07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag har fått hjälp med Cudas inridning!
Fungerar kanon!

*fnissar*

*kl*

Hej!

Kommer ni ihåg oss? :) Enda haflingern i 07-tråden (tror jag). Jag skrev lite i de tidigare trådarna, men har inte alls hunnit med att vara aktiv i denna. Fast läser gör jag och det är himla roligt att se era framsteg! Här kommer en liten uppdatering från oss.

Vi har nu haft Waradero i ganska precis ett år. Så här såg han ut när han kom i december förra året.
vlkommen4.jpg

Så här ser han ut nu.
DSC00144.jpg

Han har löshoppat, vilket är buskul, och är longerad, tömkörd och insutten utan några som helst problem.
DSC03835.jpg

Just nu har vi lite "vintervila" när vi bara promenerar och myser. Efter jul är det meningen att vi ska komma igång med ridningen, men vi kommer att skynda långsamt.

Vad roligt att du tittade in, jag tänkte faktiskt på er häromdagen!!

Vilken skillnad det har blivit på honom, han har verkligen utvecklats! Jättefin :love:

*kl*

Idag har Enya varit på rymmen.. Igen! Trots dubbla trådar med ström i så kryper hon ut mellan trådarna. Stod och fixade maten i stallet när hon kom inpromenerandes:crazy:

Än så länge har hon ju som tur är inte lämnat gården men det vågar man ju inte lita på! Hon borde ju låta staketet vara tycker man? Idag var hon dessutom otäckad så¨hon borde verkligen känt strömmen..

Mini-monster:o Påhittig som bara den. Hon håller iaf matte sysselsatt:angel:

kl

Idag har Plutten och jag lekt i paddocken. Först fick han springa lös och sen lekte vi följa john. Jätteduktig är han som följer efter matte som en hund och går slalom mellan koner och grejer:) Fick även tummen ur och tvättade svansen som såg ut som lerinpackade dreadlocks, den ser säkert likadan ut i morrn efter en dag i hagen men jag känner mig iaf lite duktig som gjorde det!

I morrn ska jag förska få med mig kameran och på agendan står nog tömkörning om vädret tillåter:D

*knapplån*

Lotta har humör. Eller fått krupp.

:D

Skulle hålla den nyaste tjejen i stallet sällskap när hon skulle rida på sin medryttarhäst för första gången, så jag selade på Lotta och följde med till grusplanen utanför stallet. Har ju inget bett till Lotta, så jag tänkte att det borde funka, trots tandbytet som pågår, alltså med det bettlösa huvudlaget som Lotta är van vid.
Jag har nog aldrig sett Lottas mage så tydligt som idag. Möjligtvis när hon var föl o låg o sov i hagen. :D
Hon gick dit hon skulle och hon lyssnade på mig, men på de 100 meter vi gick på vägen hann hon sparka bakut säkert 10-15 gånger. Åt ena hållet. :D
Vet inte om det var för att hon var pigg rent allmänt eller sur för tänderna eller för att hon är så trygg i tömkörningen nu eller för att det för första gången var öppna stoooooora gärden på båda sidorna av vägen för första gången eller nåt annat, men jag hittade inga sår eller liknande och hon var duktig i övrigt. Lite lätt i baken bara.
Hm.

:D

Senast ändrad:

Mindre roligt att hon rymmer hela tiden... du får sätta upp en "vintertråd" oxå, då kommer hon att märka strömmen vill jag lova. Vet du att det är ordenligt med ström överallt?

Hon lär ju vara ordenligt lösgjord iaf efter alla de sparkarna....

Damen verkar ha fått humör!

Ja, verkligen!
Äh, jag tycker det är kul. Det var så mycket som var nytt igår (vägen, att bli tömkörd med det sällskapet, att det satt en ryttare på honom, kyrkogården, öppna gärden) och dessutom kom jag när jag skulle ha lunchat och bad om jobb istället :D så hon tyckte väl att det var nog. :rofl:

Det ger sig nog. Annars har vi nåt att jobba med när det lugnat ner sig i munnen på henne. :love:

Ååå, vad gulligt!! Visst är det kul när djuren kommer så bra överens?

Vad roligt att du tittade in, jag tänkte faktiskt på er häromdagen!!

Vilken skillnad det har blivit på honom, han har verkligen utvecklats! Jättefin :love:

Tack! Roligt att vara ihågkommen. :)

Ja visst har han utvecklats otroligt mycket, men han har faktiskt bara växt ca 3 cm på höjden. Han var 143 cm när han kom och är nu 146,5.

Och så lite knapplån.

Det här med sadel.... Under sadeltillvänjning och insittning har jag använt en Griffin haflinger/cob som har funkat ok. Nu är det bara att inse att den är för liten och inte lämplig för inridningen i vår, men jag vill gärna vänta med sadelköp tills han är mer färdig. Jag använder bomlös sadel till min gammelgubbe (Barefoot London). Skulle det fungera att använda den, eller är det på något sätt olämpligt att använda bomlöst vid inridning?

I går löshoppade vi igen. Var ca en månad sen sist och tjejen har fått ta det lungt för hon har verkat lite trött. I går var energin tillbaks och hon hoppade riktigt fint med bra framåtbjudning och fick med sig alla benen. Sen helt plötsligt bestämmer hon sig för att hoppa över avspärrningsbanden på långsidan där inte hindren står ?? Hon får då med sig banden och det fastar runt ett bakben. Hon hoppar över avspärrningbanden igen fortfarande med bandet mellan bakbenen. Han sprang väl ca ½ varv med bandet mellan bakbenen och hälften av alla stöden välte, men sen stannar hon. Lite stressad häst, men jag leder henne ett varv medans medhjälparna bygger upp igen och sen var hon lugn igen. Släpper henne igen och hon får hoppa ett par gånger till. Hon tittade något skeptiskt på avspärrningsbanden, men jag tror inte att hon kommer att hoppa över dem igen. Skönt att se att hon inte blir O-kontaktbar trots att något sånt här händer, duktiga tjejen. Efter de fick hon sista botulism sprutan.

Kollar med stängselprovaren och den visar ju på att där är ström. Hur menar du med vintertråd?

Nu har hon *peppar peppar* hållt sig inne de senaste två dagarna. Håller på att bygga en hage till och där kommer det att vara 4 el 5 trådar eftersom getterna ska gå i den också. Kan man hoppas på att hon får sig en ordentlig smäll då? Hon borde iaf inte kunna krypa ut mellan trådarna:angel:

Jag hade en ponny tidigare som rymde på vintrarna. Min vet sa att jag skulle prova med att klippa henne på bogen och halsen. Hon rymde inte efter det. Pälsen var så tjock att strömmen inte gick igenom.

Här ligger det mesta nere just nu. Fick ett tråkigt samtal för ett tag sen att en vän hade valt att ta sitt liv:cry:. Det mesta känns inte lika viktigt längre och känner att Nova kan få vänta lite med jobbet. Har valt att umgås mycket med familj och vänner istället.
Det hör väll inte hemma i tråden igentligen, men behövde skriva det.
Tänk på att ta hand om er och era nära och visa uppskattning för att de finns. Det är så lätt att inte säga hur mycket de betyder för en, det kan bli försent.
Till er alla här vill jag säga att jag är glad att ni finns:love: och det är jättekul att läsa om alla framsteg ni gör. Nova och jag kommer nog ifatt om ett tag:angel:.

Fy vad tråkigt!

Men man behöver ju inte känna press att våra små måste motioneras varje dag iaf:)

Jag ska försöka tömköra idag istället, hann inte riktigt häromdan:)

Idag var Amazing helt :bump: :banana: i hagen! :eek::love:

Jag har aldrig varit med om en häst som kan bocka & galoppera som henne! Hon kör skruvar med HÖJD utan dess like! :devil: Nog för att jag älskar explosiva hästar MEN inte vill man sitta i sadeln när hon ställer sig rätt upp med utmärkt balans och vevar som värsta Zorrohästen! ;)

Men det är härligt att se vilken energi och styrka hon har, trots att hon växer så mycket! :d

Härligt! :love: :D

Lotta ser mest ut så här:
klippt-lottabild_64247225.jpg

(men det kan ju bero på att jag mest ser henne när jag lunchar i hagen)

I övrigt har hon lite hovproblem igen, med "håligheter" i bärrande...lamellranden...bärranden...ja, äh, där hon hade problem förut. Så jag får börja att rensa rent och tjära in och stoppa in bomull igen och hoppas på att det hjälper. Ingen fara på taket än, men jag hade hoppas på att slippa det mer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA