Sv: 07rnas tråd version 5!
Samma här med min Bionix. Första hästen jag haft som jag varit tvungen att köpa longerpisk för att få honom att gå på volten ordentligt. Men nu är han busig när jag rider, fast nu är det ut i skogen. Jag leder och rider en bit. Då är det skutt och hopp och idag tog han några galoppsteg med mig också. Hmm...bekväm men ingen härlig galopp. Hoppas det blir bättre.
Tog tag i att få sadel på Qvintus idag med, min andra 07 som jag haft i några månader. Jag förstod att han skulle tycka det är läskigt, då han reagerade på täcket med, trots att han skall ha haft det på sig. La på sadeln i stallet en gång först utan att använda gjorden.
Så tog ner jag ner hästen och sadeln till en hage jag tränar i. Stängde om oss. La på sadeln och spände lugnt och fint. Han började gå fint ut på volten, men sedan vände han bort från mig och drog. Omöjligt att hålla då. Trots repgrimma. Drog några varv i hagen och sedan rakt genom den stängda öppningen och upp till hagen de går i. Bionix stod som tur inne.
Några repor i hagen drog han och sedan in i stallet. Där kunde jag kalla på honom i dörröppningen så att han kom. Sedan stod vi i trädgården bara stilla en stund och han fick pusta och lugna sig. Så gick vi ner till träningshagen igen och han fick trava några varv åt båda håll med sadeln på.
Sedan fick han stå och slappna av en stund. Innan jag lugnt och fint fick av sadeln. Är alltid oroligt att de skall få tokfnatt när den är halvvägs av eller på, så där första gången. Sedan la jag på sadeln några ggr till, utan att spänna. Både utanför och i stallet.
Ja, det går inte alltid som man tänkt sig. Men ändå relativt bra. Han blev inte skadad och han fick inse att dra från matte är läskigare än att stanna.
Liv med hästar är ett äventyr. Speciellt unghästar som skall ridas in, vet man aldrig hur de beter sig. Att vara två hade inte hjälpt, bara en extra som kan komma i vägen. För dra genom staket har hästen inte gjort förr, trots ensam i hagen. Han är extremt orolig för vilddjur som tar sig upp på ryggen och klämmer åt.
Hälsning Maja