07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

kl

Nu har jag ställt in min Plutt från betet. Kommer fortfarande inte att rida på honom men han är rejält tjock så han får gå och skrota i en mindre hage så jag kan hålla lite mer koll på vad han äter.

Idag fick han iaf springa lös i paddocken och hoppa över små cavallettihinder:)

Igår blev det två riktiga galopper på rakbanan. Toppen att vi får rida där. :bump: Vidare har jag klippt till manen lite snyggare och tvättat svansen. Ariel är snäll och brunstar nu, så hon har det avklarat till på lördag. ;)

Själv är jag sjukt nervös och tycker att min häst blir fulare och fetare för varje gång jag ser henne. :cry: Jag hoppas på 8-8-8-7-7 = 38 poäng som poängrad, men vågar knappt tro att vi får det. Snarare 8-7-8-7-6 = 36 poäng. :crazy:

Usch, jag önskar att det här var över!

Jag kunde inte hålla mig!:o
Det blev en liten skritt tur ut i skogen och där mötte vi en älg som låg och sov,den stackarn fick panik och reste sig och sprang. Som tur var for Plutten bara iväg en liten bit och gick sen snällt resten av vägen:)

31348414.jpg

31348416.jpg

31348417.jpg

Vilken härlig färg han har!

Dåligt kort på min drake från hopsläppet på betet hemma.
DSCF0768.jpg

Jag tycker hon ser rätt tunn ut, och det är inget bete kvar där hon släppts nu. :crazy: Har börjat stödfodra med lusern och olja. Jag tror att hon växer dessutom.

Idag tog vi en promenad i paddocken och passade på att hoppa över vattenmattan.

hehe din kan också få lite hull av min. Jag fick ta in honom från betet för mina hästar bir alldeles för tjocka:p

Hon ser jättefin ut!

*kl* Det går framåt med min lille prins. Vi skrittar mycket ute i skogen - verkligen I skogen, för att han ska lära sig vart fötterna är ;) Han har ingen koll öht, "går det så går det". Häromveckan fick han testa bommar vilket han gjorde med bravur (longerats över bommar flera gånger innan). Visst älskar jag att han är tuff i huvudet, reagerar inte på nått läskigt och är helt stencool, men ibland blir han alltför okänslig ;) Det där med att matte har ett personligt utrymme sitter inte riktigt.

Försöker emellanåt vänja honom vid bett igen (riden hos uppfödaren m bett, men på vetbes vid köpet avrådde dom mig att rida med bett pga tandväxling, men nu är det bättre och fritt fram att använda bett), men han blir tung och hård i munnen direkt. Kan ju inte köra bettlöst så han måste vänja sig förr eller senare - så körningen ligger på hyllan för tillfället då jag har en ponny på inkörning hos mig. Så just nu rids han på hackamore eller kapson och tränsbett så jag kan "smyga in" lite ridning på bettet.

Lite löshoppning tidigare i veckan, hindret ligger på 90cm.
25547_1279483641.jpg

Lite mys och kli i pannan under ett ridpass!
83305_1279483962.jpg

Bommar
12021_1279483974.jpg

Och en sista bild som visar en trött matte som tog sig en tupplur ;) Världens snällaste häst!
52193_1279483803.jpg

Dagens uppdrag: vägning! :D

Dumt att inte passa på när det finns en fordonsvåg på promenadavstånd. Lotta var duktig, även om hon försökte till en början "kramas" med husse (som gick bredvid/framför) för att bli av med insekter och trots försöken att gå ut bland buskar och snår. Lyhörd och klok, som vanligt. :love:

Mätte Lotta efteråt. 149 cm fram, 150 cm bak. Inte mycket som hänt där, med andra ord.

gud va smart med en våg mitt i vägen sådär =) skitbra när man behöver väga och veta vikten =P

Idag så red jag ut för första gången på prinsen. Sist så hade han inte riktigt förståt vad skänkeln betydde och de där med rfam. va juh mkt roligare att backa.... så vi traskade tillsammans bort från stallet. så hoppade jag upp när vi skulle vända och gå hem. Han va så snäll så. Va faktist jätte duktig, va självkalrt några missförstånd men vi kom hem och fick svängt lite lättare och några travsteg smög sig in när de va några meter kvar hem men, ja jag ville juh få fram han så han gjorde juh inte fel... blev bara lite mkt gas =). i morgon blir de samma uteritt eller tömkörning! Sedan skall kanakeliknak tanten komma ut och känna på prins.

Blir inte så mycket aktivitet för A denna veckan då hon ska få en spruta under veckan (ringt distriktet)

Men till helgen tänkte jag rida både lördag och söndag! :laugh:

Igår blev det dressyrlektion för Ariel. Vi tränade väldigt mycket i trav, vilket var mest jobbigt för matte. :p Det blev både övergångar mellan skritt och trav, stora ridvägar i trav och lite volter. Roligt! :bump:

Tränaren tyckte att Ariel gick väldigt välbalanserat i traven och att det började bli dags för galopp på banan också. Galoppen är ju inte befäst ännu, men det skadar ju inte att prova på den lite nu och då.

Tre dagar kvar till premieringen och jag har konstant ont i magen. Tur att Ariel inte vet vad som väntar.

KL

Wohooooo! Nu har jag "ridit" på Lanzelot. (Kaktuzblommas häst).

Passar på att göra lite smygreklam för välgörenhet också. För jag o Lanzelot fotades för en kalender som ska säljas för välgörenhet, Kalenderhjälpen, och det var första gången jag satt på honom. Han känns trygg att sitta på men oj, vad löst man sitter när man har en lång båge o pil som ska spännas och riktas uppåt himlen. Tyngdpunkten blir så högt upp att det känns som att viftar hästen med svansen så åker man i backen.:D Och så tyckte han inte riktigt om ljudet när pilen skrapade mot bågen eller när man råkade peta till honom med den av misstag.
Det var mycket flugor också så det sista fick Kaktuzblomma hålla honom i en tygel för att han skulle stå någorlunda stilla. Jag visste inte om jag skulle våga slänga bågen på marken för att kunna ta tyglarna som bara gled iväg och hur han skulle reagera då. Dessutom var bågen lånad och jag ville inte att han skulle trampa på den.

Han var annars väldigt duktig för att inte ha blivit petad på på tre veckor eller nåt.
Det blev mest bilder när jag stod på marken. Flertalet hångelbilder för han ska ju bara pussas.:love: Mitt löshår smakade ju gott med.

Det är verkligen inte lätt att få bra bilder när både häst o människa ska posera och det är blinningar o flugor i luften. Jag kände att jag visste inte riktigt vad jag sysslade med. De flesta bilderna var väl bara att kasta i soptunnan men ett fåtal blev faktiskt bra på både mig o Lanzelot. Så nu har Lanzelot blivit fotomodell minsann!:)

Båge? Coooolt! :cool::love:

Min blev longerad idag igen, 4 gånger jag gör det nu. Nu kan hon göra halt ute på spåret. :love: På kommandot "Saakta". :crazy: På "Proo" går hon ner en gångart. Vet inte riktigt hur det här gick till, men så länge det funkar så... :angel:

När jag går med henne stannar jag henne med "Whoh". Jaja, så länge vi förstår varandra är det väl bra. :D

Idag fick hon ha inspänningstyglar för första gången. Inga protester alls. Hon är gudasnäll för tillfället...

Blir nog bra med att sätta igång melroose snart, hon har roat sig med att gnaga "sönder" stallväggen i veckan, trots mycket bete att sätta tänderna i.
är det någon fler som har busungar?

Hej allesammans!

Igår så tömkörde jag prinsne första gången. Fick ta de väldigt försiktigt då ja va ensam och inte ville få ngt fel. Men han fattade rätt och började traska på framåt. Dock svängde han lite ibland utan att ja bad om de. Var även svårt för han att förstå när vi skulle sävnga. Tillslut så gick hela hisen upp för han och han förstod någorlunda. För att berömma fick han springa över några bommar vilket han tycker är superskoj!

Mindre bildbomb
31370165.jpg

Prinsen med fläta
31370167.jpg

Redo för arbete
31370169.jpg

Prinsen ser ut som en ponny!

tinkas.blogg.se för rolig läsning

KL

Min tjej går och latar sig och njuter av mamma ledigheten. Fölis har nu blivit 3 månader och det kommer att få gå ihop i 3 månader till innan jag kommer sätta i gång henne igen. Hon har växt mkt sen fölis kom, så det känns som att hon behöver en lång vilo period nu.

Så här såg hon ut i dag.

Så var jag åter från premieringen. Ariel skötte sig prickfritt hela dagen, trots att det blev lång väntan på bedömning. Inga problem vid lastning heller. :love: Jag älskade verkligen den här tjejen redan innan jag fick kritiken, men nu älskar jag henne ännu mer! Eller vad sägs om:

"Mycket god rastyp, uttrycksfullt huvud, högt ansatt hals, välutvecklad bål, starkt njurparti, välbenad från sidan, korta skenor, välmarkerade ledgångar, relativt korrekt, energisk taktmässig skritt, markbunden trav". Poängen blev 9-8-8-8-7 = 40 poäng och DIPLOM! :banana:

100724-019_99493370.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 147
Senast: Hedwig
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 217
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 630
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saker som underlättar livet
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror