07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min häst har också överskottsenergi just nu utan dess like. Jag har valt att släppa honom lös i paddocken så att han får springa av sig innan jag hoppar upp. Han kan springa från 10min till 20 min beroende på hur mycket energi han har.

Jag försöker nu rida 5 dagar i veckan och den här veckan har sett ut såhär:
Mån: vila
Tis: tömkörning
Ons: dressyr i paddocken
Tors: vila
Fre: uteritt
Lör: uteritt
Sön: uteritt/dressyr på banan, (rider först ut en stund och sen lite i paddocken)

Eftersom underlaget är som det är just nu så blir det ibland så att uteritten blir i skritt och sen går jag in i paddocken och travar och galopperar eftersom underlaget hittills har varit helt ok där. Men jag hade inte velat ligga och harva på banan varje dag utan då ser jag hellre till att rasta av innan och ev efter uteritten att jag går in och travar och galopperar om det inte går att göra det ute. :)

Nu ska jag snart iväg och rida på min loppa!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Oj, vad lite ni rider era hästar i jämförelse med mig :o Men ni verkar ha lite mer långsamtväxande raser..? Jag har en SWB modell mindre som såg "färdig" ut i kroppen i relativt ung ålder.

Jag har fått rådet att rida henne i alla gångarter 5 dagar per vecka, sen kanske en hel vilodag och en skrittpromenad. Nu har det ju inte blivit denna omfattning pga underlaget, men då har jag ju också en häst som är mer i luften än på marken... :crazy:
Hade jag kunnat i dagsläget hade jag gärna ridit ut i skogen och skrittat och låtit henne gå i kuperad terräng och träna sig på så vis istället för att ha högre tempo, men det är omöjligt när hon beter sig som hon gör nu. Jag får helt enkelt fokusera på att ta kortare turer på ställen där jag vet att jag kan ta mig ur situationen på ett bra sätt när hon börjar krångla, så att hon inte vinner och befäster dumheter om hon inser att hon kommer undan genom att bete sig.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Eftersom underlaget är som det är just nu så blir det ibland så att uteritten blir i skritt och sen går jag in i paddocken och travar och galopperar eftersom underlaget hittills har varit helt ok där. Men jag hade inte velat ligga och harva på banan varje dag utan då ser jag hellre till att rasta av innan och ev efter uteritten att jag går in och travar och galopperar om det inte går att göra det ute. :)

Det är så jag fått göra också. Uteritt i skritt och ev lite trav och sedan om hon varit överjäklig ute har jag gått in i ridhuset efteråt och där låtit henne springa av sig i trav och galopp. Jag har ridit runt en timme de gångerna totalt, men då har det ju också blivit mestadels skritt.

Jag tror dock att jag ska lägga ridhusrastningen innan uteridningen hädanefter, har inte kunnat gjort det hittills då jag ridit ut med sällskap som inte velat vänta på mig. Men om jag rastar henne i ridhuset innan, ska jag göra det i 10-20 min uppsuttet eller i lina?
Jag tror inte det är nån hit att släppa henne lös. Dels blir väl ridhusbotten inte glad om hon rejsar loss, och dels känns det som att jag måste jaga på henne för att hon verkligen ska springa och inte bara skritta runt och "lukta på blommorna" :angel: Jagar jag på henne kanske hon tänder till lite för mkt och då är ju rastningen lite fel ute ifall hon är på det humöret sedan då jag sitter upp..?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min går 4-5 dagar i veckan. Upplagt på två dressyrpass och två uteritter i alla gångarter. Lägger till ytterligare skrittrunda bara för att hon inte bara ska stå och hänga i hagen. Är ute ca 10 timmar/dag, men har tyvärr ingen kompis i hagen.

Vad är det för häst du skaffat:). Går ju inte att hoppa in i tråden utan presentation;)?
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja det är ju en avvägning. Just nu så släpper ju jag alltid min häst lös innan jag sitter upp eftersom har är som din, mer i luften än på marken just nu. Men även fast jag har rastat av honom innan jag rider ut så går jag ibland in i paddocken efter uteritten. Som mest rider jag 60-80 minuter inräknat med avrastning innan uppsittning och avskrittning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kul att se hur andras veckor ser ut! :laugh:

Diablo´s vecka har sett ut som följande:

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Lugnare uteritt, alla gångarter.
Torsdag: Hoppning
Fredag: Skrittur i skogen
Lördag: Uteritt, alla gångarter.
Söndag: Vila

Det optimala är 1 dressyr pass, 1 hopp pass & 3 uteritter per vecka.

Anledningen att han vila både måndag & tisdag är för att jag varit i fjällen. Gick ett ordentligt dressyrpass förra söndagen med stallägaren. I morgon blir det hoppning igen! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag är paranoid av naturen och gillar att vara anonym, därav min bristfälliga presentation :o Men det kanske kommer framöver... när jag blivit varm i kläderna ;)

Ditt upplägg låter ungefär som jag skulle vilja ha det. I bakhuvudet har man ju "en motionsdag för varje år" klingande dvs 4 dagar för fyraåring och 5 dagar för femåring osv. Min plan var att lägga upp det med ca 2 dressyrpass per vecka, ett för instruktör och ett på egen hand. Sedan 2 uteritter och kanske en dag med lite markarbete/hoppning eller tömkörning när jag lärt mig hur man gör (har iaf anmält mig till en tränare som är på väg hit).

Men i dagsläget när damen är lite ovan jord så att säga, så blir det där med uteritterna tyvärr lidande. Jag hoppas verkligen det går över snart, eller att jag iaf lär mig att hantera det bättre. Man vill ju kunna rida sin häst ute, det är iaf för min del halva nöjet med ridningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min helg med Ares har varit såå härlig tills idag, lö var vi ute tillsammans med en kompis och tog vår första galopp och han gick så fint, idag däremot skulle vi ut själva och han ville inte gå iväg från kompisarna så min sambo fick gå brevid en liten sväng och så red vi på, han kan vara lite små busig och ta små bocksprång, men idag valde han oxå att börja galoppera och tog då ett mega språng och jag föll i backen och slog i benet rejält. höll kvar i tyglarna och efter en stund kunde jag resa mig och se en förvånad kille titta ner, ledde honom haltandes till närmsta stubbe och hoppade upp igen, det är bara det att han är 170cm och jag 160 o ovig;) red en sväng till och sen hemåt, har aldrig haft så ont och tårarna rann, men jag skulle bara inte ge upp, nu sitter jag istället i soffan och kan inte gå ;) musklen i rygg o rumpa har fått sig en riktig smäll och jumsken är sträckt, så mina hästar får 1 veckas vila nu...men jag kommer leva mitt häst liv genom denna tråd så skriv på ;)...

har ni samma problem med små bockande och hur löser ni de?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, jag tror man får lyssna en hel del på dagsformen. Igår kände jag redan vid ryktningen att hon var lite på tårna, men då mina medekipage inte planerat för mitt sällskap och ville iväg snabbast möjligt kunde jag inte rasta henne innan. Och tji fick man ju.

Idag var hon likadan. Allmänt tjorvig att ryta och göra iordning, det ingår väl i hennes testperiod och i paketet man får när man köper ett sto, vad vet jag. MEn jag drog lärdom av gårdagen och även om jag skulle rida på utebanan så tog jag med mig longerlinan. Rastade henne i trav en stund i bägge varven och hon kom faktiskt ner på jorden lite. Bad sedan en medhjälpare att hålla i vid uppsittningen och det gick klockrent, de andra dagarna har jag känt redan vid uppsittningen att det är som en stålvajer som spänns men idag gick det bättre och jag tror det beror mkt på rastningen.

Red sedan över lite bommar på rakt och böjt spår och jobbade ganska mkt i trav. När det snöat lite ute vågar man trava men för hårt att galoppera tycker jag. Jag är lite nojjig med underlaget, eller jag är nojjig med det mesta, men eftersom det är ganska mjukt i ridhuset tror jag det kan vara bra att variera med att rida på hårdare ridbanan ibland. Det är iaf jämnt och inte knöligt och påfruset som när man rider ut.

Var ute totalt 50 min inkl longeringen och det kändes lagom. Imorgon ska vi träna för instruktör och på tisdag blir det uteritt med sällskap, med rastning i ridhus innan :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

har ni samma problem med små bockande och hur löser ni de?

Min har som sagt uppfunnit bocksprånget den senaste veckan. Hos tidgare ägare har hon inte hålligt på så men å andra sidan har hon haft samma ryttare hela livet tills nu.

Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, men jag försöker tänka att det viktiga är att dom går fram samt gör halt på kommando. Jag tror att det värsta man gör som ryttare när man känner att man sitter på en bomb är att sitta passiv och ge utrymme för påhitt. Jag försöker distrahera min med skänkelvikningar, gå på små serpentiner, halter osv så att hon alltid har en uppgift. När hon väl satt igång och studsa koncentrerar jag mig på att få henne att gå framåt samt att hålla upp huvudet. Får dom inte ner huvudet för långt får dom heller inte den där riktiga svingen i ryggen, inbillar jag mig.

Min har dessutom det otrevliga beteendet att börja backa. Det är väl också en konsekvens av att hon inte lyssnar fram för skänkeln och vad man gör åt det när hon väl börjat backa vet jag inte. Jag har löst det så senaste gången att jag drar in henne på en minimal volt. Av säkerhetsskäl, då jag inte vill hamna i diken eller annat otrevligt. När hon bockar eller tenderar att resa sig (hon reser sig inte fullt ut utan snarare studsar bara) tar jag ett ledande tygeltag rak ut åt sidan så att hon ska komma ner på backen igen, sedan snurrar vi i regel nåt varv på min minimala volt. Jag har nån tanke om att jag ska förekomma henne innan hon kommit på att man kan resa sig fullt ut, kommer hon aldrig längre än till studs får man ju vara glad flr jag vill inte ha en häst som lär sig att stegra är ett bra sätt att bråka.

Det är inte vackert och jag gör säkert miljoner fel. Men jag har koncentrerat mig på att bryta rörelsen innan hon fått en ur balans så att säga. Det är ju när man tappat lite balans som man är tacksam att drämma i backen om man nu vill det :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Klart att man måste få vara anonym också:). Man blir ju såklart bara nyfiken på vad folk har för hästar.

Vad har du för mål med din? Har hon haft någon längre viloperiod under vintern? Ibland kan dom bli tokvilda för att det helt enkelt snurrar för mycket i planeten och det blir lite "overload".

*kl*

Vår senaste vecka såg ut så här:

Mån: Dressyr på banan
Tis: Vila
Ons: Uteritt i skogen ensamma med fokus på fin form i traven och en hel del galopp. Också var vi på kliniken och mätte.
Tor: Vila
Fre: Red ut en kortis och trimmade lite på banan. Mkt galopp på stora spår.
Lör: Ut i skogen med bebishästen.
Sön: Vila

Kommande vecka är planerad så här:

Mån: Dressyr på banan
Tis: Skritta ut (ev jogga lite beroende på hur pigg hon är)
Ons: Skog
Tor: Vila
Fre: Vila
Lör: Dressyr på banan
Sön: Samma som tisdagen

Planeringen blir väldigt relaterad till hur jag jobbar under veckan. Men jag gillar att dressyra när hon har vilat dagen innan. Då är hon ganska mycket på tårna och jag får ett fint tryck i henne. I synnerhet när vi nu jobbar så mycket på galoppfattningarna. När hon är trött blir hon annars väldigt mycket ponny och saktar av till skritt och blir helt opåverkbar:p. Det tycker jag nog är det allra svåraste just nu-att hitta ett jämnt tryck under passet det blir väldigt mycket ketchupeffekt.. Jättepigg i 10 minuter, sen blir hon jättefin, jobbar lite i det, sen skrittar vi och pausar och sen är ponny klar tycker hon:p.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl.
Hej alla ägare till 07:or! Har läst er tråd och tänkte att jag skulle vara med på ett hörn :).
Har nyligen blivit ägare till en newforest e: Marondales o'conner, litet d-ponnysto. Jag har varit fodervärd till henne från april -11. Så nu slog jag till och köpte henne, äntligen!
Många av er har kommit hur långt som helst med era hästar, vad duktiga ni är! Själv har vi många saker att jobba på.....

Vad glad jag blev av att läsa att det är fler än bara min som har börjat "bralla". Bock och någon liten stegring bjuds det på nästan vid varje ridtur, farliga djur som fåglar, rådjur och harar måste man springa ifrån också. ( hon är veterinärbesiktad och genomgången av eqiuterapeft= frisk).
Hon fick vila mitten av nov fram till slutet av dec. Och nu när vi börjat få upp kondisen är hon ett riktigt energiknippe! Hoppas verkligen att hon lugnar ned sig snart och lägger energin på att jobba istället för att hitta på egna "jobb":cool:

Ridbanan är stenhård, men jag hoppas antingen på lite mjuk snö eller lite tö, så vi kan börja jobba lite på banan igen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

HAHA! Här sitter jag och undrar varför ingen skriver nånting om sina fina femåringar, också har det startats en ny tråd! :D

Jaja, hinner inte läsa igenom allt idag, men det ska jag absolut göra nån dag framöver! :D


KL
Vår donna går sakta men säkert upp i hull igen! Hälsade på i fredags och då hade jag inte sett henne sen nyår och hon var mycket finare nu! Hon mäts veckovis runt magen både runt buken och sadelgjordsstaden, och nu sista veckan hade hon blivit 4 cm bredare runt sadelgjordsstaden! Så det går framåt!
Hon vilar vidare en vecka till (fem v. totalt) och sen sätts hon igång lite försiktigt. Vi fortsätter trycka i henne så mycket mat hon bara får i sig! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

stjarnfrugt:

ja precis, han bruka småbocka o små stegra, tror det är lite bus/glädje och lite trots och jag brukar ju annars ha god balans, men denna gång hade jag långa tyglar o han satte av med galopp språng o bock att jag hann inte... det roliga är att min andra häst som jag började rida in för 2 år sen var ännu värre jämt, skenade och bockade och stirrade som bara den, han är fortfarande väldigt het och kommer alltid vara det, men han har sista månaderna blivit en dröm att rida, och nu fick jag ares o så börjar man minnas hur myckiet jobb det har varit ;) intew kunna stå still o vara lite vimsig

Känns ungefär som att Ares är en hundvalp yvig o hoppig, medan love har mognat (men lägger till att love i år blir 9år)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

nu blir jag bara orolig för att jag inte ska kunna rida på länge o hästarna står, hur reagerar era på 1-2 veckors vila? jag har bara haft ares en månad så jag vet inte, love vet jag blir lugn av vila och het av träning ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ariel går fyra dagar i veckan, då jag jobbar i stockholm och tidigast kan vara i stallet kl 20 varannan vardag så går det helt enkelt inte att hinna med mer ridning. :grin:

Kommande vecka är planen:

Måndag. Ledig
Tisdag. Ledig
Onsdag. 5 km
Torsdag. Ledig
Fredag. 5 km
Lördag. 12 km
Söndag. 12 km

Då jag både laddar för tävlingsstart i april och ett fälttävlansridläger i maj så måste jag på något vis få med galoppträning mitt i all lågpulsträning. Ett kärt besvär. :p

Idag var vi ute och red, Ariel var tossig till tusen med ändå lätt att kontrollera. Hon avskyr verkligen när andra hästar försöker gå om henne, får se vad hon säger när vi börjar tävla...

Så här ser hon ut i dagsläget, blir smalare allt eftersom med det är fortfarande massor kvar till lagom hull.

120128-002_186593517.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Min vilade 3 veckor i november/december och nu är hon igång igen. Även jag märkte stor skillnad före och efter vila. Hon har mycket bättre motor nu och det går att styra henne i skritt och trav - i galopp är det fortfarande sådär. Vi hade ju inte galopperat på ridbana/ridhus innan vilan. Galoppfattningarna lämnar rätt mycket övrigt att önska, men det blir iallafall rätt galopp, men hon har svårt att orka bära sig. Och hon är otroligt positiv och har lätt att fatta saker och ting. Vi har jobbar mycket bommar på marken, hon flyttar för skänkeln och är väldigt, väldigt fin i munnen och väldigt lätt till mental och kroppslig lösgjordhet. Det största "problemet" har varit framåtbjudningen, men den blir allt bättre

Just nu rids/jobbas hon i stort sett varannan dag.

Apropå foder då.
Hon äter 10 kilo hö om dagen, vårt hö har pissdåligt med protein så jag kompletterar med 2 dl krafft muskel och 5 dl lucernpellets, sen får hon 1 l havre (ca ½kg) och 1l krafft groov 90.

Sedan jag köpte henne så har hon bantats ca 70 kilo (hon var rätt överviktig) och dessutom så har hon vuxit rätt rejält, jag gissar på 3-4 cm sedan i somras. Detta är två av skälen till varför vi tar det så otroligt lugnt, jag vill inte att hon ska gå sönder
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi var ute på en liten pay and jump idag, mest för att komma ut och titta lite. Sist vi tävlade där var det dressyr och hon blev väldigt spänd av läktaren. Idag var framridningen i det ridhuset så nu har vi ridit en hel del under den läktaren. :D

I 80 cm fick vi ett stopp och en avfallning. :o I 90 cm var vi felfria.
http://www.youtube.com/watch?v=KuQIDnAO-f4&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon har inte haft någon riktigt lång viloperiod i vinter. Däremot har hon vilat emellanåt beroende på att förra ägaren varit bortrest en vecka i oktober samt efter jul och nyår. Hon reds en vecka innan hon flyttade hit och nu har hon som sagt ridits av mig nästan varje dag dock inte speciellt hårt. Har bara haft henne i 2 veckor.

Mitt mål är att kunna rida på MSV nivå innan jag dör ;) Dock har jag inget större tävlingsintresse i dagsläget, men det kommer väl fram ju mer man tränar. Är just nu rätt så ringrostig pga att jag inte haft egen häst på snart 10 år så jag är mest fokuserad på att det ska gå bra på träningarna. Och hon känns väldigt fin i dressyren, jobbar på med energi och rör sig jämnt och fint.
Till sommaren kanske det blir någon lokal dressyr eller något sådant, det får vi se. Jag jobbar varannan helg så möjliheten och orken att åka runt på tävlingar är begränsad. Däremot tänker jag följa med som groom åt andra tills det är dags för oss, jag behöver bekanta mig med tävlingsplatserna nu efter all denna tid. Jag ha rinte koll på nånting längre, hur man anmäler, vad man gör på tävlingsplatsen etc :o

Vår planering varierar mkt beroende på mitt jobb, men denna vecka har sett ut enligt följande:

Mån: Uteritt i skritt och trav ensam ca 30 min.
Tis: Uteritt i skritt och trav med sällskap drygt 1 tim.
Ons: Vila
Tors: Dressyrträning i ridhuset
Fre: Uterittskatastrofen dag 1 (ensam), samt ridhus och efterföljande skritt och travrunda ute. Runt 1 timme totalt.
Lör: Uterittskatastrof dag 2, skritt med sällskap (blev bock och tjorv med sällskap) samr rastning i ridhus. Ca 1 timme totalt.
Sön: Longering och bomarbete i skritt och trav, utebana. 50 min.

Kommande vecka är planen följande:

Mån: Dressyrträning ridhus.
Tis: Nytt uterittsförsök med sällskap, denna gång ridhusrastning innan :o
Ons: Vila eller skrittpromenad beroende på dagsform.
Tors: Dressyr ridhus eller utebana beroende på hur trångt det är med andra ekipage.
Fre: Samma som ovan eller bomarbete.
Lör: Uterittsförsök.
Sön: Samma som ovan eller dressyrträning, har ej bestämt mig.

Jag jobbar skift och är bortskämd med att ofta kunna vara i stallet på dagtid då det är gott om plats i ridhus och ljust ute om man vill rida ut. Därför tycker jag att jag tappar lite fantasi och motivation när jag jobbar dagtidsveckor och måste trängas med övriga hästägare. Blir sjukt stressad av det, både av att det är liv i stallet och trångt på ridbana/ridhus. Skulle aldrig stå ut med att ha det så varje vecka :o
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skrittar öht inte på lång tygel ute just nu. Får som sagt vara glad om det går att rida ut alls. Lång tygel skulle vara livsfarligt i dagsläget. Det funkade i fredags på hemvägen men då var hon också ordentligt rastad innan, i början på turen funkade det också men det var ju innan eländet brakade loss och jag inte visste bättre :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
952
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 262
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp