hoppas ju på att det bor en trail häst därinne:)

*KL*

Igår va jag o löshoppade Prince. Har inte gjort det sen mars..Då va han inte alls intresserad av hinderna o jag tänkte att det blir nog aldrig nåt bra av det hela. Men igår såg jag ett hopp i honom. Han har växt till sig väldigt bra..O har ett bra steg och tar tag i hinderna bättre nu. Börjar ana en skymt av en bra frambensteknik oxå. hoppas det håller i sig...
Här kommer lite halvsuddiga kort på min älskade Prince :laugh:

079-1.jpg

085.jpg

Och en liten hoppbild :angel:
059.jpg

057.jpg

Åh va roligt att löshoppa:) Duktig han är!

Min har en välförtjänt vila ifrån hinder just nu men om några månader drar vi igång igen. Kanske fuskar och hoppar nån gång hemma i vinter om underlaget tillåter:)

Kan humöret svänga mycket när dom växlar tänder? eller är det någon sorts trotsålder kanske? bara nyfiken om någon mer har råkat ut för "tyken -07a"
B la vända rumpan till när stallvärden ska släppa ut på morgonen, inte vilja bli fångad i hagen m.m.Eller så kanske våran dam har ett vasst temperament helt enkelt.

Nu beror det ju på värden, ts o s v i fodret, men 4-5 kg låter ju alldeles för lite när det kommer till tuggbehovet. Och växlandet i mängd låter ju inte så bra heller. :(
Det finns inga andra möjligheter?

Nä, det är bästa lösningen tyvärr. I fjol provade vi med att stänga in Ariel i ligghallen så hon kunde stå där och äta extra, men hon tog sig ut när de andra hästarna gick iväg. :(

Tuggbehovet är däremot tillfredsställt, de har fri tillgång på halm, massor av gräs och givetvis träd/löv/rötter också.

Kan du inte göra någon form utav foderlår som hon når ned i men inte ponnisarna?

Tanken är säkert god, men det är två islandshästar (plus en dartmoor) som hon går med, så de är inte mycket mindre än henne. :grin: Till nästa vinter kommer vi att ha flyttat och då kommer hon få fri tillgång på grovfoder. :laugh:

Enya har en sån "period" nu, hon är kaxig som attan! Ska inte ta på sig grimman på morgonen, försöker smita ut ur boxen när man öppnar dörren och igår hade hon laddat sparkar mot stallägaren när han skulle gå in och lägga hennes morgonhö i boxen:eek:

Som tur är så såg han vad hon tänkte göra så hon fick sig en ordentlig tillsägelse, så får man verkligen inte hålla på:mad:

Så fort man har diskuterat saken med henne så är hon som en ängel i ett par dagar innan det kommer ett test igen.. Som det där med att ta på grimman, jag ska inte behöva jaga runt henne i boxen för att kunna släppa ut henne. Hon ska stå snällt i dörren och villigt få på sig grimman, vänta på sin tur att gå ut då jag leder henne ihop med boxgrannen ut på morgonen. *morr*

Men visst är de härliga unghästarna?? Som hittar på en massa saker för att hålla oss uppmärksamma :love:

Gandalf har haft en period där han ska stoppa in hela grimman i munnen när man ska ut i hagen och in från hagen.... TOKSVÅRT att få loss för han tycker det är buskul med dragkamp :D Även om man blir lite galen så kan jag inte låta bli att le :D

Wow, vilken utveckling! Jättefin, ser ut att ha riktigt bra frambensteknik :)

Ja jag stod själv såhär :eek: när han hoppa...har INTE sett ut sådär innan..haha.
Han sköter sig exemplariskt, skönt. Gud vad man längtar till man kan rida ordentligt på dom :d

Det är rätt kul när poletten väl trillar ner och de förstår hur de ska använda sin kropp :) Jättefin iaf :):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA