07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Han är verkligen super fin! Läste mej till att det gick riktigt bra för er, grattis!!!

Jag har ridit min för 3dje gången idag. Vet dock inte riktigt vad som hänt med min filbunke häst... antingen har hon tröttnat på sin leriga hage där det inte alls går att leka eller så är det att hon börjar komma upp i lite kondition för idag var hon mer vild än tam! Latmasken har hittat spanjorskan i sig! Tömkörde först i kanske 15-20 min i paddocken, kontaterade sen att jag då inte tänkte hoppa upp så det blev 5 minuters longering i galopp och satan i gatan vad hon brallade! Jag brukar få gå på henne ganska hårt för att ens få henne i galopp men idag for hon runt so men yr höna! Ridningen gick dock strålande, satt nog på henne ungefär 3 varv och idag stryde jag helt själv, inga problem. :banana:

Har köpt ny sadel ill henne, en billig syntet sadel, över nätet. Kan säga att jag inte har några direkt förhoppningar att den ska ligga perfekt. Men den ligger nog betydligt bättre än den hon har nu. Känns helt ovärt att köpa en sadel till en 2,5åring. Lite bittert att hon är så satans bred. Vi har ungefär 10 sadlar i stallet och den vidaste ä aldelles för smal =/

Senast ändrad:

Såg verkligen trevligt ut!! :laugh::laugh::laugh:

Va gulligt att en på läkaren klappar honom på näsan när han väntar på att få komma fram till hindret! :p:p

*KL*

Rocket är uppkäftig:cool:...snacka om att det märktes att vi inte jobbat så mycket sista tiden...longerades idag och det var intressant...ehum:grin:.

Nåväl, det går över och han insåg ju efter en stund att matte leder ändå. Oerhört tacksam över att det var lite soligt idag för man fick lite mer energi, vilket kanske även påverkade Rocket. Han visade att man kunde galoppera på stället och samtidigt göra jämfotahopp:bump:...lustigkurren där:rofl:

Samma här med min Bionix. Första hästen jag haft som jag varit tvungen att köpa longerpisk för att få honom att gå på volten ordentligt. Men nu är han busig när jag rider, fast nu är det ut i skogen. Jag leder och rider en bit. Då är det skutt och hopp och idag tog han några galoppsteg med mig också. Hmm...bekväm men ingen härlig galopp. Hoppas det blir bättre.

Tog tag i att få sadel på Qvintus idag med, min andra 07 som jag haft i några månader. Jag förstod att han skulle tycka det är läskigt, då han reagerade på täcket med, trots att han skall ha haft det på sig. La på sadeln i stallet en gång först utan att använda gjorden.

Så tog ner jag ner hästen och sadeln till en hage jag tränar i. Stängde om oss. La på sadeln och spände lugnt och fint. Han började gå fint ut på volten, men sedan vände han bort från mig och drog. Omöjligt att hålla då. Trots repgrimma. Drog några varv i hagen och sedan rakt genom den stängda öppningen och upp till hagen de går i. Bionix stod som tur inne.

Några repor i hagen drog han och sedan in i stallet. Där kunde jag kalla på honom i dörröppningen så att han kom. Sedan stod vi i trädgården bara stilla en stund och han fick pusta och lugna sig. Så gick vi ner till träningshagen igen och han fick trava några varv åt båda håll med sadeln på.

Sedan fick han stå och slappna av en stund. Innan jag lugnt och fint fick av sadeln. Är alltid oroligt att de skall få tokfnatt när den är halvvägs av eller på, så där första gången. Sedan la jag på sadeln några ggr till, utan att spänna. Både utanför och i stallet.

Ja, det går inte alltid som man tänkt sig. Men ändå relativt bra. Han blev inte skadad och han fick inse att dra från matte är läskigare än att stanna.

Liv med hästar är ett äventyr. Speciellt unghästar som skall ridas in, vet man aldrig hur de beter sig. Att vara två hade inte hjälpt, bara en extra som kan komma i vägen. För dra genom staket har hästen inte gjort förr, trots ensam i hagen. Han är extremt orolig för vilddjur som tar sig upp på ryggen och klämmer åt.

Hälsning Maja

Tur att det gick bra ändå:)

Idag har jag travat för första gången på Plutten!!! Jag longerade några varv och sen hoppade jag upp, skrittade runt några varv och sen drev jag på lite till och så travade han:D Tog det dock väldigt lugnt eftersom jag var själv i stallet och jag ville inte ligga på backen och äta sand:p

I morgon funderar jag på att rida ut en kort sväng om jag får lite hjälp:)

Nu har Melroose fått för sig att "jazza runt" när man ska sitta upp.
Har tänkt träna bort detta, tacksam för tips och övningar ang. detta hur ni gör/har gjort? Känns alltid bra att dela erfarenheter.
Väl uppe är hon hur positiv som helst och skrittar på glatt.

Jag hoppar nästan alltid upp från pall. Berömmer den både när han står still vid pallen och när jag kommit upp med en morotsbit. Nu när han har vant sig så ger jag bara när jag har kommit upp han har stått som en staty hela tiden vid uppsittning och det är jätteskönt:)

Har hkort på samma sätt med alla mina inridningar och det har funkat kanon med allihop:)

KL

Äntligen är Jack bra från bärrandsrötan så nu börjar vi med våra promenader igen utan tunga boots. Har fått tillåtelse utav grann-bonden att jag fårr använda mig utav fårkullen som dels är inhägnad och framförallt torr så vi har lite lekmöjligheter. Vi har tyvärr inte mycket egen mark som fungera just nu till det ändamålet.

I vår ska vi bygga en rundkorall med underlag i paddex så det ser jag verkligen fram emot eftersom jag tänkt rida in honom i sommar.

Min dotter som är vuxen men en tvärhand hög och en vikt på 46 kg ska sitta så smått på Jack nu i veckan. Jag brukar ju hänga på honom i boxen en del och det är inget han reagerar på cool och stabil som han är :love:

Jag är så nöjd med min kille så det värker i hjärtat varje gång jag ser ut genom fönstret och tittar på min snygging som har precis allt jag önskar i en häst. Kan det bli bättre :love:

Mer longering idag, med sadel och träns på. Avslutade det hela med att ställa mig lätt i stigbyglarna på bägge sidorna innan vi var klara. Han skötte sig med beröm godkänt :D

...och så en urdålig bild. Inte lätt att få till det med en mobilkamera, rörelse och dåligt ljus:angel:
13732_184553052765_735617765_2853675_5150492_n.jpg

Anna- Grattis, han är verkligen underbart fin. :bow:

Någa färska bilder på min lilla från helgen , när solen tittade fram.

I helgen övade vi lastning igen. Nu var det 3 gången och vi ökade kraven ännu lite till. Hade mellanvägg och korta bommar på varje sida. (Har tidigare använt kort och lång så att hon har fått gå in brett) och lastade in på höger sidan. Har tidigare lastat på vänster. Hon gick snällt in trots att det var smalt. Tvekade lite när hon kommit in första gången och backade långsamt ut, men gick snällt på igen. Lastaren gick sen själv bak på andra sidan mellanväggen och stängde bommen. Gjorde denna övning med att stänga bakbommen själv flera gånger och öppna själv och pålle stod snällt kvar själv. Så duktig. :bump: Nästa gång ska vi pröva att få henne att gå in helt själv….

Lotta har aldrig fått träna på det där med lastning o åka transport, men hon har aldrig visat några problem heller.
I lördags fick hon åka 3,5 mil och stod som ett ljus, precis som hon gjort alla de tidigare gångerna. Hon blev lite tveksam o frågade om hon fick gå på sidan av släpet istället, men efter att jag ställt henne rätt igen så luktade hon lite, tittade på mig, klev upp med frambenen, tänkte och klev in. Och stod och väntade på mig med stort tålamod medans jag snabbt höjde frambomen (vi glömde bort att en shettis åkt i släpet). Sen stod hon där hela vägen. Och klev ut bra. Lite snett, men det gick att styra lite och det kommer att försvinna med mer rutin. Reagerade ingenting på bommen, lämmen eller gardinen (eller tidigare luckor). :D
Så duktig! :love:

Ja rund och go e han:) Har ändå "hårdbantat" inför visningen... Hahaha, fast han är byggd lite så, en liten burk.

Jo, fick många komentarer om att han är så blank och alla tror att jag har två liter pälsglans på honom men så är inte fallet. Han har bara en fin päls, ren och välrycktad. Är inte en droppe pälsglans på honom mer än i svansen för att kunna reda ut den för att den är så tjock:D
Sen kanske det är hans färg också som är tacksam i det ljuset?

I går fick min lilla tjej flytta ner tilll en vanlig hage, efter att under hösten gått med hästarna som går på lösdrift. Har fått världens snällaste gamla gubbe som kompis men han var inte så intressant och hon had gått och skrickit lite efter de andra kompisarna. Tyckte det var lite snålt med mat också efter att ha haft fri tillgång till hösilage. Men hon vänjer sig nog snabbt....

kl

Idag är det exakt två år sedan vi var nere i Skåne och hämtade en lurvig rädd liten sak. Jag minns det som om det var igår fast ändå så känns det som om vi har varit tillsammans hela livet :love:

Pix har fått gå och skrota i hagen under vardagarna nu då jag kommer hem från skolan kl 17.00 och då är det kolsvart och man ger sig inte gärna ut i skogen här när det är mörkt när det springer omkring en massa vildsvin överallt i skogarna :crazy:

29881966.jpg

KL

Nu har Plutten fått ha täcke på sig ute för första gången. Efter att ha hittat honom skakandes efter en hel dags ösregn skar det i mattes hjärta och det åkte på ett tunnt regntäcke. Som jag befarade så bestod det av flera lufthål efter en dag ute bland grabbarna men ändå inte så illa som jag hade trott. Så nu ska jag leta fram ännu ett gammalt regntäcke och kleta in det i antibit medel och hoppas på att dom små monstren lär sig att inte bita sönder alla täckena:)

Annars så har vi bara varit ute på promenad i mörkret ikväll. Duktig liten häst skötte sig väl och reagerade ingenting på att jag hade pannlampa. Kan iofs hända att det var för att han är så stolt över sina fina rosa reflexer :p :D

Kl Så kul att läsa om alla era äventyr och framsteg! Har själv precis köpt ett Welsh Cob sto som fött -07. Hon importeras från Wales och kommer att stå hos kvar där hos vänner till mig ca 2 månader. De ska tömköra och rida in henne så att hon inte är helt grön när hon kommer till mig. De har lång erfarenhet av unghästar så det känns väldigt tryggt att veta att det allt går rätt till från början.

Ska bli så spännande att få hem henne! Verkar vara en väldigt trygg liten tjej och hittils har hon accepterat alla påfund utan protester. Hon har gått på lösdrift (storbox på vintern) hela livet och stalldes in på box först för några veckor sedan. Sen dess har hon hunnit veterinärbesiktigas och röntgas på klinik (tom longerades en god stund där), åkt lastbil själv 3 gånger utan minsta protest och har nu funnit sig väl tillrätta hos mina vänner. Går att binda upp och har haft täcke på sig och verkar på alla sätt vara en tjej med alla fyra hovarna på marken. Som sagt, ska bli SÅ spännande :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?