07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fast kan inte det där vara lite rasrelaterat?

Det skulle man ha kunnat tro. Förutom att jag har fjordingar (ingen bockare), varmblodstravare (avlivad i förrgår, usch), kallblodstravare, basjkir, connemara, islandshäst, frieser (påbörjad inridning; suttit på ett par gånger)...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fast de flesta raser du räknar upp är ju faktiskt avlade för att gå framför en vagn. Nu menar jag inte att rasen alltid spelar någon roll men det kan ha. Beklagar att du fått avliva en häst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tror precis som du att det är väldigt rasrelaterat. Halvbloden har lite mer klös under tassarna och är lite tuffare på det planet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu är jag på sååå bra humör för en av mina stall tjejer kom och red Ares och jag kollade på och han skötte sig utmärkt, vill inte att han bara står medans jag läker, men man blir glad av att se att han är snäll och försöker ;)

Love - kallblodstravaren jag har är den hetaste och snabbaste och mest arbetsvilliga häst jag har ridit, han är explosiv, men på ett sätt jag gillar. Har haft ute fler annonser om medryttare till min andra nordis och alla tror att dom är lugna och sega, men efter ett pass i skogen på valle och love så finns det ingen som har inte har sagt, det trodde jag aldrig ;)

Valle är dessutom en läromästare på dressyr och super duktig, han är en kanon nybörjarhäst ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har varit ute i skogen idag med ponnypärlan:). Helt underbart var det:love:! Fullständigt vindstilla och precis knäpptyst i skogen:
397847_2882590715771_1590181870_2387905_2079285053_n.jpg


Kan ärligt säga att ridningen har blivit så otroligt mycket roligare sen jag fick denna underbara lilla ponny!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åhh, vilken fantastisk bild!! Jag vill också ha sån snö! :love:

Såklart det är roligare när du slipper bråka med hästen, och oroa dig över om hon bråkar för att hon har ont. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Någon mer som har lite problem med framåtbjudningen på ridbanan/ridhuset?

Jag uppfattar det som om min donna känner sig väldigt begränsad på en bana och blir 'seg'. Jag tror egentligen inte hon blir så omotiverad (rids bara på banan 1, eller max 2 gånger i veckan), och hon gillar att träna och är lättlärd...
Hon har väldigt stora gångarter, jag börjar tro att det är det som är 'problemet', alltså att hon just känner sig begränsad :crazy:
Rider vi markarbete ute på ett fält är det inte alls samma sak, men jag kan ju inte begära att mina tränare ska stå mitt ute på en åker :angel:

Någon som har några tips eller idéer?
Är det kanske bara något som kommer med rutin, ålder och när hon blivit mer färdig i kroppen (har växt galet mycket)?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Någon mer som har lite problem med framåtbjudningen på ridbanan/ridhuset?

Jag har en tränare som förklarar det fenomenet med att hästen inte fattar vitsen med att gå runt, runt på samma yta där den redan gått, medan den förstår att ute ska man framåt.

Jag tycker det är rätt vanligt att hästarna har lite sämre bjudning på ridbana än vid uteritt. Vet inte om det beror på att jag rider annorlunda på banan jämfört med vid uteritten eller om tränaren har rätt...

dessutom är det ju (i alla fall i min ridning) jobbigare på ridbanan än ute. Jag ställer andra krav på hästen och om jag rider på volt så är volten i sig lite samlande och lite tyngre än "rakt fram ute".
Och hästar verkar ju reagera antingen med broms eller med att springa ifrån det som är jobbigt.

Tror att det löser sig för din häst med mer styrka och rutin. Jag skulle personligen välja väldigt mycket uteritter och ganska få, korta pass på ridbanan under den period som hästen bromsar mycket på ridbanan.
Allt utom volt går att träna på vägarna också..
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag brukar träna på bana ( utomhus ) var tredje träning och beroende å vad jag tränar på så är jag där ca 20-30 min och direkt när hästen är avslappnad och lyssnar och gör det jag ber om så slutar jag, sen blir det oftast vila dagen efter och sen två dagar i skogen och sen ett pass på banan typ, när han blir äldre och lär sig mer ökar naturligtvis kraven.

men love (9åring) tränar jag på samma vis, men vi kan hålla på längre på banan, men övar vi på nya saker och när han fattat vad jag är ute efter så slutar jag direkt, nästa gång jag kommer till banan är det som han vet att "det här ska jag göra för då blir det beröm", men då kanske jag istället har morötter med mig och berömmer honom med det... ;)

jag upplevde att jag innan med en annan häst höll på förlänge på banan och tragglade och den hästen ville liksom inte gå dit, så jag fick ändra mig, och med love och ares nöter jag inte på uppgifterna och då är det som de lär sig både fortare och har alltid framåtbjudning ;)

så funkar det för mig ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min är pigg & framåt på banan. :laugh:

Denna veckans schema ser ut såhär:

Måndag: Promenad bort till hoppridhuset (20min fram & avskrittning utan mig på.) Trimma lite i alla gångarter. Ca 1h totalt.
Tisdag: Vila
Onsdag: Promenad bort till hoppridhuset igen (samma som i måndags, promenaden dit & hem utan mig på.) Hoppa med hoppiloten, titthinder, SÅ duktiga! 1h & 35min sammanlagt.
Torsdag: Vila
Fredag: Rida ut utan krav.
Lördag: Vila
Söndag: P&J 80cm+90cm

Har tyvärr ingen film från hoppningen igår, orkade inte släpa med kameran på promenaden (brukar lasta & åka annars.)
Men här är 2 filmer från senaste 2 gångerna.
http://youtu.be/ZJaRVrrU600
http://youtu.be/pzh5V01ZFik
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag är jag riktigt glad! Hon skötte sig perfekt på uteritten, ryckte till några gånger för några läskiga saker. Men inte ett ända bocksprång! Så skönt. Håller tummarna att vi är på väg åt rätt håll nu. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår hade vi första galoppträningen sedan oktober och jag var faktiskt lite smånervös. :crazy: Men coolare häst får man leta efter. :love: Speciellt när jag upptäckte att ridtäcket börjat lossna och stannade henne mitt i galoppen och fipplade med täcket ett par minuter.

Totalt galopperade vi sex minuter och som snabbast gick det 20 km/h. För snabbt enligt mig men egentligen gick det ganska långsamt. :p

Snart kanske jag lär mig att lita på min fina unghäst så jag vågar slappna av i galoppen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, det låter ju inte som om du kör för hårt med hästen i alla fall:)

Det blir i praktiken något liknande för mina hästar (oavsett ålder). Inte så att jag tänker "var tredja pass i paddock" utan jag tänker "en gång i veckan i paddock" men unghästarna går inte mer än tre gånger per vecka så då blir det ju i stort sett samma sak.

Jag brukar också försöka lyckas med bedriften att ge mig när jag fått igenom något eller när de gjort något exceptionellt bra. Svårigheten ligger i att det blir ju sååå roligt så det är lätt att spänna bågen lite för hårt.:o
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

-kryddelydd-
du har ju så många hästar, hur hinner du? på vilket sätt rider du? traditionellt, western, akademiskt...menar jag ;)

såg hopp filmerna, vilken kondition ;) min 07a Ares är bara riden ca 3 månader sammanlagt, nu är han väldigt stor och kommer bli större så jag får ta det lite lugnt, men han ser sååå rolig ut för han är nu oproportionerlig och omusklad, så ser man era fina hästar hoppar runt hinder efter hinder, jag längtar till sommarbete och träning så han får en snygg rumpa ;) haha

hur lägger ni ut kort här? jag fattar inte hur man gör, kan man skicka från mobilen?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Du måste ladda upp bilderna på tex. photobucket eller pixbox och sedan kopiera URL koden och klistra in den på bild ikonen.

kl

Idag har pålle blivit skodd. Och ridningen bestod av markarbete med cavalletti. Kan ju inte påstå att han är speciellt bra på det eller så är det matten som glömt bort hur man gör. På hinder är han rädd om sig men inte vad det gäller bommar på marken. Men det ska vi öva på och göra minst en gång i veckan. Satte dock en super skänkelvikning åt höger så det väger upp!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

-kryddelydd-
du har ju så många hästar, hur hinner du? på vilket sätt rider du? traditionellt, western, akademiskt...menar jag ;)

Asch. Hade skrivit ett långt svar men lyckades radera det. Är inte vän med datorerna.

Jag har struktur på ridningen, ingen häst behöver gå särskilt många pass per vecka, ridpassen är koncentrerade.
Mitt mål med ridningen är att lära mig mer, så mycket som möjligt, och göra det tillsammans med mina goa hästar.
De är förresten 16 stycken:angel:, varav ca nio är ridbara (håller precis på och rider in nummer nio, ett fjordsto -09 som är väldigt samarbetsvillig och redan andra eller tredje ridturen verkar förstå konceptet att gå i form och som snällt tar den gångart jag ber om).
Mina hästraser: fjordingar, 6 st.
Islandshästar, 4 st.
Quarterkorsning.
Basjkir.
Arab
Frieser
Conemara
Kbl-travare

Så en salig blandning är det och det är det som är nöjet.

Jag har ridit i skogen i väldigt många år (uppväxt på landet, vi hade råd med ponny men inte med lektioner), och så för sex eller sju år sedan började jag som vuxen för första gången att ta lektioner. Då hade jag min vbl-travare som jag dessvärre tog bort i måndags, och trodde inte att jag skulle vara särskilt välkommen inom "vanlig" engelsk dressyr. Hittade western och trivdes med det. Har lagt till tränare inom dressyr mot akademiskt, och mot centrerad ridning, samt lite islandsinstruktör då och då.

Jag inser att jag inte är riktigt normal:o, men jag har roligt!
403108_230240933730260_100002330643644_519725_83091489_n.jpg
Bonusbild på Yngve, fjording -10. Och bild på Karl - den del som fastnade.
397812_230237990397221_100002330643644_519720_524192587_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

åh, vill också vara med i denna tråd!
Spännande och läsa hur olika alla hästar är i utseende, rid och hanterings mässigt! (på ett bra sätt)

set


Här är våran snygga polak Dunaj (Druh-Czandor-Reval)
Har varit i våran ägo sedan mitten på December 2011. Helt otoligt psyke, inget unghäst bus i huvudet. Däremot är det kul och ha allt som går att ha i munnen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

-kryddelydd-
tror vi rider på samma vis typ, är i grund och botten klassisk dressyr ryttare, gillar även hoppning ( dock inte för högt ;) men jag hade inte fallit för den klassiska ridningen till 100% då köpte jag boken centrerad ridning av sally swift, har även läst böcker med monty roberts, min tränare håller sig till centrerad ridning/ akademisk och hon rider bla för kaisa ränkfors, men hon är oxå inne på dressyr som jag gillar, så vi gör en blandning och då kände jag att jag hade hittat rätt i min hästhållning.

Denna ridningen och hästhanteringen passar min kallblodstravare perfekt och han tex går i spansk skritt av sig själv, så när jag blir hel igen så ska våran nästa lektion med min tränare just handla om den spanska skritten;)

Jag har alltid haft en svaghet för frieser vi brukar skoja att kbl-travaren love- ser ut som en frieser/island ;) dom är så ståtliga och stora ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, jag tror mycket på att blanda och ge. Tror att den öppenheten kan vara till fördel för hästarna - och den är det alldeles säkert för mig personligen som ryttare.

Ja, det ska bli kul att rida in friesern. Han är född -09 så det kan vara dags i år. Han är dock väldigt valpig i kroppen så jag nöjer mig med att någon enstaka gång lägga på sadel och träns och sitta upp och skritta ett par varv på gårdsplanen. Det är ju ingen brådska och hästen ska hålla i många år.

Varit ute med Lester idag. Kallt som sjutton här, strålande sol. Tur det finns varma kläder. Lyckades rida honom effektivt men inte så han blev svettig. Skönt. Han fick idag jobba med skänkelvikning i trav, som vi har svårt för, och lite arbete med så kort galopp som han orkar gå. Många halvhalter blev det och jobbigt var det... och så fick han gå lite galoppsluta.
Däremellan ordentliga skrittpauser för att undvika svettning. Ridtur på fem kilometer.
Vi tränade också på möte med gruslastbil på smal grusväg, inga problem fastän avståndet mellan hästen och lastbilen var ca en meter pga vägens brist på bredd.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Brr vad kallt det är! Vi har -10 och isvindar! Blev en skritt tut ut i skogen idag och det är kallt att sitta och skritta i 45 minuter må jag säga. Detta trotts termobyxor, tjock jacka och halsduk virad flera varv runt halsen. Men, men vad gör man inte för dom små liven! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
956
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 653
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 849
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 607
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp