07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Hade kiropraktorn ute i veckan och kollade på hästarna och hon fick då även ta en titt på min lilla 07. Hon såg bra ut och det gjordes inte så mkt med henne. Tänkte att det kan vara bra att titta och känna innan man börjat belasta henne. Så nästa besök blir i mars.
Några dåliga vinterbilder.

Hade kiropraktorn ute i veckan och kollade på hästarna och hon fick då även ta en titt på min lilla 07.

Jag har ett besök inbokat i februari, skall bli jätteintressant att höra vad som sägs. :laugh:

Jag har börjat planera inför nästa års utbildning, och det är sååå roligt att det börjar stå "uteritt" och "dressyr" på vissa ställen. :D

kl

Nu är det inte många dagar kvar tills jag står här med två treåringar i stallet. Tänka sig. Det som var frid med hästar som inte behöver ridas blir något HELT annat.

De stackarna bidde av med vargtänderna i onsdags och den ena fick tyvärr kvar lite av roten på högertanden. Just den killen verkligen HATAR bett med. Hoppas inte det krävs klinik för att få bort den. Att den bäddar in sig fint och inte stör.

Det är så skönt nu när det snart är jul och sedan allt vänder. Man kan börja se fram emot ljusare tider och mycket roligt tid med hästarna. De båda är så goa nu, lurviga, lena och rena, när snön nu kom. Riktiga kelgrisar. De får gå där i hagen nu, åtminstone i några månader. Vill helst inte på med skor och i detta väder, krävs ju brodd.

Hälsning Maja

De stackarna bidde av med vargtänderna i onsdags och den ena fick tyvärr kvar lite av roten på högertanden. Just den killen verkligen HATAR bett med. Hoppas inte det krävs klinik för att få bort den. Att den bäddar in sig fint och inte stör.

Ariel hade en rot kvar när vi tog bort vargtänderna. En vecka senare hade tandköttet blivit så pass "irriterat" att det gick superlätt att få loss den. Så härda ut 7-10 dagar och be veterinären ta ut den sedan. Brukar vara plättlätt! :D

*knapplån*

Alltså...hur gick det här till? Täcket som var ett TÄLT förra året...är för litet i år... Det saknas 5 cm på längden och minst 5 cm på bredden bak på täcket. Lotta har alltså gått från 110 till 130 på ett år...

0490_65242895.jpg

(Jag håller på med att pilla ut halmstrån.)

Det är ju kul när man har "bevis" att de växer. De börjar ju bli vuxna nu.
Här har vi vaccinerat hästarna nu och även kollat tänderna. Inga vargtänder och Nova har inte börjat tappa några än.
Idag blir det inget gjort med hästarna. Tittade på termometern -22 grader!!!
Är ju fullt tillräckligt att bara göra det man måste i stallet. Typiskt att det ska bli så kallt när man är ledig och har tid att greja med dem.

Tack:laugh:

Jag gillar skimmelskäckarna med, det tråkiga är ju att det grå oftast bleknar och blir mer blått sen. Iaf på Enya kommer den att blekna:(

Nu funkar inte min pixbox annars ahde jag kunnat visa kort på Enyas pappa, han är mer blå nu!

Tack:laugh:

Jag gillar skimmelskäckarna med, det tråkiga är ju att det grå oftast bleknar och blir mer blått sen. Iaf på Enya kommer den att blekna:(

Nu funkar inte min pixbox annars ahde jag kunnat visa kort på Enyas pappa, han är mer blå nu!

Ja, fin liten flicka.

Här är mina, framförallt Bionix visar upp sig. När han lyckligt kommit in i en hage som inte använts under hösten och därmed inte är upptrampad. Här gick det att springa insåg han. Försöker få igång Qvintus, som är mer försiktig. Och sedan försöker han få igång matte med. Vilken fräckhet - sparka åt mattes håll va?

Bus och lek

Hälsning Maja

Idag fick Ariel ha sadel på sig för första gången sedan oktober. Hon var helt obrydd, tills jag började longera henne och hon kände svanskappan. :p Den tjejen har definitivt studs i bakkärran. :bump: Hon sparkade bakut gång på gång, men sansade sig på slutet. Efter ett par bra varv i trav avslutade jag, förhoppningsvis med mindre studs som resultat nästa gång.

Sedan satt jag upp barbacka och skrittade till hagen. Ariel betedde sig som om vi senast gjort detta igår, som om hon varit inriden i många år. :love: Kände att hon faktiskt blivit stabilare sedan i höstas, hon vinglar inget alls längre, känns som en vuxen häst faktiskt. :laugh:

På tisdag blir det "riktig" ridning med sadel. Jag får sällskap av en kompis ut, vill inte sitta upp på henne ensam med sadel, om hon faktiskt börjar sparka bakut då också (gjorde det inte i höstas).

*kl*

Jag körde ju ut min plutt till sin unghästflock efter att ha haft honom hemma i 8 veckor och ridit in honom. Så nu får han gå och fundera på det han gjort till feb/mar då han ska hem och sättas igång för treårstestet. Tror på vila efter inridningen så de får landa. De är ju fortfarande bara bebisar.

Nu har han fått rejält med mugg på alla fyra. Vi och stallägaren turas om att smörja in med skillingarydssalva på kvällarna. Eftersom det frusit och kommit snö så är allt nästan borta nu. Den salvan är verkligen oslagbar.

Annar så går det bra. Han går med sina tjejer (två 1½-åringar) och lever livet på 2 hektar skogshage. Som tur är har han inte växt mer (än i alla fall, han var ju nästan 170 :eek: när jag hade honom hemma på utbildning).

Känns som att min "lilla" Amazing börjar bli en hög tjej nu! :D:D Ska mäta henne så fort jag hinner! :d:love:

Hon ska även få ett Bucas Smartex Medium eller Heavy (150 eller 300g foder) nu i dagarna, sååååå kallt ute! :cry: (Hon har ett Bucas Smartex Rain nu och det sitter toppen bra) men det är för kallt och jag gillar inte att behöva ha ett fleece under. Tror ni att 300g blir för mycket? (Lika kallt ute som inne i stallet nästan)

Glömmer aldrig när hennes täcke i stl 125 var för stort :eek:, nu sitter stl 145 toppen! ;):D

Senast ändrad:

Känns som att min "lilla" Amazing börjar bli en hög tjej nu! :D:D Ska mäta henne så fort jag hinner! :d:love:

Hon ska även få ett Bucas Smartex Medium eller Heavy (150 eller 300g foder) nu i dagarna, sååååå kallt ute! :cry: (Hon har ett Bucas Smartex Rain nu och det sitter toppen bra) men det är för kallt och jag gillar inte att behöva ha ett fleece under. Tror ni att 300g blir för mycket? (Lika kallt ute som inne i stallet nästan)

Glömmer aldrig när hennes täcke i stl 125 var för stort :eek:, nu sitter stl 145 toppen! ;):D

Tänka sig så det går undan med tillväxten. Min Bionix fick ett 125 täcke förra året. En tämligen stor - nästan som en 135:a. Den var stor förra året, liten till sommaren, då jag fick skaffa 145 som blev alldeles lagom. Så köpte jag Qvintus. Högre men kortare kropp och 125 gick, men inte idealiskt.

Sedan bestämde jag mig för köpstopp av miljöskäl. Utom då för min tonårsson. Och nu insåg jag att jag behövde göra detsamma för min lilla Qvintus, undantag från köpstoppet, så nu är ett till 145 täcke beställt.

Mina behöver dock bara täcke för nederbörd. De är helt oberörda av kylan.

Det är bra tråkigt att ha bestämt sig för att låta hästarna bara vara när snön kom. Det har jag tänkt hela tiden och så kom den och ja, nu är jag ledig. Är så sugen. Men det blir till att gå runt i hagen på jullovet och bara umgås istället.

Hälsning Maja

På tisdag blir det "riktig" ridning med sadel. Jag får sällskap av en kompis ut, vill inte sitta upp på henne ensam med sadel, om hon faktiskt börjar sparka bakut då också (gjorde det inte i höstas).

Det blev rodeo i vanlig ordning vid longeringen, men hon lugnade sig snabbare den här gången. Efter att ha joggat ett par varv i trav bytte vi kapson mot sidepull och bett och jag satt upp.

Hon var stencool hela uteritten. :love: Vi travade tre gånger, men hon bjöd upp i trav ytterligare två gånger (då fick jag förhålla, hon skall ju inte trava när hon själv vill heller!). Verkade så himla nöjd med att vara på promenad med matte. :D

Jag hoppas jag får med mig någon/några kompisar efter jul också, så jag kan rida med sadel fler gånger framöver.

Jag ger mig också in i den här tråden!

Jag har en grabb efter Corlensky G - Baffin xx - Tammerfors xx. Jag har ridit ut med honom 5 gånger i skogen i skritt och i trav, han sköter sig jättebra och känns väldigt stadig att sitta på!

Planen är att han skall visas på 3-årstestet i vår.

Här finns en kort film på honom som föl
http://www.youtube.com/watch?v=L0o9SVYfeXw

Och här från löshoppning för några veckor sedan, och ja, han är nååågot tjock och go om magen just nu :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=VUOy0_cPyMQ&feature=channel

Hej alla! Har inte skrivit nåt på länge, dock kikat in och läst ibland. Nu har jag ett par kort att lägga ut o lite att berätta.

Min Amadeuz (Akribori - D-Day) sköter sig suveränt under inridningen! Började att hänga lite i stallet tidigt i höstas och longera med sadel ett par gånger. Sadel har han haft under våren och tömkörts en del. Men en hovböld under sensommaren gjorde att vi inte kunde följa planen riktigt. Tanken var att han skulle följa med ut ett par gånger per vecka som handhäst, men det blev bara två gånger innan jag lämnade tillbaks min lånehäst.

Ja, hur som helst. I mitten av november kom min medhjälpare med för första gången och tanken var att hänga lite. Men A var så obekymrad, verkade mest tänka "Sitt upp då så vi får det här ur vägen" så det gjorde vi. Satt upp och av ett par gånger och skrittade lite.

Skyndar långsamt och har jobbat honom med ryttare en gång per vecka. Min medhjälpare får börja att rida, jag anser mig alltför tung i nuläget. Har gått ner 10 kg och 15-20 till är på gång. En tvååring vill jag inte sitta på i nuläget, men om ett par månader till så :-)

De sista tre gångerna har vi kopplat lös honom från linan med häst eller människosällskap framför och det har funkat kalasbra. Har ju stallplats mitt ute på landet och det är som bekant kolsvart nu, men in i skogen med pannlampa bara!

I morgon bitti, tionde gången han rids, ska vi ut en tur utan mig på backen. Har fått låna en annan häst i stallet så håll tummarna att det går bra!

15950_195029307823_528157823

Här är Amadeuz och min medhjälpare i slutet av november, tredje gången vi satt på honom.

Vad kul att det gick bra när ni red.
Igår var en kompis hos mig och hjälpte till med Nova. Hon har ju suttit på henne 3 ggr tidigare så igår provade vi att rida på var sin häst. Det gick kanon:love:. Red på en åker och Nova fick prova att gå både först och sist. Brydde sig inte om vilket utan traskade på i rask takt. Gjorde lite volter (stora) för att se hur hon lyssnar på tygeltag. Inga problem. Travade 2 ggr ca 10 steg och hon lyssnade både på "start och sakt av".
Red ca 10 minuter.
Hur länge håller ni på i början när ni rider på era? Är så rädd att man kräver för mycket av dem.
Här där jag bor är det väldigt kuperat. Hur gör ni i backar med era unghästar? Är osäker om man ska rida i backe i början.
Nova är ju van vid kuperad terräng eftersom våra hagar är väldigt kuperade, så hon är väldigt stadig på foten.

Jag och min bästevän! :) ..Underbar är han
ca 10,e gången ja sitter upp.
http://s281.photobucket.com/albums/kk224/SofaijaHhh/?action=view&current=MOV00210_4.jpg&newest=1

Från att varit felhanterad och vanvårdad till den trogne prins han är idag! Får mig tårögd varje gång ja tänker på de! :love:
(Käkrämmen saknas, medvetet då de är för litet.. ett full-träns som sitter fint annars och på de innersta hålen vid sidostyckena.. Dessutom är nosgrimman på yttersta hålet! >.< Knasigt hästhuvud måste jag verkligen säga!) Ska köpa mig ett änuustörre träns och spara sidostycken från gamla tränset kanske? Eller skulle de ens göra någon skillnad? :P

Hursom underbar häst som jag rider AR på och de går fantastiskt bra so far, ett bussprång men annars trogen och följer mig vartjag än går. Ska ja tilllägga att han är hingst? och usch! vad ansvarslös jag är som låter honom stå lös på stallplan och leder honom utan något?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar